Chiptrimma Saab 9000 till 225HK, frågor.

Permalänk
Medlem

Chiptrimma Saab 9000 till 225HK, frågor.

Hej, jag känner att det nu är dags att chiptrimma min Saab 9000 till 225hk från 150hk. Jag har lite frågor om detta innan det är dax dock, jag hade uppskattat hjälp med detta då jag inte hittar så mycket bra information på nätet.

1: Hur kommer bränsleförbrukning att påverkas? I stadstrafik kan jag tänka mig att den går upp men jag har inte en aning om hur mycket. Just nu drar bilen cirka 1.1 liter milen inne i staden och jag vill ju inte att detta ska hoppa upp till 2 liter milen.

2: Hur fungerar det med besiktning? Är detta något man kollar efter på besiktning? Är det "okej"? Något jag måste tänka på här? Vill inte misslyckas med en besiktning bara för detta.

3: Lite generellt om chiptrimm, detta är något jag aldrig har gjort innan så jag är väldigt okunnig i området. Jag har ganska goda kunskaper om motorer så på den fronten borde det inte vara några problem.

Alla svar uppskattas!

Med vänlig hälsning, Pontus Andersson.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Bränsleförbrukningen brukar påverkas mest av vad du gör med din högerfot, en chippas bil kan tom dra mindre men det förutsätter ju att man kör väldigt försiktigt.

Saab 9000 är en så pass gammal bil så jag kan inte tro att besiktningen kopplar upp sig mot den och kan se något fel, men det är ju inte lagligt att höja effekten i sin bil så mycket så chippning är nog inget samtalsämne som du ska ta upp med de på bilprovningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av soulis:

Bränsleförbrukningen brukar påverkas mest av vad du gör med din högerfot, en chippas bil kan tom dra mindre men det förutsätter ju att man kör väldigt försiktigt.

Saab 9000 är en så pass gammal bil så jag kan inte tro att besiktningen kopplar upp sig mot den och kan se något fel, men det är ju inte lagligt att höja effekten i sin bil så mycket så chippning är nog inget samtalsämne som du ska ta upp med de på bilprovningen.

Hmm... problemet är att här i Sundsvall där jag bor så är det väldigt dåligt trafikflöde, väldigt mycket start och stopp. Jag tror, tyvärr, att bränsleförbrukningen kan gå upp en hel del när man kör så här och har 225hk. Det jag inte vet med är hur mycket. Det kanske är svårt att svar på i och för sig.

På motorvägskörning så sänks nog bränsleförbrukningen eftersom att man bara ligger med farthållare i en stabil hastighet.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Motorn kommer inte utveckla 225hk non stop, lika lite som den utveckar 150hk non stop nu, finns ingen anledning for forbrukningen i stadstrafik att ga upp ens markbart om mappen inte ar helslog och ditt korbetende inte andras allt for mycket.

Visa signatur

umgänge kan vara förenat med livsfara..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molvis:

Motorn kommer inte utveckla 225hk non stop, lika lite som den utveckar 150hk non stop nu, finns ingen anledning for forbrukningen i stadstrafik att ga upp ens markbart om mappen inte ar helslog och ditt korbetende inte andras allt for mycket.

Men om jag kör bilen så som jag kör den i dagsläget med 150hk. Alltså i samma hastigheter, då kommer den inte dra något nämnvärt mer?

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Men om jag kör bilen så som jag kör den i dagsläget med 150hk. Alltså i samma hastigheter, då kommer den inte dra något nämnvärt mer?

Nej. Mappningen ändrar väl främst hur mycket turbon laddar och det kommer inte ge någon störra skillnad vid vanlig stadskörning.

Permalänk
Medlem

Tvärt om kommer den dra mindre i just stadstrafik eftersom vridmomentet kommer öka. Du kommer slippa varva och växla lika ofta.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk

Har svårt o tänka mig att du kan gå upp från 150 till 225hk på bara ett chip...
Oftast brukar du behöva byta en hel del...avgasrör, magnetventiler osv.

Och som dom andra säger, förbrukningen kommer säkerligen minska!

Visa signatur

Chassi: Corsair Air 540 | Moderkort: MSI X570-A PRO | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Minne: Corsair Vengeance @ 3200mhz 16GB | GPU: AMD RX 5700 XT | PSU: Corsair TX 750W

Permalänk
Inaktiv

Jag skulle påstå att det inte är värt pengarna det kostar....

Permalänk
Medlem

Zatzy.com är nog ett bättre forum när det gäller bilar

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Skrivet av MuLLvaD3n:

Men om jag kör bilen så som jag kör den i dagsläget med 150hk. Alltså i samma hastigheter, då kommer den inte dra något nämnvärt mer?

Min Saab 900 Turbo -95 är chippad från 185 hk till 240 hk och den drar inte nämnvärt mycket mer.

Snittar runt 0.95 liter milen blandad körning och då är min högerfot rätt tung. Har fått ned den till 0.63 på långkörning.

Är endast chip och 3" avgas från turbon som är gjort på min, fast de rekommenderade 2.5" efter katten, för det Nordic Uhr steg 2 chip som sitter i.

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Phanteks P600S
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys S...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lord_Moridin:

Min Saab 900 Turbo -95 är chippad från 185 hk till 240 hk och den drar inte nämnvärt mycket mer.

Snittar runt 0.95 liter milen blandad körning och då är min högerfot rätt tung. Har fått ned den till 0.63 på långkörning.

Är endast chip och 3" avgas från turbon som är gjort på min, fast de rekommenderade 2.5" efter katten, för det Nordic Uhr steg 2 chip som sitter i.

Det ser ut som att det får bli ett chiptrim för mig. Det jag kommer behöva göra är att montera en magnetventil och slangar till det. Är detta en komplicerad operation? Det ser ganska lätt ut men man vet aldrig vad som kan hända!

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted:

Tvärt om kommer den dra mindre i just stadstrafik eftersom vridmomentet kommer öka. Du kommer slippa varva och växla lika ofta.

Jag har också fått denna uppfattning efter att ha läst runt omkring lite.

Skrivet av sharkfinz:

Har svårt o tänka mig att du kan gå upp från 150 till 225hk på bara ett chip...
Oftast brukar du behöva byta en hel del...avgasrör, magnetventiler osv.

Och som dom andra säger, förbrukningen kommer säkerligen minska!

Det är chiptrim + magnetventil. Inget större.

Skrivet av anon34061:

Jag skulle påstå att det inte är värt pengarna det kostar....

Nae, det beror väl lite på vad man har för prioriteringar. 6000kr och jag får en bil som kommer kännas mycket rappare i ett par år framöver.

Skrivet av Fenix:

Zatzy.com är nog ett bättre forum när det gäller bilar

Det är det antagligen men vi har en hel del kunniga på detta forumet med. Använder Saab Turbo Club en del men där är folk så duktiga att man får "retarad stämpel" stor fort man skriver något.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Bilen kommer att gå mycket bättre än innan men du kommer att öka din bränsleförbrukning, det kan jag garantera. Mest för att man gärna använder det extra turbotrycket för att det är så roligt. 6000:- för 75 hk är inte så dyrt men du kan komma mycket billigare undan. Kolla runt lite och se om du inte kan hitta en begagnad box, dessa kostar oftast inte mer än nån tusenlapp. Magnetventil kan du plocka från en fulltrycksturbo-saab. Slangarna är ju bara slangar och kostar inte många tior.
Motorerna på turbo-saabar är väldigt lika varandrao avsett om det är lågtrycksturbo eller högtrycksturbo. Man kan fuska sig till högre turbotryck och därmed mer effekt men det är bättre att chippa så att motorn får den bränsleblandning som den behöver.
Maptun är väl de som är de kändaste saab-trimmarna här i sverige så handlar man därifrån så får man en väl beprövad produkt.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.