Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Xbox One sålde bättre än Playstation 4 i USA under november och Black Friday

Permalänk
Melding Plague

Xbox One sålde bättre än Playstation 4 i USA under november och Black Friday

Sonys Playstation 4 har hittills dominerat konsolmarknaden, men nu meddelar Microsoft att de med Xbox One för första gången gått om den japanska rivalen på hemmaplan.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Kul med stark konkurrens från Microsoft. Gillar skarpt mitt Xbox One.

Permalänk
Medlem

Inte så konstigt. Microsoft hade ett par riktigt attraktiva bundles under black friday.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Proffsmobbare

Och allt jag ser framför mig är Black Friday-avsnittet av South Park.

Permalänk
Medlem

Tacka Halo TMCC för det!

Visa signatur

Stationär: ASUS X470 Strix-F / Ryzen 5800X / 16GB 3600MHz Corsair Venegance LP / PNY 4070 Ti / Samsung 830 128GB / WD Green 3TB / Cooler Master V700 / Fractal Design Define S2

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rozzor:

Tacka Halo TMCC för det!

Dat ironi.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ja i USA brukar de ju föredra Xbox, ser man tydligt på kommentarer på Youtube, Facebook m.m.
Men denna gång verkar det gått lite trögare.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_video_game_consoles_%...

Gå till "Sales standings"
Så här är det alltid, det enda området i världen där Xbox säljer bättre än PS4 är USA. Precis som att i Japan säljer PS4 sjukt mycket bättre än Xbox.
I övriga delar är det relativt jämt, men PS brukar oftast ligga snäppet högre. Kolla PS3 VS Xbox 360 & PS2 VS Xbox med, samma sak.
Dock säljer Wii alltid bäst.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk

Efter att ha dumpat priset från 499$ till 329$ med 3-4 spel inkluderade redan första året så kan man gott förstå att Xbox sålde mer än ps4an i November. Frågan är ju då hur mycket dom egentligen gått med vinst med det här priset.
MS var mer eller mindre tvungen att ge bort konsolen nästan gratis för att få folk att köpa.

MS v Sony 1.2 miljoner sålda mot 850k sålda i USA för novemver. MS kapade priset medan Sony fortsatte sälja väldigt bra utan att egentligen göra något.

Förhoppningsvis så stannar x1 priset på det samma låga så att inte Sony fortsätter dominera marknaden utan att göra något utan att även dom sänker priset eller erbjuder större bundles. Bra med lite konkurrens.

Visa signatur

Delat konto.

DrAg00nEn - #MultiplatformGamer
4thePlayers - #PlayStationGamer

Permalänk
Medlem

"Däremot framgår inga uppgifter om försäljningsantalet för Playstation 4 eller hur de båda kombattanterna står sig mot varandra globalt."

Hur har man då kunnat göra jämförelsen. Om man ska kunna veta att den ena säljer bättre än den andra måste man ju ha försäljningssiffrorna från båda. Är det så att de "har dem, men går inte ut med dem", så är det något skumt, och då litar jag inte ett skvatt på dethär.

Däremot är det ganska tydligt att konsolen säljer bättre utan Kinekt. Det var ett misstag som sagnar motstycke att "tvångsbundla" den med konsolen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Microsoft är ett företag som kan och har råd att av ren desperation sänka priset så de går med förlust bara för att kunna säga att de sålt bättre.

Jag hoppas att Microsoft inser nu att de inte kan ha en prislapp i nivå med PS4, utan måste lägga sig en bra bit under för att PS4 inte ska dra iväg som man gjort nu. Ca: 16 miljoner sålda till kunder mot 9 miljoner skeppade till butiker är ingen bra start för Microsoft.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Jaha.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

"Däremot framgår inga uppgifter om försäljningsantalet för Playstation 4 eller hur de båda kombattanterna står sig mot varandra globalt."

Hur har man då kunnat göra jämförelsen. Om man ska kunna veta att den ena säljer bättre än den andra måste man ju ha försäljningssiffrorna från båda. Är det så att de "har dem, men går inte ut med dem", så är det något skumt, och då litar jag inte ett skvatt på dethär.

Varför det? Det är inte direkt vanligt att gå ut med direkta försäljningssiffror för andra företag än det egna. Jag tror att du ser spöken där det inte finns några.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Om inte jag minns fel så var det 10 miljoner skeppade exemplar, inte sålda.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: I5-4670k @ 4,5 GHz + Corsair H100i // GPU: GTX 980 Reference + MSI GTX 980 Twinfrozr V // RAM: 16 GB HyperX Savage 2400 MHz // MoBo: MSI Z97 Gaming 5 // PSU: EVGA Supernova G2 750W 80+ Gold // SSD: Samsung 850 Evo 500GB + Corsair Neutron 250GB // HDD: 500GB Samsung + Western Digital Green 3TB // Chassi: NZXT H440 Red // OS: Win 7 x64 // Skärmar: Asus ROG SWIFT + BenQ XL2410T // Konsol:PS4

Permalänk
Medlem

Ja, det är ju för att barn säger till sina föräldrar att de vill ha en Xbox, barnet vet ju inte att PS4 är lite bättre.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Varför det? Det är inte direkt vanligt att gå ut med direkta försäljningssiffror för andra företag än det egna. Jag tror att du ser spöken där det inte finns några.

Men hur vet man i så fall att man sålt bättre än konkurrenten? Och hur kan man förvänta sig att folk skall tro på siffrorna när inga bevis publicerats?

Om du säljer 5 konsoler och jag säljer 4, och båda går ut med siffrorna, så är det rätt tydligt att du sålt bättre än jag, men om du säljer 5 konsoler och inte vet hur många jag har sålt, och ändå går ut och säger att du sålt bättre än jag har, hur ska någon kunna verifiera det då?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Men hur vet man i så fall att man sålt bättre än konkurrenten? Och hur kan man förvänta sig att folk skall tro på siffrorna när inga bevis publicerats?

Om du säljer 5 konsoler och jag säljer 4, och båda går ut med siffrorna, så är det rätt tydligt att du sålt bättre än jag, men om du säljer 5 konsoler och inte vet hur många jag har sålt, och ändå går ut och säger att du sålt bättre än jag har, hur ska någon kunna verifiera det då?

Jag vet inte om du misförstod, men i nyheten står det att det inte framgår i rapporten hur många PS4 som sålts. Det är inte samma sak som att MS inte har siffran.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

"Däremot framgår inga uppgifter om försäljningsantalet för Playstation 4 eller hur de båda kombattanterna står sig mot varandra globalt."

Hur har man då kunnat göra jämförelsen. Om man ska kunna veta att den ena säljer bättre än den andra måste man ju ha försäljningssiffrorna från båda. Är det så att de "har dem, men går inte ut med dem", så är det något skumt, och då litar jag inte ett skvatt på dethär.

Däremot är det ganska tydligt att konsolen säljer bättre utan Kinekt. Det var ett misstag som sagnar motstycke att "tvångsbundla" den med konsolen.

Hur ser totalen ut, det är väl ändå det som är mest intressant och inte bara hur senaste månaden ser ut.

"Under 2014 har PS4 sålt bättre än Xbox One i USA tio månader i rad. Ingen konsol har nått 10 miljoner sålda enheter så snabbt."

http://highdefgalaxy.blogspot.se/2014/11/ett-ar-med-playstati...

"I dagsläget har Sony sålt 10 miljoner PS4-enheter, medan Microsoft skeppat lika många Xbox One. Hur många enheter av den sistnämnda som faktiskt sålts är däremot inte känt, men ligger antagligen någon miljon under försäljningssiffran för PS4."

http://se.ign.com/xboxone/76239/news/xbox-one-kommer-komma-ik...

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Jag vet inte om du misförstod, men i nyheten står det att det inte framgår i rapporten hur många PS4 som sålts. Det är inte samma sak som att MS inte har siffran.

Förvisso inte, men om de påstår att de säljer bättre utan att gå ut med konkurrentens försäljningssiffror så är det ju ändå inget annat än en obekräftad uppgift och direkt vilseledande att gå ut med publikt.

Jag säger inte att det inte stämmer, jag menar bara att det inte finns något som talar för att uppgufterna är pålitliga då källor saknas.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Förvisso inte, men om de påstår att de säljer bättre utan att gå ut med konkurrentens försäljningssiffror så är det ju ändå inget annat än en obekräftad uppgift och direkt vilseledande att gå ut med publikt.

Jag säger inte att det inte stämmer, jag menar bara att det inte finns något som talar för att uppgufterna är pålitliga då källor saknas.

Fast de hänvisar ju till NPD, ett externt marknadsundersökningsföretag - om jag nu inte missuppfattat något. Huruvida de i sin tur är pålitliga eller ej kan förstås vara svårt att säga så här på rak arm men enligt wikipedia tycks deras siffror vara baserade på data ifrån handlare, 2010 var de tydligen rankade 10 bland topp 25 i branschen och företaget grundades 1967. Så man kan väl anta att de åtminstone strävar efter att vara seriösa spelare på det de sysslar med.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Hur ser totalen ut, det är väl ändå det som är mest intressant och inte bara hur senaste månaden ser ut.

"Under 2014 har PS4 sålt bättre än Xbox One i USA tio månader i rad. Ingen konsol har nått 10 miljoner sålda enheter så snabbt."

http://highdefgalaxy.blogspot.se/2014/11/ett-ar-med-playstati...

"I dagsläget har Sony sålt 10 miljoner PS4-enheter, medan Microsoft skeppat lika många Xbox One. Hur många enheter av den sistnämnda som faktiskt sålts är däremot inte känt, men ligger antagligen någon miljon under försäljningssiffran för PS4."

http://se.ign.com/xboxone/76239/news/xbox-one-kommer-komma-ik...

Ja det där är standard för Microsoft, de räknar skeppade enheter som sålda enheter. Det är att jämföra äpplen och jordfelsbrytare.

Skrivet av Zicsoen:

Fast de hänvisar ju till NPD, ett externt marknadsundersökningsföretag - om jag nu inte missuppfattat något. Huruvida de i sin tur är pålitliga eller ej kan förstås vara svårt att säga så här på rak arm men enligt wikipedia tycks deras siffror vara baserade på data ifrån handlare, 2010 var de tydligen rankade 10 bland topp 25 i branschen och företaget grundades 1967. Så man kan väl anta att de åtminstone strävar efter att vara seriösa spelare på det de sysslar med.

Då borde de ju kunna dra upp den exakta siffran, och som ovan så anger ju Sony sålda enheter men Microsoft skeppade, så även om Microsoft skeppat fler Xbox än sony sålt PS4 så betyder det inte per automatik att de sålt bättre, eftersom de inte jämför äpplen med äpplen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Tja på ena sidan har vi sony som har sin anndra stora hack kris. Och på ande har vi x-bone som fortfarande försökte köra över alla spelare innan lunch och sist har vi wii-u. Jag tar mitt wii-u och en pc så lämnar jag second gen till folk som gillar meh titlar, hack attacker och företag som inte litar på att du själ din egna morsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Då borde de ju kunna dra upp den exakta siffran, och som ovan så anger ju Sony sålda enheter men Microsoft skeppade, så även om Microsoft skeppat fler Xbox än sony sålt PS4 så betyder det inte per automatik att de sålt bättre, eftersom de inte jämför äpplen med äpplen.

Nu är ju sådan här data sällan särskilt billig men NPD Group lämnar säkert ut siffror till den nyfikne om denne kan betala för sig.
Vidare påpekade jag ju dock att NPD, åtminstone enligt vad jag som hastigast läste på wikipedia, tycks basera sin undersökningar på data ifrån handlarna, vilket rimligen då är butikens försäljningsdata - hade det varit en fråga om hur många enheter MS skeppat hade de rimligtvis inte behövt anlita ett externt marknadsundersökningsföretag för att ta reda på...

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja det där är standard för Microsoft, de räknar skeppade enheter som sålda enheter. Det är att jämföra äpplen och jordfelsbrytare.

Då borde de ju kunna dra upp den exakta siffran, och som ovan så anger ju Sony sålda enheter men Microsoft skeppade, så även om Microsoft skeppat fler Xbox än sony sålt PS4 så betyder det inte per automatik att de sålt bättre, eftersom de inte jämför äpplen med äpplen.

Man kan argumentera för att skeppade enheter är mer korrekt, då varken Sony eller MS kan ha precis koll på hur många enhter som sålts då de behöver förlita sig på tredjepart för att få in siffror (butikerna). I slutändan är det 10 miljoner enheter som har lämnat MS för att säljas av butikerna och Sony bör rimligtvis ligga någon miljon eller två högre, med referens till den artikeln som citerades.

Personligen tycker jag att MS har gjort ett bra jobb med att komma ikapp mycket av deras initiala vision som de fick skrota, vilket jag tror även kunderna ser ut att uppskatta mer och mer. Än är den "nya" generationen ung och konsollerna har något olika inriktning. Tacka vet jag mitt Wii U som ger mig otroligt mycket spelglädje medan dessa giganter slåss.

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."

Permalänk

Sen ser man hur bra XBO säljer i Japan och inser att XBO är mest en USA-sak.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Var ju grymt många som importerade från USA också innan dom gick att köpa i respektive land, min chef till exempel köpte in fem stycken som han sålde vidare.

Permalänk
Medlem

Det är inte ett svårt val som förälder att välja en $329 konsol över en $399 konsol (black friday bunduru).

Permalänk
Medlem

Härligt!! Tippar på att xbox är förbi totalt om ett år!!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Jag kommer nog skaffa en xbox one om några år när den kostar runt 2000kr. Tycker inte det hunnit komma några spel som jag är skitsugen på som inte fungerar på min dator eller 360.

Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Sen ser man hur bra XBO säljer i Japan och inser att XBO är mest en USA-sak.

Inga Xbox har ju lyckats i Japan vad jag vet?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb