Permalänk
Medlem

Facebook-virus?

God helg allihopa!

Fick nyss ett meddelande via Facebook från en tjej i klassen där det var min profilbild och sedan en länk goo(punkt)gl. Naiv som jag kan vara tryckte jag på den men misstänkte snabbt att det var något konstigt när det var pop-ups som gjorde allt vitt till rött i webbläsaren, så jag slog av webbläsaren och gör en virusscan just nu.

Texten under bilden är [mitt namn] Private Video vilket jag först såg efter att jag tryckt på den.

Någon som vet vad det är för virus???

Tack i förhand!

EDIT: Kom nyss två likadana meddelanden från samma tjej med 1 sekunds mellanrum. Jag bad henne att skanna datorn för virus.

EDIT 2: Min dator har nu flera gånger försökt att installera DropBox...

Rubrik.
Permalänk
Medlem

Scanna med Malwarebytes Anti-Malware om det inte är det du redan använder, det brukar alltid hitta det som gömmer sig. Enligt sättet du fick detta på så antar jag att det är ett virus som skickar vidare dessa länkar till dina vänner.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

Mjaaha, hoppas du har "proud parents" efter att sysslat med sånt där snysk som nu läckt ut

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem

Installerat nån app som tillåter att skicka videos till andra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Relive:

Installerat nån app som tillåter att skicka videos till andra?

Nej, jag har inga Facebook-appar installerade. Som sagt, jag fick videon skickad till mig.

EDIT: DropBox blev installerat även fast jag avbröt installationen, avinstallerade genast. Jag hade INTE DropBox sedan innan. Skannar datorn med Malwarebytes just nu...

Permalänk
Medlem

Hittade ingenting på datorn med både Avast och Malwarebytes. Men Avast kunde inte söka igenom 6 filer för att de hade lösenordsskydd. Är det något att vara orolig över för vad jag vet ska inga filer ha lösen på min dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziddie:

Hittade ingenting på datorn med både Avast och Malwarebytes. Men Avast kunde inte söka igenom 6 filer för att de hade lösenordsskydd. Är det något att vara orolig över för vad jag vet ska inga filer ha lösen på min dator?

Jag skulle installera om datorn. Den kan ha blivit kompromissad, och om virusen finns innan AV så finns det alltid en chans att dom slipper undan.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

De få gånger jag känt att det verkligen varit något lurt på gång på datorn alternativt att risken har vart stor för det, har jag formaterat om alla diskar och sedan bytt lösenord på allting ifrån färskt system.

En lösning. Men de flesta brukar tycka att formatering är jobbigt. Själv ser jag det som en chans att börja färskt med datorn igen.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Jag skulle installera om datorn. Den kan ha blivit kompromissad, och om virusen finns innan AV så finns det alltid en chans att dom slipper undan.

Skrivet av Nanae:

De få gånger jag känt att det verkligen varit något lurt på gång på datorn alternativt att risken har vart stor för det, har jag formaterat om alla diskar och sedan bytt lösenord på allting ifrån färskt system.

En lösning. Men de flesta brukar tycka att formatering är jobbigt. Själv ser jag det som en chans att börja färskt med datorn igen.

Blir nog en omformatering mot kvällen isåfall, drygt när jag fixade hela datorn för bara 1-2 månader sedan :(((

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziddie:

Blir nog en omformatering mot kvällen isåfall, drygt när jag fixade hela datorn för bara 1-2 månader sedan :(((

Irriterande med virus och omformatering, har som regel att jag lägger malwarebytes och mitt av på en usb sticka som jag installerar direkt efter windows har blivit klart och ingen internet sladd inkopplad

Permalänk
Entusiast

Morsan fick det nyss och det sprider sig som en löpeld på Facebook.
Hon skickade genast automatiskt vidare det till massor av kontakter så det blir ju definitivt att formatera hennes dator.

Det här är något riktigt stort.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Morsan fick det nyss och det sprider sig som en löpeld på Facebook.
Hon skickade genast automatiskt vidare det till massor av kontakter så det blir ju definitivt att formatera hennes dator.

Det här är något riktigt stort.

Syns det på hennes Facebook att hon har skickat meddelanden till sina kontakter? För jag har inte skickat ett enda sådant meddelande så jag kanske klarade mig från själva viruset eftersom att jag slog av browsern när pop-upsen kom.
Försökte hennes dator också att installera DropBox?