Skolhjälp med C# och några andra frågor om dator

Permalänk
Medlem

Skolhjälp med C# och några andra frågor om dator

Hejsan alla.

Pluggar programmering 1 och språket är C#. Jag börjar förstå uppgifterna i praktiken hur man skriver koden. Men har nu stött på lite problem.

Så det är några frågor jag gärna vill ha hjälp med, självklar har jag googlat först och inte fått svar som hjälper. Självklart ber jag er inte göra mina uppgifter, jag söker förklaringar så jag förstår och kan göra uppgifterna själv.

Har du ett svar som innehåller förklaring är jag väldigt tacksam då jag kan lära mig mer:)

Frågor
1: Förklara hur ett flyttal är uppbyggt rent binärt med sina 1 : o r och 0 : o r?
2: Förklara vad hårdvara är för något i en dator: // Jag vet vad hårdvara är, men hur tusan kan man förklara vad det är, jag kan ju inte skriva det är grafikkort.//
3: Förklara vad hårdvara är för något i en dator: //Samma probelm som hårdvara///

Det finns ett kodstycke jag tappar bort mig i.....

4: I denna uppgift ska vi leka med en heltalsvariabel.
Skriv koden för:
deklarera en heltalsvariabel vid namn skola.
tilldela skola ett värde som kommer från inläsning från tangentbordet.
Om skola är större än 5
Öka värdet med 1 utan att skriva någon siffra.
Om skola är mindre än eller lika med 5
Minska värdet med 1 utan att använda någon siffra.
Annars om skola är lika med 6 eller om utbildning är lika med 9
Skriv ut hejhoppsan
Om skola är lika med 4 och om utbildning är lika med 5
Skriv ut Går inte

Jag tackar på förhand för hjälpen

Mvh Bobin

Permalänk
Medlem

1) http://en.wikipedia.org/wiki/Floating_point
2) h/w är vad man fysiskt kan ta på. (s.k. järnskrot)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassep1l1s:

1) http://en.wikipedia.org/wiki/Floating_point
2) h/w är vad man fysiskt kan ta på. (s.k. järnskrot)

Har redan läst wikipedia, fattar noll

Jo det vet jag med......

Permalänk
Medlem

1. En float består oftast av 4 bytes aka 32 bitar som är uppdelade i 3 huvudområden:

  • sign - avgör huruvida talet är negativt (1) eller positivt (0) (1 bit)

  • exponent - behöver jag förklara detta? (8 bitar)

  • manditory/fraction - talet efter decimalpunkten tex 0.564 för talet 1.564 (23 bitar)

Känns dock rätt overkill att kunna detta på en introduktionskurs i programmering?

2. Hårdvara är de fysiska delarna i den dator och kan ju vara allt från grafikkort till diskettläsare.

3. Samma fråga?

4. Har du ens försökt själv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JellyCow:

1. En float består oftast av 4 bytes aka 32 bitar som är uppdelade i 3 huvudområden:

  • sign - avgör huruvida talet är negativt (1) eller positivt (0) (1 bit)

  • exponent - behöver jag förklara detta? (8 bitar)

  • manditory/fraction - talet efter decimalpunkten tex 0.564 för talet 1.564 (23 bitar)

Känns dock rätt overkill att kunna detta på en introduktionskurs i programmering?

2. Hårdvara är de fysiska delarna i den dator och kan ju vara allt från grafikkort till diskettläsare.

3. Samma fråga?

4. Har du ens försökt själv?

Det är frågan i kursen.
2. jag vet men jag vet inte hur jag förklara det på ett bra sätt.
3. Är samma fråga om hårdvara som om mjukvara.
4. Självklart i timmar men jag sitter fast, boken ger inte mycket inte heller gör google det

Permalänk
Medlem

Hårdvara är som sagt det du fysiskt kan ta på, grafikkort, hårddisk, cpu, osv.
Mjukvara är det som är installerat på datorn, program.

Uppgiften är väldigt lätt, kanske du inte förstår termerna bara, heltal är en int, alltså ett tal utan decimaler o annat gojjs. När de säger att du inte ska använda siffror för att lägga till menar de att du ska använda ++/-- vilka lägger till ett respektive tar bort ett från talet. T.ex. i++ är samma sätt som att skriva i = i + 1. Resten av uppgiften löses med loopar o ifsatser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pether:

Hårdvara är som sagt det du fysiskt kan ta på, grafikkort, hårddisk, cpu, osv.
Mjukvara är det som är installerat på datorn, program.

Uppgiften är väldigt lätt, kanske du inte förstår termerna bara, heltal är en int, alltså ett tal utan decimaler o annat gojjs. När de säger att du inte ska använda siffror för att lägga till menar de att du ska använda ++/-- vilka lägger till ett respektive tar bort ett från talet. T.ex. i++ är samma sätt som att skriva i = i + 1. Resten av uppgiften löses med loopar o ifsatser.

Angënde hårdvara och mjukvara, så vet jag vad det är, har bara lite svårt för att förklara det med text.

Tack tror jag fattar uppgiften nu:)

Permalänk
Medlem

Ska inte behöva mer text än så för att beskriva vad hård o mjukvara är för något.

Permalänk
Medlem

Jag försöker här skriva den.
while
int utbildning = 9;
if
{
int == 5;
Console.ReadLine ();
}
else
{
int == +;
Console.ReadLine ();
}
else
{
int == -;
Console.ReadLine();
}
else
{
int == '9'
Console.WriteLine ("hejhoppsan");
Console.ReadLine()
}
else
{
int == '5';
Console.WriteLine ("Går inte");
Console.ReadLine()
}int == '4';
Console.WriteLine ("Går inte");
Console.ReadLine()

Är jag helt ute och cyklar

Permalänk
Medlem
Skrivet av boyen89:

Är jag helt ute och cyklar

Ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

okej vad gör jag för fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av boyen89:

okej vad gör jag för fel

Till en början ser inte en if-sats ut så som du skriver det.
Skriver du på måfå i en texteditor eller försöker du kompilera det?

Permalänk
Medlem

Jag skriver det på min skolswebbplats det ska inte kompileras men det ska vara en fungerande kod

Permalänk
Medlem
Skrivet av boyen89:

Jag skriver det på min skolswebbplats det ska inte kompileras men det ska vara en fungerande kod

Och hur vet du om den är fungerande?
Det du får ta och göra är att installera exempelvis Visual Studio Express och skriva din kod där. Du kan du testa den och dessutom få hjälpsamma felmeddelanden. Annars spelar du bara "kodbingo" i mörkret.

Permalänk
Medlem

Har du inget kursmaterial att läsa?
Det är väldigt grundläggande att kunna skriva en while och if-satser.
Om du inte vet hur de ser ut är det hög tid att du börjar läsa om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Och hur vet du om den är fungerande?
Det du får ta och göra är att installera exempelvis Visual Studio Express och skriva din kod där. Du kan du testa den och dessutom få hjälpsamma felmeddelanden. Annars spelar du bara "kodbingo" i mörkret.

Hart redan testat den i visual stduio men det gav mig bara mer huvudbry

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pake:

Har du inget kursmaterial att läsa?
Det är väldigt grundläggande att kunna skriva en while och if-satser.
Om du inte vet hur de ser ut är det hög tid att du börjar läsa om det.

Har kursmaterial ganska dåligt sådant,
men lyckades skriva en while med if förut, ska titta närmare på den igen, men om vi bortser från whilen den kan jag nog knååa ihop det är det andra som är svårt

Permalänk
Medlem

Har du inga lärare?

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av boyen89:

Hart redan testat den i visual stduio men det gav mig bara mer huvudbry

Du får börja med något lättare. Exempelvis ett helt tomt program som inte gör någonting. Sen får du det att skriva ut något.
Sen gör du några enklare matematiska uträkningar.
Sen gör du EN if-sats och ser till att den fungerar.

Skrivet av boyen89:

Har kursmaterial ganska dåligt sådant,
men lyckades skriva en while med if förut, ska titta närmare på den igen, men om vi bortser från whilen den kan jag nog knååa ihop det är det andra som är svårt

Det verkar som absolut ALLA här som börjat programmera i skolan har dåligt kursmaterial. Men vilken tur att Internet och Google finn.

http://msdn.microsoft.com/en-us/library/5011f09h.aspx

Permalänk
Medlem

Har inte riktigt tid att börja med något lättare....

Jag har googla jag har läst länken du skickat annars hade jag inte suttit här och frågat

Det kanske är lätt för dig, men inte för mig.

Skrivet av iXam:

Du får börja med något lättare. Exempelvis ett helt tomt program som inte gör någonting. Sen får du det att skriva ut något.
Sen gör du några enklare matematiska uträkningar.
Sen gör du EN if-sats och ser till att den fungerar.

Det verkar som absolut ALLA här som börjat programmera i skolan har dåligt kursmaterial. Men vilken tur att Internet och Google finn.

http://msdn.microsoft.com/en-us/library/5011f09h.aspx

Permalänk
Medlem

Som redan sagt är dina if-satser helt uppåt väggarna.
Läs koden så här:
OM (if, Första påståendet.)
ANNARS OM (else if, andra++ påståendet, körs ifall de över inte gäller.)
ANNARS (else, körs om INGET av ovanstående gäller, har du en else kommer något av påståendet köras, har du inte det behöver inte något köras ifall påståendet inte gäller. )

Kommer inte ihåg vad du skulle göra riktigt, men typ så här ska det la läsas.
OM utbildning är större än 9 gör detta.
ANNARS OM utbildning är mindre än 9 gör detta.
ANNARS påpeka felaktigt val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boyen89:

Har inte riktigt tid att börja med något lättare....

Jag har googla jag har läst länken du skickat annars hade jag inte suttit här och frågat

Det kanske är lätt för dig, men inte för mig.

Du har inte tid med att lära dig från grunden? Ja då har jag ingenting mer att säga än att lycka till. Nån här kanske gör dina hemläxor åt dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Du har inte tid med att lära dig från grunden? Ja då har jag ingenting mer att säga än att lycka till. Nån här kanske gör dina hemläxor åt dig.

Du har pluggat och jobbat va?
Btw om du läser mitt första inlägg så ser du att det är det sista jag vill, jag önskar att någon tar sig tiden att förklara inget mer än så

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Har du inga lärare?

Distans kurs så nja

Permalänk
Medlem

while (true)
{
Console.WriteLine("[5]Skola");
Console.WriteLine("[4="-"]");
Console.WriteLine("[7="=9"]Tjihoo ");
Console.WriteLine("[4="=5"]Omöjligt");

string menySelection = Console.ReadLine();

if (menySelection =="1=2=3=4=5")
{
Console.WriteLine("--");
}
else if (menySelection =="6==9")
{
Console.WriteLine("Hejhoppsan");
}
else if (menySelection == "4==5")
{
Console.WriteLine("Går inte");

Koden kompolimeras helt okej men den gör fel saker......

Permalänk
Medlem
Skrivet av boyen89:

while (true)
{
Console.WriteLine("[5]Skola");
Console.WriteLine("[4="-"]");
Console.WriteLine("[7="=9"]Tjihoo ");
Console.WriteLine("[4="=5"]Omöjligt");

string menySelection = Console.ReadLine();

if (menySelection =="1=2=3=4=5")
{
Console.WriteLine("--");
}
else if (menySelection =="6==9")
{
Console.WriteLine("Hejhoppsan");
}
else if (menySelection == "4==5")
{
Console.WriteLine("Går inte");

Koden kompolimeras helt okej men den gör fel saker......

...och problemet är?

Permalänk
Medlem

Vilken konstig uppgift (?)

Vart kommer variabeln utbildning ifrån tex?
Får jag hela uppgiften så kanske jag kan hjälpa dig

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

Lite konstruktiva råd nu.

Du bör ta en rejäl funderare på varför du läser vad du gör. Om du faktiskt är intresserad av området och vill lära dig det, då borde det inte vara svårt att se till att läsa på varenda "for dummies" du hittar, se på youtube klipp eller kolla online kursmaterial tillgängligt öppet för online universitet etc.

Om du inte är intresserad av det, varför går du då kursen? Då samlar du bara CSN-lån i onödan som både kan hindra dig från att plugga senare om du hittar något du brinner för och det kan sänka din framtida ekonomi att släpa runt på.

Sista scenariot, du måste läsa det här för att senare få läsa något du verkligen vill. Se då till att motivera dig nog att göra som jag föreslagit i scenario 1, ta dig i den förbannade kragen och ta tag i det här.

Det går inte att skylla på dåligt kursmaterial eller att det är en distanskurs, du pluggar för din egen skull och studier över gymnasial nivå så har man eget ansvar för att lära sig.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Kolla över dina ifsatser. Du säger att ifall det inmatade värdet är "1=2=3=4=5", alltså hela den skiten, inte 1, eller 2, eller 3, utan "1=2=3=4=5".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Lite konstruktiva råd nu.

Du bör ta en rejäl funderare på varför du läser vad du gör. Om du faktiskt är intresserad av området och vill lära dig det, då borde det inte vara svårt att se till att läsa på varenda "for dummies" du hittar, se på youtube klipp eller kolla online kursmaterial tillgängligt öppet för online universitet etc.

Om du inte är intresserad av det, varför går du då kursen? Då samlar du bara CSN-lån i onödan som både kan hindra dig från att plugga senare om du hittar något du brinner för och det kan sänka din framtida ekonomi att släpa runt på.

Sista scenariot, du måste läsa det här för att senare få läsa något du verkligen vill. Se då till att motivera dig nog att göra som jag föreslagit i scenario 1, ta dig i den förbannade kragen och ta tag i det här.

Det går inte att skylla på dåligt kursmaterial eller att det är en distanskurs, du pluggar för din egen skull och studier över gymnasial nivå så har man eget ansvar för att lära sig.

Jag saknar vad sweclockers en gång var..... Där man faktsikt kunde få lite hjälp om satt fast, jag har gjort allt du säger att jag bör göra.

Jag valde att läsa kursen pga av mitt teknikintresse och hur lätt jag tyckte html kod var, detta är en gymnasiekurs då jag inte är klar med det än.
Ja jag tog mig vatten över huvudet men kan jag klara, är det 100 poäng närmare en examen för högskolan.
Ibland gör man misstag, jag tänker inte låta detta kosta mig hundra poäng i onödan utan jg kämpar med att förstå kursmaterialet, det är kursmatriel som är dåligt för mig, det är inte speciellt lätt förstårligt och då brukar jag ändå ha lätt för skolan.
Men så ser det ut, jag har tagit mig i kragen och verkligen försökt, tråkigt att folk ska ta så illa upp för att man ber någon förklara det mer pedagoiskt. Jag har aldrig bett någon göra min uppgift.