msi geforce gtx 970 coilwhine

Permalänk

Jag har avvaktat med att köpa 970 pga dessa typiska första-batch problem, men det verkar inte som någon tillverkare åtgärdat det än. Finns det fortfarande coilwhine om man köper idag? Kommer att bli någon av 0-decibel varianterna dvs MSI eller Asus.

Permalänk
Medlem

Har ett Zotac 970 och jag har ingen coilwhine eller så hör jag de inte
Har ett h440w chassi

Visa signatur

Ryzen 7 3700X | MSI B550 Tomahawk MAG | 3600mhz DDR4 | RTX 3070 | EVGA G2 Supernova 750W | Phanteks Enthoo Pro M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4dy:

funderar på att köpa evga 970 SCC ACX 2.0 som är ganska överklockad, har någon fått CW på dessa korten eller är de säkrare än Asus,msi mm?

Fick hem mitt eVGA GTX 970 SC ACX2 i förrgår, snabbt som f*n och nu helt utan coilwhine. Fr början knattrade det lite lite men det verkar nu ha försvunnit efter några rundor Heavan/3D Mark och några timmars spelande i Assassins Creed Unity. Nu är det helt tyst och fläkten startar inte förens kortet når ca 65c och sen kör det fläkten på Auto och kör sällan över 30% hastighet och håller kortet ca 73c som max. Kör kortets fläkt på auto som sagt och då är det nästan knäpptyst. körde först med egen fancurve i eAVG PrecisionX med samma kurva som för mitt Asus DirectCUII GTX 670 som körde fläkt på upp till 100% vilken gjorde att den lät endel och höll tempen runt 70c, kör jag samma kurva på eVGA kortet så låter den som fan vid 100% men så högt behövs inte köras så nu kör jag auto och då är det klart tystare än Asus DirectCUII vid samma tmps.

Hört rykten om att eVGA fixat till sina kort nu så de inte skall ha Coil whine, därför jag valde eVGA och att det var billigt på netonnet för 2990 gjorde ju inget det heller

1367mhz turbo i stock är ju inte fel det heller :), nu OC till 1500mhz

fixat stavfel...
Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Medlem
Skrivet av knoxz:

Fick hem mitt eVGA GTX 970 SC ACX2 i förrgår, snabbt som f*n och nu helt utan coilwhine. Fr början knattrade det lite lite men det verkar nu ha försvunnit efter några rundor Heavan/3D Mark och några timmars spelande i Assassins Creed Unity. Nu är det helt tyst och fläkten startar inte förens kortet når ca 65c och sen kör det fläkten på Auto och kör sällan över 30% hastighet och håller kortet ca 73c som max. Kör kortets fläkt på auto som sagt och då är det nästan knäpptyst. körde först med egen fancurve i eAVG PrecisionX med samma kurva som för mitt Asus DirectCUII GTX 670 som körde fläkt på upp till 100% vilken gjorde att den lät endel och höll tempen runt 70c, kör jag samma kurva på eVGA kortet så låter den som fan vid 100% men så högt behövs inte köras så nu kör jag auto och då är det klart tystare än Asus DirectCUII vid samma tmps.

Hört rykten om att eVGA fixat till sina kort nu så de inte skall ha Coil whine, därför jag valde eVGA och att det var billigt på netonnet för 2990 gjorde ju inget det heller

1346mhz turbo är ju inte fel det heller

Har mer CW på mitt EVGA 970 SC ACX2 än vad jag hade på mitt Asus Strix och msi gaming. De två åkte tillbaka utan snack om saken direkt. Togs emot lika fort av Inet också som höll med om att det var för mycket direkt. Konstigt att mitt EVGA SC når 78 grader relativt omgående i Far Cry 4 och ditt ligger på 73 som max. Vad har du för fps när du påstår att du inte har coil whine?
Har ändå väldigt bra luftflöde i mitt Define R4 där både mitt Asus Strix och msi under 99% load aldrig gick över 69 grader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av topfuel:

Har ett Zotac 970 och jag har ingen coilwhine eller så hör jag de inte
Har ett h440w chassi

Det viktiga här är att pressa kortet så det genererar iallafall 120fps. Alla fyra olika 970 jag testat hittills har haft mycket coil whine redan vid 60-300fps.
Generellt för alla har varit att de fräst som fan redan efter 60. Alldeles för mycket om inte annat.

Permalänk
Medlem

Handlar väl om att de kränger in för mycket prylar på för liten yta. Samma anledning som gör att plasma tvs tenderar att buzza?

Vad jag förstått under min snabba research. Jag har ju levt hur bra som helst med mitt gamla GTX 580 tills nu så finns det ingen referensdesign för GTX 970 på samma sätt som med GTX 980. Jag kan tänka mig att nVidia har rätt bra koll på det här sedan kommer tredjepartstillverkarna som har mycket mindre tid i designfas slänger på någon biffigare strömförsörjningslösning som fortfarande inte får kosta för mycket och så blir det för mycket jox för nära och coil whine. Förutom då att de tillåter korten att dra på mer ström för att kunna klocka högre.

Jag upplever inga problem med mitt Asus GTX 980 i alla fall som iof inte är referensmodell. Har inte världens tystaste dator kanske men är det som plasma buzzing så borde det gå igenom det mesta.

Det här verkar ju va lite som att reklamera kant led tvs för clouding. De har ju alla oacceptabla nivåer gäller bara att få tag på en med lite mindre... Men ska man bli helt nöjd så får man försöka få tag på en plasma eller OLED ;)... Men då gäller det ju att inte störa sig på plasmornas buzzing då lol

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

En fundering.....

Mitt nuvarande kort (Asus hd 7870 Direct CU ii) hade coilwhine när jag köpte det. Högfrekvent surrande ljud. Mest i menyer på diverse spel. Men på den tiden visste jag inte vad detta var men visst, det störde mig till och från men mot bättre vetande sket jag i det. Samma kort är idag helt befriat från detta, är 2 år gammalt, när det gick bort har jag ingen aning om dock då det nog smygit bort (?) under tidens gång.

Är detta vanligt tro? Att när kortet körs in så försvinner problemet?

Bara kom och tänka på detta när jag bläddrade här i tråden. Hade gkömt att mitt kort i början hade detta problem tills nyligen.

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem

Jag får CW när jag kör Windows index testet

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH

Permalänk
Medlem

Nu ska vi se.
1x msi gtx 970 gaming 4g
2x asus strix 970
1x evga gtx 970 sc acx2
1x evga gta 970 ssc acx2

Testade mitt andra Asus Strix innan köp inne hos Inet idag och det var precis samma skit som med alla de andra. Överdrivet mycket coil whine. FEM stycken olika kort varav två st var av samma sorts modell. 970-korten kan ta sig i röven. Vet inte om jag tror på dessa få antal personer som påstår sig ha fått kort helt utan coil whine. Kan dock dela med mig av min upplevelse än så länge. Asus Strix är utan tvekan bäst eftersom de är både tysta och svala sett till fläktarna. På dessa kan du dessutom nästan dränka det spoltjut som uppstår redan vid 60-120fps helt. Dock bara nästan. Detta i ett Define R4 som chassi. Nattetid utan ljud dock så hörs det genom chassit, vilket inte är ok någonstans. För att jämföra så testade jag ett R9 290X från Sapphire nyss som även under extrem fps (3000+) knappt hade tjut alls. Det fanns definitivt inte under realistiska förhållanden såvida man inte bokstavligt talat nuddade kortet med örat.

Givetvis ingen 100% säkerhet att alla Strix-kort hör till de bättre, men nu har jag ändå hunnit testa fler än vad de flesta har.
Så måste ni prompt ha ett 970 inom det närmsta skulle jag personligen rekommendera ett Asus Strix. Själv tänker jag vänta tills någon inser att de måste lösa problemet och faktiskt får det gjort.

Herrn jag testade kortet med inne hos Inet sa själv att han inte trodde att det var så illa när han stod 2-3m bort och blev förvånad efter att han talat med sina kollegor som hanterat mina tidigare ärenden som också bekräftat att det är ett så stort problem.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kitanii:

Nu ska vi se.
1x msi gtx 970 gaming 4g
2x asus strix 970
1x evga gtx 970 sc acx2
1x evga gta 970 ssc acx2

Testade mitt andra Asus Strix innan köp inne hos Inet idag och det var precis samma skit som med alla de andra. Överdrivet mycket coil whine. FEM stycken olika kort varav två st var av samma sorts modell. 970-korten kan ta sig i röven. Vet inte om jag tror på dessa få antal personer som påstår sig ha fått kort helt utan coil whine. Kan dock dela med mig av min upplevelse än så länge. Asus Strix är utan tvekan bäst eftersom de är både tysta och svala sett till fläktarna. På dessa kan du dessutom nästan dränka det spoltjut som uppstår redan vid 60-120fps helt. Dock bara nästan. Detta i ett Define R4 som chassi. Nattetid utan ljud dock så hörs det genom chassit, vilket inte är ok någonstans. För att jämföra så testade jag ett R9 290X från Sapphire nyss som även under extrem fps (3000+) knappt hade tjut alls. Det fanns definitivt inte under realistiska förhållanden såvida man inte bokstavligt talat nuddade kortet med örat.

Givetvis ingen 100% säkerhet att alla Strix-kort hör till de bättre, men nu har jag ändå hunnit testa fler än vad de flesta har.
Så måste ni prompt ha ett 970 inom det närmsta skulle jag personligen rekommendera ett Asus Strix. Själv tänker jag vänta tills någon inser att de måste lösa problemet och faktiskt får det gjort.

Herrn jag testade kortet med inne hos Inet sa själv att han inte trodde att det var så illa när han stod 2-3m bort och blev förvånad efter att han talat med sina kollegor som hanterat mina tidigare ärenden som också bekräftat att det är ett så stort problem.

Varför inte testa med ett Gigabytekort?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Tog hem ett Gigabyte G1 970 från netonnet i fredags. Nu har jag inte hunnit labba så mycket med det än men vid låg last har jag ingen CW alls. Vid hög load och med lite snabb oc 1540/8100 på standardvolt hör man ett "gurglande" lågt ljud. Inget som stör mig det minsta då det ligger på en låg frekvens vilket dränks av GPU och chassifläktar när kortet börjar bli lite varmare.

Permalänk
Medlem

Gigabyte

HAr haft mitt gigabyte ett tag nu har haft coilwhine sen jag fick det. Ska ta och lämna tillbaka det imorgon

Permalänk
Medlem

Msi här. Har inget coilwhine varesig i idle eller load någonstans.

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem

MSI 970 4GB här. Första halvtimmen med kortet hördes ett svagt pip, men efter några svängar med Kombustor och 3DMark så var det puts väck.

Vid 1400-1600 fps i nån av Kombustors tester så hörs ett pipande, men det är ju inte ett normalt användande så...

Är skitnöjd hittills! Tyst och toksnabbt!

Visa signatur

Moderkort: Asus Z87-Pro Processor: i7-4770K @ 4,0 Ghz Kylning: Noctua NH-U12P SE2 med en Scythe GT 1850rpm Minne: 8 Gb Corsair Vengeance LP 1600 Mhz Cl 9 Grafik: MSI 970 Gaming 4GB @ 1300/1502/7500 Mhz Hårddiskar: Samsung 840 Pro 256Gb SSD(OS) + Samsung Spinpoint F3 500Gb + WD Caviar Blue 640Gb Nätagg: Corsair AX850 Chassie: FD Define R3 med 5 st Scythe GT 120mm, 3 in och 2 ut + moddad hårddiskbur för bättre ventilation. OS: Windows 7 64

Permalänk

Haft det på två stycken GTX 970(MSI och Gigabyte G1), men tredje gången gilt som det sägs.
Annars lär jag behålla det ändå med tanke på pris/prestanda fördelningen.
Komplett handlade jag ifrån och ångrar inte det för fem öre med tanke på hur tillmötesgående de har varit.

Visa signatur

Bärbar dator: Dell XPS 9370

CPU: I7 6800K CPU KYLNING: Noctua NH-D15 MB: Asus X99 Strix GFX: EVGA GTX 1080 FTW RAM: HyperX 32GB (4x8GB) 3000MHz HDD: Samsung 950 Pro 256GB PSU: Corsair AX 860 OS: Windows 10 CASE: Fractal Design S ÖVRIGT Qpad MK-85, Steelseries Qck Mass, SS Rival, Hörlurar/Mic: Sennheiser PC360 Skärm Dell U3415

Permalänk
Medlem

Hehe, skapligt tjafs om coil whine, mitt EVGA 970 SC låter som satan i far cry 4 MEN bara i loading screens och andra tillfällen där FPS går över 200 ungefär.

slog bara på adaptive V-sync i N-vidia kontrollpanelen, nu går aldrig fps över 144 fps sen var allt ljud borta med vinden.

ett tips till er alla som klagar över CW.

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av p_stman:

Hehe, skapligt tjafs om coil whine, mitt EVGA 970 SC låter som satan i far cry 4 MEN bara i loading screens och andra tillfällen där FPS går över 200 ungefär.

slog bara på adaptive V-sync i N-vidia kontrollpanelen, nu går aldrig fps över 144 fps sen var allt ljud borta med vinden.

ett tips till er alla som klagar över CW.

Har ett MSI GTx 970, upplevde en del coilwhine men slog även jag på Adaptive v-sync och har sedan är coil-whinandet borta.

//L

Permalänk
Medlem

Jag har haft lite coilwhine på mitt MSI GTX970 men den försvann när jag gick över till HDMI
den är tyst nu har testat i max på 3DMark så datorn fick bekänna färg
ska skaffa ett till kort senare MSI är underbart tysta

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Avstängd

Alltså, när har ni coilwhine? Hela tiden eller endast vid extremt höga fps? Att få coilwhine vid hundratals eller tusentals fps som i menyer t.e.x. är svårt att undvika, däremot störande coilwhine i normala fps hos krävande spel är inte något man ska acceptera enligt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av p_stman:

Hehe, skapligt tjafs om coil whine, mitt EVGA 970 SC låter som satan i far cry 4 MEN bara i loading screens och andra tillfällen där FPS går över 200 ungefär.

slog bara på adaptive V-sync i N-vidia kontrollpanelen, nu går aldrig fps över 144 fps sen var allt ljud borta med vinden.

ett tips till er alla som klagar över CW.

Hjälper ju inte när det börjar vid typ 30 fps? Så var det på det kortet jag provade iaf. Verkar vara väldigt olika på olika kort.

Permalänk
Medlem

Fick precis mitt 970 från MSI jag har testat lite Crysis 3 och jag hört inget ljud från det.

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppe79a:

Hjälper ju inte när det börjar vid typ 30 fps? Så var det på det kortet jag provade iaf. Verkar vara väldigt olika på olika kort.

Det är ett tillfälle då jag tycker att man ska reklamera kortet men under alla år jag har hållit på med datorer så är det extremt sällan som ett grafikkort lider av coilwhine vid normala fps.
dock när fps:en sticker över flera hundra så är det istället väldigt vanligt upplever jag.
Det tycker jag att man helt enkelt får leva med.

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av p_stman:

Det är ett tillfälle då jag tycker att man ska reklamera kortet men under alla år jag har hållit på med datorer så är det extremt sällan som ett grafikkort lider av coilwhine vid normala fps.
dock när fps:en sticker över flera hundra så är det istället väldigt vanligt upplever jag.
Det tycker jag att man helt enkelt får leva med.

Har exakt samma uppfattning där. Men tror ärligt talat ännu fler 970 kort än man tror lider av coilwhine i låg fps. För hade jag inte kört olika tester hade jag inte hört det då fläktarna överröstade cw:t. Men har ett vattenkylt tyst system så det skulle på block så fort som möjligt. Ett cw på höga fps i typ menyer osv hade jag skitit högaktningsfullt i

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kitanii:

Har mer CW på mitt EVGA 970 SC ACX2 än vad jag hade på mitt Asus Strix och msi gaming. De två åkte tillbaka utan snack om saken direkt. Togs emot lika fort av Inet också som höll med om att det var för mycket direkt. Konstigt att mitt EVGA SC når 78 grader relativt omgående i Far Cry 4 och ditt ligger på 73 som max. Vad har du för fps när du påstår att du inte har coil whine?
Har ändå väldigt bra luftflöde i mitt Define R4 där både mitt Asus Strix och msi under 99% load aldrig gick över 69 grader.

Klart kortet går varmt med en sån snäll fläktkurva. Tävling i tystast kort har det blivit mellan 970 tillverkarna.
Testa dra upp kortet till 45% istället för 30-35%, så kommer det gå svalare

Permalänk
Medlem

Er Gigabyte OC GTX 970 (GV-N970WF3OC-4GD ) et bra kort der ikke så ofte hatt problem med CW her på Sweclocker eller andre siter? Det er altså snakk om den litt billigere varianten enn G1.

Permalänk
Medlem

Kör Gigabyte kortet, hade coilwhine första veckan i loadingscreens och i spel med 200+ FPS.
Nu efter runt 2 månader så är det som bortblåst, hör inget även fast jag ligger jämte kortet och lyssnar.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Kör Gigabyte kortet, hade coilwhine första veckan i loadingscreens och i spel med 200+ FPS.
Nu efter runt 2 månader så är det som bortblåst, hör inget även fast jag ligger jämte kortet och lyssnar.

Det er ikke noen annen forskjell mellom OC og G1 kortet, bortsett fra fabrikk overklokking? Flott at CW forsvann etter en tid. Du brukte ikke noen FPS limiter for å slippe CW?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigantrix:

Det er ikke noen annen forskjell mellom OC og G1 kortet, bortsett fra fabrikk overklokking? Flott at CW forsvann etter en tid. Du brukte ikke noen FPS limiter for å slippe CW?

Vad jag vet är det ingen skillnad.

Nej kör ingen limiter. När jag fick kortet var coilwhinet i menyer med 200fps+ väldigt högt och jag hörde det till och med genom hörlurarna. Men nu t.ex. i Assassins Creed Unity menyn med 600-1000fps så hör jag fortfarande ingenting.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem

Har lyckats få ett MSI GTX 970 utan coil whine
Märker dock att två skärmar höjer idle-tempen till 55-60 grader. Fläktarna kickar in över 60 grader.

Permalänk
Medlem

Någon som har EVGA's GTX 970 och kan rapportera hur den funkar nu?

Tänkte införskaffa mig en - https://www.inet.se/produkt/5411339/evga-geforce-gtx-970-4gb-...

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb