Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

HDMI-dongel med Quadcore Intel Atom, 2GB RAM, 32GB SSD och Win x64 8.1

Permalänk
Medlem

HDMI-dongel med Quadcore Intel Atom, 2GB RAM, 32GB SSD och Win x64 8.1

Läste här att Intel ska släppa en "Computer Stick" som är en "HDMI-dongel" med Quadcore Intel Atom, 2GB RAM samt 32GB SSD och Windows 8.1.

Dock finns sedan en tid den kinesiska variaten Meegopad T01 att köpa för 109$ med Windows 8.1 Bing OS.

"This model features either an Intel Atom Z3735F processor with 1GB of RAM and 32-bit software support or an Atom Z3735G processor with 2GB of RAM and support for 64-bit software. Each version should be available with 16GB to 32GB of eMMC storage, a microSD card slot, 2 micro USB 2.0 ports, a full-sized USB 2.0 port, 802.11b/g/n WiFi, Bluetooth 4.0, and an HDMI connector."

Detta kan ju vara den perfekta HTPC'n.

Kan exempelvis köpas här: http://www.aliexpress.com/item/32GB-Version-MEEGOPAD-T01-Mini...

Eller här via dx.com: http://www.dx.com/p/meegopad-t01-quad-core-android-4-4-window...

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem

Meegopad T01.... Skumt namn, det ger en ju misstankar om vilket OS den ska köra, och sen visar det sig att det är Android, och Windows 8.1, vilket inte alls var vad namnet pekade mot.
Det finns ett par märkliga frågetecken runt produkten, exempelvis att många (nästan alla) sidor refererar till det här som en Intel produkt, men det verkar snarast vara en OEM produkt som använder ett Intel SoC chip.

Största problemet verkar för övrigt vara frågetecknet kring huruvida Windows 8.1 (med Bing) faktiskt ingår. "Windows 8.1 med Bing" är en gratis produkt, men är den inte aktiverad och klar när du får den är du ganska körd, för det är bara OEM tillverkare som kan "få tag" på den lagligt, och en del av länkarna om enheten påtalar att man måste köpa en nyckel (eller använda en piratkopierad, vilket av naturliga skäl är... Piratkopiering.)

Märkligt rent vad T01'an är lik produkten Intel faktiskt lanserar... (Identisk spec, alla "features" sitter på samma plats, utom att T01 ser ut att ha dubbla micro USB så man kan välja på vilken sida man vill ansluta strömförsörjningen.)
Jag väntar nog på Intels version i alla fall, och hoppas på att ryktet om att den kommer med en annan, snabbare CPU visar sig sant, även om det är ytterst tveksamt. Som ett absolut minimum kan man ju förvänta sig längre livslängd från Intels version, då den får bättre kylning, och sen antar jag att de kommer vara väl på spåret när det kommer till "Windows 8.1 med Bing"...
Fast nog skulle en sådan här sticka ha minst dubbelt så mycket minne för att Windows 8.1 ska flyta...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Beställde igår en sådan här som ersättning för min gamla och strömhungriga HTPC :http://www.aliexpress.com/item/NEW-Fast-shipping-Windows-8-mi..., har i princip samma prestanda som min surplatta Toshiba Encore och den klarar allt jag behöver ha en HTPC till i dagsläget så jag tror jag blir nöjd med denna. Fördelen mot HDMI-stickorna är väl som jag ser det mer anslutningsmöjligheter. Ska bli spännande att se vad den går för!

Permalänk
Medlem

Hej!
Är det någon som vet om man kan installera plexmediaserver på en maskin med windows bing? Hittade en med ganska bra spec och pris här:
http://www.geekbuying.com/item/PIPO-X7-Windows-8-1-Smart-Mini...

/Hans

Permalänk
Medlem
Skrivet av nisselask:

Beställde igår en sådan här som ersättning för min gamla och strömhungriga HTPC :http://www.aliexpress.com/item/NEW-Fast-shipping-Windows-8-mi..., har i princip samma prestanda som min surplatta Toshiba Encore och den klarar allt jag behöver ha en HTPC till i dagsläget så jag tror jag blir nöjd med denna. Fördelen mot HDMI-stickorna är väl som jag ser det mer anslutningsmöjligheter. Ska bli spännande att se vad den går för!

Hej

Du får jättegärna recensera den lite när du får den, funderar starkt på hur det trådlösa presterar i dem och ifall de har vanlig mini-pcie slot så kanske man kan byta till ac kort t e x
Har funderat länge på något sådant här till min sovrumstv där jag är lagom trött på att den inte funkar ihop med min dator jag har där kompabilitetsmässigt, annars får man ju se hur intels egna sticka funkar och vad priset blir i sverige

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Mitt främsta klagomål på alla de här är det samma. De har för lite minne. Om vi tittar på snubben strax ovanför som vill köra Plex media server på en sådan här, så visst, det är möjligt. Men ska man hålla på med realtidskonvertering av format (transkoding, tror jag de kallar det) så är 4gB i stort sett ett minimum.
Personligen anser jag att 4gB är ett minimum bara för att köra Windows 8.1, med Bing, eller inte.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Mitt främsta klagomål på alla de här är det samma. De har för lite minne. Om vi tittar på snubben strax ovanför som vill köra Plex media server på en sådan här, så visst, det är möjligt. Men ska man hålla på med realtidskonvertering av format (transkoding, tror jag de kallar det) så är 4gB i stort sett ett minimum.
Personligen anser jag att 4gB är ett minimum bara för att köra Windows 8.1, med Bing, eller inte.
B!

Transcoding är mer CPU krävande och inte minnes krävande. Om man ska hålla på med realtid transcoding, så faller alla Atom CPU bort och kvittar hur mycket minne än du stoppar in.
https://support.plex.tv/hc/en-us/articles/201774043

2GB duger gott och väl. Många som kör med det och har inga problem. Sen tror inte att folk köper en sån sticka för använda den som plex media server och hålla på med realtid transcoding.

Detta är vad man ska kolla efter och Atom med 2GB duger gott och väl för ändamålet.
https://support.plex.tv/hc/en-us/articles/201566396-How-are-Direct-Play-Direct-Stream-and-Transcoding-different-

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Transcoding är mer CPU krävande och inte minnes krävande. Om man ska hålla på med realtid transcoding, så faller alla Atom CPU bort och kvittar hur mycket minne än du stoppar in.

Skönt att du kunde hjälpa killen med den infon i ett tidigt skede då. Personligen har jag haft mer framgång än vad du påstår ska vara möjligt, men det kan kanske kvitta. Det är inte en jämförbar atom CPU i alla fall.

Skrivet av XPerion:

2GB duger gott och väl. Många som kör med det och har inga problem. Sen tror inte att folk köper en sån sticka för använda den som plex media server och hålla på med realtid transcoding.

Läser du inte tråden eller? Det är en jeppe strax ovanför som länkat till mer eller mindre identisk hårdvara i form av en fristående enhet, som han vill ha till just PLEX server.

Skrivet av XPerion:

Detta är vad man ska kolla efter och Atom med 2GB duger gott och väl för ändamålet.

Tror vi får vara överens om att inte vara överens. Plex på Windows 8-8.1 innebär för mig ett fortsatt minimikrav på 4GB. Mest för att Windows inte är användbart annars, men men...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Läser du inte tråden eller? Det är en jeppe strax ovanför som länkat till mer eller mindre identisk hårdvara i form av en fristående enhet, som han vill ha till just PLEX server.
B!

Det går att köra plex media server med Intel Atom, man måste inte transcoda alla media filer och man kan välja direct play/direct stream istället. Även transcoda går lika bra, men är limiterad med 1 transcode i taget och beror på upplösning/bitrate på videofilen.

Sen finns det också andra media streaming som Serviio. Funkar bra med gamla Intel Atom 2 cores med 1GB RAM.
4GB är ju bara ditt personliga tycke och inget krav för köra plex media server.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Vad har ditt personliga krav på minst 4GB med vad dessa stickor klara av att göra? Som jag förtydligar är inget krav att köra plex och går lika bra med 2GB.

Orkar inte ens påpeka ***bort/mod*** om win 8 bing kan vara piratkopierad och endast ena micro usb port är för laddning heller.

***bort/mod***

§1.1 citat och svar
Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Orkar inte ens påpeka ***bort/mod*** om win 8 bing kan vara piratkopierad och endast ena micro usb port är för laddning heller.

Faktum är att jag följde länken i första inlägget, och läste lite. Där framgår det klart och tydligt att det enda man kan räkna med när det kommer till Windows på de här stickorna, är att man inte vet, utan att det är en chansning. DX personal kan inte ge klara besked, för de vet uppenbarligen inte. De hävdar att man som privatperson ska skaffa en giltig licens för Windows med Bing, till de här stickorna, något som så vitt jag vet, är helt omöjligt. Det är OEM tillverkaren som står för den licensen.
***bort/mod***

§1.1 citat och svar
Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad enligt §1.1*

Vänligen håll en trevlig ton.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...