Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Rykte: AMD Radeon R9 380X över 70 procent snabbare än R9 290X

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Ninjaflipp:

Alltså, om detta rykte stämmer... fatta surt för alla GTX980-ägare

Nja. Förstår vad du menar, men är rätt nöjd med mitt 980 med dess låga TDP. Värdesätter ljudnivå långt högre än prestanda och därför måste min dator, åtminstone i idle, dra så lite att mitt EVGA G2 850W aldrig drar igång sin gräsklippare till fläkt. (Ville egentligen ha 970 men fick till slut ge upp och köpa 980 för att slippa coilwhine.) Sedan har jag en Swift, så har inte så mycket nytta av ett AMD-kort, tyvärr.

Men visst kan jag hålla med om att det är kul att ha det bästa. Det är märkligt hur ett grafikkort över en natt tappar sin förmåga att väcka känslor när något bättre lanseras. Ska bli intressant att se om Titan går samma öde till mötes när dess uppföljare kommer.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Alling:

Nja. Förstår vad du menar, men är rätt nöjd med mitt 980 med dess låga TDP. Värdesätter ljudnivå långt högre än prestanda och därför måste min dator, åtminstone i idle, dra så lite att mitt EVGA G2 850W aldrig drar igång sin gräsklippare till fläkt. (Ville egentligen ha 970 men fick till slut ge upp och köpa 980 för att slippa coilwhine.) Sedan har jag en Swift, så har inte så mycket nytta av ett AMD-kort, tyvärr.

Men visst kan jag hålla med om att det är kul att ha det bästa. Det är märkligt hur ett grafikkort över en natt tappar sin förmåga att väcka känslor när något bättre lanseras. Ska bli intressant att se om Titan går samma öde till mötes när dess uppföljare kommer.

Gsync that´s how they get ya! samma bekymmer jag med. lite off topic men spelar du bf4? å få frys lag ibland med skärmen ? fryser ibland för mig kanske en gång i halvtimme både med å utan sli endast på bf4 mkt konstigt med alla andra spel fungera suveränt!. även flimmer vid laddnings skärmar är det ett vanligt fenomen ?

Visa signatur

Datorlåda:CaselabsMerlinSm8.Moderkort:MSI Z170a X Titanium.CPU:6700K.GPU:1080.RAM:32GB 3200mhz Corsair.PSU:EVGA G2850W.SSD:950 Pro RAID0,850evo.Kylning: Alphacool 360+480PP, Swiftech RES,EK block Cpu,Gpu,1D5.Tagentbord:Pok3r.Hörlurar:HD800s,ATH R70X+ Grace M9XX.Skärmar: Asus PG348Q.Datormus: Zowie FK1+.Matta:Qpad:UC90.Mic:Blue Jeti

Permalänk
Medlem

Lite intressant då jag alltid tycks se dessa övernaturliga prestandaökningar i rykten innan AMD släpp.. Och sen när det väl släpps så är det tyvärr sämre än nvidias motsvarighet... Tråkigt om det skulle följa samma mönster.
Hoppas på att det är 30% bättre än gtx980, men tror tyvärr inte ens det...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

äör ju snudd på gröna laget hinner få ut en nyare generation _D

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Nja. Förstår vad du menar, men är rätt nöjd med mitt 980 med dess låga TDP. Värdesätter ljudnivå långt högre än prestanda och därför måste min dator, åtminstone i idle, dra så lite att mitt EVGA G2 850W aldrig drar igång sin gräsklippare till fläkt. (Ville egentligen ha 970 men fick till slut ge upp och köpa 980 för att slippa coilwhine.) Sedan har jag en Swift, så har inte så mycket nytta av ett AMD-kort, tyvärr.

Men visst kan jag hålla med om att det är kul att ha det bästa. Det är märkligt hur ett grafikkort över en natt tappar sin förmåga att väcka känslor när något bättre lanseras. Ska bli intressant att se om Titan går samma öde till mötes när dess uppföljare kommer.

Tänker du gamla Titan eller nya Titan som kommer "snart" och dess uppföljare? Gamla Titan är ju ändå två år gammalt vid det här laget och ligger fortfarande så gott som nästan i toppen, så det är ju klart godkänt imo. Äger ett Titan själv. 980 däremot är vadå, 3-4 månader?

Permalänk
Medlem

Amd borde göra snabbare processor med, där är det stilla dvs ligger efter. "Går ju inte bara ha snabb grafikkort" utan ha seg processor som sen flaskhalsar ner den.

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

Amd borde göra snabbare processor med, där är det stilla dvs ligger efter. "Går ju inte bara ha snabb grafikkort" utan ha seg processor som sen flaskhalsar ner den.

Zen närmar ju sig sakta, arkitekturer tar tid, men hoppas det blir riktigt bra denna gången. Intel lärde sig av Netburst, hoppas lärt sig en del av Bulldozer. De har ju fått en hel del erfarenhet bara av att optimera bara av att försöka laga Bulldozer med Piledriver, Steamroller och nu senast Excavator kan man tycka.
Något från grunden nytt med fokus på energieffektivitet kan nog bli bra.

Permalänk
Medlem

Man får nog ta det med en nypa salt. Men i och med att alla rykten om en enorm minnesbandbredd (4096-bit buss med stackade minnen) verkar stämma så kommer vi nog kunna se ett enormt lyft i prestanda. Det gäller bara att AMD har en GPU som kan utnyttja bandbredden och dem verkar inte satsa på någonting energisnålt.

Permalänk
Medlem

Fixar de sina jävla drivisar till Linux, så vore det kul att få slänga pengar på AMD. Livrädd för att Nvidia ska få monopol.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheWolfbane:

Han syftar nog på att de flesta som köpt GTX980, har lagt ut en stor summa pengar för att få det "värsta/Senaste" och sedan nu kommer detta.

Eftersom de personen som måste ha det senaste, så blir det en ny utgift för dom bara måste köpa det bästa.

För dom handlar det inte om att ha ett grafikkort som klarar av att spela på, utan dom måste ha den senaste penisförlängaren.

Må så vara för den skaran som tänker på detta vis. Men att det skulle vara alla gtx 980 ägare har jag svårt att tro. Jag har högre tankar om mänskligheten än så.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av thomas_skane:

Man får nog ta det med en nypa salt. Men i och med att alla rykten om en enorm minnesbandbredd (4096-bit buss med stackade minnen) verkar stämma så kommer vi nog kunna se ett enormt lyft i prestanda. Det gäller bara att AMD har en GPU som kan utnyttja bandbredden och dem verkar inte satsa på någonting energisnålt.

Problemet är väl mest att 290/X har alldeles för hög minnesbandbredd än vad kretsen kan utnyttja vettigt, även i extremt minnestunga saker. Mining är ett bra exempel då det till scrypt inte gjorde någon skillnad att klocka minnet trots att det är extremt tungt för minnet att minea.

Det krävdes typ 15-20% ökad GPU för att ha nytta av den bandbredden som fanns. Och då är spel och dylikt inte alls så intensiva när det kommer till minnet. Ser man dessutom på ökningen av shaders så bör det inte bli mycket snabbare än 50% bättre än 290X, om de inte har förbättrat arkitekturen rätt ordentligt.

Skrivet av DevilsDad:

Må så vara för den skaran som tänker på detta vis. Men att det skulle vara alla gtx 980 ägare har jag svårt att tro. Jag har högre tankar om mänskligheten än så.

Hah, ha inte höga tankar om mänskligheten, du kommer bli så besviken.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiqt:

Dom har nog nästa kort redo redan, sitter bara och rullar tummarna och väntar på att AMD ska släppa dessa och sen kontra

Tycker nvidia inte lyckades så bra sist när dom skulle kontra mot 295x då släppte dom ett kort som var sämre och mer än dubbelt så dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Hah, ha inte höga tankar om mänskligheten, du kommer bli så besviken.

Jag har dessvärre fått erfara detta. Dagligen.

Permalänk
Avstängd

70% förmodligen överklockad 50% i normal klocka blir det nog. Nyp salt ja, men det är för att jag köper AMD. Nvidia brykar jag ta fram saltbadet.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Alltså, om detta rykte stämmer... fatta surt för alla GTX980-ägare

Om 380X håller sig på mattan med strömförbrukningen, inte kräver vattenkylning och verkligen har så pass hög prestanda som påstås, så är det inte surare än att helt enkelt uppgradera. För min del är hårdvara färskvara.

Jag tvivlar på alla tre parametrar, men det blir absolut spännande att se, och jag hoppas att AMD lyckas bra!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av SplizZ:

Tycker nvidia inte lyckades så bra sist när dom skulle kontra mot 295x då släppte dom ett kort som var sämre och mer än dubbelt så dyrt.

Dom behövde inte ens kontra 295X2 då dom körde sitt eget race.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Du det är bara början vänta bara tills dom skruvar upp tempen på Maxwell så får du se vad den går för, den är bara i början av sin potentiell. Vid jul detta år tror jag det kommer komma ut sjuka kort.

Om vi antar att ryktet om 70% högre prestanda till AMD's fördel stämmer, så finns det inte en chans att nVidia kan matcha det bara genom att "skruva upp tempen" (överklocka?).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av krilleeee:

Gsync that´s how they get ya! samma bekymmer jag med. lite off topic men spelar du bf4? å få frys lag ibland med skärmen ? fryser ibland för mig kanske en gång i halvtimme både med å utan sli endast på bf4 mkt konstigt med alla andra spel fungera suveränt!. även flimmer vid laddnings skärmar är det ett vanligt fenomen ?

Har knappt spelat BF4 så kan inte säga något om det, men känner inte igen fenomenet.

Skrivet av Ninjaflipp:

Tänker du gamla Titan eller nya Titan som kommer "snart" och dess uppföljare? Gamla Titan är ju ändå två år gammalt vid det här laget och ligger fortfarande så gott som nästan i toppen, så det är ju klart godkänt imo. Äger ett Titan själv. 980 däremot är vadå, 3-4 månader?

Tänker på gamla Titan och menar: Undrar hur man kommer känna för Titan när dess uppföljare har släppts. För precis som du säger har ju Titan varit det sexigaste grafikkortet på marknaden i nästan två år, vilket ju är otroligt länge.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd

Låter för bra för att vara sant och skillnader på mer än 30% från en gen till nästa brukar vara ovanligt men är såklart inte omöjligt och hoppas det är sant men känner mig jävligt skeptisk till jag ser riktiga resultat

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

"Förutom Nvidia GM200 har AMD en ny värsting på gång..."

Sedan när tillverkar AMD Nvidias GM200?

Visa signatur

Yoga Slim Pro 7i - LG 27UP850N - Anne Pro 2 - Mx Master 3 - Fifine K683B - Philips H8506

| MSI Z77 | 3570k | H70 | Corsair CL9 1600 MHz | GTX 670 | Samsung SSD | Seagate HDD | QFR Red | Rival Qck+ | Siberia V2 | MacBook Air | iPad Air |

Permalänk
Medlem

Åh snälla, hoppas att jag kan hålla mig åtminstone 1 grafikkorts generation, sa så när 700 serien kom när man hade dubbla 680's, men icke alls kunde man hålla sig.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Skrivet av slusk:

Förstår inte riktigt.. Alla skriver flaggskepp om 380x borde inte det vara snäppet under flaggskeppet och flaggskeppet ska heta 390x? Betyder detta att AMD har nått ännu värre på gång för att sen toppa med 395x på 600w?

Blir nog ny dator till hösten iaf, less på det bristande stödet för CF!

Skickades från m.sweclockers.com

Mja, glöm inte "rebranding" faktorn. De hittar nog på något nytt namnschema ska du se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Om vi antar att ryktet om 70% högre prestanda till AMD's fördel stämmer, så finns det inte en chans att nVidia kan matcha det bara genom att "skruva upp tempen" (överklocka?).

Skickades från m.sweclockers.com

Naej, riktigt så mycket prestanda är svårt att tjäna igen på att bara klocka, realistiskt skulle man väl kanske kunna öka prestandan med ~10% bara genom klockning.

Men å andra sidan är 70% en oerhört stor siffra, tror knappast att de kommer upp i den nivån. Men med det i åtanke är jag ändå försiktigt optimistisk och hoppas innerligt att det är sant. Vore väldigt trevligt med ett sådant hopp i prestanda.

Permalänk
Medlem

Hoppas det stämmer.. då kommer jag köpa ett nytt värstingkort och en schysst 4K skärm till mig själv i julklapp

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

Hittade denna länken http://www.3dmark.com/3dm11/9300727. Kolla på den och jämför med resultatet så kan ni se att det är exakt samma poäng och datum. Min gissning är därför att ryktet är fejk, tyvärr!

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av AMD-FX:

Denna + AMD ZEN och AMD är tillbaka på spelfronten. Det behövs eftersom Intelfronten står still även den när det gäller prestanda

Mitt R9 290 och min FX 8350 får tuffa på till dess att Zen släpps, men då jä...r.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jokkestar:

"Förutom Nvidia GM200 har AMD en ny värsting på gång..."

Sedan när tillverkar AMD Nvidias GM200?

Hur kan du få det till att AMD gör en GM200?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Om vi antar att ryktet om 70% högre prestanda till AMD's fördel stämmer, så finns det inte en chans att nVidia kan matcha det bara genom att "skruva upp tempen" (överklocka?).

Skickades från m.sweclockers.com

"40 procent över ett Geforce GTX 980 eller mer än 70 procent över Radeon R9 290X."

"Avslutningsvis gör tidigare rykten gällande att grafikprocessorn som huserar i R9 380X kan få 4 096 streamprocessorer i uppemot 1 000 MHz. Detta innebär en maximal teoretisk beräkningskraft på 45 procent över dagens flaggskepp R9 290X, men hur det nya minnet kan komma att påverka prestandan är ännu ett mysterium."

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Hur kan du få det till att AMD gör en GM200?

Jag förstår exakt vad han menar "Förutom Nvidia GM200 har AMD en ny värsting på gång..." Det kan avläsas som:

Förutom Nvidia GM200, så har AMD en annan ny värsting på gång. Det här tolkas då som att AMD, som då stod bakom Nvidia GM200, nu har en ny värsting på gång. Om vi tex antar att AMD har.. Tja, kanske en fin grön julgran vid namn Nvidia GM200 (som dom såklart designat själva). Förutom den julgranen så har AMD en dubbelt så stor RÖD julgran på G, som är 10 gånger så bra som den gröna granen. Röda julgranar är hardcore.

Det var så han läste ut det, och det kan förstås varför ^^ Det kan då tolkas som att AMD har GM200 på gång, alltså att det var deras initiala plan på en värsting, men nu jävlar kommer något nytt!

Permalänk
Medlem

R9 300 - 2010-talets R300?

Skrivet av backspace:

Vatten under bron...
Men jag kan inte riktigt glömma marknadsföringen av den gamla Bulldozern.

Vad menas?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian