Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Dator startar sig själv

Hallå! Min dator startar sig själv emellanåt. Det händer ganska sällan (typ max två gånger i månaden och alltid på natten/morgonen).
Har kollat lite på internetforum och pratat med Inet. Har hittat lite olika lösningar/teorier.
Det första var att gå in på nätverskortet i enhetshanteraren och ändra på strömsparinställningarna. Två veckor efter att jag gjorde det, så startade dock datorn sig själv igen. Efter det pratade jag med Inets support. De sade åt mig att gå in på Bios och stänga av Wake-on Lan.
För att ens kunna komma in på "Wake-on-Lan" funktionen så var jag dock tvungen att sätta på en annan network funktion, vilket borde innebära att Wake-on-Lan redan var avstängt.
Problemet kan tydligen vara kopplat till schemaläggaren oxå, men jag har inte fått något förslag/instruktioner på hur man fixar det.

Det kan oxå vara hårdvaran, men då omstartingarna händer så pass sällan så känner jag mig inte säker på det.
Datorn ifråga ser ut så här http://www.inet.se/kundvagn/visa/7343815/2014-11-10

Är det någon som har några tips/ideer?

Permalänk
Keeper of the Bamse

Om du sätter datorn i någon form av viloläge kan windows få för sig för att starta datorn och börja kolla efter uppdateringar. Det hände med tjejens dator, sket på mig första gången det hände

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Entusiast

Ja är du säker på att det inte är windows update? Jag höll på att få krupp på det vad det gäller min laptop, som oftast ligger i viloläge. Den kunde få för sig att starta om det första den gjorde när man öppnade den.

Permalänk
Medlem

Bra ide. Gick in på Windows update och såg att uppdateringarna installeras automatiskt. Har ändrat det nu. Förhoppningsvis löser det problemet. Tack för tipset.

Permalänk
Medlem

Som de andra skrev så tror jag det är win update.
Om jag har min i viloläge över natten så startar den när det är updates