RAMDISK, vad kan jag använda den för

Permalänk

Jag skulle vilja lägga bf3 på ramdisk! men det ligger ju i origin, hur löser man detta? (har ju flera spel installerade via origin, och alla får inte plats)

har 32gb ram och tänkte avsätta 24gb till ramdisk

Permalänk

Ok, köpte programmet!

Har 32Gb @~1600

Satte rd på 22GB ntfs och 64kb allokering

Använde steamtools för att flytta över GTA4 (och Skyrim) märkte ingen skillnad i GTA4

Hittar ingen info om vilken storlek man ska ha på allokeringen!?

I crystal disk mark fick jag detta:

Uploaded with ImageShack.us

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Michelangelo:

Ok, köpte programmet!

Har 32Gb @~1600

Satte rd på 22GB ntfs och 64kb allokering

Använde steamtools för att flytta över GTA4 (och Skyrim) märkte ingen skillnad i GTA4

Hittar ingen info om vilken storlek man ska ha på allokeringen!?

I crystal disk mark fick jag detta:

http://imageshack.us/a/img692/3104/namnlstc.jpg

Uploaded with ImageShack.us

Eftersom disken är dynamisk blir den lite långsammare.
Du tar i så det visslar (inget fel med det, tvärtom) :), själv kör jag bara med tempfilerna, webbcache och slaskfiler på disken.

Misstänker att en större allokeringsstorlek, gör läsning och skrivning från små filer långsammare och läsning från stora snabbare.
Med en allokeringsstorlek på 64 kB, läser disken in 64kB, även för små filer på 4kB, det är därför prestanda på 4k-filer, är ca 16ggr långsammare.
Men i praktiken tror jag inte att det har någon större betydelse.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michaelo:

Funderar på att köpa mer minne och köra de flesta spelen från ramdisk. Jag kommer göra en image av varje spel och mounta den jag vill ha som ramdisk när jag vill spela.

Jag antar att själva spelinstallationen går bra att bara installera som vanligt, men hur gör man om man vill få med sparfilerna på ramdisken? De flesta spel lägger ju sparfilerna nånstans på C-disken, men för vissa trögladdade spel skulle jag även vilja ladda sparfiler från ramdisk.

Helst skulle jag vilja att det funkade så här: Ramdisken ligger på R: och under den har man dels program-mappen där installationen ligger som vanligt, och sen har man en mapp som heter tex saves, som den "riktiga" sparfilsmappen länkar till på nåt sätt. Skulle det gå att fixa, och isf hur? Har kollat lite på symboliska länkar, men fattar inte riktigt hur man gör. Är det såna man ska använda?

Sen funderar jag på hur man ska göra med steamspel. Just nu har jag bara skyrim på steam, men hur ska man göra om man har fler spel där senare? Vore det bästa att köra själva steam på SSD, och ha varje steamspel på en egen ramdisk-image, länkad på samma sätt som sparfilerna som jag skrev ovanför? Kommer steam klaga på att det inte hittar några spelfiler?
...

Ingen som vet hur man fixar den där länkningen eller om steam kommer klaga om den inte hittar spelfilerna?

Sen undrar jag om nån med koll kan göra en guide om vilka andra filer man borde ha på ramdisk och hur man får dit dem. Temp-filer, browsercache och annat som snabbar upp datorn. Gärna med vad man ska spara vid avstängning och vad man kan slänga. Skulle vara riktigt tacksam om någon orkade fixa en sån guide, och jag antar att många andra också skulle vara det

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk

Ok, har en stund över (vilket jag sällan har nuförtiden som småbarnsfader) Precis installerat foldingprogrammet på disken, tänkte installera lite annat smått o gott me (och webcachen) men hur gör jag så allt sparar automagiskt? jag vill inte mekka varje gång jag startar datorn!
Vill även lägga in kanske crysis 2 som jag har i Origin!? går detta?

(kan lägga en hel del på mins ssd disk som den kan autoloada var gång och uppdatera)

step by step tack:)

Permalänk
Medlem

edit

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem

Tungladdat...

CyberLink PowerDVD 13 som annars är så tungladdat startar på sekunden nu. Flyttade den till min 16GB ramdisk. Andra program som jag flyttat på också är CyberLink MediaEspresso 6.7 och GIMP 2. Det har kortat ner laddningstiden på samtliga avsevärt. Håller på och testar fortfarande...

Jag märkte mest resultat med CyberLink PowerDVD 13. Den verkligen utnyttjar den ökade skriv/läs hastigheten som ramdisken ger.

Program jag använder för ramdisk: SoftPerfect RAM Disk 3.4.5. Den är helt gratis och har inga gränser. Går att köra i både volotile och persistent.

Kommer att uppdatera snart med bänktest resultat på min ramdisk ------------------------------------------->

Random read/write...

Visa signatur

Laptop: Lenovo LEGION Y520(Mini-DP variant), OS: Windows 10, RAM: 8GB 2400MHz DDR4, Processor: i5 7300HQ, Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 1060 6GB (Max-Q), Lagring: Samsung 256GB SSD(M.2 PCI Express), Extern HDD: 4TB Seagate GoFlex Desk(Inuti: Seagate Barracuda XT 7200RPM 184.8MB/s read och 152.8MB/s write över USB3.0. Gjord för 24/7 användning), Dataskärm: 27" iiyama Black Hawk G-Master G2730HSU-B1 1920x1080 75Hz 1ms GTG, Tangentbord: HyperX FPS CherryMX röd, Mus: Steelseries Rival 110 etc...

Permalänk
Medlem

Sett att ImDisk nämnts tidigare. Ville bara tipsa om ImDisk Toolkit - dynamisk ramdisk, perfekt när du inte vill permanent låsa upp X antal gig ram för ramdisken, men ha det tillgängligt när du väl behöver det. Gratis!

http://reboot.pro/files/file/284-imdisk-toolkit/

Permalänk
Medlem

Sitter med 2x Samsung Pro 840 512GB, likförbannat kör jag spel som SC2, D3 och många andra som ligger på up till 25GB på RamDisk. På SSD har man ju imagefilerna så dom går fort att ladda in