Permalänk
Medlem

Är 144 Hz värt?

Så, ja, detta är min fråga. Egentligen bryr jag mig inte så mycket, men fick en riktigt fet lön denna månaden, så nu överväger jag att slå till.
Sitter just nu med 2 st Thor http://cdon.se/hemelektronik/fujitsu/23inch-fujitsu-p23t-6-th...

Är faktiskt väldigt nöjd med dom! Men ja, vad tycker ni som gått från 60 Hz till 144 Hz? Är det mycket bättre/skönare?

Förövrigt - bästa & samtidigt snyggaste 144 Hz skärmen? Får gärna passa med min ena thor skärm, så det inte ser helt fucked up ut. Tror faktiskt jag kan tänka mig absolut högsta 24", känns som att det blir svårt att få överblick på större än så. Eller? Vad tycker ni som gått till 27"?

Spelar HoN och CS Go för det mesta.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

för cs;go skulle det nog vara jättetrevligt med 144hz

Permalänk
Medlem

Jag gick nyligen från 60 till 144 Hz (AOC G2460PQU) och det är lite skillnad i flytet när man kör snabba spel måste jag säga! För mig var det kanske inte "natt och dag" men lite trevligare är det.

Största skillnaden i mitt fall var att jag gick från en budgetskärm så helt plötsligt så blev färger, konstrast och allmän bildkvalité mycket bättre.

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk
Medlem

lcd 144hz inte värt!! LCD släp går aldrig undvika utan latency eller huvudvärk! Nu väntar vi på annan teknik men företagen mjölkar oss så länge det går för att spara på utvecklingskostander

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Kör du multiplayerspel och bryr dig om ditt aim så är skillnaden mellan 60 och 144 Hz enorm.
Alla rörelser blir väldigt mycket jämnare och att träffa rörliga mål blir enklare.

Kör man däremot mest singelplayerspel och vill ha bra färger och dylikt så är det dock ingen poäng att köra 144 Hz.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Langelus:

Jag gick nyligen från 60 till 144 Hz (AOC G2460PQU) och det är lite skillnad i flytet när man kör snabba spel måste jag säga! För mig var det kanske inte "natt och dag" men lite trevligare är det.

Största skillnaden i mitt fall var att jag gick från en budgetskärm så helt plötsligt så blev färger, konstrast och allmän bildkvalité mycket bättre.

Skillnaden för mig kom när jag testade 60Hz igen och insåg vilken jävla skillnad det egentligen är

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Som tidigare talare sagt så spelar det roll vad du spelar. CS:GO ska upplevas och spelas i 144hz enligt mig, jag kör själv med en benQ XL2420z och tycker skillnaden är stor. Men spelar du mer Singleplayer-spel så kanske det är mindre värt. De senare titlarna är tyngre och det behövs mer hårdvara för att kunna pressa 144hz på vettiga inställningar. Det spelar också roll vad för typ av spel som spelas såklart. FPS behöver högre frekvens för att flyta på bättre, men om man är en hardcore Civ-spelare är det nog ovärt med 144hz.

I början så tyckte jag inte det var så stor skillnad, då kändes det som att det kvittade med 144hz. Men man växer in i det och blir fast. Nyligen ominstallerade jag Windows och alla spel och settings försvann, då märktes skillnaden mellan 60hz och 144hz(speciellt i CS:GO och bara i skrivbordsmiljön i Windows kändes skillnaden stor).

Jag tror att du skulle bli nöjd med en 144hz-skärm

Visa signatur

| i5 4670k (@Stock) | AR01 | Asrock Z87M Pro4
| MSI GTX 770 | SSD 128GB | HDD 500GB | Bitphoenix Prodigy M | superNOVA 550w G2 |Windows 10 | Avid FastTrack Duo | Sennheiser HD 595 + modmic 4 |

Permalänk
Medlem

Imho: Nej, det är inte värt att lägga de extra pengarna på en 144 Hz-monitor. Lägg istället de pengarna på en fin IPS-panel.

Dessutom tror jag att _ytterst få_ personer drar nytta av 144 Hz. Den medelmåttiga spelaren har många andra saker att bli bättre på först, innan denna kan dra nytta av 144 Hz. Jag hade 2x120 Hz förut men sålde båda två och köpte mig 2x60 Hz IPS-paneler istället. Är otroligt nöjd med mitt val. Nu spelar jag visserligen inte alls längre, men när jag gjorde det så kändes det ändå bättre att mina spel såg väldigt mycket bättre ut än att jag möjligen hade 0.05 högre K/D-R med fula skärmar.

Om Alling kikar in så blir det dock andra bullar. Allt under 144 Hz är skräp i hans ögon.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Skrivet av Datanisse:

lcd 144hz inte värt!! LCD släp går aldrig undvika utan latency eller huvudvärk! Nu väntar vi på annan teknik men företagen mjölkar oss så länge det går för att spara på utvecklingskostander

Om du tänker på motion blur så finns det tekniker som nästan tar bort det helt, t ex Lightboost eller BenQ motion blur reduction som finns på deras Z-skärmar. Tänker du på responstid eller input lag så kan du kolla på Sweclockers test av XL2420Z, den ligger hack i häl med en CRT-skärm. http://www.sweclockers.com/recension/19351-benq-xl2420z-gamin...

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk

Superbunnyhop har gjort en videoartikel på det här ämnet, dock kring 120hz.

https://www.youtube.com/watch?v=LCbTRSv9sQ8

Bra artikel, han pratar om många för- och nackdelar, till exempel att det är svårt att få så höga frame-rates i många spel, och problematiken kring att många spel inte ens stödjer så snabba uppdateringsfrekvenser.

Permalänk
Medlem

Jag gick från 60hz till 120hz, och jag kommer nog aldrig mer gå tillbaks tills 60hz igen. FPS spel som CS:GO/BF4 flyter på som en dröm. Även spel som LOL etc med snabba kameraförflyttningar blir säkert också en bättre upplevelse, spelar inte rpg spel själv.
Men kan verkligen rekommendera steget från från 60 till 120/144hz. Skillnaden på 120 och 144 däremot lär inte vara någon större skillnad tror jag inte.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Skrivet av YGLeXz:

Imho: Nej, det är inte värt att lägga de extra pengarna på en 144 Hz-monitor. Lägg istället de pengarna på en fin IPS-panel.

Dessutom tror jag att _ytterst få_ personer drar nytta av 144 Hz. Den medelmåttiga spelaren har många andra saker att bli bättre på först, innan denna kan dra nytta av 144 Hz. Jag hade 2x120 Hz förut men sålde båda två och köpte mig 2x60 Hz IPS-paneler istället. Är otroligt nöjd med mitt val. Nu spelar jag visserligen inte alls längre, men när jag gjorde det så kändes det ändå bättre att mina spel såg väldigt mycket bättre ut än att jag möjligen hade 0.05 högre K/D-R med fula skärmar.

Om Alling kikar in så blir det dock andra bullar. Allt under 144 Hz är skräp i hans ögon.

Man behöver ju inte vara bra för att ha nytta av 144hz. Själv ligger jag runt Guld nova 3 i CS:GO vilket inte är speciellt bra men jag tycker ändå att det är en jättestor skillnad att spela i 144hz mot att spela i 60hz vilket jag märker när jag spelar på min mac, det blir helt enkelt inte lika kul att spela när det är en massa screen tearing, oflyt i bilden samt en massa motion blur.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Datanisse:

lcd 144hz inte värt!! LCD släp går aldrig undvika utan latency eller huvudvärk! Nu väntar vi på annan teknik men företagen mjölkar oss så länge det går för att spara på utvecklingskostander

Det här stämmer inte. 144 Hz LCD är värt. 144 Hz OLED ligger inte runt hörnet direkt.

Skrivet av JesperT:

Kör du multiplayerspel och bryr dig om ditt aim så är skillnaden mellan 60 och 144 Hz enorm.
Alla rörelser blir väldigt mycket jämnare och att träffa rörliga mål blir enklare.

Mycket sant!

Citat:

Kör man däremot mest singelplayerspel och vill ha bra färger och dylikt så är det dock ingen poäng att köra 144 Hz.

Det här stämmer däremot inte. Jag kan numera inte använda 60 Hz ens i skrivbordsmiljö utan att bli irriterad. Högre uppdateringsfrekvens är viktigt även i singleplayerspel – dock inte för att man ska spela bättre, utan för att man vill njuta av spelet.

TL;DR: Köp 144 Hz. Det är den bästa uppgradering man kan göra, förutom SSD.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av YGLeXz:

Imho: Nej, det är inte värt att lägga de extra pengarna på en 144 Hz-monitor. Lägg istället de pengarna på en fin IPS-panel.

Dessutom tror jag att _ytterst få_ personer drar nytta av 144 Hz. Den medelmåttiga spelaren har många andra saker att bli bättre på först, innan denna kan dra nytta av 144 Hz. Jag hade 2x120 Hz förut men sålde båda två och köpte mig 2x60 Hz IPS-paneler istället. Är otroligt nöjd med mitt val. Nu spelar jag visserligen inte alls längre, men när jag gjorde det så kändes det ändå bättre att mina spel såg väldigt mycket bättre ut än att jag möjligen hade 0.05 högre K/D-R med fula skärmar.

Om Alling kikar in så blir det dock andra bullar. Allt under 144 Hz är skräp i hans ögon.

Det handlar inte bara om att dra nytta utav högre Hz på det sättet heller, att få högre KD och reagera snabbare. Hela upplevelsen blir mycket skönare och lenare och sen om du hinner reagera snabbare när en motspelare kommer så är väl det bara ett plus. Själv spelar jag inte CS längre men i t.ex CoD och BF så handlar det inte bara om vem som reagerar snabbast med tanke på hur trasiga spelen är i grunden.

Köper man en 120/144Hz skärm och tror att man kommer bli en mycket bättre spelare så kommer man nog bli besviken, köper man en för att få en bättre upplevelse så kommer man bli nöjd med sitt köp. Sen riktar sig väl inte såna skärmar till folk som egentligen bryr sig om grafiken heller utan såna som helt enkelt är beredda att dra ner på godsakerna och få bättre flyt (fördelen som en pc har gentemot en konsol t.ex).

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schackmannen:

Man behöver ju inte vara bra för att ha nytta av 144hz. [...] det blir helt enkelt inte lika kul att spela när det är en massa screen tearing, oflyt i bilden samt en massa motion blur.

Det var ju just detta jag påpekade. Du insinuerar själv att du inte blir en bättre spelare av 144 Hz, men du tycker att det är roligare att spela. Jag sa inte att det var "mindre kul" på en skärm med snabbare uppdateringsförmåga, men jag menar fortfarande att gemene man inte kommer dra nytta av alla hertz.

Lite som en person som åker och köper R-däck för tusentals kronor till sin Fiat, när denne egentligen kanske skulle lägga mer krut på kurvtagningen som sådan.

Skrivet av kevve1:

Det handlar inte bara om att dra nytta utav högre Hz på det sättet heller, att få högre KD och reagera snabbare. Hela upplevelsen blir mycket skönare och lenare och sen om du hinner reagera snabbare när en motspelare kommer så är väl det bara ett plus. Själv spelar jag inte CS längre men i t.ex CoD och BF så handlar det inte bara om vem som reagerar snabbast med tanke på hur trasiga spelen är i grunden.

Köper man en 120/144Hz skärm och tror att man kommer bli en mycket bättre spelare så kommer man nog bli besviken, köper man en för att få en bättre upplevelse så kommer man bli nöjd med sitt köp. Sen riktar sig väl inte såna skärmar till folk som egentligen bryr sig om grafiken heller utan såna som helt enkelt är beredda att dra ner på godsakerna och få bättre flyt (fördelen som en pc har gentemot en konsol t.ex).

Det här kan jag hålla med om till viss del, men jag tror fortfarande att en bra IPS-panel leder till en bättre spelupplevelse för gemene man.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Väldigt, väldigt, väldigt, väldigt, väldigt (osv) stor skillnad!
Kör mycket BF4 och i flygplanen t.ex. när man swicshar runt så ser man knappt (inte alls) om det är ett annat flygplan eller vad som helst på grund av all oskärpa när det rör sig snabbt på 60hz. För att inte tala om hur allmänt skitigt det ser ut. 144hz är som en dröm. Verkligen natt och dag. Testade 60hz igen bara för att se hur det såg ut och.. ja, det var traumatiskt.

Det är inte _lika_ stor skillnad när du springer på marken eller i CSGO, men ändå stor skillnad, mycket lättare att träffa av då du "undermedvetet" får en bättre aning om vart skallen är då det inte blir så mkt oskärpa och hjärnan får "auto-completa". De som hävdar att det inte är någon skillnad har väl för låg uppdateringsfrekvens i skallen möjligtvis

Sen är det sämre färger på en TN, det är sant. Skillnad på TN och TN dock. Det får man avväga efter man testat båda på deras respektive områden där de glänser. Vissa kanske hellre laggar runt med fina färger än att slippa obehagligt stutter konstant.

Avslutningsvis; för mig blir det aldrig 60hz igen. Skulle aldrig gå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Det här stämmer däremot inte. Jag kan numera inte använda 60 Hz ens i skrivbordsmiljö utan att bli irriterad. Högre uppdateringsfrekvens är viktigt även i singleplayerspel – dock inte för att man ska spela bättre, utan för att man vill njuta av spelet.

TL;DR: Köp 144 Hz. Det är den bästa uppgradering man kan göra, förutom SSD.

Jo, det är klart. 144Hz känns givetvis bättre. Att jobba i 144Hz känns väldigt mycket bättre, tex scrolla text och dylikt i skrivbordsmiljö känns otroligt mycket jämnare.
Även i singelplayerspel är det givet att 144 Hz såklart är en fördel. Dock tänkte jag mer på prioriteringen mellan kvaliten på färger och dylikt som ofta är lägre på 144Hz paneler än IPS paneler. Kör man då långsamma spel kan det ju hända att man prioriterar sådant istället.

Skulle uttryckt mig bättre. Givetvis finns ändå en poäng i att köra 144Hz ändå. Tänkte mer på att många inte verkar uppskatta skillnaden mellan 144Hz och 60Hz i singelplayer, utan bryr sig mer om färgkvalite'n. För dem kanske det då inte finns någon poäng att köra 144Hz istället för IPS panel (även om jag personligen aldrig skulle byta mina 144Hz mot en IPS panel).

Men det är ju i och för sig inget som automatiskt följer av att man kör med 144Hz, utan mer att IPS eller annan bättre teknik inte riktigt dykt upp på 144Hz skärmarna än.

Apropå om man blir en bättre spelare eller inte så skulle jag absolut säga, ja, utan tvekan.
Desto högre nivå man spelar på och bättre aim man har desto större blir effekten. Är man en nybörjare påverkar givetvis andra saker mer, men att ge sig själv ytterligare ett handikapp med en 60Hz skärm hjälper ju givetvis inte...

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

har du bra rank på cs och spelar mycket, värt. annars, nä behåll din ips istälelt.

grymt skönt med 120/144hz i bf4 också.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Avstängd

60hz huvudvärk.
120hz inte.

skillnaden är enorm.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Blir grymt sugen!
Dock rädd för att köra TN nu när jag är van med IPS

Tyckte nämligen skillnaden var enorm när jag gick från TN till IPS, så bra färger och kontrast :[

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

efter att testat polarens Rog Swift 27" när jag suttit på nån gammal 24" hp 5ms skärm i några år så blev jag kär, swiften är kanske lite dyr och ovärd pengarna i mångas ögon, men jag är toknöjd!

Permalänk
Medlem

man vill inte gå tillbaka till 60 hz efter man prövat på 120 hz, allting flyter bara så mkt mjukare...

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kevve1:

Det handlar inte bara om att dra nytta utav högre Hz på det sättet heller, att få högre KD och reagera snabbare. Hela upplevelsen blir mycket skönare och lenare och sen om du hinner reagera snabbare när en motspelare kommer så är väl det bara ett plus. Själv spelar jag inte CS längre men i t.ex CoD och BF så handlar det inte bara om vem som reagerar snabbast med tanke på hur trasiga spelen är i grunden.

Köper man en 120/144Hz skärm och tror att man kommer bli en mycket bättre spelare så kommer man nog bli besviken, köper man en för att få en bättre upplevelse så kommer man bli nöjd med sitt köp. Sen riktar sig väl inte såna skärmar till folk som egentligen bryr sig om grafiken heller utan såna som helt enkelt är beredda att dra ner på godsakerna och få bättre flyt (fördelen som en pc har gentemot en konsol t.ex).

Om du har typ 90 fps kanske. Men annars har du riktigt fel. Jag fördubblade minst min kd från att ha kört på projektorn till 144 skärm med lightboost. Man märker verkligen att vissa spelare har 0 chans och mycket har just att göra med att det är omöjligt att reagera lika fort med lägre fps mot en som har mkt högre. Det är natt och dag.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att det sitter en massa folk och faktiskt argumenterar emot 120/144hz när TS skrev att han skulle spela CS:GO. Ni som inte har en aning om CS 1.6 eller CS:GO och säger "bla bla bla IPS bla bla IPS" kan gärna sluta kommentera på sådana här trådar.

Har du gått från en 60hz till 120hz/144hz så kan du ALDRIG gå tillbaka. Dom som gör det är väl 45+ med försämrad reaktionsförmåga.
Ursäkta att man blev lite arg men lyssna inte på IPS nördarna som inte har en aning om MOBA eller FPS gaming.

Visa signatur

Mobo: ASUS MAXIMUS VII RANGER | RAM: 16GB 2400Mhz | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 Ti | CPU: Intel Core i7 4790k | Kylning: Noctua NH-DH15 | Skärm 1: Acer Predator XB271HU 27" | Skärm 2: BenQ 24" XL2420T 120Hz | Skärm 3: Philips BDM3270QP 32" 1440p | Tangentbord: Steelseries 6gv2 cherry | Mus: Razer Deathadder Chroma | Headset: Logitech G933 Artemis Spectrum | SSD: 240GB | HDD: 4.5TB | PSU: Supernova G2 750W | Chassi: Fractal Design R5 | OS: Windows 10 | Internet: Fiberoptik 100/100Mbt/s

Permalänk
Medlem

Efter att polaren såg mig spela borderlands presequel i 144hz med asus monitor så blev han direkt påväg att beställa hem en själv. alla spel flyter på bättre och det är lätt värt om du spelar mycket. Också om du sitter i windows o donar. är du mycket i photoshop/paint/whatever så är det ips som gäller.

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem

Jag har en 27" PLS från samsung och en 24" 144hz från asus att spela på.

Det går inte spela på Samsung skärmen efter att man kört lite på Asus skärmen. Gick från 300 i score i Bf4 till 500 med bara ett skärmbyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sTEAK-_-:

Tråkigt att det sitter en massa folk och faktiskt argumenterar emot 120/144hz när TS skrev att han skulle spela CS:GO. Ni som inte har en aning om CS 1.6 eller CS:GO och säger "bla bla bla IPS bla bla IPS" kan gärna sluta kommentera på sådana här trådar.

Det är väl typ inte någon som ens gjort det?

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

Det är värt.

Permalänk
Medlem

Efter att ha suttit med 144hz i ett halvår, råkade jag aktivera 60hz av misstag igår. Utan att ha vetat att skärmen kördes i 60hz kändes det som om datorn laggade så hårt så att den skulle braka ihop om jag bara startade något program. När jag sedan kontrollerade uppdateringsfrekvensen och ställde tillbaka den blev det en enorm skillnad..

Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |

Permalänk
Skrivet av I_KILL_HORSES:

Superbunnyhop har gjort en videoartikel på det här ämnet, dock kring 120hz.

https://www.youtube.com/watch?v=LCbTRSv9sQ8

Bra artikel, han pratar om många för- och nackdelar, till exempel att det är svårt att få så höga frame-rates i många spel, och problematiken kring att många spel inte ens stödjer så snabba uppdateringsfrekvenser.

Många spel som inte stödjer 120Hz? Jag spelar Skyrim, Bioshock, BF, LoL, Dead Space, Dead Island, Total War och Chivalry i 120Hz. Jag tror inte jag äger ett enda spel som inte stödjer 120Hz. Om man inte kan välja 120Hz i spelmenyn så kan man oftast fixa det i config filen, vilket jag gör med Chivalry.

Jag har även ett GTX670 som i dagens mått är ett ganska mediokert grafikkort och jag kan i princip alltid få >120 fps i alla spel. Om man prioriterar bra flyt, snabb respons och precis "aim" då sänker man grafiken.

Så jag skulle nog säga att artikeln du kollade på är en massa BS.