Skrivet av Yoshman:
Referensen till Intel var mest för att visa att just för detta är x86 lika relevant som andra arkitekturer, gissar att Ford använder ARM om de inte kör x86. Bl.a. Nissan och Toyota jobbar med x86-baserade infotainment system (vet inte om de sitter i dagens modeller, brukar vara rätt långa ledtider i denna bransch), men Windows stödjer ju även ARM så just den punkten hindrar inte MS från att konkurrera på denna marknad.
Tydligen är QNX-plattformen open-source, var lite förvånad att man gick till QNX annars. Hade gissat att man skulle byta till Android, men bra att det finns lite alternativ på infotainment-marknaden. Just här borde det inte vara helt kört för MS, ser inte varför man skulle behöva ett RTOS för detta så Windows borde ju fungera rent teoretiskt, sen kanske det inte fungerar kostnadsmässigt eller av andra skäl.
Man får hoppas för Fords del att verkligen allt är open-source, känns inte som Blackberry kommer kunna bära QNX som en kommersiell produkt om inget radikalt händer som gör detta företag relevant igen.
Om det du skriver stämmer så verkar det som Microsoft helt enkelt överger denna marknad, inte så konstigt att man går till andra tillverkare då. Man kan i.o.f.s förstå att de överger de marknader man absolut inte ser som kritiska. Tittar man på plattformarna och utvecklingsmiljöer för t.ex. "big-data" är det fascinerade hur lite relevans Microsoft har där trots hårsatsning på "molnet", visst används Azure till viss del men det är i så fall typiskt med Linux som gäst-OS. Så det är inte bara på mobiler man är hårt ansatt just nu.
Windows stödjer ARM via "Windows Embedded 8.1 Handheld", vilket i praktiken är Windows Phone 8.1 som du kan anpassa lite grann. Det är ingen produkt anpassad för IVI eller som bör anpassas till IVI enligt min uppfattning. Det skulle bli en ganska främmande miljö att utveckla för. Då får du vända dig till Windows Embedded 8.1 (t.ex. Industry) baserat på vanliga Windows och x86, fast en del av problemet blir då att de inte längre använder det traditionella att man får med källkoden till inbyggda system och det skulle i praktiken inte kunna bli mycket annat än en anpassning av vanliga klient-Windows, en anpassad installationsbild. Du kommer inte få en plattform med BSP för din hårdvara som du kan bygga från källkod. Du skulle i princip behöva köra Windows Runtime-program på WE8.1H – i Phone-varianten dessutom.
Intel har såklart hårdvara, men inte plattform – plattformsinvesteringen har avtagit sedan Moblin och MeeGo dog ut. Nej LiMos Tizen är inte någon fortsättning på det. Det avtog lite efter det hela och fokus flyttas. Intel bygger visserligen för GENIVI och förser en del programvara, bland annat genom Wind River så de deltar väl ändå i en plattform, men är inte lika tydlig samarbetspartner. De är beroende av att någon implementerar produkten och säljer vidare eller använder inom företaget, bland annat gör Fiat, Hyundai och några det. En del av plattformarna på Linux kan även köra på annat än x86 beroende på vem du vänder dig till.
Google har ingen färdig automotive-plattform, närmaste du kommer allmän infotainment är Android TV. Alternativet hade väl varit något som bygger på GENIVI, men MeeGos IVI-linje som var kompatibel dog ju ut när Intel och Nokia lade ner utvecklingen. Det finns några andra implementatörer.
QNX har alltid haft tillgänglig källkod i olika former, men aldrig varit (OSI) open source. Det är bara delar av plattformen kring Qt och lite andra verktyg som är OSS. Det är nog helt enkelt deras investering i Qt (med QML och alltså HTML5 med Webkit utöver ordentlig Qt för "core") som är förklaringen till varför de vann, samt att många andra redan använder dem inom Automotive. Plattformen är ett stort lyft från t.ex. Windows Embedded Compact 2013 eller Automotive 7 (WinCE) där du i princip får göra någon halvdan variant av XAML tillsammans med C++ baserat på gamla Silverlight 3 tillsammans med IE baserat på WP7s (!) som webbläsare. Eller köra C++ + ATL. Du får inte så kraftfull miljö i alla andra alternativ eller om du bygger på (inkompatibelt) Android. Många av de systemen som finns där på Linux är dessutom knutna till konkurrenter när det gäller de färdiga implementationerna. Har du erfarenhet av Qt och IVI-plattformar kan du ta jobb i Michigan hos Ford nu. Har Microsoft något att sätta emot? Det är ju svårt att göra Windows till en egen plattform. Det är inte aktuellt att bygga den typen av applikationer (och all integration mot hela "automotive"-sfären eller mot de nya trådlösa prylarna) mot Microsofts teknik. Då faller ju också anledningen till att använda Windows bort. Intels IVI-plattform stödjer ju inte Windows heller för den delen. Det är Linux/Tizen som gäller för Intel, men Tizen har haft väldigt svårt att kommersialiseras som är lite av ett arv från LiMo och av att utvecklingen stannade upp när IVI-plattformen skulle överföras från MeeGo till LiMo-projektet som döptes om till Tizen. Intel snackar också mycket om forskning, ADAS och annat. De snackar noll om Microsoft i området. När det gäller GENIVI var ju MeeGo IVI referens innan det ramla ihop. Nu kan du nog inte tala om någon referens. Jaguar Land Rover verkar leda en hel del på området, men de började mer eller mindre på nytt när det gick över till Tizen IVI och har alltså kommit kortare än man kan förvänta sig verkar det som.
Med tanke på vart Microsoft står rent tekniskt (med produkter som knappt underhålls) så känns det som de övergett en hel del av den traditionella inbyggnadsmarknaden och de delar av automotive de hade. Men det gäller ju även t.ex. integration i industrimaskiner och styrpaneler för olika saker, varför ska du bygga dessa på Windows i dagsläget? På 3.X, NT-tiden var det ganska självklart att göra det fast inte nu längre. De industristandarder inom t.ex. automation som varit beroende av Windows har förnyats och ersatts av sådana som fungerar över flera plattformar. För HMI (typ en panel) till en maskin kan du ju lika gärna köra QNX. En del av detta körde också Windows CE förr, men det blir lite som att leva i det förflutna att göra idag. Även om mycket än gör det. Sen finns det såklart många andra att välja på när det gäller realtidssystem. Svenska OSE rullar på i basstationer än t.ex. När det gäller alla mindre prylar så finns det enklare system som tenderar att hålla sin marknad. Hotet där är mest Linux egentligen, men det blir svårare när realtidskraven kommer in.
QNX var redan rätt starka på Automotive och In-Vechicle Infotainment att de kunde erbjuda modern UX/HMI och en miljö kring det är nog en del av framgången. De används redan i branschen, stödjer Here Auto, Telenav o.s.v. för navigation. Används av leverantörerna av IVI och navigationssystem som erbjuds av eller hittas hos sådan som Harman, Garmin, Porsche, GMs OnStar, Honda, Hyundai, Audi, BMW, Volvo med flera. Med en "färdig" plattform att bygga dessa på. Det är väl Ford och Chrysler som körde Windows CE främst. QNX ägdes av Harman mellan 2004-2010. Det har inte varit en plattform som ignorerats och som RTOS eller inbyggnads-OS ser jag inte varför de skulle vara över.
Apples CarPlay körs t.ex. på QNX Car-plattformen.
Givetvis kan man också bygga egna lösningar, men att få ihop allt man vill med alla externa leverantörer är nog svårare än med en plattform de förmodligen redan stödjer. GENIVI ska förenkla, men du har ju inget GENIVI-SDK eller IDE. När de gäller QNX kan de ju använda Momentics och QNX Car och bygga mot det i princip och alla som bygger vidare på det kommer använda samma verktyg i grunden.
Gnäll visst, men jag ser nog inte vart Microsoft skulle platsa inom området idag. Fast hur var det med WinCE historiskt? Hur mycket användes det i Sverige som är rätt inriktat på inbyggda system, inom både industri/telekom och fordonsindustrin? Även om vi avgränsar till ARM så är det Microsoft erbjuder WE8.1H, och Windows Embedded Compact (som alltså fick ARMv7-stöd 2011, och en mindre uppdatering 2013). Det är inte direkt full WOA och källkod. Pratar du med Intel är det inte heller Windows de kommer erbjuda stöd för så, då får du prata med någon som bygger kort med stöd för dig (Intel i sig stödjer ju Windows på Atoms "embedded-serie") om du vill utgå från något som plattform.
Leverantörer kan hur som helst bara använda sånt som finns på marknaden eller kan utveckla själva. Så ser inte hur Intels IVI devkit skulle hjälpa Microsoft är bäst på allt-gänget som jag tror diskussionen handlade om. Det är såklart inga större problem att bygga en hårdvaruplattform för det även på AMDs Jaguar-baserade Embedded G-serie SoC, men det var ju vad för mjukvara som väljs som var frågan främst. Så att Atom duger påverkar nog inte, och de kan ju vilja behålla samarbeta med andra leverantörer där det är praktiskt taget omöjligt att leverera något på Microsofts erbjudanden. Även om man kan välja x86 så blir nog inget uteslutandet på det. De som väljer x86 verkar välja Linux. De som väljer ARM är fria att välja annat och har flest leverantörer av komponenter eller färdiga brädor specialiserade för det varav många som jobbar mot den marknaden brett och som de redan har utbyte med. ARM ligger bara närmast till hands. Intel kommer i.a.f. inte komma och erbjuda de (mot Automotive) Windows-lösningar
Så "Windows överallt" är inget jag kan tro på om de inte ens säljer lösningar som är inriktade för marknaden det var tal om här. Det här, kommentaren jag gav handla om att Microsoft har ändrat inriktning efter Ballmer och då gäller inte riktigt Windows överallt mantrat längre. Det är nog mer att Windows ska vara bra på huvudmarknaden – skrivbord/klient och server. När det gäller mobila strategin är det inte längre folk som talade om att förbjuda folk att använda annat som styr och (inom mobila området åtminstone) applikationer från dem verkar mer öppna med att seriöst stödja fler plattformar. Det betyder såklart att de överger en del gamla kunder eftersom Windows CE-spåret inte har någon framtid eller är särskilt modern för närvarande. Microsoft som växer fram nu är nog glada om de får stå för molnet till den uppkopplade värld som växer fram (som inkluderar fordon exempelvis). Så nog har de saker att tänka på, som ligger lite närmare dess kärnkompetens som du säger. Samt utvecklar lite nya produkter för, även om det till mycket är för att driva deras existerande.
Windows RT finns inte i någon inbyggnadsvariant. Inte heller finns det nog någon framtid (kommer något nytt inom segmentet på ARM så blir det väl WP-baserat) där. Fast det är ju åtminstone Intels förtjänst. Där har du knappast (plattor) någon anledning att välja andra leverantörer när det gäller Microsofts operativsystem, varken funktioner eller batteritid.