Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

tycker ni nya spel blir sämre?

Permalänk

Bara titta på metacritic så ser man hur spel med över 90% av 100 i betyg har sjunkigt drastiskt senaste åren. En tre - fyra utvecklare släpper fortfarande bra spel (90+ metacritic) resten är skräp eller rehash.

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem

Ni pratar om buggiga spel väldigt mycket här, och det finns anledningar till varför det släpps buggiga spel. Dessa är:

  • Det är lättare att rätta till fel med patchar över internet. Inget mer "skriva i sten" på CD-skivor/kasetter.

  • Största företagen försöker köra med "ett spel per år" i en fast utvecklingstakt, bara för att de tycker att kunder efterfrågar det.

  • Det finns en grupp med kunder som inte har tålamodet att vänta på att spelen ska bli klara, som högljutt kräver tillgång till spelen så fort det bara går.

  • Dagens spel är mer tekniskt avancerade, och bygger på många API:er och högnivåspråk. Det finns mer som kan gå snett jämfört med för 10-20 år sedan helt enkelt.

  • Många bolag har hundratals eller tusentals personer som arbetar på en stor titel. Att samordna alla dessa människor så spelet blir som man tänkt är en mycket komplex uppgift.

  • Det är tufft ekonomiskt att utveckla spel, det är säkrare att köra på en bekant titel som man vet kommer sälja hyfsat bra istället för att utveckla en helt ny titel och vinna över intresset på nytt.

Visa signatur

Stationär: ASUS X470 Strix-F / Ryzen 5800X / 16GB 3600MHz Corsair Venegance LP / PNY 4070 Ti / Samsung 830 128GB / WD Green 3TB / Cooler Master V700 / Fractal Design Define S2

Permalänk
Medlem

Jag tycker att största floppen hittils är Diablo III. Det kändes som att Blizzard fick slut med idéer när man hade klarat ut storyn och att de inte alls hade tänkt på end-game farming. End-game har varit extremt dåligt fram tills RoS släpptes, då det blev något bättre.

Permalänk
Medlem

Jag känner både till och från nät det gäller dagens "sämre" spel, inte många spel i last-gen (PS3, 360) som har fått mig att gå tillbaka att spela om - där är flertal titlar men i förhållande som har släppts så är det inte många. Kvalitetsmässigt så tycker jag att Nintendo har bäst QA, det sker fåtal buggiga släpp men inte alls i samma utsträckning.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk

Tröttnade på pc gaming och gick över till wii U . Enda plattformen som konstant levererar hög kvalite längre.

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem

Många stor titlar säljer enbart efter namnet.
skulle dom göra ett totalt värdelöst call of duty eller battlefield så har dom en enorm kundbas som köper oavsett.

Hade dom känns av hårdare att folk köper inte så skulle dom säkert satsa lite pengar på finna problemet

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Inaktiv

Mitt stora missnöje är att slutprodukten oftast startar som en beta-test som vi konsumenter måste testa och därefter patchas det som egentligen borde varit fixat från början.

Jag minns det gamla 80-talet när det satt hundratals personer och betatestade NES-spel innan spelet ansågs som färdigt - för hur många av dessa reliker behövde egentligen fixas till?

Jag tror många har tröttnat på allt vad förhandsbokningar heter numera, det är precis som att köpa grisen i säcken, so to speak.

Permalänk
Medlem

jag tror mycket att spelen som skapas idag är ENORMA jämfört med förr, visst vi klagar över buggar vilket jag förstår jag gör det också, Men samtidigt hade vi sätt spel Väldigt mycket mer sällan och framför allt mycket mindre AAA spel om de hade tagit 7 år att göras och finslipas,

Permalänk

Tycker mycket går igen i spelen. Inget nytt under solen direkt. Även om det ser bättre ut grafiskt och är mer inlevelsefullt idag, så kräver det också mera teknik med hård- och mjukvara. En renodlad, beroendeframkallande pengaindustri?

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Med risk för att vara "devils advocate" så är det ju även så att spelen kostar ungefär samma för konsumenter idag som de gjorde för 20 år sedan, trotts inflation. Samtidigt har kostnaden för att producera ett AAA spel skjutit i höjden då konsumenter kräver enorma världar, multiplayer, enastående grafik etc etc.

När spelen först kostade 600:- så krävdes det ett team på kanske 10 personer under ett års tid för att göra ett storspel. Idag jobbar 3-400 personer - ibland under 3-4 års tid - med ett enda spel! Det måste sälja miljontals för att ihuvudtaget gå runt rent ekonomiskt. Den naturliga följden blir att utgivare skär in överallt där de är möjligt utan att påverka de kriterier som mainstream konsumenter värderar högt.

Där sitter vi nu idag med buggiga spel som knappt fungerar än ett halvår efter release.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeXFrame:

Ja hej detta är mitt andra inlägg på sweclockers i alla fall jag undrar ifall några av er tycker att nya spel börjar bli sämre för varje år.

till exempel så är AC Unity jätte buggig och många företag börjar bli väldigt desperata efter pengar eller vad tycker ni skriv där nere och skriv vad ni tycker och om ni tycker ni har blivit lurade på nya spel.

jag tycker själv att jag har blivit lurad på fc4 det var inte lika bra som fc3.

Ja spelen har inte blivit mycket bättre utan det handlar bara om grafik mm.
MEN snälla, FC4 är ju 10 gånger bättre än FC3, ett av de roligaste spel jag spelat faktiskt! Underbar grafik, helt ok story, du kan inte koppla av i tre sekunder utan att något attackerar dig:)

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eott:

ALLTblir sämre och och mer slarvigt gjort Kapitalismen kommer bli vår undergång.

Ja allt blir sämre och sämre, däremot är det inte kapitalismens fel. Utan oss kunder. Men du tycker kanske att Leninägda företag hade gjort det bättre?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

AC serien tycker jag har blivit riktigt kass

Permalänk
Medlem

Spelen är löjligt mycket mer komplicerade idag. Överlag är det tekniskt sett mycket bättre och utvecklat. Även designmässigt. Det behöver nödvändigtvis inte innebära att vi alla tycker att spelen är "bättre" eller roligare.
Det är lätt att glömma det som var dåligt förr genom sina rosa glasögon.

Konsumenterna (vi) blir utsatta för en hisklig mängd spel och ju mer vi konsumerar desto svårare har vi att bli imponerade och "fast". Utgivarna och ännu mer studios är utsatta för dödlig konkurrens och priserna sjunker hela tiden.
Dessutom styr aktieägare en stor del av spelmarknaden vilket påverkar affärsmodellen. Branschen ville tjäna pengar för tjugo år sedan också, och släppte ofärdiga och "dåliga" spel. Skillnaden nu är att det går att patcha efter release vilket ingår i releasefasen numera. Omöjliga deadlines är tydligen vardag och "crunch time" kan startas månader innan release.

Rörigt inlägg men så är även frågeställningen om man funderar lite på den och är mer eller mindre omöjlig att svara rakt av på.

Permalänk
Medlem

Varför är då spelen ändå så eftertraktade direkt de släpps, även om de släpps i halvfärdigt skick?

Är det så viktigt att spela direkt även fast man skulle få en bättre upplevelse av att vänta?

Det är alltid bäst att ligga lite efter, dels brukar det komma patchar, DLC. Men priserna går ju också ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeXFrame:

Ja hej detta är mitt andra inlägg på sweclockers i alla fall jag undrar ifall några av er tycker att nya spel börjar bli sämre för varje år.

till exempel så är AC Unity jätte buggig och många företag börjar bli väldigt desperata efter pengar eller vad tycker ni skriv där nere och skriv vad ni tycker och om ni tycker ni har blivit lurade på nya spel.

jag tycker själv att jag har blivit lurad på fc4 det var inte lika bra som fc3.

Gjorde tyvärr tabben å förbokade ACU "Guillotine Edition".

Har dom berömda "5-10 sek frysningarna" i spelet.

Nu har dom släppt DLC:n "Dead Kings" å gissa vad?

Ännu fler buggar.

Det är nästan/alltid problem/buggar i ubisnyft PC spel.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Tycker att inget helt färdigt spel har blivit släppt, men däremot påstått färdiga spel har det blivit många. Detta kanske är en bidragande orsak till att spelen känns "sämre"

Minecraft är en historia för sig som jag tycker är ett riktigt underverk som aldrig kommer bli färdigt heller men ändå accepteras och spelas väldigt mycket. Önskar fler spel nådde samma framgång.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjobbo:

Därför jag bara spelar Blizzard spel!

Kan inte påstå att jag vet vad du menar. Blizzard är typexemplet på det tråden handlar om, för mig. Snacka om att urvattna sina spela.

Permalänk

Spelen blir helt klart sämre och sämre för varje år. Med early-access till spel i alpha-stadiet + giriga utvecklare som tar sig vatten över huvudet så får vi gång på gång halvfärdiga spel fulla med buggar som aldrig blir färdiga för utvecklarna börjar hype'a nästa projekt med en fet trailer och bablar på med massa bullshit om att det kommer bli så mycket bättre denna gång osv. För att inte tala om pesten mikrotransaktioner..

Visa signatur

PC: Define R3 | Asus Rampage II GENE | i7 920 | EVGA 660ti | 6GB RAM | 3TB HDD | Corsair 750W |
Ljud: Cambridge Audio DacMagic Plus - Beyerdynamic Dt990

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om jag helt har missuppfattat just wow i det här sammanhanget men...bara en sån grej som Boost to level 90 instantly! borde ju ta ur all glädje ur spelet? Det är ju bla det som jag funnit roligt under dom extremt korta (vi snackar 1-2 dagar om ens det) som jag spelade wow, att hålla på och kämpa för att sakta men säkert levla upp sig. Vad är då glädjen i att få det det direkt utan nån som helst ansträngning? Är lite som att fuska känner jag.
Kortfattat tycker jag helt enkelt dagens spel är på tok för enkla, vilket i och för sig inte är så konstigt då det ska attrahera en så stor massa som möjligt och är det då för svårt för majoriteten av kunderna/spelarna säljer det ju säkert sämre. Det är för mycket hjälpmedel och därav blir det ingen utmaning.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv

Det är företagens fel, de tillverkar samma sak om och om igen. Ska de tjäna pengar så får de fan ta och vara lite originella.Det är inte roligt att uppleva samma gamla skit om och om igen. Folk köper inte en ny tv eller soffa för att det finns en ny färg. De gör det på grund av tekniska framsteg och fördelar. Vilket många spel saknar i dagsläget.

Man köper ett spel för upplevelsens skull. Inte för att se en jävla quicktime event film som har sämre filmkänsla än en riktig film. De är inte längre spelare som designar spel och kommer med deras dröm Idéer. det är företagare som bestämmer hur spel ska vara och de strävar självklart efter så många sedlar som möjligt. Industrin behöver spel som tar mer än ett litet steg framåt.

Att ge samma upplevelse om och om igen är bara idioti. Dagens spel kräver mera djup.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DatorMuppen:

Ja spelen har inte blivit mycket bättre utan det handlar bara om grafik mm.
MEN snälla, FC4 är ju 10 gånger bättre än FC3, ett av de roligaste spel jag spelat faktiskt! Underbar grafik, helt ok story, du kan inte koppla av i tre sekunder utan att något attackerar dig:)

Det här är ju ett problem med moderna spel, de är gjort för kids med ADHD. Samma med de tre "nya" Star Wars filmerna där de valde att fylla varje bild med så mycket detaljer (skräp) som möjligt.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Avstängd

Det har helt klart blivit för mycket hora in pengar i spel som boost to lv 90 och köpa sig bra i spel och sen måste köpa 14 dlc för att få känslan att spela igenom hela spelet samt bloteware som ska vara med varenda jävla spel sen ska man helst koppla dom till Facebook och Google och ha en app till telefon för att få ett extra bra vapen sen lite extra skin till vapen/gubbar/häst/bil och dom kan spamma lite reklam och vid final release känns spelen som beta stadie för 10 år sedan sen rpg väntar jag minst 6 månader innan jag köper för det känns som det är 80% chans att dom är så paj att man inte kan spela igenom dom och för att bredda marknaden är många så enkla att 60 iq amerikaner ska kunna spela dom och som rpg kan man inte bygga fel gubbe för allt kommer funka osv är största problemet med nyare spel sen att dom inte är igenom arbetade utan allt går på random script = inga hemliga saker inget extra allt så hela upplevelsen blir platt och även om dom grafiskt är fina och är avancerade så måste dom ha lite själ och vara genomtänkta och en bra jämförelse är witcher 1 och 2 där 1an är ett mästerverk med lager på lager med saker och genomtänkt och 2an är fin att titta på men ett jävla skitspel om man jämför men första ...som förövrigt ska spelas som gold edition pga buggar

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Jag vet inte om jag helt har missuppfattat just wow i det här sammanhanget men...bara en sån grej som Boost to level 90 instantly! borde ju ta ur all glädje ur spelet? Det är ju bla det som jag funnit roligt under dom extremt korta (vi snackar 1-2 dagar om ens det) som jag spelade wow, att hålla på och kämpa för att sakta men säkert levla upp sig. Vad är då glädjen i att få det det direkt utan nån som helst ansträngning? Är lite som att fuska känner jag.
Kortfattat tycker jag helt enkelt dagens spel är på tok för enkla, vilket i och för sig inte är så konstigt då det ska attrahera en så stor massa som möjligt och är det då för svårt för majoriteten av kunderna/spelarna säljer det ju säkert sämre. Det är för mycket hjälpmedel och därav blir det ingen utmaning.

Man får 1x boost to 90 gratis, sedan kostar det väl 50Euro eller något sådant.
Tanken är väl att du ska enkelt kunna byta server och börja nya expansionen direkt med en ny grupp utan först behöva nöta igenom allt tidigare kontent.

Historiskt har boost variander av olika slag varit väldigt popis att köpa från mindre seriösa sidor, och många blir av med sina konton som följd av detta.

Jag ser inga problem med att folk vill hoppa över de tidigare 5 expansionerna med en gubbe, tvärt om tycker jag nästan att det är bra att det finns en tjänst där du inte behöver bli av med kontot på köpet, även om jag själv aldrig skulle slanta 500spänn för att boosta en gubbe.

Men jag förstår inte hur andras sätt att spendera sin tid påverkar din glädje med olika spel

Permalänk

Kör Evolve betan. Svinbra.

Permalänk

Förr så köpte man ett färdigt spel. Fanns inte direkt möjlighet för utvecklarna att i samma utsträckning patcha spelen som idag.
Det var bättre på C-64 tiden.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Medlem

Spelen blir inte sämre, det är vi som blir äldre och för cyniska för att underhålla oss med simpla nöjen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziddie:

Spelen blir inte sämre, det är vi som blir äldre och för cyniska för att underhålla oss med simpla nöjen.

Det där du skrev är skitsnack. Klart spelen är buggigare nu än förr, men det kan också ha med att spelen är klart större nu än då. Tur i alla fall att det finns bra gratis spel. Man slipper i alla fall gå med förlust om spelet är trasigt

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Skrivet av AMD-FX:

Det där du skrev är skitsnack. Klart spelen är buggigare nu än förr, men det kan också ha med att spelen är klart större nu än då. Tur i alla fall att det finns bra gratis spel. Man slipper i alla fall gå med förlust om spelet är trasigt

Förr så fanns inte internet och utvecklarna var då tvingade att släppa färdiga spel.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Det där du skrev är skitsnack. Klart spelen är buggigare nu än förr, men det kan också ha med att spelen är klart större nu än då. Tur i alla fall att det finns bra gratis spel. Man slipper i alla fall gå med förlust om spelet är trasigt

Att vissa kan gå ut med gratisspel är en klar indikation på att spelen inte har varit en förmögenhetsinvestering. Att så många gör det indikerar att det går att spotta ut spel utan att lägga ner sig särskilt mycket. Detta är möjligt just p.g.a. att det finns så pass avancerade spelmotorer. En spelvärld går ganska snabbt att bygga upp och en enda person har möjlighet att sätta ihop spel på egen hand om denne är tillräckligt bred i sitt programmerande. Inget negativt i att det finns många snabba vägar att bygga upp det som tidigare var svårt och komplicerat, men de resurser man sparar in i och med detta borde gå till att utveckla kvalitén i spelet istället för att låta det gå som ren profit.

Skrivet av F.Fairlane:

Förr så köpte man ett färdigt spel. Fanns inte direkt möjlighet för utvecklarna att i samma utsträckning patcha spelen som idag.
Det var bättre på C-64 tiden.

Då på den tiden fanns det betatestare som skulle garantera spelupplevelsen. Dessa fick dessutom betalt för att spela spelet och leta efter buggar. På den tiden var användarna kräsna; spelet skulle komma att hamna i glömskans och misslyckandets hörn om det inte visade kvalité och spelglädje, vilket många spel mycket riktigt gjorde.

Skrivet av lord_vasagos:

Det har helt klart blivit för mycket hora in pengar i spel som boost to lv 90 och köpa sig bra i spel och sen måste köpa 14 dlc för att få känslan att spela igenom hela spelet samt bloteware som ska vara med varenda jävla spel sen ska man helst koppla dom till Facebook och Google och ha en app till telefon för att få ett extra bra vapen sen lite extra skin till vapen/gubbar/häst/bil och dom kan spamma lite reklam och vid final release känns spelen som beta stadie för 10 år sedan sen rpg väntar jag minst 6 månader innan jag köper för det känns som det är 80% chans att dom är så paj att man inte kan spela igenom dom och för att bredda marknaden är många så enkla att 60 iq amerikaner ska kunna spela dom och som rpg kan man inte bygga fel gubbe för allt kommer funka osv är största problemet med nyare spel sen att dom inte är igenom arbetade utan allt går på random script = inga hemliga saker inget extra allt så hela upplevelsen blir platt och även om dom grafiskt är fina och är avancerade så måste dom ha lite själ och vara genomtänkta och en bra jämförelse är witcher 1 och 2 där 1an är ett mästerverk med lager på lager med saker och genomtänkt och 2an är fin att titta på men ett jävla skitspel om man jämför men första ...som förövrigt ska spelas som gold edition pga buggar

Mycket riktigt så ökar mängden bloatware som skall installeras med ett spel. Om ett spel innehåller reklam försvinner direkt spelglädjen, vilket är oacceptabelt om man dessutom betalat för ett spel.

Dagens betatestare måste betala för att betatesta spelet. Här har man tjänat in mycket pengar på en post i budgeten som tidigare var en utgift. Du som köper det ofärdiga spelet får alltså spelglädjen söndertrasad och sönderbuggad - men du får betala för det.

Skrivet av Kaleid:

Det här är ju ett problem med moderna spel, de är gjort för kids med ADHD. Samma med de tre "nya" Star Wars filmerna där de valde att fylla varje bild med så mycket detaljer (skräp) som möjligt.

De flesta spel idag är av låg kvalité rent intelligensmässigt. De är för enkla och erbjuder ingen utmaning till hjärncellerna. Det är oftast ingen ordentlig handling eller spännande spelmetodik utan man har fokuserat på att det skall se grafiskt detaljerat ut, kräva hårdvara (mutade av hårdvarutillverkare?) samt vara så enkelt att alla kan spela det. Sedan lever de på spelreferenser (de lyfter särskilt fram dessa i marknadsföringen) om vad häfigt spelet var (för att det såg snyggt ut) och lockar köpare som har tidigare god erfarenhet av ett tidigare och mer välgjort spel.

Skrivet av fxfighter:

Det är företagens fel, de tillverkar samma sak om och om igen. Ska de tjäna pengar så får de fan ta och vara lite originella.Det är inte roligt att uppleva samma gamla skit om och om igen. Folk köper inte en ny tv eller soffa för att det finns en ny färg. De gör det på grund av tekniska framsteg och fördelar. Vilket många spel saknar i dagsläget.

Man köper ett spel för upplevelsens skull. Inte för att se en jävla quicktime event film som har sämre filmkänsla än en riktig film. De är inte längre spelare som designar spel och kommer med deras dröm Idéer. det är företagare som bestämmer hur spel ska vara och de strävar självklart efter så många sedlar som möjligt. Industrin behöver spel som tar mer än ett litet steg framåt.

Att ge samma upplevelse om och om igen är bara idioti. Dagens spel kräver mera djup.

Det är ju billigare att ta fram ett spel baserat på en gammal handling, och ger mer profit p.g.a. tidigare upplagors goda referenser (lägg märke till att memetik i viss mån kommer in i marknadsföringen för att locka till köp). Företag som redan är stora har lättare att göra profit eftersom de är kända och har haft möjligheter att kalkylera ut den mest profitabla releasevägen och prissättningen. För att inte tala om skatteplanering som är vanligare bland stora företag.

Indietillverkare har flera gånger svårare att göra samma profit på ett likvärdigt spel. De behöver komma med något som slår mycket bättre eftersom de är:
1) Okända på spelmarknaden
2) Speltiteln har inga tidigare referenser
3) Speltillverkaren har en liten eller ingen ekonomisk buffer - de dör lätt ut om de gör en enstaka flopp
4) Speltillverkaren har ringa begränsningar att göra god profit, detta är heller inte vinstmaximerat och därför tjänar de inte lika mycket som de skulle ha kunnat gjort om det suttit ett vinstteam bakom som filat på detaljerna.
5) De har sällan skatteplanering vilket betyder att de får betala mer skatter för samma inkomst som ett storbolag med skatteplanering.
6) De hotas i större grad av idéstölder och att andra åker snålskjuts på deras bekostnad. Hur många gånger har inte idéer som funnits i riktigt välgjorda indiespel uppkommit i mainstreamspel senare.
7) De har ingen eller begränsad förmåga att föra sig rättsligt. Om ett storbolag drar ett indiebolag inför rätta och de får rätt (vilket är vanligt att de får eftersom de kan hyra in dyra advokater som kan vränga sina påståenden så att det till sist blir sanning) kan indiebolaget gå omkull. Det omvända scenariet är ovanligt för att de inte har råd att föra några rättsliga processer utan att riskera deras existens, plus att de sällan får rätt när de borde ha det.
8) Storbolag som får nys om ett indiebolag som gjort en bra titel köper ofta upp hela indiebolaget, detta till hela spelseriens (och ibland andra spelseriers) förtret. För ett indiebolag är detta förfarande av kostnadsskäl inte möjligt. Med andra ord, storbolaget plockar russinen ur kakan medan indietillverkarna får dra grovlasset.

Jag syftar inte på fildelning då detta till motsats för mainstreamspel och storbolag gynnar indietillverkarna. Hur många gånger har du hört att fildelning är dåligt och skadar industrin? Hur många gånger har du pratat med en liten tillverkare och hört om vilka bra effekter det fått för dem? Är detta en paradox? Nej, det missgynnar storindustrin men inte småindustrin. Tycker du att fildelning är dåligt har du antagligen blivit offer för en reklambluff från storbolag för det är de som förlorar på fildelning. Sällan är det småtillverkarna även om det finns undantag på bägge sidor.

Vi drar ett exempel på två spel för att visualisera skillnaden mellan indiesläpp och storbolagssläpp. Vi antar att båda spelen är lika välgjorda och har likvärdig spelupplevelse med samma betygssättning. För enkelhetens skull jämför vi små och enkla siffror mellan varandra.

Storbolaget:
Säljer 100 spel för 100 kr. Av dessa går 10% till skatt. Vinst före utvecklingskostnader: 9000 kr

Indieföretaget:
Säljer 40 spel för 50 kr. Av dessa går 25% till skatt. Vinst före utvecklingskostnader: 1500 kr

Utvecklingskostnaden är dyrare för indieföretaget än för storföretaget då de måste göra det mesta på egen hand: 1000 kr.
För storbolaget finns redan färdiga mallar och sätt att förenkla produktionen på: 500 kr.

Slutsumma:
Storbolag 8500 kr
Indieföretag 500 kr

Indieföretaget har nätt och jämt klarat budgeten och kan satsa på ett nytt spel, storföretaget har råd med stora vinster till ägarna och klarar av flera floppar innan det börjar bli någon fara.

Om vi tar bort att hälften av alla spelare laddat ned spelet genom fildelning skulle vi få följande siffror:
Storbolaget skulle sälja 150 spel för 100 kr vilket beror på att fler spelare skulle köpa spelet, en viss del försvinner som inte anser spelet vara prisvärt. Vinst före utvecklingskostnader, 10% skatt: 13500 kr
Indieföretaget skulle sälja 10 spel för 50 kr vilket beror på de är okända och inte lyckats sprida vilket bra spel de har gjort. Vinst före utvecklingskostnader, 25% skatt: 375 kr.

Samma utvecklingskostnad ger slutsumma:
Storbolag 13000 kr
Indieföretag -625 kr

Här skulle indieföretaget ha gått omkull. För att överhuvudtaget lyckas bli en etablerad speltillverkare med dessa villkor måste de både släppa spel som är flera gånger bättre samt ha en buffer mot enstaka lågsäljande spelsläpp för att kunna etablera sig. Dessutom är det i denna värld osannolikt att ett indiebolag överlever p.g.a. att de blir uppköpta och utvecklarna förbjuds att starta ett nytt bolag i säljavtalet - de förhindras att göra det de är duktiga på.

Det intressanta är att denna värld var våran i hög grad för 10 år sedan!

Fungerar marknaden när ett storbolag bara behöver lyfta lite på fingret för att tjäna stora pengar medan indieföretaget måste slita och släpa halvt ihjäl sig för att överhuvudtaget överleva?

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2