The Pirate Bays krypterade meddelande avslöjar planen på comeback

Permalänk
Medlem

skit samma om inte piratebay kommer tillbacka. skit sida med virus/trojaner i spel o cracken eller fejkade filmer Nej tack !

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jH0Ni:

Själv laddar jag aldrig ner längre. Det har kommit så många bra lagliga alternativ de senaste åren, som helt enkelt är både bättre och smidigare.
Skickades från m.sweclockers.com

Köper gärna också mina spel med fodral, men att ladda ned är så mycket smidigare.

PS.
Förlåt, var bara tvungen. Förstår vad du menar

Skrivet av Ixos:

Nej vi behöver nedladdningstjänster för Film. Streaming kanske duger för att slappa och TV-serier, men knappast för en bra hembio upplevelse på 4K skärmen. Kvaliteten är helt enkelt för dålig, och bandbreddern för liten.

Den som skapar denna tjänst kommer bli stenrik.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Tackar, nu måste jag kolla på The Terminator och T2 för 15e gången Fan vad grymma de filmerna är.

Ååh Terminator 2 är en så jävla grym film! Det händer inte ofta att uppföljaren är bättre än ettan, vad dom lyckades med den filmen alltså.

Over out, nu ska jag se en bra film!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

skit samma om inte piratebay kommer tillbacka. skit sida med virus/trojaner i spel o cracken eller fejkade filmer Nej tack !

Använder själv privata till 98% men orkar man bara göra lite research så kan det inte bli fel på bukten, blir det fel, ja då pekar ett finger till en själv.

Visst, det finns mycket skit, men även mycket bra och rent material.

Och det är ju inte så konstigt att det finns skit där, det är en av världens största, eller sorry, det är världens största publika tracker! Du jag min farmor och mormor kan ju lägga upp en torrent där.

Man kan ju faktiskt forska lite och få ett bra släpp, man kan inte klicka på allt.
Finns åtskilliga sidor som visar vad som är rätt.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Kvittar vad för skit som finns på TPB, det är en viktig symbol.
Alltid sagt att TPB kommer dom aldrig få ner permanent, bra att det står emot allt bullshit.

GO TPB!

Bio går jag aldrig på längre, värdelös bild, hemskt att ALLA storfilmer här iaf endast visas i värdelös 3D som är det sämsta skiten någonsin.
Sen att en biljett kostar 120-150kr är bara patetiskt, köper jag hellre filmen o kollar hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag har visserligen börjat hosta mina musikalbum som torrents på min egen webbplats nu, så för mig är inte TPB en avgörande distributionskanal längre, men TPB är samtidigt en viktig blåslampa i röven på höjdarna och en viktig utpost för civil olydnad. Jag är glad att de kommer komma tillbaka

Har en viktig del i internets historia

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

OPERATIV: Win 10 pro
DATOR:En vattenkyld Intel i7 950 i ett CM HAF932+ ganska potent inre
Tangentbord/mus/musmatta Q-pad Ljud Edifier S530D
LUR: Lumia930

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuxsux:

Har en viktig del i internets historia

Skickades från m.sweclockers.com

Visst är det så. Utan TPB och liknande blir internet i princip "Kabel-TV". Spotify osv är väl trevligt och smidigt men det finns ett stort problem i att innehållsleverantören bestämmer innehållet i tjänsten, snarare än kunden, och det är den biten de inte vill släppa.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Och streamingtjänster... även om de nu är totalt värdelösa jämfört med nedladdningar.

Har du provat en köpes-dvd/bluray nyligt ? Filmer jag köper laddar jag även ner för att slippa den äckliga irriterande reklamen som inte går att hoppa över :@
Tack och lov så börjar streamingtjänsterna nå upp till en rimlig nivå

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

Har du provat en köpes-dvd/bluray nyligt ? Filmer jag köper laddar jag även ner för att slippa den äckliga irriterande reklamen som inte går att hoppa över :@
Tack och lov så börjar streamingtjänsterna nå upp till en rimlig nivå

Varit så i flera år att dom har reklam för andra filmer :)Men har dom lagt in annan reklam på sistone, typ för mjölk :D? Nä men surt om man inte kan gå förbli den.

I alla fall, det är ju tack vare det stora problmet med musik nerladdningen som spotify kom till. Men film och serier vad jag vet är nästan lika stort ,dock gått ner lite tack vare steaming. Men får dom bara vettigt utbud med okej ljud (minst 2,1 och helst 5,1), så kommer torrents sakta dö.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Vadå, vill du inte betala alls? Har du samma princip på mat? Boende? Bil?

Eftersom du har den principen så antar jag att du jobbar gratis också? För om andra ska jobba gratis så du kan få dina spel och filmer gratis så måste ju du göra samma sak. Eller?

Ska allt vara gratis?

Jättekonstig princip. Varför ska just spel och film vara gratis tycker du?

Nu är det ofta omöjligt att ändra någons åsikter på rak arm men jag ska förklara i alla fall.

Ett äpple har du just ett av. Du kan ta en bild av det men det är fortfarande bara ett äpple, du kan inte trolla fram ett till ur tomma luften. En film, ett spel eller en sång kan numera i den digitala åldern återskapas miljontalsgånger utan annan kostnad än elkostnaden.

I en framtid där vi kan ta en skopa luft och omvandla molekylerna till ett äpple, tycker du då att vi ska begära böter på alla som gör detta istället för köpa ett i en affär, bara för att affärskedjan och grönsaksodlare ska ha jobb? Det tycker inte jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Hail Hydra!

Jag hade ingen aning om vad du menade, googlade det men jag höll på att svara såhär:

Ia Dagon. Ia Cthulhu!

Vet inte hur passande det är men tpb är ju lite av en "gud" med en hord kultister.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Fråga! Hjälp!

Varför kan jag inte connecta till The Pirate Bay's .se domän? Får bara "Anslutning misslyckades" med och utan VPN, på datorn och på telefonen?!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av AndreaX:

vad är det för havererade liknelser?

aningen mer fungerande skulle vara om köpare av dessa nya kylskåp (isskåp var också kylskåp liksom) helt plötsligt ansåg sig ha rätten att få gratis matvaror i dem som ersättning för sin investering i framtiden.

eller att Hästbolaget AB utkonkurerardes av pirathästarna.com som lånar ut hästar som betar gratis mot att de går omkting med ett reklamtäcke. (det är upp till lånaren att låta dem beta där det är gratis såklart)

när dessa förändringar kom så ersattes de kopplade yrken dessutom av många mer, utveckling. piratebay däremot är bara en parasit som inte tillför nånting i den riktningen utan enbart utarmar befintliga. eller ja, typ 3 arbetstillfällen kan jag tänka mig det bidragit till.

den där skiten som alltid har fyllt ungefär 100% av Piratebays topplista?

då kunde man ju visa sig principfast och enbart tillåta freeware då tycker man rimligen med den ingången.

men det tycker man inte, för den egentliga principen är ju som bekant att allt ska vara freeware.

Helt rätt. Bästa jag läst på forumet idag.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Cooling23:

Internet är en av de få platserna där frihet fortfarande finns, TPB är en ikon för det

Ganska viktigt skulle jag säga oavsett om man laddar ner eller inte

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

ny kod på piratebay

Såg att de kom upp en ny "Kod" på piratebays hemsida nu.
en textremsa längst upp till vänster vilket tyder B40706D7FA0AAEF00274CD1A461B38DBE317491
tar man enkelt och skriver in http://thepiratebay.se/B40706D7FA0AAEF00274CD1A461B38DBE31749... byts då klockan som räknar upp till en klocka som räknar ner istället som pekar på att sidan startar igen den 1 Februari

P.S det kommer också upp en Ö och piratebay skeppet som ser ut att närmar sig ön ju lägre klockan tickar
.
P.S 2 tar man upp kodningen ser man att klockan fått namnet "it begins" Skeppet "We prepare" och ön "set sail tp the island"

Permalänk
Medlem

hihi

om...jag hette Henrik och något med P i efternamnet så skulle jag starta siten den 1/2, och sen lägga ut ett foto på mig i Arnoldutstyrsel kort därefter......

Visa signatur

Min: Asus x670e ProArt :AMD 7950x3D : Noctua NH-D15 : AMD 7900XT Merc 310: Kingston Fury 64GB: Define North:: Dell P3222QE +Dell U2412M 24"
Frugan: ASUS P6X58D :i7 930@3,5Ghz :Noctua NH-D14 : HD 6970:Corsair 6GB: Define R3: Dottern: ASUS P6X58D :i7 930@3,2Ghz :Noctua NH-D14 : 7970 DC2 :Corsair 4GB: Define R3: Sonen: ASUS P6X58D:i7 950@3,6Ghz :Noctua NH-D14 : HD 7970:Corsair 6GB: Antec P183 Advanced Midi

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Jag betalade inga 80kronor, men då bodde jag ute på landet.
50-55 på den närmsta bion och 60-65 inne i "stan".

Jag betalade 20:- när jag var liten, nu kostar det som sagt 120:-
Det är en bra realitet vinst

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk

Saknaden utav Piratebay är STOR!

Ser verkligen fram emot att sidan startas upp igen. Det finns många ersättare, men det finns f*n ingen som är lika bra.

Permalänk
Medlem

Den dagen nya filmer släpps på bio OCH streamingtjänster SAMTIDIGT, då...

Många gillar att gå på bio, jag är inte en av dem. Ljud och bildkvalite är ju tamefan sämre hos SF än i vardagsrummet :/
Glad att Tbp kommer tillbaka.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Ååh Terminator 2 är en så jävla grym film! Det händer inte ofta att uppföljaren är bättre än ettan, vad dom lyckades med den filmen alltså.

Over out, nu ska jag se en bra film!

Det är verkligen sant. Kollade t ex på Taken 2 häromdagen, sämre än ettan. Finns många fler exempel än detta.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice Frontier:

Mediabranchen är död med eller utan TPB. Vem fan betalar 200 spänn för en film eller cd som man ser en gång och/eller som har en eller två bra låtar? Det finns ju så fantastiskt mycket bra, gratis underhållning. Dessutom.. Online spel F2P..

Det finns ofantligt mycket gratis eller nästan gratis underhållning på nätet. Mer än nog för att gemene man sällan ska behöva betala löjliga pengar för massproducerad hollywoodskit.

Jag blir alltid nyfiken när jag läser sånt här, vilken populärkultur konsumerar du?
Filmer, spel, serier, böcker, musik osv osv osv.
Vad konsumerar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackis:

Svårt detta vilka som förlorar eller drar in dollar. Själv så är jag en sådan herre som gärna går på Bio för den sociala biten m.m

Michael Lombardo, programchef på HBO sa redan 2013 så här:

Jag borde förmodligen inte säga detta, men det är en sorts komplimang. Efterfrågan finns där. Och jag tror definitivt inte att det påverkat dvd-försäljningen negativt. Illegal fildelning är något som kommer av att ha en succéserie på en betalkanal.

Även föregående säsong var otroligt populär bland fildelare och säsongsfinalen har enligt uppskattningar laddats hem 4,3 miljoner gånger världen över. Samtidigt har försäljningen av dvd-boxar med serien slagit rekord.

Källa: http://www.metro.se/nyheter/game-of-thrones-mest-fildelad-hbo...

Det är för att (enkelt skrivet) piratkopieringen är en ofattbart stor källa till gratis reklam och expanderar produktens marknad till en global sådan. Hade inte GoT blivit piratkopierat och gjorts tillgängligt för hela världen via TPB och andra källor hade väldigt mycket mindre folk vetat om, pratat om och tittat på GoT. HBO finns inte tillgängligt i större delen av världen. Det finns tillgängligt i Sverige men det är komplicerat och krångligt att få tillgång till det i jämförelse med att bara logga in på TPB och klicka på en Magnetlänk. Samt att det görs tillgängligt i länder och platser i världen där man annars aldrig skulle få tillgång till det. Jakten på pirater handlar inte om förlorade pengar, det handlar om kontrollen över framtida inkomster.

Om du hade kontroll över vem som fick säga vad, göra vad och vistas på internet hade du kunnat tjäna enormt mycket pengar på det.

TPB är en livsstil, en ungdomskultur. Den har funnits där sen jag var barn och har varit del i att forma den jag är och vilka värderingar jag har. De värderingar jag har är inte "allt ska vara gratis". Jag går på bio om filmen är värd att gå på bio för. Jag har dock aldrig köpt en film. Jag vill inte fylla mina bokhyllor med plastfodral och skivor, dessutom är de alldeles för dyra. Dock så betalar jag för Spotify men jag har övervägt länge nu att sluta med det på grund av det otroligt dåliga utbudet. Endast mainstream musik finns tillgänglig. Men jag känner, för tillfället, inte till ett bra alternativ.

Streamingtjänster i övrigt fungerar inte för mig heller, jag bor långt ute i skogen och har 2mb/s uppkoppling. Jag kan inte använda Netflix och vill inte använda det heller, betala per månad OCH köpa filmerna/serierna för att sedan behöva streama dem istället för att ladda hem? Nää..!

TPB har gjort det möjligt för mig att njuta av mitt liv till fullo så som vilken annan 89:a som helst trots att mina förutsättningar inte är samma.

Kort sagt: TPB är viktigt, inte bara som en blåslampa i röven på etablissemanget, utan även för att förenkla livet för människor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RowBan:

Jag har dock aldrig köpt en film. Jag vill inte fylla mina bokhyllor med plastfodral och skivor

Jag är lite äldre än vad du är, jag har köpt MASSOR med film.
Tyckte det var snyggt och kul att ha i bokyllan.

Sen flyttade jag och fick inte plats med alls lika stor bokhylla i vardagsrummet längre.
Nu har jag hela förrådet fyllt med filmer som jag inte orkar gå och hämta, istället för att gå dit och leta så fixar jag fram filmen på annat sätt för att det går fortare och är lättare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Jag betalade inga 80kronor, men då bodde jag ute på landet.
50-55 på den närmsta bion och 60-65 inne i "stan".

3D dök väl upp för några få år sedan?
Inte för att det tillför något, utom ytterligare en prisökning...

Hur som helst finns det ingen vara jag konsumerar som haft samma prisutveckling, inte ens bensinen, och där har man ju ökat på skatten en hel del....

"3D dök väl upp för några få år sedan?"
Beror på vad du definerar som "några år". 3D-film kom runt 1920. Stillbilder i 3D kom 1838.

Permalänk
Skrivet av Noxxer:

Den dagen nya filmer släpps på bio OCH streamingtjänster SAMTIDIGT, då...

...kommer du hitta något annat att försvara ditt piratande med.

//LD

Visa signatur

http://www.earth-dog.com - Metal for Muthas - Gore for Ghouls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Nu är det ofta omöjligt att ändra någons åsikter på rak arm men jag ska förklara i alla fall.

Ett äpple har du just ett av. Du kan ta en bild av det men det är fortfarande bara ett äpple, du kan inte trolla fram ett till ur tomma luften. En film, ett spel eller en sång kan numera i den digitala åldern återskapas miljontalsgånger utan annan kostnad än elkostnaden.

I en framtid där vi kan ta en skopa luft och omvandla molekylerna till ett äpple, tycker du då att vi ska begära böter på alla som gör detta istället för köpa ett i en affär, bara för att affärskedjan och grönsaksodlare ska ha jobb? Det tycker inte jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Det här var nog det dummaste hippieskitet jag läst idag!

kan du verkligen kopiera en film gratis om det inte var någon som gjorde den från början? Sluta snåla för fan och hosta upp stålarna för verken som du lever för! vilken jävla bransch där de som konsumerar produkten är de värsta fienderna!

Visa signatur

MSI GT73VR Titan

Permalänk
Medlem

Leve TPB.

Inte på grund av piratkopieringen men för att de står upp mot makthavarna och arbetar för ett fritt internet.

Känns extra viktigt nu när terrordårarna är i farten och politikerdårarna tar varje förevändning för att öka avlyssningen och spioneriet på sina invånare.

Innan 9/11 krävdes domstolstillstånd i USA för att bugga (avlyssna) någon och då var det endast tunga brottslingar där straffvärdet var mycket högt. Idag kopierar de slentrianmässigt i princip all data som skickas.

Den personliga integriteten är helt avskaffad... fram tills det blir krig då de kommer tjuta om att man skall offra sitt liv för frihet och integritet...

Snart kommer de på att de flesta hemmagjorda bomber görs i hemmet... och sedan kommer säkert någon talibandåre ha ihjäl ett tiotal med en hemmagjord bomb och politikerna kommer hjärntvätta befolkningen att alla skall installera övervakningskameror i hemmen för att förhindra liknande attentat...

Ingen frågar sig vad de egentliga bakomliggande orsakerna till (iallafall en stor del) terrorism är.... kan det vara Amerikanska politiker som bombar för att säkra olja och lägga sig i saker de inte har att göra... Kanske bästa sättet att komma tillrätta med problemen är att avskaffa politikerna

Visa signatur

I7 920 @ 4,2GHz, Gigabyte GA-X58A-UD7, 6 GB Coirsair XMS 7-7-7-20-1, Noctua D-14, Gigabyte 9800GT, Coirsair 650W, Egenmoddat Chassi med 290mm frontfläktar, 2 st 120mm top fläktar och 1 90mm fläkt där bak.

Permalänk
Medlem

Varför inte lägga ner häxjakten och inse en gång för alla att man kommer aldrig kunna stoppa den illegala nerladdningen.
Istället bör man lägga sitt krut och sina pengar på att hitta lagliga alternativ i en allt högre utsträckning.

Permalänk
Skrivet av car2ns:

Vadå, vill du inte betala alls? Har du samma princip på mat? Boende? Bil?

Eftersom du har den principen så antar jag att du jobbar gratis också? För om andra ska jobba gratis så du kan få dina spel och filmer gratis så måste ju du göra samma sak. Eller?

Ska allt vara gratis?

Jättekonstig princip. Varför ska just spel och film vara gratis tycker du?

Kanske?
Flytta till Turkmenistan. Vatten, el och gas är grattis från regeringen där sedan 1993.

Visa signatur

MacKnight - Order XIII, The Last Order. Pirate For Life!
Windows 10 - Pro Edition 64-bit, AMD Ryzen 5 6C 3,6Ghz AM4v3, Powercolor Radeon RX VEGA 56 8GB Red Dragon, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16, 19 TB HDD, WD Green SSD 240GB M.2, Gigabyte X570 UD, Phanteks Enthoo Pro 2 D-RGB Tempered Glass, Fractal Design Integra M 750W 80+ Guld

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Jättekonstig princip. Varför ska just spel och film vara gratis tycker du?

Varför ska saker som inte kostar någonting att reproducera betalas "per styck"?
När t.ex. en film väl är inspelad så spelar det ingen roll om det görs 1 kopia eller 60 miljarder kopior.
Kostnaden är fortfarande exakt den samma.

Vad finns det för vettig anledning till att den sedan ska säljas styckvis?

Om jag använder MS Paint eller Photoshop, spelar det egentligen någon roll för Adobe eller någon annan?

Det kostar pengar att utveckla mjukvara och spel, det kostar pengar att spela in tv-serier och film, skådisar, musiker och andra förtjänar inte bara lön för det jobb dom lägger ner utan förtjänar enligt mig pengar så att dom kan ha möjlighet att göra bra saker.

Men är det en rimlig modell att sälja verken med ett helt godtyckligt styckpris?
Är det en rimlig modell att mellanhänder som tar skaparnas verk och delar upp dom i enskilda förpackningar ska få ta så extremt stor del av kakan?