Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

[Eyefinity] Bild hittas individuellt, ej som grupp?

Permalänk
Medlem

[Eyefinity] Bild hittas individuellt, ej som grupp?

Har problem med eyefinity

Enskilt kan jag få bild på alla bildskärmar

Mitt grafikkort är ett MSI Radeon R9 280X 3GB GAMING (Tahiti XTL)
https://www.inet.se/produkt/5410036/...de-1200kr-gold

Den har 1 DVI kontakt 1 HDMI Kontakt 2 mini displayport

Har kopplat ihop bildskärmarna de fungerar samtliga men Eyefinity vägrar aktivera en tredje skärm

Samtliga drivrutiner bios är av nyaste version

Bildskärmarna 1: DVI kabel, 2: hdmi till DVI kabel, 3: display konverter från mini till normal Display port kabel displayport till DVI

Hdmi-DVI
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/kablar-a...

DVI- DVI
https://www.inet.se/produkt/8906044/dvi-kabel-ha-ha-svart-5m

displayport till DVI
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/disp...

samtliga skärmar har endast DVI kontakter

Visa signatur

Vid hantering av esd känsligt utr skall esd skydd användas som är monterad i själva hårdvaran. med handledsrem monterad i hårdvara /esd matta. De räcker inte att ta i ett element då har man inte fattat nåt !

Permalänk
Moderator
Moderator

*uppdaterade trådtiteln*

Bättre titel, enklare att folk som kan hjälpa ser din fråga.

Ditt problem ser ut att vara DP kabeln, ska läsa på lite om ditt kort men min preliminära diagnos (gå inte och köp ngt ännu!) är att du behöver en AKTIV adapter. Just nu har du bara en enkel kabel och det omvandlar inte DP signalen på rätt sätt för att kunna skapa bildskärmsgruppen med alla tre skärmar samtidigt.

Återkommer efter läsning.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

Du behöver en aktiv adapter för att kunna köra 3 eller fler skärmar med ett AMD-kort.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Lan:

*uppdaterade trådtiteln*

Bättre titel, enklare att folk som kan hjälpa ser din fråga.

Ditt problem ser ut att vara DP kabeln, ska läsa på lite om ditt kort men min preliminära diagnos (gå inte och köp ngt ännu!) är att du behöver en AKTIV adapter. Just nu har du bara en enkel kabel och det omvandlar inte DP signalen på rätt sätt för att kunna skapa bildskärmsgruppen med alla tre skärmar samtidigt.

Återkommer efter läsning.

Enig med din diagnos. Mig veterligen är det endast Sapphire FLEX serien som har inbyggd DP-DVI adapter.

Den kabeln som TS tar en DVI signal från DP porten och det grafikkortet kan endast ge totalt två DVI/HDMI signaler ut, den tredje signalen måste vara en DP och därmed skall man ha en aktiv DP adapter som tar en DP signal och aktivt konverterar signalen till DVI.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Moderator
Moderator

http://support.amd.com/en-us/search/faq/23

Citat:

I’ve heard there are “active” and “passive” adapters. What’s the difference?

A passive adapter is the most basic type of adapter that can purchased. A passive DisplayPort adapter merely allows the GPU to communicate with a "language" that can be understood by the attached monitor, which has a differing connector.

As an example, using a passive adapter to connect a DVI monitor to a GPU's DisplayPort connection will essentially cause that DisplayPort output to communicate with the "language" of DVI. As far as the GPU is concerned, it does not have a DisplayPort monitor connected, and therefore cannot leverage the benefits that DisplayPort enables (e.g. AMD Eyefinity technology).

In contrast, active adapters will actively translate the DVI signal coming from the monitor into a native DisplayPort signal for the GPU (and vice versa). A native DisplayPort signal is required for AMD Eyefinity because DisplayPort signals can be synchronized by the GPU to keep all of your monitors moving in concert.

This DisplayPort signal can also be synchronized with DVI and HDMI signals, but only two of these signals may be utilized on an AMD Radeon™ GPU. This is why AMD Eyefinity technology requires a native DisplayPort signal for the third (or higher) monitor.​

Du behöver en AKTIV adapter för mini-DP till DVI.

Inet har ett par olika, kolla in deras sida ang adapters -> https://www.inet.se/kategori/257/adapter Det viktiga som måste finnas är "AKTIV", "adapter" och "Eyefinity" i texten. Helst i recensionerna.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Xay0r:

Du behöver en aktiv adapter för att kunna köra 3 eller fler skärmar med ett AMD-kort.

....

Tack för att du vill hjälpa till men du bör lägga upp en annons i marknad omgående, då kan du diskret tipsa folk som söker din vara. Att sälja direkt i forumet är regelbrott under paragraf 9.

Basta.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

Hej

Tackar för informationen /hjälpen alla

Det konstiga var att folk hävda någon adapter skulle inte behövas på R9 versionen

Fick se länken till inet.se Ringde upp dom för de va för många sitta å läsa om
fast kvaliten verkar vara skit enligt många

Så köpte en med garanti då de verkar gå sönder mer än vanligt

Visa signatur

Vid hantering av esd känsligt utr skall esd skydd användas som är monterad i själva hårdvaran. med handledsrem monterad i hårdvara /esd matta. De räcker inte att ta i ett element då har man inte fattat nåt !

Permalänk
Moderator
Moderator

Precis, att vissa AMD kort inte behövde adapters var osäkerheten. Jag har inte full koll på vilka de är (det kommer ju nya hela tiden) men som Fluf säger så kanske det bara är FLEX serien.

Hittar inte data just nu för att stödja det (iPad surfande), ska kika ngn gång hemifrån när man har lite mer kraft till förfogande.

Lycka till!

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers