Permalänk
Medlem
Skrivet av Slarr3n:

om du vill ha en riktig gaming laptop på max 10 papp är det bara begagnat som gäller, tyvärr

Stämmer. En laptop upp till 10k duger sällan att spela på ens på halvkassa inställningar tyvärr.

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk

Haha, tänkte att jag bestämt mig för MSin imorse när jag vaknade och sen gick jag in här och läste lite mer Asus verkar ju vara väldigt rekommenderat (speciellt om jag går upp någon tusenlapp).

Asus har alltså två fläktar i sig medan MSin har en.. Har MSin en bättre fläkt som kan motsvara att Asus har två? Eller är det stor skillnad?
Jag vill ju så klart inte att datorn ska bli överhettad (hur stor är risken om jag har datorn ståendes på ett bord medan jag spelar t.ex. WoW?).
Jag är ingen gamer som sitter 24/7, jag har både jobb och socialliv, så datorn skulle ju inte få vara igång hela tiden och jobba - om det spelar någon roll.

Angående SSD så låter det ju onekligen som att jag tjänar på att köpa en separat och sätta in om jag känner att jag vill ha SSD

Sen är det någon som skriver att jag inte alls får tag i en duglig dator för ens 10k, stämmer det eller varför skriver man ens det i en tråd när man fått en massa tips på laptops som verkar klara det fint?

Permalänk
Medlem

Jag kan stämma in i hyllningskören om asus i alla fall. Jag hade en G74SX ROG laptop i drygt två år och det var en helt sjukt grym laptop. Extremt bra skärm, bra tangentbord med lite vinkel, bra handstöd, bra touchpad, otroligt bra kylning, första prestandalaptopen jag har som är TOTALT okänslig för vilket underlag jag lägger den på eftersom in/utblås var på baksidan och inte undersidan. Kan du få ihop till en ROG laptop kan jag varmt rekommendera det.

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Skrivet av crumpets:

Jag kan stämma in i hyllningskören om asus i alla fall. Jag hade en G74SX ROG laptop i drygt två år och det var en helt sjukt grym laptop. Extremt bra skärm, bra tangentbord med lite vinkel, bra handstöd, bra touchpad, otroligt bra kylning, första prestandalaptopen jag har som är TOTALT okänslig för vilket underlag jag lägger den på eftersom in/utblås var på baksidan och inte undersidan. Kan du få ihop till en ROG laptop kan jag varmt rekommendera det.

Jag kan höja prisklassen dock är det väl inget jag gärna vill med tanke på hur mycket (eller lite?) jag kommer att sitta vid den. Jag är ingen progamer, vill bara ha så att jag kan spela för att det är roligt när jag känner för det och att datorn ska fixa det bra Min nuvarande dator kommer jag att skrota när jag köper en ny, så jag vill att den ska klara av spel och mer vardagliga saker och gärna att den håller nått år

Permalänk
Medlem

Söker jag snabbt på MSI GT70 på google hittar jag en del trådar om värme-problem... Så den verkar ändå begränsas lite av att den bara har 1 fläkt. Min Asus G750 ligger på ca CPU 60 grader och GPU 80 grader vid spel. Jag har heller aldrig sett någon throttle problem (CPUn eller GPUn klockar ner sig för att det blir för varmt).

Sen som någon här har nämnt tidigare så har ju Asus precis släppt en ny linje G751 som har Nvidias nya grafikkort 9xx-serien som ska vara avsevärt mycket bättre i prestanda och även inte gå lika varmt. Den kostar ju dock lite mer.

Permalänk
Medlem

Gaminglaptop är riktigt skönt faktiskt, förstår dig!
Sen, jag kör på stationär dator utan SSD (har inte blivit av än) och det blir lite segare, men långt ifrån ett måste. SSD tycker jag inte du ska prioritera, kan du få en bra gaminglaptop för 10k men en lite sämre för 9k och en SSD för 1k så tycker jag att du ska köpa laptopen för 10k. (påhittade siffror, men du förstår)

Dock så skulle jag nästan hellre rekommendera en MITX dator (en liten), som tidigare kommentarer, det blir lite osmidigare, men inte jättemycket
Hoppas du hittar det du söker!

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk

Alltså jag är så himla kluven nu.. Googlar på datorerna med pros och cons.. Men det är så svårt att få någon klarhet i det. Jag som tänkte att det här skulle vara lätt och leda till ett självklart val.
Grymt tacksam över att jag får hjälp av alla er här iallafall!

Permalänk

Mitt förslag: Köp MSIn och klämm och känn. Hur är byggkvaliteten och prestandan enl. dina preferenser?
Är det vad du vill ha? Håll kvar den.
Vill du testa asus istället? Lämna MSIn på öppet köp.

Jag hade gått på MSIn initialt. Utan tvekan.

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem

Hoppar in med en relevant fråga. Finns det någon 15" gaminglaptop som inte lider av problem med överhettning? Måste man upp på 17" och 4-5cm tjock för att få vettig kylning?

Sitter i samma sits och vill ha en ny dator mest för att jag behöver en ny till vardagsanvändning men vill kunna spela om jag känner för det. Jag har försökt gå igenom var enda maskin inom en rimlig prisnivå men alla verkar lida av överhettning och throtteling. De jag kikat på är MSI GS60, Lenovo Y50-70, XMG P505, Acer V15 och Asus G551. Vet inte om jag fattat fel men lika gärna som att köpa en dator med massa högpresterande komponenter som överhettas och stryps borde man kunna köpa en enklare om det ändå inte går att utnyttja kraften? Eller är notebookchecks tester så hårda att det inte händer vid normalt användande/spelande?

Permalänk
Skrivet av lucifer579:

Mitt förslag: Köp MSIn och klämm och känn. Hur är byggkvaliteten och prestandan enl. dina preferenser?
Är det vad du vill ha? Håll kvar den.
Vill du testa asus istället? Lämna MSIn på öppet köp.

Jag hade gått på MSIn initialt. Utan tvekan.

Nu kanske det kommer en liten dum fråga men.. Det är Windows 8 på datorn (MSI), det jag undrar är om jag pajar något genom att installera Windows 7 istället? Jag tycker inte om Windows 8 men vill så klart inte råka göra något dumt som drar ner prestandan eller något annat på datorn.

Jag tror att jag bestämt mig för MSIn. Kollar på lite möss och coolingpads just nu för att kanske komma ur mitt velande om valet av dator men det går ju så där, haha. Det fanns ju så många att välja på med olika bra fördelar!

Såg en Asus ROG G771JM-T7080H på Netonnet för 10999:- eller något sådant men även om den var lite dyrare så var grafikkortet sämre (har hunnit snappa upp en hel del av er på bara ett dygn!) men processorn och ramminnet var bättre. Jag tänkte på det där med dubbla fläktar främst osv. Mycket att tänka på..
Sen hittade jag den här MSIN: http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek/laptop-1...
Utifrån det jag lärt mig nu här så är det kanske något? Men jag är fortfarande lite rädd för det där med värme/fläktproblem hos MSI som någon skrivit om.

Rättade länken.
Permalänk
Medlem
Skrivet av MatildaMW:

Nu kanske det kommer en liten dum fråga men.. Det är Windows 8 på datorn (MSI), det jag undrar är om jag pajar något genom att installera Windows 7 istället? Jag tycker inte om Windows 8 men vill så klart inte råka göra något dumt som drar ner prestandan eller något annat på datorn.

Jag tror att jag bestämt mig för MSIn. Kollar på lite möss och coolingpads just nu för att kanske komma ur mitt velande om valet av dator men det går ju så där, haha. Det fanns ju så många att välja på med olika bra fördelar!

Såg en Asus ROG G771JM-T7080H på Netonnet för 10999:- eller något sådant men även om den var lite dyrare så var grafikkortet sämre (har hunnit snappa upp en hel del av er på bara ett dygn!) men processorn och ramminnet var bättre. Jag tänkte på det där med dubbla fläktar främst osv. Mycket att tänka på..
Sen hittade jag den här MSIN: http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek/laptop-1...
Utifrån det jag lärt mig nu här så är det kanske något? Men jag är fortfarande lite rädd för det där med värme/fläktproblem hos MSI som någon skrivit om.

Om du "pajar" något genom att installera Windows 7 beror på hur drivrutinsstödet från MSI:s sida ser ut för modellen ifråga. Att installera Windows 7 kommer alltid att fungera, med "paja" pratar vi i det här sammanhanget om saker som att belysningen till tangentbordet kanske inte fungerar, att musplattan förlorar funktionalitet osv. Det du får göra är att du får gå in på MSI:s hemsida och se om man erbjuder Windows 7 drivrutiner för aktuella modeller.

Du bör ju inte köpa en kylplatta innan du har provat datorn som du väljer och sett om det behövs.

För tydlighetens skull kan påpekas att ASUS G771JM-T7080H som du länkar till inte är renommerad för sin utmärkta och tysta kylning, tvärtom ska modellen ifråga "throttla" enligt vissa recensenter. De ASUS ROG maskiner som har utmärkt kylning är de med dubbla fläktar och dubbla fläktutblås baktill, dessa tillhör antingen modellserien G750xx eller nyare G751xx.

Tyvärr kan jag även meddela att MSI:n som du länkar till är ett sämre val specifikationsmässigt än MSI:n som jag länkade till i mitt första inlägg, därtill även dyrare. Men man lär så länge man lever!

Permalänk
Skrivet av Fastback:

Om du "pajar" något genom att installera Windows 7 beror på hur drivrutinsstödet från MSI:s sida ser ut för modellen ifråga. Att installera Windows 7 kommer alltid att fungera, med "paja" pratar vi i det här sammanhanget om saker som att belysningen till tangentbordet kanske inte fungerar, att musplattan förlorar funktionalitet osv. Det du får göra är att du får gå in på MSI:s hemsida och se om man erbjuder Windows 7 drivrutiner för aktuella modeller.

Du bör ju inte köpa en kylplatta innan du har provat datorn som du väljer och sett om det behövs.

För tydlighetens skull kan påpekas att ASUS G771JM-T7080H som du länkar till inte är renommerad för sin utmärkta och tysta kylning, tvärtom ska modellen ifråga "throttla" enligt vissa recensenter. De ASUS ROG maskiner som har utmärkt kylning är de med dubbla fläktar och dubbla fläktutblås baktill, dessa tillhör antingen modellserien G750xx eller nyare G751xx.

Tyvärr kan jag även meddela att MSI:n som du länkar till är ett sämre val specifikationsmässigt än MSI:n som jag länkade till i mitt första inlägg, därtill även dyrare. Men man lär så länge man lever!

Haha.. Här tror man att man lärt sig något men i själva verket har det blivit ännu svårare

Då låter jag nog Windows 8 vara kvar i datorn, även om jag tycker att det suger. Det är ju inte i OS jag ska spela så förhoppningsvis härdar jag ut

Jo, precis efter att jag postat mitt förra inlägg så gick jag in och dubbelkollade Asusen och såg då att den inte hade dubbla fläktar.. Man kanske ska läsa hela specifikationen innan man ropar hej

Kylplatta kollade jag bara på för att komma bort från velandet (jag är ju som sagt tjej, haha!) en stund. Men efter en hel kväll samt morgon med grubbel och sen ett bra PM så väljer jag MSIn som ni plockat fram. Åker och inhandlar den i eftermiddag.

TACK SÅ HIMLA MYCKET till alla som hjälpt till och tålmodigt svarat på alla mina frågor

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatildaMW:

Haha.. Här tror man att man lärt sig något men i själva verket har det blivit ännu svårare

Då låter jag nog Windows 8 vara kvar i datorn, även om jag tycker att det suger. Det är ju inte i OS jag ska spela så förhoppningsvis härdar jag ut

Jo, precis efter att jag postat mitt förra inlägg så gick jag in och dubbelkollade Asusen och såg då att den inte hade dubbla fläktar.. Man kanske ska läsa hela specifikationen innan man ropar hej

Kylplatta kollade jag bara på för att komma bort från velandet (jag är ju som sagt tjej, haha!) en stund. Men efter en hel kväll samt morgon med grubbel och sen ett bra PM så väljer jag MSIn som ni plockat fram. Åker och inhandlar den i eftermiddag.

TACK SÅ HIMLA MYCKET till alla som hjälpt till och tålmodigt svarat på alla mina frågor

MSI har haft värmeproblem i vissa av sina laptopmodeller, främst dock de mer slimmade modellerna. Just MSI GT70 2PC tillhör de största modellerna (den största?) chassimässigt vilket innebär att man får plats med en större fläkt osv.
Jag tror inte att kylningen i MSI GT70 2PC kommer vara något problem. Notebookcheck nämner att datorn throttlar vid simultankörning av Prime95 och Furmark. Här pressar man dock både CPU och GPU till 100% samtidigt under en längre tid, något som du inte kommer att göra när du spelar. Vid spelande upplever ingen av recensenterna något problem annat än fläktens ljudnivå. Just fläktens ljudnivå kommer väl vara skillnaden gentemot t.ex. en ASUS G750.
Här har du Anandtechs recension (GTX880M istället för GTX870M i recensionen, annars samma): http://www.anandtech.com/show/7924/msi-gt70-review-gtx-880m-e...

Det verkar som att du kan köra Windows 7 på datorn: http://www.msi.com/support/nb/GT70-2PC-Dominator.html#down-bi.... Personligen tycker jag dock att Windows 8.1 fungerar helt ok.

Kanske lite överkurs men om du vill stresstesta din nya laptop för att se att allt fungerar som det ska kan du läsa hur man gör här: http://www.pcworld.com/article/2028882/keep-it-stable-stupid-... I tillägg till program som omnämns om du följer länken så kan man också kolla hårddiskens SMART-värden, t.ex. med HD Tune.

För 9990 kr tror jag att MSI GT70 2PC-2041NE är ett bra val!

Återkom gärna till tråden när du använt datorn ett tag och dela med dig av dina synpunkter på datorn.

Permalänk
Skrivet av Fastback:

MSI har haft värmeproblem i vissa av sina laptopmodeller, främst dock de mer slimmade modellerna. Just MSI GT70 2PC tillhör de största modellerna (den största?) chassimässigt vilket innebär att man får plats med en större fläkt osv.
Jag tror inte att kylningen i MSI GT70 2PC kommer vara något problem. Notebookcheck nämner att datorn throttlar vid simultankörning av Prime95 och Furmark. Här pressar man dock både CPU och GPU till 100% samtidigt under en längre tid, något som du inte kommer att göra när du spelar. Vid spelande upplever ingen av recensenterna något problem annat än fläktens ljudnivå. Just fläktens ljudnivå kommer väl vara skillnaden gentemot t.ex. en ASUS G750.
Här har du Anandtechs recension (GTX880M istället för GTX870M i recensionen, annars samma): http://www.anandtech.com/show/7924/msi-gt70-review-gtx-880m-e...

Det verkar som att du kan köra Windows 7 på datorn: http://www.msi.com/support/nb/GT70-2PC-Dominator.html#down-bi.... Personligen tycker jag dock att Windows 8.1 fungerar helt ok.

Kanske lite överkurs men om du vill stresstesta din nya laptop för att se att allt fungerar som det ska kan du läsa hur man gör här: http://www.pcworld.com/article/2028882/keep-it-stable-stupid-... I tillägg till program som omnämns om du följer länken så kan man också kolla hårddiskens SMART-värden, t.ex. med HD Tune.

För 9990 kr tror jag att MSI GT70 2PC-2041NE är ett bra val!

Återkom gärna till tråden när du använt datorn ett tag och dela med dig av dina synpunkter på datorn.

Stort tack speciellt till dig som verkligen hjälpt mig!

Ska väl försöka läsa på lite om stresstesten och se om jag vågar mig på att utföra ett sånt själv nån gång - annars kommer jag in hit och tittar vem jag kan skicka datorn till
Efter all den här hjälpen så kanske jag kommit ett litet steg närmre att faktiskt förstå mig på och kunna datorer lite bättre

Det ska jag absolut göra, kommer nog posta lite i tråden under tiden jag testar den. Kommer säkert några hundra frågor till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fastback:

För 9990 kr tror jag att MSI GT70 2PC-2041NE är ett bra val!

Återkom gärna till tråden när du använt datorn ett tag och dela med dig av dina synpunkter på datorn.

Går inte att få någon bättre bärbar för det priset. Bara processorn går på 4000:-.

http://www.pricerunner.se/pl/40-2960427/Processorer/Intel-Cor...

Enda nackdelen är ljudnivån. Köp den och hörselkåpor!

Permalänk
Skrivet av 1r1d1um:

Går inte att få någon bättre bärbar för det priset. Bara processorn går på 4000:-.

http://www.pricerunner.se/pl/40-2960427/Processorer/Intel-Cor...

Enda nackdelen är ljudnivån. Köp den och hörselkåpor!

Hahaha, får se till att införskaffa mig ett par sånna också då ett annat alternativ är ju att spela utan och dra på sig hörselskador, så slipper man problemet helt sen

Permalänk

Jag spelar på en gammal brödrost för tillfället, som dog titt om tätt på grund av överhettning tidigare - en kylplatta från Kjell & Co. för runt 150-200 spänn löste det problemet enkelt. Relativt tyst också faktiskt. Dessutom gör det det aningen bekvämare att ha datorn i knät i fall man som jag tycker det är gött att sitta i soffan/sängen och lira emellanåt Hoppas du blir nöjd med din dator!

Permalänk

Nu har jag testat datorn lite Jag är imponerad!
Det jag märker av är, som ni säger, att fläkten låter lite högre. MEN, hade inte ni talat om det för mig så hade jag garanterat inte tänkt på det/uppmärksammat det.
Nu sitter jag visserligen med headset så då märker jag inte av det alls.
Flyter på kalas att spela.

Måste nog säga, även fast det bara gått någon dag, att jag är VÄLDIGT nöjd med mitt köp.

Tack igen!