Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Rösta fram Årets Datorbutik 2014

Permalänk
Medlem

För ovanlighetens skull röstar jag på Inet i år. Har nästan bara handlat där. CDON har numera dålig support, Webhallen, Alina och Dustin har jag inte handlat hos direkt, NetonNet säljer reklam till dig om du inte säger ifrån.

En mycket bra hemsida (ingen annan kommer ens i närheten), bra leveranstider och gratis frakt vinner över mig detta år.

Webhallen är åter igen årets uppstickare. Alltid roligt att se att de hjälper SweClockers med hårdvara till tester. Fixa eran hemsida och gör något åt fraktkostnaden så ska vi se till nästa år.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Min top 3:

1. Overclockers - otroligt bra service både i butik och online. Försöker alltid hjälpa kunden för att man ska bli så nöjd som möjligt. Inte allra bästa priser kanske, men ändå bland de billigare på det mesta.

2. Inet - även de riktigt bra service, pris osv. Har inte riktigt lika mycket erfarenhet där och mina service ärenden har inte riktigt gått lika smidigt.

3. Webhallen - Samma som med inte ungefär, har handlat där några gånger och det har funkat bra! Väldigt bra sortiment.

Permalänk

Dustinhome har klättrat på min lista då de skötte service på ett toppen sätt. Ett chassi som jag beställde hade posten slarvat bort och det var slut på deras lager så erbjöd Dustin ett valfritt chassi! Tummar upp

Permalänk
Medlem

Inet är bra men sjukt överskattade.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Inaktiv

Visst, Inet är en jättebra butik... men när de förra året (och säkert flera år innan) fick utmärkelsen "bäst prissättning" så kan man inte annat än skratta.

Permalänk
Medlem

Det är lite svårt. Jag har tex mer erfarenhet av Alinas fysiska butik än köp hos dom via websidan, och i deras fysiska butik har man kännt sig välkommen och köpt saker enkelt direkt över disk.

Komplett känner jag inte längre har samma "kvalite" på sin service som förr, De har blivit mer som andra alternativet om nu inte någon annan butik har det.

Inet har för mig varit mycket bra, det var ett paket jag dock undrat varför man ens väljer att packa såhär. Men deras kundservice har vart bra och haft koll på läget vad det gäller alla beställningar jag gjort och de har utfört allt rätt när man haft tillgodo på sitt konto osv utan att jag behöver påpeka det som många butiker har problem med så jag har verkligen inget att klaga på hos dem egentligen. Ibland kan jag tycka deras priser bör justeras lite däremot och jag vill verkligen se ännu mer vattenkylnings artiklar hos dem. Fast det vill jag se mer hos alla

CDON och netonet har börjat bli ganska bra konkurenter speciellt på pris, men det är åter igen ganska stora butiker och jag tycker inte man får samma service på sånna ställen. Små extra saker ger verkligen + i kanten tycker jag.
Webhallen har jag mest ba köpt spel av och typ bara brytt mig om de kommer ned i lådan på releas dagen eller inte. Så inte så mycket att säga där. kan inte klaga men har väl inget att säga änn att jag hittills haft det bra med leveranstider.

Ska finula lite på denna så får jag se vem man ska rösta på.

Visa signatur

|| AMD 5900x || ASUS ROG Formula VIII || 2x ASUS GTX 980 SLI || 32GB G-Skill || Vattenkylt || HDD : SSD’er || Skärm : LG42" SL8500 / Acer G24 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Menlöst. Inet har med sina pingvinstavar köpt många av Sweclockers användare. Dock inte mig. Inte för att de är dåliga utan för att de helt enkelt inte är bättre än många andra och inte har samma priser.

Visste att den där meningslösa kommentaren skulle komma förr eller senare. Att vissa tror på det som du säger är helt otroligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Netonnet tar hem det enkelt i min bok i alla fall. Enda butiken som haft bra priser nu när CDON mer eller mindre slutat med bra erbjudanden. Sen har Netonnet en pålitlig support och gratis frakt även om leveranstiden med gratis frakt är lite längre. Inet kanske är bästa butiken, men när priserna gör att man istort sett aldrig handlar där så spelar det ingen roll för mig.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Känns inte som jag ska rösta i denna omröstning. Köpt chassi på NetonNet o tangentbord hos Webhallen. Testade dock tangentbordet hos Inet som borde fått en röst fast de var 100:- dyrare än Webhallen (som INTE har nåt provtangentbord!)

Bäst service vann Webhallen då de har kunnig personal. Jag har inte varit i nån annan butik i år.

Tycker inte alla borde få rösta. Funkar inte. Borde ta eliten om dem handlar mycket (Ja, jag är elitist).

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

blir förvånad om inte inet vinner iår igen... (som vanligt) ;D

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Menlöst. Inet har med sina pingvinstavar köpt många av Sweclockers användare. Dock inte mig. Inte för att de är dåliga utan för att de helt enkelt inte är bättre än många andra och inte har samma priser.

Betalar gärna lite mer då jag vet att man får ett bra paket med servicen, leveranstiden (t.ex finns produkten i någon av deras butiker, då tar en dag extra så skickas den därifrån,slippa vänta få in på lager),hjälpsamma alla gånger jag behövt kontaktat dom.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk

Jag röstar på Webhallen och Dustin pgr av att grejerna jag fått från dem har varit väl paketerade medan inets grejer har sett ut som skit/saknat emballage helt.
Dock har deras support varit jättebra medans jag inte har behövt kontakta de andra.

Permalänk
Medlem

Webhallen, blivit mest köpta grejer hos dom pga priser + lager. De få gånger något varit fel så har supporten varit bra & snabb.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Visst, Inet är en jättebra butik... men när de förra året (och säkert flera år innan) fick utmärkelsen "bäst prissättning" så kan man inte annat än skratta.

Nja, fast prissättning är ju inte samma sak som billigaste priserna. Kanske prisvärda gämnfört med hur snabb leverans och supporten?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Menlöst. Inet har med sina pingvinstavar köpt många av Sweclockers användare. Dock inte mig. Inte för att de är dåliga utan för att de helt enkelt inte är bättre än många andra och inte har samma priser.

Det är flera som kör med godis nuförtiden, och att det skulle vara den verkliga förklaringen till populariteten tror jag inte ett skvatt på.

Inet har ruskigt bra service; de svarar snabbt, är väldigt tillmötesgående, trevliga och det är aldrig några problem; detta gäller frågor, önskemål om uppläggande av nya produkter i sortimentet och förstås support/service.

Som exempel har jag skickat samma förfrågan till ett flertal butiker vid ett tillfälle, bland andra Dustin och Komplett, där Inet var den enda som gav positivt besked, och därför blev det affär hos dem (trots ett markant högre pris i just det fallet).

De är dessutom överlägset snabbast på leverans.

Bäst priser har de däremot inte, men jag betalar gärna lite mer för bra service och snabb leverans.

Jag köper definitivt inte allt från Inet, men en hel del.

Bästa runner-up under 2014 tycker jag är NetOnNet, de har ryckt upp sig ordentligt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Vill inte verka negativ här men varför ens bry sig längre, iaf jag personligen orkar då inte längre när man redan vet resultatet långt innan det hela ens har börjat, lol.

Snacka om normalitetsbias i en galen värld, har aldrig sett så många trådar ang problem med service a'la Inet här på Swec som detta året, med det sagt så har jag personligen inte upplevt några problem med dom 2014 och tycker fortfarande att dom är i den absoluta toppen! Kanonbutik som jag kommer fortsätta att handla av, men så igen jag handlar av många olika butiker hela tiden så..

Men Inet värdigare vinnare per defaul år in och år ut?

Nej tyvvärr inte, tycker själv att dom som allra bäst runt 2007-2009 när dom etablerade sig ordentligt även om utbudet är bättre idag speciellt kring vattenkylning etc men det är det å andra sidan på andra ställen också antar jag samt betydligt mer populärt bland byggare idag.

Dessutom misstänker jag starkt att många som röstar inte ens har provat att handla från flertalet olika butiker, speciellt inte vid flerta tillfällen (2014) så hur kan man då uttala sig och rösta helt ärligt handen på hjärtat och allt det där..? Slår absolut inte ned på någon här på Swec, nej inte alls pekar bara på det uppenbara och som jag sa, normalitetsbias (och fanboism).

Mycket tråkigt tycker då iaf jag personligen då det inte är det röstningen ska handla om. Tycker att Webbhallen har tagit ett strot steg framåt, ja t.o.m Netonnet uppskjattar jag mer nu än någonsin tidigare men det finns en hel rad butiker som sticker ut i min mening inkl Inet.

Permalänk
Avstängd

Inet har blivit sämre men de övriga är så värdelösa att inet kommer stå som klar vinnare ett tag till.

Permalänk
Medlem

Köpte en komplett dator på NetOnNet , de hade de prylar jag behövde billigast.

Permalänk

Inet.se för mig pga leveransen och deras support.

Permalänk
Medlem

Ledsen men jag kommer rösta på Inet pga bra hantering av garantiärende. Haters gonna hate!

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem

Det blir Inet i år igen pga några viktiga anledningar: dom levererar snabbt, är oerhört snabba på kundtjänst (Inga garanterade svar inom 24h här inte), dom problem såsom rma osv har skötts inom loppet av ett par dagar, dom har blivit bättre på sina priser och dom är allmänt trevliga att ha att göra med.
Komplett för mig har failat på flera punkter. Först och främst genom att se till att inte ha en hemsida som inte står pall för trycket, dom varor man ex lyckades få i kundvagnen under dessa floppreor var sedan borttagna helt utan förklaring. Överbelastning kanske? Jag vet inte.
sen har dom oerhört dryg kundservice om man ringer och frågar nånting.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Det "enda" Inet har är en rejält jävla bra och väl sorterad hemsida som är hur enkel och smidig som helst att använda sig av.
Men man handlar aldrig något från dem, för dem är "alltid" dyrast av dem större butikerna och så har dem sämst sortiment (har bara dessa tråkiga "mainstream" komponenter).

Har inte gjort ett enda köp hos Inet i år, oftast har det blivit Netonnet eller Webhallen pga möjlighet att hämta upp varan direkt annars CDON.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk

Svårt val mellan Inet och Webhallen, men Inet får nog min röst, det var inga problem att byta ut mitt trasiga 290x till ett nytt, även med bättre kylare vilket ju mycket trevligt, men dom har väl inte bästa priset alltid, men schysst service och snabb leverans, och den gudomliga pingvinstången

Permalänk
Medlem

Stod mellan Inet och Komplett, och trots att Inet fick min röst 2012 och 2013, så föll faktiskt rösten på Komplett i år.

Inet är fortfarande väldigt bra, men jag tycker att dom har sackat efter. Priserna är bra, men långt ifrån bäst. Utbudet tycker jag däremot har blivit sämre - tycker jag ofta ser varor som dom inte har i lager. Supporten har däremot alltid varit Inets signum och det som givit dom stjärnan i kanten. Supporten är fortfarande bra, men nu har andra aktörer blivit betydligt bättre...

Bland annat Komplett, som ryckt upp sig betydligt i mina ögon. Deras priser är oftast bättre än Inets, deras leveranstid är minst lika bra, och deras support har blivit riktigt bra den med. Fick bland annat good-will på en HDD trots att garantin hade gått ut någon vecka tidigare.
Men det som verkligen gör att Komplett är min nya favorit, är det faktum att dom har:
1) Snabb support med deras chat-system. Har använt den två gånger och fått snabbt (och bra svar) inom 5 minuter båda gångerna.
2) Gratis frakt, -alltid-. (Som jämförelse har Inet det bara om man handlar för över 500:-)
3) 45 dagars öppet köp.
4) Men framför allt: [u]gratis returfrakt[/u] om man inte är nöjd med sin vara.

Inet, ni är bra, men i år blev ni omsprungna.

Edit: Årets runner up för mig blev Netonnet. Tycker dom har ryckt upp sig rejält.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Netonnet valde jag, ingen slår deras service.

Permalänk
Medlem

otroligt att ens Pixmania finns som ett alternativ....

Permalänk
Medlem

Inet förtjänar titeln. Finns ingen annan butik som har så bra service när det kommer till datorkomponenter!

Permalänk
Medlem

Jag skulle rösta på NetonNet då de haft konkurrenskraftiga priser och ibland även bättre erbjudande än de flesta
Just ja som ovanstående skrev. Deras service är gryyyym. Aldrig några motfrågor gällande byte eller RMA/DOA fall.

edit - glömde tillägga
Visa signatur

AOC 24" 144Hz - Intel i5 4440 - Asus GTX760 mini-ITX - Corsair LP 8GB - CM Hyper 212 EVO - Kingston V300 120GB - FD R3 Newton 600W - FD Node 304

Permalänk
Medlem

tycker frågan om vem som har bäst sortiment är lite svårtolkad. Själv tycker jag dem flesta datorbutiker (webbhallen,komplett,inet etc) har samma sortiment eftersom det är internetbutiker. Dock har butikerna nästan inget förutom 1-2 saker per kategori att välja mellan vilket gör en begränsad för oss som handlar i butik. självklart går det att beställa men ibland vill man även ha sakerna direkt/akut.

Så min röst där gick till NetOnNet.

Årets butik blev dock Inet då dem har service tänket. dem är oftast lite dyrare men kunskapen,serviceinriktningen samt intrycket av ett riktigt seriöst företag.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem

NetOnNet för min del, Inet är dyra i jämförelse.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late