Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Phanteks Enthoo Primo fläkt-setup, tips och råd mottages :)

Permalänk
Medlem

Phanteks Enthoo Primo fläkt-setup, tips och råd mottages :)

Hej på er!

Har slagit till på ett Phanteks Enthoo Primo då jag velat bygga om min dator ett tag.

Fick även tag i ett trevligt moderkort (ASUS Maximus V Formula) och bra CPU-kylare (Corsair H110) till vettiga priser.

Nu till frågan. Jag har massvis med fina 140mm fläktar liggandes, bla 4x Be Quiet Silentwings 2 och man fick ju 5x Phanteks-fläktar till chassit så enligt mina tankar vill jag installera fläktarna enligt bilderna jag lagt upp här. Vad tycker ni? Tänker jag fel? Borde jag göra på annat vis?

https://www.dropbox.com/s/5uuzr8fb8ius43j/primo%201.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/5rsi7ka6ah22z07/primo%202.jpg?dl=0

Är inte någon hardcore datorbyggare så tar tacksamt emot tips från de som är det

Tack på förhand!

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Alla fläktar till att suga in luft, corsair h110 ska suga ut luft, hade skitit i fläkten som är närmast fronten i toppen och låtit den platsen vara tom, dammfilter på alla insugs fläktar, alternativt fläkten bak som utsug, beror på vad som blir bäst där.

Men så hade jag gjort

Permalänk
Medlem

JAg hade kört på vad man skulle kalla "standard" setupen, dvs front/botten in, och topp/bak ut. Mindre risk att du drar in varm luft igen efter att ha vädrat ut det, samt att luft längs golv tenderar att vara kallare. Låt h100 leva emd att den får "gammal" luft, kommer inte göra så enorm skillnad, om du nu inte har enormt strömhungriga grafikkort och dålig ventilation ut (vilket du ej kommer ha då)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exeo:

Alla fläktar till att suga in luft, corsair h110 ska suga ut luft, hade skitit i fläkten som är närmast fronten i toppen och låtit den platsen vara tom, dammfilter på alla insugs fläktar, alternativt fläkten bak som utsug, beror på vad som blir bäst där.

Men så hade jag gjort

Varför så extremt mkt insug? Blir ju inget direkt luftflöde i lådan då?

Vad gäller Corsaior H110 så ger den väl bäst processorkylning om den tar luft utanför lådan?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

JAg hade kört på vad man skulle kalla "standard" setupen, dvs front/botten in, och topp/bak ut. Mindre risk att du drar in varm luft igen efter att ha vädrat ut det, samt att luft längs golv tenderar att vara kallare. Låt h100 leva emd att den får "gammal" luft, kommer inte göra så enorm skillnad, om du nu inte har enormt strömhungriga grafikkort och dålig ventilation ut (vilket du ej kommer ha då)

Jo jag har kört så förut också, men gillar inte riktigt att dammfiltren i botten måste rengöras precis hela tiden då de sätter igen. Sen så gillar jag utsug i botten pga att värmen från grafikkortet transporteras bort väldigt snabbt då.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Jo jag har kört så förut också, men gillar inte riktigt att dammfiltren i botten måste rengöras precis hela tiden då de sätter igen.

Du får ta och dammsuga lite oftare Nä men skämt och sido, om det är det som är anledningen fungerar det att köra som du ritat, men försök se till att få dammfilter i toppen då, så slipper du massa damm i lådan. Damm i dammfiltret är ju trots allt damm som inte fastnade i resten av datorn och mycket lättare att rengöra än innuti lådan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Varför så extremt mkt insug? Blir ju inget direkt luftflöde i lådan då?

Vad gäller Corsaior H110 så ger den väl bäst processorkylning om den tar luft utanför lådan?

Högt tryck (aka possitive pressure) minskar mängden damm i chassit.

en radiator blir rätt varm och den luften vill du ha ut

Att du suger in luft från toppen så åker allt rakt ner på dina andra komponenter, och att ha den som insug gör att din cpu blir kanske 3 om ens det, grader kallare, gentemot att ha den som utsug och resten av dina komponenter blir svalare.

Har du en luft kompressor så kan du göra rent dammfiltret i botten utan större problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exeo:

Högt tryck (aka possitive pressure) minskar mängden damm i chassit.

en radiator blir rätt varm och den luften vill du ha ut

Att du suger in luft från toppen så åker allt rakt ner på dina andra komponenter, och att ha den som insug gör att din cpu blir kanske 3 om ens det, grader kallare, gentemot att ha den som utsug och resten av dina komponenter blir svalare.

Har du en luft kompressor så kan du göra rent dammfiltret i botten utan större problem

Finns ju dammfilter överallt i Enthoo Primo Min tanke är ju att kunna suga ut den varma luften som grafikkortet skjuter ut och får jag inte ett positivt lufttryck med 7 fläktar insug och 4 utsug?

Jag frågar eftersom jag vill lära mig, så tyck inte att jag är jobbig

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Jag tror nog du klarar dig med färre fläktar, man måste ju inte ha en fläkt på varje fläktplats bara för att man kan. Börja med en basal chassikylning och pröva dig fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Finns ju dammfilter överallt i Enthoo Primo Min tanke är ju att kunna suga ut den varma luften som grafikkortet skjuter ut och får jag inte ett positivt lufttryck med 7 fläktar insug och 4 utsug?

Jag frågar eftersom jag vill lära mig, så tyck inte att jag är jobbig

Så länge du har fler fläktar som insug än utsug så får du ett positivt lufttryck. du kan läsa lite på denna guiden och se om det hjälper något

http://www.overclock.net/t/1394467/ocn-daves-air-cooling-guid...