LG bildar dedikerad OLED-division

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Annars är det ju bara att låta bli att koppla in nätverkssladden Så jag löser mitt foliehatt problem

Men köper man inte grisen i säcken då? Ja menar, smart TV utan internet=dum?

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Finns ju redan 55" oled för 20 k.

jo jag vet men hoppas på man kan få 65" om 1-2 år för det priset kanske? hur som helst får hoppas 2015 bjuder på fina paneler och eventuella förbättringar, det får gärna släppas modeller utan Smart-TV då det inte intresserar mig ett dugg då jag tänkt köra med en Android TV box.

Visa signatur

GAMING
271QRX QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

jo jag vet men hoppas på man kan få 65" om 1-2 år för det priset kanske? hur som helst får hoppas 2015 bjuder på fina paneler och eventuella förbättringar, det får gärna släppas modeller utan Smart-TV då det inte intresserar mig ett dugg då jag tänkt köra med en Android TV box.

Även jag väntar in 65-70" Oled gärna 4K.

25K är nog maxpriset för mig.

Tänkt att min Plasma 60" ska vara med 3 år till iallafall.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

jo jag vet men hoppas på man kan få 65" om 1-2 år för det priset kanske? hur som helst får hoppas 2015 bjuder på fina paneler och eventuella förbättringar, det får gärna släppas modeller utan Smart-TV då det inte intresserar mig ett dugg då jag tänkt köra med en Android TV box.

2015 kommer bli ett spännande år när det gäller bildvisning. Datorskärmar med 4K-upplösning och G-Sync och allt hoolabaloola fullkomligt rasar i pris. OLED är på frammarsch och även fast Samsung är gammalmodiga och truglar på med Ledtekniken kommer dom också att ändra sig. 4K-Bluray till julen och laserprojektorer för hemmabruk, mumma!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

jo jag vet men hoppas på man kan få 65" om 1-2 år för det priset kanske? hur som helst får hoppas 2015 bjuder på fina paneler och eventuella förbättringar, det får gärna släppas modeller utan Smart-TV då det inte intresserar mig ett dugg då jag tänkt köra med en Android TV box.

Där håller jag med till 100 % Vill också ha en 65 tum och de kan skippa allt lull lull och bara satsa på bra och snabb bild. Kommer ändå koppla htpc till den.

Permalänk

BRA!

Fight!
Fight!
Fight!
Fight!
Fight!
Fight!

Skiter i vem som vinner, bara det kommer billiga & bra prylar.

Permalänk
Medlem

ang 4k så kommer jag inte betala för många tusen extra för det, jag tror man kan glömma säg 65 tum oled 4k för runt 20-25k närmaste 2 åren iaf om inte ett mirakel sker... fan jag sitter fortfarande och nöjer mig med 720/1080p Bluray rippar på 5-10GB, så kräsen är jag faktiskt inte... jag personligen nöjer mig med 65" oled 1080p för säg en 15-20k, smart-TV lär vi nog tyvärr inte komma ifrån om man inte har tur, hoppas LG erbjuder en modell utan det..

Visa signatur

GAMING
271QRX QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

ang 4k så kommer jag inte betala för många tusen extra för det, jag tror man kan glömma säg 65 tum oled 4k för runt 20-25k närmaste 2 åren iaf om inte ett mirakel sker... fan jag sitter fortfarande och nöjer mig med 720/1080p Bluray rippar på 5-10GB, så kräsen är jag faktiskt inte... jag personligen nöjer mig med 65" oled 1080p för säg en 15-20k, smart-TV lär vi nog tyvärr inte komma ifrån om man inte har tur, hoppas LG erbjuder en modell utan det..

Japp, givetvis är de så.

Permalänk
Medlem

Härligt! Får hoppas det om några år går att byta min nuvarande 65"-plasma till något som är både större och bättre när den väl går sönder eller börjar kännas gammal. Nu är det ju kört, i.a.f. i konsumentvänliga prisklasser.

Skrivet av Aka_The_Barf:

hur är det med böjda skärmar, är dom bättre än vanliga? min egna lilla uppfattning är att om man sitter i mitten så kanske man får lite mer inlevelse eller något? är man flera känns det som den böjda skärmen skulle fungera sämre eller om den är för liten?
är det värt att lägga mer pengar på en böjd tv?

Böjd TV gör väldigt liten nytta och är en nackdel om man sitter fler. Böjd skärm har dock två användningsområden, antingen när man sitter nära en stor skärm - alltså för datorskärmar eller en viss nytta om man har en mycket stor bioduk.

Skrivet av retro123:

På svenska så skulle man snarare kalla det för avdelning eller enhet. Kunde inte låta bli då det är en artikel på förstasidan. På svenska.

Även svenska företag använder ibland division som oftast är några steg över både avdelning och enhet i hierarkin. T.ex. kan det se ut som följande: division > enhet > avdelning > kontor > grupp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Förutom på vita bakgrunder som på swec Dock går det att lösa med.

är inget större problem med senaste AMOLED panelerna, enligt Samsung så gör det ingen skillnad längre, därav har de tom börjat använda sig av vita menyer osv i deras mjukvaror (se tex Lollipop för Galaxy S5/Note 4) dock ser mörka bakgrunder bäst ut på AMOLED såklart.

Visa signatur

GAMING
271QRX QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mudde:

Även svenska företag använder ibland division som oftast är några steg över både avdelning och enhet i hierarkin. T.ex. kan det se ut som följande: division > enhet > avdelning > kontor > grupp.

Har du helt rätt i, läste artikeln med det engelska uttalet, varför vet jag inte. Så klart division används även inom svenskan. Sorry. Eller förlåt...;) Så går det när man för en gångs skull försöker vara besserwisser (tyska?) och språkpolis..;)
*Ställer mig i skamvrån, usch..*

Permalänk
Medlem

LG ❤

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itchy Trojan:

Men köper man inte grisen i säcken då? Ja menar, smart TV utan internet=dum?

http://sv.wikipedia.org/wiki/K%C3%B6pa_grisen_i_s%C3%A4cken

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Skulle ändå inte köpa en tv från LG då dom innehåller spyware.

Kände inte till det förrän nu, och det verkar ju helt åt skogen vad de pysslar med!

Men å andra sidan - varför skulle man vilja ansluta tv:n till något nätverk, särskilt med internetåtkomst? "Smart-TV" anser jag vara ett högst tragikomiskt sätt för tv-tillverkare att försöka locka folk till en totalt meningslös "uppgradering" (vilket jag även anser att tramset med välvd yta är). "Smart" är det nya "dum".

För övrigt är det mycket positivt med LG:s oled-satsning, #framtiden (förlåt)! Ännu bättre om de slutar fjanta sig med välvd skärmyta och dumpar Dum-TV i diket.

Samsung anser jag kan gå och dra något gammalt över sig. De ligger uppenbarligen efter men vill inte låtsas om det.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Sådärja! Bring me my 120hz 4K OLED SCREEN!

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

LG, av alla bolag...

Skrivet av Clint Eastwood:

GoldStar har kommit en bra bit sedan de krängde budget bilbandspelare och annan smörja.

Mina föräldrar har kvar en gammal mikrovågsugn från Goldstar i sin sommarstuga. Den fungerar fortfarande

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Varför har du så många prylar av LG om du inte ens tycker dem är bra?

TVn köpte jag för två år sen men plattan och mobilen köpte jag ungefär samtidigt Ville ge dem en chans helt enkelt.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Jag kan vänta. Det känns inte så sannolikt att mycket händer med det svenska TV-utbudet vad gäller 4K det närmsta året så det är ingen brådska.

Jo men vad har det med topicen att göra? Måste du ha svenskt 4K tv-utbud för att ha glädje av OLED?

Skrivet av anon177532:

OLED > 4K

Skrivet av Stacks:

OLED > 4K.

Äpplen > Päron

OLED är en displayprincip. 4K är en displayupplösning.

Varför envisas folk med att sätta två helt olika saker i nått slags motsatsförhållande till varandra?

Skriv "OLED > LCD" (iaf för film/video) så makes det sense iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Skulle ändå inte köpa en tv från LG då dom innehåller spyware.

Skrivet av Nima2001:

Källa osv pls

Skrivet av anon81912:
Skrivet av Nima2001:

Tack. Ska kika igenom toms hardware. Räcker som källa för mig annars kikar ja vidare

Skrivet av Itchy Trojan:

Eeehh, nej? Källkritik @ google 0/10 not okay -ign

Länkarna två steg under dig, det är källor det.

*foliehatt på* Vidare så loggar samsung etc sådant också. Är man smart så köper man dum-tv. *foliehatt av*

Skrivet av Flygman:

Nej men i detta fallet om hen vill ha källa så blir det inte svårare än att söka upp på det via Google. Jag tycker att hen som ville ha källa frågade efter det på ett omoget/underligt sätt, så då gjorde jag samma.

Fast det där gäller ju LGs gamla OS som vad jag vet håller på och fasas ut. Fler och fler av deras TV-apparater säljs ju med WebOS.
Jag har det på min LG och det var enda anledningen till att jag valde en LG (med WebOS).
Bättre TV-OS finns inte! Snabbt och enkelt! Laggar inte som Samsungs gör, dessutom innehåller den minimalt med program, vilket jag gillar (har en dedikerad dator aka HTPC som jag använder istället). Dessutom billig 3D, samma teknik som SF använder så kan använda mina LG-brillor på bio samt SFs plastiga blåa 3d-brillor hemma.

Visst behövs det fler appar, det håller jag med om! Även fast jag inte använder smartdelen sådär jättemycket tack vare min HTPC, men för andras skull.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

Böjd TV gör väldigt liten nytta och är en nackdel om man sitter fler. Böjd skärm har dock två användningsområden, antingen när man sitter nära en stor skärm - alltså för datorskärmar eller en viss nytta om man har en mycket stor bioduk.

Då kanske det är bättre att ha en till datorn. Dom är tydligen rätt populära, fast allt nytt är väll häftigt i början.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd

Undrar hur många tillverkare hoppar på Android TV... och vilka...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

fast allt nytt är väll häftigt i början.

Verkligen inte.

Skrivet av rektor:

Undrar hur många tillverkare hoppar på Android TV... och vilka...

Sony, Sharp och Philips. Än så länge (av tv-tillverkarna).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Verkligen inte.

tänkte mest på att dom är ganska populära så lär ju "svensson" gilla den nya stilen iallafall.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Oled går ju fetbort! Billigt lcd och 4k ska det vara så man är redo för BD4K julen 2015.

välvd is the future!

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Känns som man väntat på OLED ett bra tag nu och ÄNTLIGEN är det inom räckhåll! Nu ska det bara komma ti skärmar också

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Skrivet av AtomicPunk:

Samsung har väl aldrig haft den? Panasonic, Sony, LG och Pioneer har varit bäst de senaste 7 åren i alla fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Sony ska väl fortfarande vara bäst när det kommer till en tv som man ska spela på, de brukar ha snabbast svarstider i input delay som är ett stort problem på dagens tv-apparater.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

...

Äpplen > Päron

OLED är en displayprincip. 4K är en displayupplösning.

Varför envisas folk med att sätta två helt olika saker i nått slags motsatsförhållande till varandra?

Skriv "OLED > LCD" (iaf för film/video) så makes det sense iaf.

Inte samma sak nej, men det är ingen orättvis jämförelse. Båda sätten handlar om att förbättra bildkvaliteten, och vad många då framför är att det är bättre att satsa på OLED än högre upplösning med konventionella paneltekniker.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

Inte samma sak nej, men det är ingen orättvis jämförelse. Båda sätten handlar om att förbättra bildkvaliteten, och vad många då framför är att det är bättre att satsa på OLED än högre upplösning med konventionella paneltekniker.

Tjaa, orättvist var inte ordet jag var ute efter...snarare ogenomtänkt. Direktinsprutning > 4-hjulsdrift oxå antar jag? (finns alltid plats för en billiknelse)

Dessutom är det så att förutom de initiala FullHD-modellerna så lär det, för större skärmar, bara bli 4K OLED framöver vilket gör jämförelsen på sikt än mer obegriplig.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Får hoppas dom har i år stöd för HDCP 2.2 eller liknade annars blir ju Tv:en mer eller mindre obrukbar vid 4K filmer

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar