Lyckas inte få in 144hz i windows 8 med min nya 24" AOC G2460F skärm, hjälp någon?!

Permalänk
Medlem

Lyckas inte få in 144hz i windows 8 med min nya 24" AOC G2460F skärm, hjälp någon?!

Hejsan

Jag köpte en ny dator för några dagar sedan med ett Geforce gti 970 kort i. Jag hade en 60hz skärm med 2ms så jag bestämde mig för att köpa en 2tum större skärm (från 22" till 24") med 1ms och 144hz istället. Problemet är att när jag går in på Skärmupplösning > Avancerade Inställning > Bildskärm, så står det att den är på 60hz. När jag sätter den på 144hz och trycker verkställ så blir det svart i några sekunder vilket det ska bli om jag förstått det rätt. Men sen när skärmen slås på igen så går den tillbaka till 60hz av någon anledning.

Efteråt så trycker jag ner allt och går in på avancerade inställningar igen och ser att den "hoppat tillbaka" till 60hz igen och inte 144. Den vill inte stanna på 144hz. Jag använder DVI kabel från burken till skärmen, inte den lilla utan den som är snäppet större. Och jag har en HDMI sladd ifrån min 42" LG TV till min dator med om det nu har någon betydelse. Med Windows 8 64bit.

Någon som har någon idé hur jag kan få ut 144hz på min nya 24" skärm? Måste jag gå in på inställningar på själva skärmen eller något annat?
Jätte tacksam för svar.

Mattias

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizl:

Hejsan

Jag köpte en ny dator för några dagar sedan med ett Geforce gti 970 kort i. Jag hade en 60hz skärm med 2ms så jag bestämde mig för att köpa en 2tum större skärm (från 22" till 24") med 1ms och 144hz istället. Problemet är att när jag går in på Skärmupplösning > Avancerade Inställning > Bildskärm, så står det att den är på 60hz. När jag sätter den på 144hz och trycker verkställ så blir det svart i några sekunder vilket det ska bli om jag förstått det rätt. Men sen när skärmen slås på igen så går den tillbaka till 60hz av någon anledning.

Efteråt så trycker jag ner allt och går in på avancerade inställningar igen och ser att den "hoppat tillbaka" till 60hz igen och inte 144. Den vill inte stanna på 144hz. Jag använder DVI kabel från burken till skärmen, inte den lilla utan den som är snäppet större. Och jag har en HDMI sladd ifrån min 42" LG TV till min dator med om det nu har någon betydelse. Med Windows 8 64bit.

Någon som har någon idé hur jag kan få ut 144hz på min nya 24" skärm? Måste jag gå in på inställningar på själva skärmen eller något annat?
Jätte tacksam för svar.

Mattias

Har du DVI-D kabel?

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Medlem

Är kabeln av typen dual link?
Är det en kabel du hade sedan innan är det troligen bara singel link. Fick du med kabel till nya skärmen är det den du ska använda.

Skrivet av imjohannes5670:

Har du DVI-D kabel?

Både singel link och dual link är av typen DVI-D (DVI-Digital), så det räcker inte att det är DVI-D kabel.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Är kabeln av typen dual link?
Är det en kabel du hade sedan innan är det troligen bara singel link. Fick du med kabel till nya skärmen är det den du ska använda.

Jag använder en kabel som jag fick med skärmen. Alltså ingen gammal.. men när jag går in på NVIDIA Geforce Experience (drivrutinerna) så står det
Nuvarande Upplösning: 1920x1080, 60hz... Måste jag inte ändra till 144hz någon annanstans först eller ska det funka direkt så som jag gör?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Högerklicka på skrivbordet - Skärmupplösning - Avancerade inställningar - fliken bildskärm - uppdateringsfrekvens

Permalänk
Medlem
Skrivet av imjohannes5670:

Har du DVI-D kabel?

Ingen aning. Det står skrivet bakom skärmen vid alla uttag och där jag suttit in min DVI kabel såg jag nu att det står DVI. Finns bara en sån DVI plats i grafikkortet. Jag fick 2 slags DVI Kablar med skärmen men den ena är för liten för att gå in i grafikkortet. Så jag tog den lite större kabeln i skärmen och burken. Vet inte om det säger dig något alls.

Permalänk
Inaktiv

Koppla ur HDMI sladden och prova igen att ställa in main monitor på 144hz.
Fungerar inte det.. Ta bild på kontakten så vi ser om det är singel eller dual.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zhacha:

Högerklicka på skrivbordet - Skärmupplösning - Avancerade inställningar - fliken bildskärm - uppdateringsfrekvens

Ja det är där jag gått in hela tiden och valt 144hz men den hoppar tillbaka till 60hz igen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizl:

Ingen aning. Det står skrivet bakom skärmen vid alla uttag och där jag suttit in min DVI kabel såg jag nu att det står DVI. Finns bara en sån DVI plats i grafikkortet. Jag fick 2 slags DVI Kablar med skärmen men den ena är för liten för att gå in i grafikkortet. Så jag tog den lite större kabeln i skärmen och burken. Vet inte om det säger dig något alls.

Vilket grafikkort är det?
De flesta GTX970 har 2 st DVI, varav den ena är dual link och kan ge 144 Hz. Tex Gigabyte skriver om windforce-varianten "Dual-link DVI-I / DVI-D / DisplayPort*3 / HDMI*1"
DVI-I är den DVI som klarar dual link, och du känner igen den på att den har ett plus i ena änden.

Funkar inte bilden är det en av produktbilderna här

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Koppla ur HDMI sladden och prova igen att ställa in main monitor på 144hz.
Fungerar inte det.. Ta bild på kontakten så vi ser om det är singel eller dual.

Tog ur HDMI sladden funkade inte ändå.. Dessa 2 fick jag med skärmen + 1 HDMI kabel och någon annan som är lik HDMI men lite större.

Den lite större kabeln är det jag använder.

Den lite större kabeln är det jag använder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Vilket grafikkort är det?
De flesta GTX970 har 2 st DVI, varav den ena är dual link och kan ge 144 Hz. Tex Gigabyte skriver om windforce-varianten "Dual-link DVI-I / DVI-D / DisplayPort*3 / HDMI*1"
DVI-I är den DVI som klarar dual link, och du känner igen den på att den har ett plus i ena änden.

http://s3.pji.nu/product/back/800/2820784.jpg

Funkar inte bilden är det en av produktbilderna här

GTX 970 har jag. Men jag har bara en DVI utgång i mitt kort och några HDMI utgångar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizl:

Tog ur HDMI sladden funkade inte ändå.. Dessa 2 fick jag med skärmen + 1 HDMI kabel och någon annan som är lik HDMI men lite större.

Den lite större kabeln är det jag använder.
http://i61.tinypic.com/27zw591.jpg

Den lite större kabeln är det jag använder.

Den kabeln är inte DUAL-LINK och kommer inte ge dig möjligheten att köra mer än 60Hz.
Har sett det tidigare att AOC inte skickar med någon dual-link kabel med sina 144Hz skärmar. Riktigt dåligt tycker jag.

Du behöver alltså en DVI-I eller DVI-D dual-link.
Displayport borde också fungera för 144Hz.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wizl:

Tog ur HDMI sladden funkade inte ändå.. Dessa 2 fick jag med skärmen + 1 HDMI kabel och någon annan som är lik HDMI men lite större.

Den lite större kabeln är det jag använder.
http://i61.tinypic.com/27zw591.jpg

Den lite större kabeln är det jag använder.

Ja där har du problemet! Det är en singel
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/2e/Dvi-d_type...

EDIT: Den där sladden som är lik en HDMI fast större är nog en Displayport sladd. Den stödjer 144hz!

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Wizl:

Tog ur HDMI sladden funkade inte ändå.. Dessa 2 fick jag med skärmen + 1 HDMI kabel och någon annan som är lik HDMI men lite större.

Den lite större kabeln är det jag använder.
http://i61.tinypic.com/27zw591.jpg

Den lite större kabeln är det jag använder.

Den kabel du använder är en DVI‑D (Single Link) och klarar inte 144 Hz. Du måste ha en DVI‑D (Dual Link)-kabel för att köra 144 Hz. Notera att kabeln alltså måste vara Dual Link (dubbla bandbredden jämfört med Single Link).

Om din skärm har DisplayPort är det att föredra framför DVI, men det spelar inte så stor roll.

Den andra kabeln på bilden är överhuvudtaget inte DVI, utan VGA. Den ska du inte använda.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Inaktiv

Den där sladden som är lik en HDMI fast större är nog en Displayport sladd. Den stödjer 144hz!

Permalänk
Medlem

Tack så jätte mycket för alla svar. Ja det var riktigt dåligt får jag säga att dom inte skickar med en Dual link kabel om det nu är det man måste ha för att få ut 144hz. Får köpa en imorgon och någon adapter. Så här ser det ut bakom grafikkortet. Om jag köper en Dual link kabel. Finns det någon adapter ifrån Dual link till Single link eller kommer Dual link fungera i min port?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Den där sladden som är lik en HDMI fast större är nog en Displayport sladd. Den stödjer 144hz!

Ser du om det är Displayport ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizl:

Alla de tre lediga är displayport. Prova om din andra kabel passar i en av de utgångarna och använd den istället för DVI-kabeln i så fall.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Den kabel du använder är en DVI‑D (Single Link) och klarar inte 144 Hz. Du måste ha en DVI‑D (Dual Link)-kabel för att köra 144 Hz. Notera att kabeln alltså måste vara Dual Link (dubbla bandbredden jämfört med Single Link).

Om din skärm har DisplayPort är det att föredra framför DVI, men det spelar inte så stor roll.

Den andra kabeln på bilden är överhuvudtaget inte DVI, utan VGA. Den ska du inte använda.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/fb/DVI_Conne...

Det finns Displayport i min skärm. Men inte i min dator tror jag. Om du kollat på bilden.. Ser väl ut som HDMI portar bara? Besviken faktiskt trodde de skulle vara 2st DVI portar som på mitt gamla gti 650 kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Alla de tre lediga är displayport. Prova om din andra kabel passar i en av de utgångarna och använd den istället för DVI-kabeln i så fall.

Okej, skall testa. Återkommer snart.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wizl:

Du kanske länkade fel? Det är iaf 3st DisplayPort på ditt gfx.. Men sladden? Om det är en DisplayPort sladd så är det bara koppla in och jubla.. För då behöver du inte någon DVI-D sladd

Permalänk
Medlem

Kör med HDMI kabel istället alternativt DP borde fungera då.

Visa signatur

Asus Z97 Pro Gamer | 4690k@4,5 ghz | 8GB Corsair XMS3 1600 CL8@2000 CL9 | EVGA 980ti FE | 2x280mm radiatorer | Samsung 850 Evo 500gb | EVGA G2 1000W | Func MS3 R2 | Tt eSports Meka G1 | Samsung S24D390 60hz@75hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeNMaX:

Kör med HDMI kabel istället alternativt DP borde fungera då.

HDMI på det sätt det implementeras på grafikkort/monitorer brukar inte funka för mer än 60Hz.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Du kanske länkade fel? Det är iaf 3st DisplayPort på ditt gfx.. Men sladden? Om det är en DisplayPort sladd så är det bara koppla in och jubla.. För då behöver du inte någon DVI-D sladd

Ja Satte in Displayport i skärmen och burken och får nu ut 144hz Tack så jätte mycket allihoppa för hjälpen Super glad! All hjälp uppskattas oerhört mycket, tack igen

Permalänk
Inaktiv

Kul att höra! God Jul på´rej och njut av flytet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizl:

Ja Satte in Displayport i skärmen och burken och får nu ut 144hz Tack så jätte mycket allihoppa för hjälpen Super glad! All hjälp uppskattas oerhört mycket, tack igen

Kul att det löste sig och hoppas du blir nöjd med nya datorn.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Wizl:

Ja Satte in Displayport i skärmen och burken och får nu ut 144hz Tack så jätte mycket allihoppa för hjälpen Super glad! All hjälp uppskattas oerhört mycket, tack igen

Se nu till att du faktiskt får 144 Hz i alla spel också, så du inte sitter där och "njuter" av "144 Hz" men i själva verket spelar i 60 Hz. Många spel kräver till exempel att man manuellt väljer 144 Hz.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeNMaX:

Kör med HDMI kabel istället alternativt DP borde fungera då.

om skärmen och gpun klarar av senaste HDMI så kan du köra med högre hz men vet ej om grafikkort har senaste hdmi porten då displayport funkar mycket bättre.

Skrivet av Alling:

Se nu till att du faktiskt får 144 Hz i alla spel också, så du inte sitter där och "njuter" av "144 Hz" men i själva verket spelar i 60 Hz. Många spel kräver till exempel att man manuellt väljer 144 Hz.

Om du har v-sync på ofta jag. Sen pogram du ej kan limitera fpsen i så du kanske har super hög men kan hoppa från typ 550 till 500 så kan jag rekommendera msi afterburner då får du med rivatuner programmet som jag limiterade min fps i då jaag ej kunde göra det i poe utan hade typ 550fps som kunde hoppa till 400 vilket skapade ett otroligt lagg men nu när jag kör med 130fps "har 120hz skärm" så funkar det galant sen blir ej kortet lika varmt heller.