Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Hälsa? Jag trodde det bara var datorns hälsa jag skulle vara orolig för? Eller är du ironisk?

Tänker nog på bådeoch.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tozzi:

Tänker nog på bådeoch.

Men varför är det farligt? Man dör väl inte av några band med krokodilklämmor? Hur fäster jag kablarna på kompressor munstycket? Inte med krokodilklämma väl?

Var köper jag sådana band med krokodilklämmor och 1kohm motstånd? De har Jag vill gärna ta fram min fina kompressor någongång

Här jag gav dig länken

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?toc=18865&name=j...

Permalänk
Medlem

Någon som vet vart man kan köpa plast "dyrk" som är Esd säker? Ska öppna en sak i datorn och behöver kila den under en kant så att klippsen öppnas.

Letar även efter en ESD verktygslåda åt mina ESD verktyg.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Någon som vet vart man kan köpa plast "dyrk" som är Esd säker? Ska öppna en sak i datorn och behöver kila den under en kant så att klippsen öppnas.

Letar även efter en ESD verktygslåda åt mina ESD verktyg.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad som helst som är en lagom bra ledare lär funka för det ändamålet. Jag skulle testa vadsomhelst som har rätt form/mekaniska egenskaper.

Vad gäller verktygslåda så tänker jag att det lär vara mindre viktigt än resten av miljön så länge lådan inte förväntas komma i kontakt med känsliga saker. Förutsatt att lådan inte är för mycket av en isolator har jag svårt att föreställa mig hur problem skulle uppstå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Någon som vet vart man kan köpa plast "dyrk" som är Esd säker? Ska öppna en sak i datorn och behöver kila den under en kant så att klippsen öppnas.

Letar även efter en ESD verktygslåda åt mina ESD verktyg.

Skickades från m.sweclockers.com

Sök på Tradera så hittar du en del
http://www.tradera.com/search?q=esd

Elfa och Conrad kan också vara värt att titta på.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Nu ska vi se om jag har fått till detta, jag ska börja på hobby nivå att skruva ihop div elektronik för att sedan sälja dessa.
Och jag vill absolut inte att någon kommer och klagar på att något ev. är defekt pga. en sådan simpel sak som ESD skada då man kan undvika den enkelt, visst det har kostat en del att köpa sakerna men samtidigt så kan man använda dessa saker under en längre tid bara man håller efter verktygen m.m så dom inte går sönder.

Så det jag har köpt är följande:
*ESD matta
*ESD armband
*ESD verktyg
*ESD tejp (kommer behöva den i mitt arbete sedan)

Arbetsplats
Ett träbord från IKEA samt trästolar, dock har jag en matta som golv i rummet så den kan vara en ev bov men jag har löst det genom att lägga ner en stol under bordet och ha mina fötter på den stolen som är utav trä.
Min ESD matta täcker hela bordet så det är inga problem.

Jag har bomulls kläder på mig när jag arbetar och en åtsittande t-shirt och ser till att dom inte nuddar komponenterna, jag går i tankarna att köpa en ESD t-shirt av den enkla anledningen att det är tämligen enkelt att luta sig och komma åt någon komponent med överkroppen.

Jag rengör mattan och armbandet med godkänd ESD rengöring som inte ger avlagringar efter och före varje arbetspass.

Jag ser även till att jag inte har något som inte är ESD godkänt i närheten av min arbetsplats.

Hur jag kopplar när jag te.x ska montera en laptop är följande:
Jag ansluter mitt armband till mattan och sedan ansluter jag en kabel med krokodilklämma till mattan för att sedan fästa inne i laptopen på en chassi del av metall.
Jag lägger mina verktyg + datorn på mattan i ca 1min innan jag börjar arbeta med den.
Jag brukar även som en extra åtgärd att nudda en metalldel (USB plattan) med min skruvmejsel och även mitt finger innan jag börjar arbeta med datorn.

Om jag ska skruva in komponenter så lägger jag dessa i sin förpackning / esd påse på mattan i ca 1min sedan packar jag upp dom och lägger komponenterna på mattan i några sekunder för att sedan montera dessa i datorn.

(Det kanske är överdrivet att koppla klämman i datorn + att ha datorn liggandes på mattan för som jag förstår det så får datorn samma potential som mattan bara den ligger på den, men jag tar det säkra för det osäkra och som att jag ändå har en klämma och det tar endast några sekunder att koppla dit den så gör jag det ändå.)

Förvaring
Jag ser alltid till att förvara mina verktyg i en ESD påse, jag vet att jag egentligen inte behöver det men det förhindrar lite att verktygen skulle kunna snappa upp energi från omgivningen utanför mitt arbetsområde.

Alla ev. komponenter läggs direkt i en ESD påse från mattan, självfallet har påsen legat på sin egen del av mattan för att ha samma potential som komponenten.

Så har jag fått till det till en ev. säker arbetsplats?

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Vad som helst som är en lagom bra ledare lär funka för det ändamålet. Jag skulle testa vadsomhelst som har rätt form/mekaniska egenskaper.

Vad gäller verktygslåda så tänker jag att det lär vara mindre viktigt än resten av miljön så länge lådan inte förväntas komma i kontakt med känsliga saker. Förutsatt att lådan inte är för mycket av en isolator har jag svårt att föreställa mig hur problem skulle uppstå.

Jag vill ha en ESD låda då jag kommer ha mina verktyg i lådan på min arbetsplats hemma som är ESD känslig, se mitt inlägg ovan.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Sök på Tradera så hittar du en del
http://www.tradera.com/search?q=esd

Elfa och Conrad kan också vara värt att titta på.

Tackar, tänkte inte på Conrad. Elfa har jag beställt en del saker ifrån, verkligen guld då dom kör hem paketen oftast inom 2 dagar från man har beställt.

Har du möjligen tid att kolla på mitt inlägg ovan där jag förklarar min arbetsplats?

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Nu ska vi se om jag har fått till detta, jag ska börja på hobby nivå att skruva ihop div elektronik för att sedan sälja dessa.
Och jag vill absolut inte att någon kommer och klagar på att något ev. är defekt pga. en sådan simpel sak som ESD skada då man kan undvika den enkelt, visst det har kostat en del att köpa sakerna men samtidigt så kan man använda dessa saker under en längre tid bara man håller efter verktygen m.m så dom inte går sönder.

Så det jag har köpt är följande:
*ESD matta
*ESD armband
*ESD verktyg
*ESD tejp (kommer behöva den i mitt arbete sedan)

Arbetsplats
Ett träbord från IKEA samt trästolar, dock har jag en matta som golv i rummet så den kan vara en ev bov men jag har löst det genom att lägga ner en stol under bordet och ha mina fötter på den stolen som är utav trä.
Min ESD matta täcker hela bordet så det är inga problem.

Jag har bomulls kläder på mig när jag arbetar och en åtsittande t-shirt och ser till att dom inte nuddar komponenterna, jag går i tankarna att köpa en ESD t-shirt av den enkla anledningen att det är tämligen enkelt att luta sig och komma åt någon komponent med överkroppen.

Jag rengör mattan och armbandet med godkänd ESD rengöring som inte ger avlagringar efter och före varje arbetspass.

Jag ser även till att jag inte har något som inte är ESD godkänt i närheten av min arbetsplats.

Hur jag kopplar när jag te.x ska montera en laptop är följande:
Jag ansluter mitt armband till mattan och sedan ansluter jag en kabel med krokodilklämma till mattan för att sedan fästa inne i laptopen på en chassi del av metall.
Jag lägger mina verktyg + datorn på mattan i ca 1min innan jag börjar arbeta med den.
Jag brukar även som en extra åtgärd att nudda en metalldel (USB plattan) med min skruvmejsel och även mitt finger innan jag börjar arbeta med datorn.

Om jag ska skruva in komponenter så lägger jag dessa i sin förpackning / esd påse på mattan i ca 1min sedan packar jag upp dom och lägger komponenterna på mattan i några sekunder för att sedan montera dessa i datorn.

(Det kanske är överdrivet att koppla klämman i datorn + att ha datorn liggandes på mattan för som jag förstår det så får datorn samma potential som mattan bara den ligger på den, men jag tar det säkra för det osäkra och som att jag ändå har en klämma och det tar endast några sekunder att koppla dit den så gör jag det ändå.)

Förvaring
Jag ser alltid till att förvara mina verktyg i en ESD påse, jag vet att jag egentligen inte behöver det men det förhindrar lite att verktygen skulle kunna snappa upp energi från omgivningen utanför mitt arbetsområde.

Alla ev. komponenter läggs direkt i en ESD påse från mattan, självfallet har påsen legat på sin egen del av mattan för att ha samma potential som komponenten.

Så har jag fått till det till en ev. säker arbetsplats?

Du antyder att du vill arbeta professionellt, men går du inte lite för långt i dina ansträngningar? Lägga verktygen en minut på bordet? Rengöra mattan och armbandet efter och före varje arbetspass? Flera åtgärderna tycker jag är ganska överdrivna. Det är bättre att du håller fast vid några av rutinerna, som att använda ESD-armband, för till slut kommer du att tröttna på att vara så noggrann.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Du antyder att du vill arbeta professionellt, men går du inte lite för långt i dina ansträngningar? Lägga verktygen en minut på bordet? Rengöra mattan och armbandet efter och före varje arbetspass? Flera åtgärderna tycker jag är ganska överdrivna. Det är bättre att du håller fast vid några av rutinerna, som att använda ESD-armband, för till slut kommer du att tröttna på att vara så noggrann.

Nja, jag är sådan som person - noggrann dvs.
Jag vet inte om jag går för långt, det är därför jag frågar.
Som att jag kommer att bygga ihop en del kort m.m så vill jag inte att dom går sönder i onödan.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Nja, jag är sådan som person - noggrann dvs.
Jag vet inte om jag går för långt, det är därför jag frågar.
Som att jag kommer att bygga ihop en del kort m.m så vill jag inte att dom går sönder i onödan.

Köp EDS-fläktar så slipper du hålla på med sån skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av geforce60:

Köp EDS-fläktar så slipper du hålla på med sån skit.

Va? det går inte ihop alls?
Som att jag ändå laddar upp min kropp genom att endast röra mig så kommer inte en ESD fläkt att hjälpa mig då när jag rör komponenten så kan jag skicka ut en urladdning oavsett om jag har otur.
En ESD fläkt neutraliserar absolut inte ett rum bara sådär.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Nja, jag är sådan som person - noggrann dvs.
Jag vet inte om jag går för långt, det är därför jag frågar.
Som att jag kommer att bygga ihop en del kort m.m så vill jag inte att dom går sönder i onödan.

Kör hårt

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Inaktiv

Tänk även på luftfuktigheten i rummet när du bygger. Gör stor skillnad för risken med ESD.

Läs här: http://esdsystems.descoindustries.com/whitepapers/wp_humidity...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crockett:

Tänk även på luftfuktigheten i rummet när du bygger. Gör stor skillnad för risken med ESD.

Läs här: http://esdsystems.descoindustries.com/whitepapers/wp_humidity...

Vet om det, även att om man är barfota så minskar ESD risken jätte mycket.

Men kommer inte köpa en luftfuktare än iaf, bara armbanden m.m funkar så är jag tämligen säker.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Hur fasiken använder man en ESD matta? Ska krokodilklämman sitta i nätagget och sen är allt på mattan ESD skyddat?

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Hur fasiken använder man en ESD matta? Ska krokodilklämman sitta i nätagget och sen är allt på mattan ESD skyddat?

Det beror på vad du vill uppnå.

En variant är att stå på en ESD-matta kopplad till en jordpunkt, och ha en ESD-säker arbetsyta (kan vara en matta du lagt på bänk/bord) kopplad till samma jordpunkt.

Ska man vara säker på att man har det skydd man vill ha i en given situation så måste man förstå hur el beter sig.

Permalänk
Medlem

Håller på med ett skolprojekt, inte klar dock men här är en film som jag gjorde till projektet som just handlar om ESD.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk

jag fick en grej på posten idag (låda med elektronik i som jag sedan ska sätta synthmoduler i), bubbelplasten kring denna var otroligt laddad av statisk elektricitet verkar det som (håret på armarna ställde sig rakt ut)..

kan något ha pajat måntro, plasten var ju emot en hel del av elektroniken i lådan ? är det något man bör göra innan jag pluggar in den för att prova den (nått man kan gör öht?) ?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Medlem

Om jag har användning av en liten borste på en väldigt känslig del, räcker det med att jag använder mig av ett ESD armband på korrekt sätt eller är det värt att köpa en ESD borste som Kjell&Company säljer? (ESD Borste)

Permalänk
Medlem

@Svysken:

Du bör definitivt använda en ESD-säker borste. Annars kan borsten ge upphov till statisk elektricitet även om du har på dig ett ESD-armband.

Permalänk
Medlem

@Svysken:

Borsten vet inte om du har på dig ESD armband eller rosa strumpor.

EDIT: Det jag menar är att ESD-armband hjälper inte din borste att bli mindre elektrisk.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av Karaff:

@Svysken:

Borsten vet inte om du har på dig ESD armband eller rosa strumpor.

EDIT: Det jag menar är att ESD-armband hjälper inte din borste att bli mindre elektrisk.

ESD-armbandets uppgift är ju att leda bort laddningen, så då gör den borsten mindre laddad. Och en ESD-borste, om jag uppfattat rätt, är gjord så att den är ledande, och kan leda laddning från ytan, genom borsten till din hand, och sen ut i ESD-armbandet. ESD-borsten är även gjord så att den inte själv ska generera statisk laddning.

Permalänk
Medlem

@emopingvin:

Men har du en ICKE ESD-skyddad borste gör armbandet ingen nytta.

Grejen är det att en vanlig borste i plast troligen är totalt oledande och samlar mängder av laddning på sig även om du jordar den till döds.

Frågan gällde om man kunde använda vanlig borste i kombination med ESD-armband.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av Karaff:

@emopingvin:

Men har du en ICKE ESD-skyddad borste gör armbandet ingen nytta.

Grejen är det att en vanlig borste i plast troligen är totalt oledande och samlar mängder av laddning på sig även om du jordar den till döds.

Frågan gällde om man kunde använda vanlig borste i kombination med ESD-armband.

Då är vi överens.

En sak jag funderat över, är om man kan koppla något till en kompressor så att luften inte blir riktigt lika laddad?

Permalänk
Medlem

@emopingvin:

Jag tror problematiken till stor del skapas runt munstycket, där luften rusar igenom med hög hastighet.

Med ett munstycket i metall som är jordat samt kompressor i metall och jordad (vilket de normalt är) så är det väl luftens påverkan efter blåsmunstycket som är störst risk, obs egen teori.

Har själv inte märkt av att tryckluft brukar bygga upp någon statisk laddning o tala om, då använder jag det dagligen på jobbet och har gjort det i många år. Däremot dammsugarslangar när man dammsuger finfördelat damm, de kan laddas upp något sinnessjukt.

Jobbar inom plastindustri och där kan kraftiga urladdningar förekomma, har varit med om att man stoppat händerna i en plastback som någon slängt plastbitar i och blixtarna är tiotals cm långa och det bara sprakar i luften. Eller när man suger plastgranulat ur en behållare som står på isolerade hjul, fick en blixt in under nageln kraftig nog att blåsa ett litet hål i fingertoppen.

Ibland när materialet rusar igenom slangarna och jordflätan ligger lite ifrån så hör man urladdningar så det bara tickar när gnistorna står o slår över. Detta är värst vintertid vid kallt väder och högtryck när luften är extremt torr.

Hörde om en firma där en person först till sjukhus för hjärtproblem efter en statisk urladdning.

Dock har vi inga direkta problem med att prylarna strular pga detta, men de sitter ju i jordade kapslingar

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Avstängd

Sätt handen på chassit och bygg den förbannade datorn är min melodi

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

@lord_vasagos:

Lägg folie på golvet och bygg datorn naken !

Om man är extremt hårig på kroppen kanske man ska passa sig.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

@Karaff:

Hela vägen från maskin, slang, till munstycke behöver vara jordat. Sen laddas det av luft mot luft och när de partiklar som finns i luften rör sig. Ett väldigt bra vatten och partikelfilter vore nödvändigt, så att man inte sprejar dessa över elektroniken. Kanske skulle man kunna ha jonisering kopplad efter kompressorn?

Permalänk
Inaktiv

Tryckluft på burk tycker jag är bra men det tar slut rätt fort men man kan ju göra en burk man kan pumpa upp med cykelpump.