Samsungs flaggskepp Galaxy S5 säljer långt under förväntan

Permalänk
Medlem

Marknaden håller på att mättas antar jag.

Sitter fortfarande på min S2'a och har inte någon direkt anledning att byta ut den. Inget revolutionerande har hänt på mobilmarknaden på dessa dryga tre år.

Permalänk
Snusfri

Försöker man sälja en telefon som premium med premiumpris när den inte är det så kommer man att sälja väldigt lite.

Sedan hjälper det inte när man har alldeles för tok för många modeller och ett fruktansvärt bloatat system som slöar ner telefon.
Andra tillverkare har insett detta och kör nästan helt vanilla förut kanske några egna appar och en egen launcher.

Nä Sammy, tillbaka til ritbordet, bort med all billig plast (det är skillnad på plast och plast), rensa bort massa onödiga modeller och skippa touchwiz.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Kört iPhone sen 2G tiden till 4S tiden, provade Samsung s2 & s3.
Blev nyfiken på Notefamiljen, och är totalt helsåld!

Så Note är det som gäller för min del. Alla andra mobiler är just "bara mobiler" Note är lite mer

Att Samsung kommer att släppa färre telefoner 2015 tror jag är ett smart drag.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Det enda Samsung behöver göra för att nästa Galaxy S ska bli en kanontelefon är följande:

1: Ta en Galaxy Tab S.
2: Krymp till 5-5,5".
3: ???
4: Profit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon142735:

Det där med kvalitetsintryck kan jag hålla med om

min nexus 5 kostar liksom 2700kr och den soft touch plast över hela telefonen som ger ett förbannat bättre kvalitetsintryck än högblankt plast och fuskskinn på baksidan

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Kört iPhone sen 2G tiden till 4S tiden, provade Samsung s2 & s3.
Blev nyfiken på Notefamiljen, och är totalt helsåld!

Så Note är det som gäller för min del. Alla andra mobiler är just "bara mobiler" Note är lite mer

Att Samsung kommer att släppa färre telefoner 2015 tror jag är ett smart drag.

Håller helt med!

Jag sitter själv på en Note2, och längtar tills jag kan lägga vantarna på en Note 4.
Sedan är man ju lite sugen att testa samsung gear VR!

Visa signatur

MB: Asus Prime Z690M-PLUS D4 DDR4 | CPU: Intel Core i7 12700K | CPU-Kylare: Corsair Cooling Hydro H100X | Nätagg: Fractal Design R3 Platinum 1000W | Minne: Corsair 32GB DDR4 4600MHz Vengeance RGB | HD: Samsung 750 256GB SSD & Samsung 860 EVO 1TB | GPU: PNY RTX 3080 10GB XLR8 Gaming REVEL EPIC-X | Skärm: Acer 27" Nitro XV272UX QHD IPS 240 Hz | Headset: EPO GSP 670

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmos92:

estetiskt är ju telefonen fruktansvärt osexig. OnePlus One gjorde ju en homerun med designen

Har beställt en one 64Gb i förrgår.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finkelzvin:

Det enda Samsung behöver göra för att nästa Galaxy S ska bli en kanontelefon är följande:

1: Ta en Galaxy Tab S.
2: Krymp till 5-5,5".
3: ???
4: Profit.

Ah så du menar att dom ska göra S6 till en krympt version av Galaxy Tab S som är en stor version av S5? Låter som ett lovande koncept.

Det är bara att inse fakta, Samsung har stagnerat. Dom kränger ut nya telefoner på löpande band, alla ser likadana ut med lite skillnader. När du ändå nämner Galaxy Tab S så är den och Galaxy Tab Pro som släpptes bara nån månad innan praktexempel på hur urbota korkade Samsung är. Det verkar finnas noll framtidsvision. Det är samma model dom slumpar fram skärmstorleken och huruvida den har SAMOLED.

Dessutom som många andra har sagt, så finns det många lika bra/bättre telefoner till billigare/samma pris i dagens telefondjungel. Varför skulle nån någonsin välja en S5 över G3 tex? Om dom nu inte planerar att göra alla telefonsamtal i duschen dvs.

Permalänk
Medlem

Glömde faktiskt en modell också, deras active-serie! Behöver inte vara dåligt med ett par val, men marknadsföringen ska då matcha det och det får inte bli rörigt. De som vill ha phablets kan ju också tendera att vara mer sugen på Note än en 5.1-tum S5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xoka:

Bytte just från en S2:a till en OnePlus One, helnöjd!
Visst, den saknar lite features från S5:an och de andra flaggskeppen, men det bryr jag mig inte om.

Bra skärm, bra batteritid och framförallt, Ingen bloatware!
Hade gärna sett att den var aningen mindre, men jag kan stå ut med storleken eftersom man får en riktigt bra telefon för halva priset av någon av de andra tillverkarnas flaggskepp.

Har också beställt en on+ i förrgår. Ser grymt mycket emot att hämta ut den i veckan.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Skrivet av THB:

Sedan hjälper det inte när man har alldeles för tok för många modeller och ett fruktansvärt bloatat system som slöar ner telefon.

Sant, både förvillad av utbudet och trött på alla dåliga appar som inte går att avinstallera.

Min S4 har fått ett nytt batteri efter att det gamla svällde till dubbel storlek, så jag räknar med att den fungerar minst ett år till.
Nästa telefon blir en Nexus eller liknande med bara standard-Android.
Eller detta, om det blir vettigt

Visa signatur

Ryzen 7 3700 | 32 Gb RAM | Geforce 2070 Super

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oliver91:

min nexus 5 kostar liksom 2700kr och den soft touch plast över hela telefonen som ger ett förbannat bättre kvalitetsintryck än högblankt plast och fuskskinn på baksidan

Själv kör man mest iPhone då jag inte tycker om plast Men ska byta ut min S4 mot en OnePlus och då kommer jag nog börja köra mer android igen

Permalänk
Medlem

Tja Samsung kom inte ens på kartan när jag köpte Mobil för en månad sedan, Blev en Xperia Z3 själv och helt nöjd, första mobil jag inte klagat på batteritid sedan 3310.... ja det var ett tag sedan. Det känns ganska så skön att bara ladda mobilen var 3-7 dag beroende på hur många timmar jag använder den, Ca 3 dagar med 7 timmar skärm på eller 7 dagar med 3.

Men ja sedan nått år tillbaka så har Samsung fått ganska så stora konkurrenter där ute som levererar bra mycket bättre produkter.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av brillorm:

Marknaden håller på att mättas antar jag.

Sitter fortfarande på min S2'a och har inte någon direkt anledning att byta ut den. Inget revolutionerande har hänt på mobilmarknaden på dessa dryga tre år.

Detta är nog en av de största anledningarna.
Jag ser inget behov alls av att byta upp mig från min S4 tex, egentligen hade min S3 funkat bra också men gav den till min bror.

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig i min vildaste fantasi köpa en Samsung telefon igen, finns definitivt mycket bättre alternativ på marknaden.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Hedersmedlem

Det är ju inte enbart Samsung som inte går bra på dagens marknad även Sony, Motorola, HTC och LG är inte på topp försäljningsmässigt, det är väl bara Iphone 6/6+ som säljer som smör iaf i väst. Kinamobilerna är på G då de inte ligger långt efter de stora drakarna. De blir en svår nöt att knäck för alla de stora.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Fattar inte varför folk vill ha fula telefoner som samsung kastar ut. Den absolut snyggaste just nu är HTC...:)

Visa signatur

iMac 27" i7 3,5 ghz, GTX 780M 4gb, 24 gb ram och fusiondrive 3 TB.
Ipad air 2
Iphone X 256 gb

Permalänk
Medlem

Att de inte levererade Galaxy s5 prime lte-a worldwide utan bara i Korea var väl ett stort misstag. Specificationerna på den luren var ju mkt bättre än "Alpha" som vi fick här i europa.

Visa signatur

CPU:Intel Core i7 7700K 4.2 GHz 8MB Moderkort:MSI Z270 GAMING PRO CARBON GPU:MSI Radeon RX 480 8GB Gaming X Minne: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3000MHz Hdd: WD Black 2TB 7200rpm 64MB Chassi:Phanteks Enthoo Luxe Tempered Glass Svart OS:Windows 10 PRO Monitor:AOC G2770PF 27" PSU:Corsair RM750x 750W Mus:Corsair Gaming Scimitar PRO RGB Svart Keyboard:Corsair Gaming K95 RGB Platinum MX Speed DVD/Blu-ray:ASUS Intern BW-16D1HT Headset:Creative Fatal1ty Gaming SSD:Samsung 960 PRO 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Dessutom som många andra har sagt, så finns det många lika bra/bättre telefoner till billigare/samma pris i dagens telefondjungel. Varför skulle nån någonsin välja en S5 över G3 tex? Om dom nu inte planerar att göra alla telefonsamtal i duschen dvs.

För att G3 laggar så in i h-e och överhettar för minsta lilla? Och skärmen ser ut som kattskit? Vilket är tråkigt, för ville köpa en egentligen.

Sen är det lite humor att tråden är full med folk som sitter med mobilvärldens motsvarighet till 17" 1280x1024-skärm, 8800GT-kort och Core 2 Duo och sen säger att de inte behöver uppgradera...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

En annan teori kan ju vara att marknaden är mättad...;)

Visa signatur

CPU:Intel Core i7 7700K 4.2 GHz 8MB Moderkort:MSI Z270 GAMING PRO CARBON GPU:MSI Radeon RX 480 8GB Gaming X Minne: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3000MHz Hdd: WD Black 2TB 7200rpm 64MB Chassi:Phanteks Enthoo Luxe Tempered Glass Svart OS:Windows 10 PRO Monitor:AOC G2770PF 27" PSU:Corsair RM750x 750W Mus:Corsair Gaming Scimitar PRO RGB Svart Keyboard:Corsair Gaming K95 RGB Platinum MX Speed DVD/Blu-ray:ASUS Intern BW-16D1HT Headset:Creative Fatal1ty Gaming SSD:Samsung 960 PRO 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Elektronikjätten Samsungs flaggskepp Galaxy S5 har sålt långt under förväntan, vilket resulterat i fulla lagerhyllor världen över. Till följd av detta kan mobilchefen JK Shin tvingas avgå.

Läs artikeln

Haha!
Vad oväntat att försäljningssiffrorna uteblir... !

Dels gick ju alla rykten om att mobilen skulle ha QHD, Qualcom 805 cpu och 3 gb ram, men när alla ryktens uppgifter uteblir då blir det inga stora försäljningar.

Det hade gått bra mycket bättre om de lanserat den Sydkoreanska S5an direkt från start i världen med QHD, 3gb Ram och 805 cpun. Då hade jag uppgraderat direkt!

S5 var ju bara en S4:a med lite sämre skärm och en pulsmätare på baksidan, samt en överklockad CPU. Inte värt att uppgradera från s4 överhuvudtaget.

Det hade gått bra mycket bättre om de hade lanserat den Sydkorenska S5an direkt från start med QHD, 3gb ram och 805 cpu, då hade många fler uppgraderat direkt.

Permalänk
Medlem

S5 måste ju vara en av dom mest ointressanta telefonerna på marknaden nu.'¨

Och då hatar jag inte Samsung heller, vill gärna ha en Note 4 men har ingen lust att lägga över 5k på en mobil nu även om min S2a borde vara utbytt för längesen.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

För att G3 laggar så in i h-e och överhettar för minsta lilla? Och skärmen ser ut som kattskit? Vilket är tråkigt, för ville köpa en egentligen.

Sen är det lite humor att tråden är full med folk som sitter med mobilvärldens motsvarighet till 17" 1280x1024-skärm, 8800GT-kort och Core 2 Duo och sen säger att de inte behöver uppgradera...

LG G3 överhettar? inte min iallafall.
Det var nått den gjorde när den var helt nysläppt, plus en del andra hyss som inte förekommer längre.

Om den laggar kan jag inte svara på, kanske om den är pressad av spel, men spel är inget jag kör på G3 eller på nån annan telefon, så inte märkt nått direkt lagg som stör, och vad du menar med att skärmen ser ut som kattskit har jag ingen aning om, tycker den ser gudomligt bra ut

Dock för den som vill spela mycket på LG G3 är det nog inte helt rätt telefon, då den skulle behöva 805 istället för 801, alternativt lägre upplösning.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ggustavsson:

LG G3 är en ganska liten och smidig telefon.
Alldeles lagom för mig..

Jag fick en S3 med mitt Telia-abonnemang och bytte den ganska snabbt. Telefonen går inte att hålla på ett smidigt sätt med en hand, vilket kan behövas ibland.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

LG G3 överhettar? inte min iallafall.
Det var nått den gjorde när den var helt nysläppt, plus en del andra hyss som inte förekommer längre.

Om den laggar kan jag inte svara på, kanske om den är pressad av spel, men spel är inget jag kör på G3 eller på nån annan telefon, så inte märkt nått direkt lagg som stör, och vad du menar med att skärmen ser ut som kattskit har jag ingen aning om, tycker den ser gudomligt bra ut

Dock för den som vill spela mycket på LG G3 är det nog inte helt rätt telefon, då den skulle behöva 805 istället för 801, alternativt lägre upplösning.

Jag har provat LG G3 i butik, det tar en hel sekund från att man trycker på launcher-ikonen till att menyn kommer upp. Och det är lika även om jag gör det fem gånger i rad, riktigt illa. Sen ser färgerna helt urvattnade ut utom på 100% ljusstyrka (som telefonen själv kommer sänka så fort den blir lite varm).

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Skrivet av mfm:

För att G3 laggar så in i h-e och överhettar för minsta lilla? Och skärmen ser ut som kattskit? Vilket är tråkigt, för ville köpa en egentligen.

Sen är det lite humor att tråden är full med folk som sitter med mobilvärldens motsvarighet till 17" 1280x1024-skärm, 8800GT-kort och Core 2 Duo och sen säger att de inte behöver uppgradera...

Skrivet av mfm:

Jag har provat LG G3 i butik, det tar en hel sekund från att man trycker på launcher-ikonen till att menyn kommer upp. Och det är lika även om jag gör det fem gånger i rad, riktigt illa. Sen ser färgerna helt urvattnade ut utom på 100% ljusstyrka (som telefonen själv kommer sänka så fort den blir lite varm).

Har haft min LG G3 i några månader och har aldrig haft problem med lag. Den överhettade en gång när jag var på kolmården och spelade in i sommar värmen. Många tycker att luren är snygg och stilren, kommer ofta folk fram och undrar va det är för telefon.

Skärmen är grymt fin, snabb och batteriet håller länge. Ljusstyrkan är på inställd på auto (default) men man kan själv bestämma hur ljust man vill ha skärmen.

http://www.youtube.com/watch?v=pbwjTVqwYS0

Permalänk
Skrivet av Segas:

Är det inte bättre att skaffa en surfplatta än att ha en mobil som är lika stor?

Skickades från m.sweclockers.com

G3 är ganska liten. Jag har en Samsung Galaxy Mega som är 6.3''.
Jag önskade att den var 7''. Den känns ju liten i handen efter ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

För att G3 laggar så in i h-e och överhettar för minsta lilla? Och skärmen ser ut som kattskit? Vilket är tråkigt, för ville köpa en egentligen.

Sen är det lite humor att tråden är full med folk som sitter med mobilvärldens motsvarighet till 17" 1280x1024-skärm, 8800GT-kort och Core 2 Duo och sen säger att de inte behöver uppgradera...

Vad är det för fel på mina komponenter?

Permalänk
Medlem

Det var då ett jävla gnäll på att S4 och S5 inte skiljer sig så mycket men ingen lyfter ett ögonbryn över att Sonys Z2 och Z3 är FULLSTÄNDIGT identiska?

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon142735:

Tror inte att det är prislappens fel. Folk betalar 6000+ för en iPhone så varför skulle inte folk betala 4000+ för en S5 ?

Dåliga slöa system med bloatware i form av lågkvalitetsappar som inte går att ta bort. Plastighet när den är som sämst (inte gedigen som den kab vara - som tex hos Lumia) och ful design. Låkvalitet och billigt intryck som helhet. Så långt ifrån iPhone som du kan komma med andra ord.

Skrivet av THB:

Försöker man sälja en telefon som premium med premiumpris när den inte är det så kommer man att sälja väldigt lite.

Sedan hjälper det inte när man har alldeles för tok för många modeller och ett fruktansvärt bloatat system som slöar ner telefon.
Andra tillverkare har insett detta och kör nästan helt vanilla förut kanske några egna appar och en egen launcher.

Nä Sammy, tillbaka til ritbordet, bort med all billig plast (det är skillnad på plast och plast), rensa bort massa onödiga modeller och skippa touchwiz.

Exakt. Eftersom de tydligen vill kränga endast lurar med låg kvalitet så måste anpassa priset därefter.

Skrivet av Melinho2895:

G3 är ganska liten. Jag har en Samsung Galaxy Mega som är 6.3''.
Jag önskade att den var 7''. Den känns ju liten i handen efter ett tag.

Du har aldrig funderat på en mindre surfplatta som komplement?

Men visst - kan förstå ditt val att vilja ha 2-1 (både och i ett).

Har själv funderat på det, men kör med två mindre (i dagens standard) telefoner och tar med en iPad Mini när jag har behov för det (eller stor iPad eller Surface Pro när jag har behov för större surfplattor). Delar bara ut internet via en av telefonerna till surfplattan - då kan jag ha alla typer av kombinationer som jag behöver för varje enskilt tillfälle.

Men finns ju inget "rätt" här, utan alla storlekar fyller ju olika behov (och nackdelar) för olika användare.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/