Nokia N1 är Apple Ipad Mini-klon med Android

Permalänk
Medlem

Kan bra tänka mig att den inte har tillgång till google store, kartor och resten av alla googel tjänster..
Skippar de dem så kan de hålla ner priset.

Speciellt när den släpps i kina, först. Där de finns en hel drös med alternativa stores.
Det man kan anta med ganska stor säkerhet är att Here maps ingår

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Bara mobil divisionen som gick dåligt.

Nokia reagerade väldigt segt på de nya hoten Apple, Blackberry och Android. Tänk tillbaka när Androidtelefoner kom till marknaden. Jag önskade mig flera gånger en Nokiatelefon med Android. Om de hade släppt en Androidtelefon i väldigt tidigt skede tror jag de hade haft en stor del av Androidmarknaden. De va väldigt sena med en egen marknad till Symbian OS eller ett nytt OS.

Först nu på ruinens brant släpper de en produkt med Android, om än en platta. De skulle ha svalt sin stolthet tidigare. Att de valde Microsoft av alla efter nergången är så tråkigt.

Permalänk
Medlem

Nokia får inte använda varumärket på smart-phones förrän 2016 sen måste de vänta ett antal år till innan de får använda det på feature-phones. Microsoft kommer fortsätta att sälja feature-phones under varumärket...

Visa signatur

Arbetsdator: NZXT H2 WHITE | CORSAIR AX 850W | ASUS M4A89GTD PRO USB3 | AMD PHENOM II X6 1100T BE 9MB | NOCTUA NH-D14 | CORSAIR 16GB XMS3 | MSI GTX 560Ti 1GB HAWK | SAMSUNG 840 120 GB | WD Caviar Black 1TB | D-link DWA-556
HTPC: Antec Sonata II | Forton 350W | ASUS M5A78L-M LX 760G AM3+ | AMD PHENOM II X4 | Zalman 9500 | 8GB XMS3 | PowerColor HD 4350 512 MB | Barracuda 3TB | Pinnacle PCTV Stereo

Permalänk
Medlem

1500kr billigare än en iPad mini 16gb? Ja tack, nu börjar det nästan bli intressant.

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mackanj:

Läste i en annan artikel att det var osäkert om plattan skulle ha tillgång till Googles store...

Android är öppen källkod och fritt för vem som helst att använda, men om man vill kalla det "Android" och ha tillgång till Googles egen Play Store så finns det riktlinjer man måste följa; i praktiken måste man binda sig till att vara en del av "Open Handset Alliance" (OHA) och följa vissa standarder, vars mening kortfattat är att undvika att någon leverantör kör någon "embrace, extend, extinguish"-taktik på plattformen.

Amazon har släppt flera enheter med sitt "Fire OS" som bygger på Android, utan att vara en del av OHA eller använda Google Play Store. En annan historia som det var lite liv om för typ två år sedan var när Acer tänkte lansera en produkt med "Aliyun OS" som också byggde på Androids kod, men inte följde Androidstandarder så att Aliyunprogram inte nödvändigtvis var kompatibla med Android i sig. Enligt det avtal de skrivit på för att vara en del av OHA så fick de inte föra in sådana inkompatibiliteter i ekosystemet, så Acer fick välja om de ville släppa Android- eller Aliyuntelefoner, kort sagt. När detta gick upp för dem så lade de ner Aliyunprojektet rätt kvickt.

I detta fall, så om det hävdas att operativsystemet verkligen heter "Android" (vilket det verkar göra), så lär de leka medhårs med OHA och Google Play Store kommer kunna vara tillgänglig, så som jag förstått det. Sedan kanske de kan ha någon egen anledning till att undvika Play Store, kanske någon klausul i Microsoftdealen som kickar in eller något, men det är inget som är känt.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zwete:

Länk? Kan ju också vara så för att den släpps i Kina först och sedan får stöd för Googles store i resten av världen.

Sista stycket i denna artikel:
http://www.androidpolice.com/2014/11/18/nokia-announces-n1-an...

Men, jag tror och hoppas att Googles store finns med, även om man inte ser några Google-appar på bilderna.

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tilax:

Nokia reagerade väldigt segt på de nya hoten Apple, Blackberry och Android. Tänk tillbaka när Androidtelefoner kom till marknaden. Jag önskade mig flera gånger en Nokiatelefon med Android. Om de hade släppt en Androidtelefon i väldigt tidigt skede tror jag de hade haft en stor del av Androidmarknaden. De va väldigt sena med en egen marknad till Symbian OS eller ett nytt OS.

Först nu på ruinens brant släpper de en produkt med Android, om än en platta. De skulle ha svalt sin stolthet tidigare. Att de valde Microsoft av alla efter nergången är så tråkigt.

Stämmer ju inte riktigt. De har släppt några mobiler med Android. Även om det var ett begränsat Android. Jag håller med om att de var alldeles för långsamma med att vända på skutan. De skulle satsat hårdare på att modernisera Symbian eller ännu hellre satsat mer helhjärtat på MeeGo. De kunde gärna valt att släppa Android-lurar också för de som gillar det. Det hjälpte ju inte att Felop brände plattformen heller direkt. Hoppas att det kan komma något bra ur de nya initiativen från Nokia och Jolla med för den delen som kanske släpper en phablet eller tablet om sisådär 20 timmar.

Visa signatur

Arbetsdator: NZXT H2 WHITE | CORSAIR AX 850W | ASUS M4A89GTD PRO USB3 | AMD PHENOM II X6 1100T BE 9MB | NOCTUA NH-D14 | CORSAIR 16GB XMS3 | MSI GTX 560Ti 1GB HAWK | SAMSUNG 840 120 GB | WD Caviar Black 1TB | D-link DWA-556
HTPC: Antec Sonata II | Forton 350W | ASUS M5A78L-M LX 760G AM3+ | AMD PHENOM II X4 | Zalman 9500 | 8GB XMS3 | PowerColor HD 4350 512 MB | Barracuda 3TB | Pinnacle PCTV Stereo

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mackanj:

Sista stycket i denna artikel:
http://www.androidpolice.com/2014/11/18/nokia-announces-n1-an...

Men, jag tror och hoppas att Googles store finns med, även om man inte ser några Google-appar på bilderna.

Tja, det är bara någon som spekulerar utifrån att det inte syns några Googleappar på de skärmbilder som släppts. Man kan nog avvakta lite med det ryktet . De vill nog främst visa upp sitt eget gränssnitt, vilket är det som kan särskilja denna platta från konkurrensen som redan finns, så det vore lite självmål att få den att se ut som vilken annan Androidplatta som helst.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Fel OS på den. Om den hade kört Windows så kanske den hade varit intressant.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Fel OS på den. Om den hade kört Windows så kanske den hade varit intressant.

Hahaha du skojar väl?

Debian på en platta vore mer intressant dock.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Citat:

I nederkant märks högtalarna och en anslutning som kan misstas för Apples Lightning-kontakt, men i själva verket är det en av de första implementationerna av USB Type-C.

Förtjänar dom verkligen att utmålas som Apple-härmare för att använda den nya standarden?

Permalänk
Medlem

Hoppas att nokia kan få fortsätta med sina "kopior", vi behöver kvalitéplattor för android som inte kostar allt för mycket!

Visa signatur

RTX 3070 || Ryzen 5600X || 32GB 3600MHz || PCIe SSD goes BRRRRR

Permalänk
Medlem
Skrivet av bag:

Stämmer ju inte riktigt. De har släppt några mobiler med Android. Även om det var ett begränsat Android. Jag håller med om att de var alldeles för långsamma med att vända på skutan. De skulle satsat hårdare på att modernisera Symbian eller ännu hellre satsat mer helhjärtat på MeeGo. De kunde gärna valt att släppa Android-lurar också för de som gillar det. Det hjälpte ju inte att Felop brände plattformen heller direkt. Hoppas att det kan komma något bra ur de nya initiativen från Nokia och Jolla med för den delen som kanske släpper en phablet eller tablet om sisådär 20 timmar.

Nokia X, deras första telefon med Android såldes först 2014 och bara till tillväxtmarknader. Ja, de var synd att de kom igång så segt med MeeGo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ekner:

Går det att köra x86-OS på den, eller finns det nåt som sätter stopp för det?

Det körs redan X86-OS på den. Processorn är ju en Intel Atom Z3580 och den kör X86-versionen av Android.

Permalänk
Medlem

Den såg ändå najs ut tycker jag.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Hahaha du skojar väl?

Debian på en platta vore mer intressant dock.

Nej varför skulle jag det?
Vad har du för erfarenhet vad det gäller Android och Windows på plattor?
Jag föredrar Windows alla dagar i veckan.

Debian är det väl så få som använder men skulle vara schyst om alla kunde få in det OS dom ville ha.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

"Klon"?... seriöst? är det Aftonbladet som hjälpt till med rubriken eller?

Lite sent ute Nokia men dom brukar kunna göra bra hårdvara så förhoppningsvis en rätt ren version av Android på det så.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem

Nog för att alla plattor är rätt lika sett till design (en platta med en skärm i mitten) men kom igen. Den ÄR rätt lik på de detaljer som normalt sett skiljer plattor åt. Speciellt bilden på baksidan, jösses.

Hade inte Swec-redaktionen "aftonbladiserat" det i titeln hade vi haft en massa som kommenterat det istället.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem

Men NEJ NEJ NEJ Nokia! Vad gör ni?
De kommer inte lyckas vinna några marknadsandelar med detta. Totalt slöseri med pengar att satsa på en Androidplatta nu..snark.

Hellre en Windows 10 platta som konkurrerar prismässigt och sticker ut designmässigt. Nej detta var helt fel väg att gå. Håller de på såhär så förtjänar de att gå i graven helt.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Nokia? Android?
Vafalls!?
Var det inte Nokia som för bara några veckor sedan slogs ihop helt och hållet med Microsoft?

Nej. Bara Lumia-delen. Nokia kommer fortfarande släppa mobiltelefoner, dock inte under namnet Lumia. Samt dom får vänta till 2016 tidigast har jag för mig, är dock osäker.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Fel OS på den. Om den hade kört Windows så kanske den hade varit intressant.

Ja, men en Windows-platta tycker jag också behöver en minneskortplats och minst en (helst fler) utgående USB-portar och allra helst också en bra penna.

Det är vad som krävs för att jag skulle köpa en, i alla fall.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk

Återuppliva MeeGo!!!

Visa signatur

Lysa - Få 20% rabatt på avgiften i 3 månader, https://signup.lysa.se/se?inviteId=qfVrfeWPSbCNcxPrAojPgw

Fello - Bli en Fello och få rabatt på mobilabonnemanget, https://www.fello.se/?UC57E

OS: Fedora 39 | CPU: Ryzen 5 5600X | GPU: Sapphire Radeon RX 6800 16GB NITRO+ | MOBO: ASUS ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Team Group 2x16GB 3800MHz CL16 Xtreem ARGB | NVME: Samsung 970 EVO Plus 1TB | PSU: Corsair RM850x v3

Permalänk
Medlem

De borde leverera en Surface Pro konkurrent, men det får de väl inte antar jag. Så väljer de att leverera en "standard 1b" Android platta som inte sticker ut i mängden. Denna kommer ligga och damma i butikshyllorna nu....

De borde sparka alla gamla rävar som jobbar där och anställa nytt folk med lite nytänkt och gå helt Wild and Crazy, go big or go home. Sista chansen nu Nokia.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

De borde leverera en Surface Pro konkurrent, men det får de väl inte antar jag. Så väljer de att leverera en "standard 1b" Android platta som inte sticker ut i mängden. Denna kommer ligga och damma i butikshyllorna nu....

De borde sparka alla gamla rävar som jobbar där och anställa nytt folk med lite nytänkt och gå helt Wild and Crazy, go big or go home. Sista chansen nu Nokia.

Den kan konkurrera med priset utöver Nexus 7" varianten som sitter också på ~2500kr så ser jag inte vilka andra i mängden den kommer skuggas av.

Jag skulle lätt slänga in Ubuntu med Unity för att kunna köra alla Linux program + Android, ganska klockrent för priset.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

De borde leverera en Surface Pro konkurrent, men det får de väl inte antar jag. Så väljer de att leverera en "standard 1b" Android platta som inte sticker ut i mängden. Denna kommer ligga och damma i butikshyllorna nu....

De borde sparka alla gamla rävar som jobbar där och anställa nytt folk med lite nytänkt och gå helt Wild and Crazy, go big or go home. Sista chansen nu Nokia.

Men va hindrar dig eller någon annan att lägga in Win10 på den egentligen? det är ju en 86x platta så. Eller nokia att köra både win10/android efter den lanseras i övriga världen, detta är som sagt bara i Kina just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myhybris:

Men va hindrar dig eller någon annan att lägga in Win10 på den egentligen? det är ju en 86x platta så. Eller nokia att köra både win10/android efter den lanseras i övriga världen, detta är som sagt bara i Kina just nu.

Dels, så är det väl en licenskostnad. Om man nite inte tankar en piratkopia på windows 10 senare.
Dels är det ju en Atom, jag menade att de skulle ställa den direkt mot Surface Pro med en intel Core plattform.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Den kan konkurrera med priset utöver Nexus 7" varianten som sitter också på ~2500kr så ser jag inte vilka andra i mängden den kommer skuggas av.

Jag skulle lätt slänga in Ubuntu med Unity för att kunna köra alla Linux program + Android, ganska klockrent för priset.

Jag har inte sagt att INGEN kommer köpa den. men ur aspekten att nokia ska göra en bra profit, så är detta helt fel att satsa på. Den vanliga användaren skiter i om det är x86 eller ARM eller vad det nu kan vara. De kommer inte installera linux på den. Och de har inte en lika stark brandnärvaro som Nexus, som redan har ett starkt grepp. Dessutom ställs den mot iPad vilket ni inte heller får glömma. JO jag vet att det inte är samma sorts produkt, men det vet inte den stora massan, som köper dessa plattor.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

"The N1 will also use the Z Launcher, which it launched in June, on top of Android “Lollipop” 5.0. And yes, that’s not a fork and it will include Google Play “in markets where Google Play is available”, a Nokia spokesman told me — in other words, probably not in China, where Google Play doesn’t handle paid apps and many Google services are in any case blocked these days."

Visa signatur

http://www.soundcloud.com/magnuseriksson
|AMD Ryzen 3700x (Thermaltake Floe Riing RGB 240) | 32GB G.Skill Trident Neo 3600 | ASROCK X570 Taichi | Gigabyte GTX 1080Ti Gaming 11G | Logitech G502 Proteus Core | Sabrent Rocket NvMe 1TB | X-STAR DP2710 | InWin 805c | Synology DS920+ & DS415 Play NAS |

Permalänk
Medlem

Så det är Nokias namn på en produkt de har minimal kontroll över?

Oerhört spännande. Oerhört.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Man börjar ju undra hur långt det har gått när det första man tänker på är hur mycket dom kommer bli stämda av att ha gjort en mycket liknande produkt som ett annat företag gjort tidigare.

I detta fall är det i princip en kopia dessutom