DirectX 12 kommer ej till Windows 7

Permalänk
Medlem

Anledningen till att folk inte vill uppgradera är för att en stor och högljudd skara fortfarande klänger fast till detta påstående och upprepar det som en gammal trasig grammofon så ofta de kommer åt.

Skrivet av Dussan89:

Att nästan allt är byggt för touch/metro läge, apps, microsoft account gjorde att windows 8 inte passade mig, det känns inte värt att uppgradera och lära sig win 8 när win 7 gör allt mycket smidigare för det jag använder den till.

Sen att man iom 8.1 inte alls behöver använda sig av modern UI, apps, microsoft account, eller vad annat nu folk brukar klaga på, om man inte vill använda det, verkar helt ha gått folk förbi.

Nej för att man har hört att win 8 inte var bra när det kom ut och därför är det fortfarande bara skit. Logik 101 *sarkasm*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Sen att man iom 8.1 inte alls behöver använda sig av modern UI, apps, microsoft account, eller vad annat nu folk brukar klaga på, om man inte vill använda det, verkar helt ha gått folk förbi.

Nej för att man har hört att win 8 inte var bra när det kom ut och därför är det fortfarande bara skit. Logik 101 *sarkasm*.

Ja för det måste passa alla eftersom du gillar det eller hur ? Logik 101

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem

Har Win8.1 på min laptoo och då det är mindre störigt är det fortfarande så att man inte vet om man hanterar något i modern UI som apps eller för själva desktop. Dåligt optimerat för användare fortfarande. Inställnignar, uppkopplingar WiFi och bluetooth är fortfarande knepiga. Apparna är oftast störiga. Sedan finns det saker som är bra men det är helt enkelt inte tillräcklligt mycket bättre för majoriteten av desktop användarna för att byta.
Tror att Win10 blir ett bra steg, desktop är desktop touch är touch. bra att distinkt särskilja de två åt.
Sedan är det väl inte så konstigt att släppa en DX version utan stöd för ett os, skedde väl med 10:an - då var det Vista som gällde. Flaggskeppet då var ju katastrofen Shadowrun som hävde att det skulle vara helt abnormt banbrytande, tillåta konsolspelare spela mot windows spelare och att det skulle vara så bra....

Tror att när Win 10 landat och om det håller vad det lovar efter ett par patchar och nya drivisar så kommer nytt DX och nytt operativ kännas som ett naturligt steg för många.

Permalänk
Hjälpsam

DX11.1 och DX11.2 finns ju inte till Windows 7 varför skulle MS plötsligt släppa DX12 till sjuan?
Jag tror inte heller på något DX12 till Windows 8.1.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Entusiast

Jag använder Win7 men tänkte uppgradera till Win10 när det kommer ut så det berör mig inte personligen. Detta brukar väl dock vara standard att nya Direct X kräver det senaste operativsystemet.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Oavsett hur bra Windows 10 blir vill inte flesta PC gamers uppgradera sitt OS. Varför?

För att många nördar spännande nog är extremt konservativa och inte gillar nya saker skulle jag tro. Även om något nytt är bättre så hänger de kvar vid det gamla för att de är vana vid det.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

För mig funkar windows 8.1 ypperligt. Jag kan jobba snabbare i det än 7:an sen tycker jag hela Os:et flyter på bättre i största allmänhet. Kör nu 8.1 på både desktopen, laptopen och ultra bärbara. Funkar bra vid alla lägen. Har installerat en startmeny på desktopen. Men ärligt talat så används den mer eller mindre aldrig. Jag når så gott som allt via WIN+S numer det går undan. På ultra bärbara kör jag Metro eller vad det nu kallas och bara man lär sig hantera det så är det fantastiskt effektivt.

Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>

Permalänk
Medlem

Det här har man ju kunnat lista ut rätt länge.

Förövrigt så tror jag inte att det spelar någon roll, för majoriteten kommer att uppgradera ändå, bara för att följa "varanat OS är bra" >_>

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

Hoppas det stämmer.
Jag sitter personligen på XP på min stationära, men det är för att den är för slö för något nyare (AMD Athlon 64 3500+).

Om inget nytt Windows får Aero eller Classic så kommer tydligen många att sitta kvar på W7 för alltid. Man ska modda spel, men att lägga in något tillägg för att få 8.1 att se ut som 7 ska man ju inte behöva. Förstår inte riktigt logiken.

Om man redan har W7 på datorn så förstår jag att man inte vill installera om.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

Det här har man ju kunnat lista ut rätt länge.

Förövrigt så tror jag inte att det spelar någon roll, för majoriteten kommer att uppgradera ändå, bara för att följa "varanat OS är bra" >_>

Kan vara, just det där med att vartannat Windows floppat verkar vara rena förbannelsen. Lika bra att redan nu bestämma sig för att inte skaffa Windows 11

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Staropramen:

Kan vara, just det där med att vartannat Windows floppat verkar vara rena förbannelsen. Lika bra att redan nu bestämma sig för att inte skaffa Windows 11

Nja, håller inte med om att varannat windows floppat (Windows 8.1 funkar utmärkt för mig, skulle aldrig byta neråt igen).

Hur som, majoriteten av alla som sitter på Windows 7 nu (iallafall dom som inte gillar windows 8) kommer sitta kvar på 10 sen också, även om Windows 11 är 10gånger bättre.

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cooling23:

Jag läste comment section på PC Gamer hemsida och alla verkar vara negativa med att uppgradera.

Så du menar att de på PC Gamer representerar alla gamers?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Så du menar att de på PC Gamer representerar alla gamers?

Nej. Men de flesta verkar vara negativa i alla fall vad jag har läst.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

Nja, håller inte med om att varannat windows floppat (Windows 8.1 funkar utmärkt för mig, skulle aldrig byta neråt igen).

Hur som, majoriteten av alla som sitter på Windows 7 nu (iallafall dom som inte gillar windows 8) kommer sitta kvar på 10 sen också, även om Windows 11 är 10gånger bättre.

Jag menade inte att dra upp nån diskussion om W8 är bra eller inte. Men ser man på all kritik och den dåliga försäljningen så är det nog en flopp för Microsoft.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wuzu:

Det här kommer inte vara något problem då Windows 9 är påväg ut

Windows 9 kommer inte alls

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Synd, väldigt få kommer att utveckla sina spel med DX12 i åtanke så länge Windows 7 förblir det mest använda operativsystemet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dunis90:

Synd, väldigt få kommer att utveckla sina spel med DX12 i åtanke så länge Windows 7 förblir det mest använda operativsystemet.

Det vet vi ju inte förrän det kommer vilket ju inte är på ett tag.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

Detta brukar väl dock vara standard att nya Direct X kräver det senaste operativsystemet.

På WinXP tiden och före var det väl bara att ladda ner senaste DX och installera om jag kommer ihåg rätt.
Var nog först DX10 som det krävdes att man uppgraderade operativsystemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Anledningen till att folk inte vill uppgradera är för att en stor och högljudd skara fortfarande klänger fast till detta påstående och upprepar det som en gammal trasig grammofon så ofta de kommer åt.

Sen att man iom 8.1 inte alls behöver använda sig av modern UI, apps, microsoft account, eller vad annat nu folk brukar klaga på, om man inte vill använda det, verkar helt ha gått folk förbi.

Nej för att man har hört att win 8 inte var bra när det kom ut och därför är det fortfarande bara skit. Logik 101 *sarkasm*.

Ja, människor verkar vara väldigt ovilliga att ändra sin åsikt om W8/8.1 eftersom det, som du säger, var skit i början. Nu när jag kör W8.1 och hanterar datorer som kör W7 undrar jag verkligen varför jag väntade så länge att uppgradera. Bättre än 7 på många sätt

Skrivet av Dussan89:

Ja för det måste passa alla eftersom du gillar det eller hur ? Logik 101

Hur kan det inte passa alla som gillar W7? Allt är i princip likadant, förutom startmenyn. Det jag inte förstår är dock varför folk ska fortsätta klaga på att den är borta när du kan klicka Windows + F/Windows + R för sökning/köra program.

Jag kan däremot förstå kritiken mot just W8 eftersom jag klarar verkligen inte av det operativsystemet, men W8.1 är fantastiskt mycket bättre än W7.

Skrivet av Foolwolf:

Har Win8.1 på min laptoo och då det är mindre störigt är det fortfarande så att man inte vet om man hanterar något i modern UI som apps eller för själva desktop. Dåligt optimerat för användare fortfarande. Inställnignar, uppkopplingar WiFi och bluetooth är fortfarande knepiga. Apparna är oftast störiga. Sedan finns det saker som är bra men det är helt enkelt inte tillräcklligt mycket bättre för majoriteten av desktop användarna för att byta.
Tror att Win10 blir ett bra steg, desktop är desktop touch är touch. bra att distinkt särskilja de två åt.
Sedan är det väl inte så konstigt att släppa en DX version utan stöd för ett os, skedde väl med 10:an - då var det Vista som gällde. Flaggskeppet då var ju katastrofen Shadowrun som hävde att det skulle vara helt abnormt banbrytande, tillåta konsolspelare spela mot windows spelare och att det skulle vara så bra....

Tror att när Win 10 landat och om det håller vad det lovar efter ett par patchar och nya drivisar så kommer nytt DX och nytt operativ kännas som ett naturligt steg för många.

Nja det är väl ganska lätt att veta om man hanterar saker i Modern eller i Desktop, både inställningar och program. Jag har inte kört en enda app sedan jag installerade till 8.1 via Store, och den enda gången jag råkat komma till Modern är genom att trycka Windowsknappen av misstag.
Inställningar är väl för det mesta precis som i Windows 7 med kontrollpanelen/nätverks- och delningscenter och så. Bluetooth kan jag dock inte uttala mig om.

Permalänk
Medlem

Jag kör win 7.

Kan någon ge mig bra anledningar till att skaffa win8/win10 innan Directx 12 är standard i spel och grafikkort?

Uppgradering av OS och grafikkort lär komma med tiden. Men nu? Varför?
Det är så sjukt drygt att installera om allt och få det som jag vill.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Inte säkert det kommer till 8.1U1 heller, och W7 har det absolut aldrig planerats för. Där måste man redan köra OpenGL för att få features som byggts in i DX11.1/11.2. Så det är ganska troligt att alla måste uppgradera vilket fall som helst.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Oneone:

Gött , eftersom mainstream support upphör så kommer de ej lägga till nya funktioner för produkten efter Jan 2015.

Får man fråga varför det är "gött"?

Jag vet att du och Strejf har eran circlejerk runt Windows 8 eller rättare sagt vilken ny version av Windows som helst men vad gör det er om Windows 7 nu skulle få DirectX 12? Blir vardagslivet bättre för dig med vetskapen om att folk som vill spela de senaste spelen med den bästa API'n absolut måste slänga mera pengar åt Microsoft?

Jag har full förståelse för att Windows 7 inte får DirectX 12-stöd om det nu blir så men jag förstår bara inte hur det är "gött" för någon vanlig privatperson som inte jobbar på Microsoft.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Kör fortfarande 95 funkar hur bra som helst.

Permalänk
Rekordmedlem

Vi får väl hoppas att tramset med DX skrotas och att OpenGL även slår igenom till 100% i win, DX är ju bara trams som bromsar utvecklingen och används mest bara för att skapa inlåsning, ett mycket dåligt bakåtsträvande system som alla utom MS förlorar på.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Oavsett hur bra Windows 10 blir vill inte flesta PC gamers uppgradera sitt OS. Varför?

Jobbigaste är väl att Microsoft fortfarande inte har någon bra form av uppgradering enligt mig utan kräver en formatering för Windows - 7 -> 8 eller 10.

Varje gång jag installerar Windows måste jag på nytt att laga min bootloader för att Windows tänkte sig det var tufft att skriva över allt och alla. Min förhoppning är att senaste version av W7 har fullt stöd för UEFI där Windows bara kommer lägga sin bootbara .efi fil i rätt partition men med Microsoft trackrecord så gissar jag att de kommer skapa en egen partition oavsätt om det finns en uefi partition eller inte.

Utöver detta så ser jag sättet Microsoft uppdaterar sitt OS som föråldrat. Varför formatera eller hålla på med (Windows Windows.old) och inte komma som alla andra uppdateringar där i värsta fall du behöver starta om datorn för att applicera.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chassie, MB, CPU, GPU:er, SSD:er, HDD:er, pumpar, radiatorer, skärmar,EHP-O2Di, lurar, mick o möss ;-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Nja det är väl ganska lätt att veta om man hanterar saker i Modern eller i Desktop, både inställningar och program. Jag har inte kört en enda app sedan jag installerade till 8.1 via Store, och den enda gången jag råkat komma till Modern är genom att trycka Windowsknappen av misstag.
Inställningar är väl för det mesta precis som i Windows 7 med kontrollpanelen/nätverks- och delningscenter och så. Bluetooth kan jag dock inte uttala mig om.

Tycker jag inte, om du skall gå in och uppdatera din dator och inte söker efter windows uppdatering utan går enligt de menyer och promptar om att uppdatera går du via modern interfacet. Om du vet vad du gör går du direkt till windows uppdatering - men det är bökigare än win7 - rejält.

Många inställningar te.x bluetooth lever som dde flesta andra inställnignarna - det är ett misch-masch av modern/desktop interface för att komma framtill rätt saker. Hade varit bättre att helt använda modern eller desktop only. Hade minskat kurvan att komma åt detta.

BluTooth är ju inte hundra på Win 7 heller, men än mer så på win8.

För övrigt så ser det totalt olikt ut mellan 8 och 7 te.x -> http://www.bing.com/images/search?q=windows+8.1+kontrollpanel...

Självklart går det att lära sig nya tillvägagångssätt etc men operativet är inte optimerat för tangentbord+mus
Och det är inte säkert att du kommer ihåg vad allt heter utantill - utan kan behöva söka efter saker som är sorterad under inställningar etc - win+s är ingen universal lösning för tillkortakommanden i min mening.

Redigering:
Vill bara tillägga att inget är direkt jordens undergång, men det är såpass frustrerande och dåligt designat för hur jag använder min dator och vinsterna med att uppgradera inte gör att jag tänker uppdatera om jag slipper tills 10:an kommer. Det ser redan ut som om det kommer vara bättre avvägt enligt mig.

Permalänk
Medlem

Jag vill nog byta ut Win till Linux när jag ska byta OS nästa gång.

Permalänk
Inaktiv

AMDs Richard Huddy talade vid PDXLAN och sade där att Windows 7 inte kommer att ha stöd för DirectX 12. AMD har dock sedan dess släppt ett uttalande där de säger att Huddy inte är en talesman för Microsoft och hans kommentar om DirectX 12 och Windows 7 enbart är spekulationer.

AMD säger att Huddy inte vet mer än någon annan om Microsofts Windows eller DirectX i nuläget och att företaget arbetar med Microsoft omkring DirectX 12.

Datorspelare har haft en del oro över att DirectX 12 kanske inte kommer fungera med Windows 7 vilket gör att man i sådana fall måste uppgradera till Windows 8, eller möjligen det kommande Windows 10.

Microsoft har tidigare sagt att DirectX 12 kommer att fungera på PC-datorer, tablets, smartphones och Xbox One men har inte sagt om det kommer finnas stöd i Windows 7. De är dock medvetna att det finns en stark efterfrågan för stöd för DirectX 12 till Windows 7.

http://www.fudzilla.com/home/item/36329-windows-7-will-support-directx-12

Permalänk
Hjälpsam

Windows 8 kommer troligtvis inte att få DX12 men DX11.3.
http://www.dsogaming.com/news/directx-11-3-revealed-will-supp...

Tvivlar på att Windows 7 också får någon variant av DX11.3, W7 stannar nog på DX11.
https://www.google.se/?gws_rd=ssl#q=dx11.3

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |