Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Byta grafikkort gtx 530 till 660

Permalänk
Medlem

Byta grafikkort gtx 530 till 660

Tjena! Har länge tänkt att uppgradera mitt grafikkort men har aldrig riktigt haft tid eller ork. Nu dock när Metro Redux kommit behöver jag uppgradera så då hittade jag ett gtx 660 kort, det här. Mitt enda problem är att jag inte vet om mitt moderkort är kompatibelt osv. Jag tror att den ska passa men behöver vara helt säker. Det här är min nuvarande dator, jag har bara bytt ut nätagget, link.

P.S. Finns det bättre alternativ, som även funkar till min dator, så vill jag gärna veta

Permalänk
Medlem

Vad är det för nätaggregat du har köpt då? Moderkortet har en standard PCI-Express-kortplats, så rent fysiskt bör kortet passa i kontakten.
Det du däremot får tänka på är att mäta upp hur långa grafikkort som får plats i chassit, så att du inte köper ett som är för långt.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk

det kortet ska passa! sen om det finns plats på längden osv i din burk kan jag inte svara på!

Visa signatur

loydenboy

Permalänk
Medlem

Moderkortet stöder kortet och processorn borde klara det i de flesta spel, osäker vad Metro Redux vill ha i CPU-väg dock.

Det är av mer betydelse vilket nätagg du har, du sa att du bytt så vilket märke och modell är det? Hur många PCIe-kraftkablar (och typ) har det, hur många watt är det klassat för? Det är sådana saker som avgör mest om kortet kommer fungera.

En annan viktig faktor är hur utrymmet i datorchassit ser ut, hur långa kort ryms och hur "tjocka" kort ryms?

Angående alternativ så skulle jag sondera begagnatmarknaden samt kontrollera de spel du vill spela vad de rekommenderar.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Sen tycker jag den var aningen dyr för ett 660, du kan få ett 760 för samma peng. Eller varför inte invänta 960 som kommer dra mindre watt

Permalänk
Medlem

För dem pengarna hade jag nog rekkomenderat ett större kort. som MSI 760 Gaming det är mer bang for the buck och är kompatibelt med din nuvarande burk. Hade kanske inte skadat att lägga lite pengar på ett nytt moderkort och cpu i framtiden men hade börjat med ett grafikkort. Sen om du är villig att spendera mer pengar så finns ju alltid 970 serien.

Och då du inte sagt vad du har för nätagg kan detta vara åt h*lvete!

Visa signatur

Intel i7 9700k @ stock || ASUS PRIME Z390-A || RTX 2070 || 16GB HyperX 16GB 2666