Skivspelare/vinyl - Förstärkare. Hjälp tack!

Permalänk

Skivspelare/vinyl - Förstärkare. Hjälp tack!

Jag har en skivspelare från 80-talet av märket DUX. Jag har även en förstärkare av samma tillverkare som jag använder varje dag till tvn och vidare ut i högtalarna. Men nu till problemet, när jag skall koppla i min skivspelare till denna förstärkare så är ljudet riktigt dåligt, jag har testat att byta nål på skivspelare utan resultat.

För att ens höra lite av skivspelarens ljud i högtalarna måste jag ha full volym på förstärkaren och ljudet blir då riktigt dåligt, förstärkaren fungerar klockrent när jag kör via tvn.

Är det skivspelaren som gjort sitt eller borde jag också byta ut förstärkaren? Jag har testat alla möjliga ingångar på förstärkaren och det enda som fungerar är aux-ingången men då blir ljudet som jag tidigare skrev riktigt dåligt då jag måste ha högsta volym för att ens höra lite grann. När jag sedan kopplar i tvn så fungerar det jättebra igen.

Permalänk
Medlem

Du måste använda en ingång som heter PHONO/skivspelare alternativt ha en RIAA förstärkare i mellan.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av vinylens:

Du måste använda en ingång som heter PHONO/skivspelare alternativt ha en RIAA förstärkare i mellan.

Viktigt här är också att veta om det är en MM eller MC pickup, ett bra tips om du har det förstnämnda är t.ex denna.

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk

Tack för svaret, så om jag nu köper mig en RIAA-förstärkare och kopplar den såhär. Skivspelare-->RIAA-->förstärkare så bör mitt problem vara löst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mathias_23:

Tack för svaret, så om jag nu köper mig en RIAA-förstärkare och kopplar den såhär. Skivspelare-->RIAA-->förstärkare så bör mitt problem vara löst?

Ja, det vill säga om din DUX förstärkare inte har en sådan, tycker mig minnas att 80 tals förstärkare alltid hade sådan ingång, men som redan påpekats finns MM (moving magnet) och MC (moving coil) pickuper där MC vanligtvis behöver extra förstärkning.

Vanligast var MM i lite mer prisbilliga picuper.

Om du kan klämma fram lite mer om vad du har (model/nummer osv på pickup och förstärkare) så kan du nog också få bättre besked om vad som behöver göras.

EDIT: låter ditt ljud nu väldigt svagt samt saknar all bas och verkar bara ha diskanttoner?

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Förstärkaren är av modellen DUX ST 2412-intergrated stereo amplifier.

Som du sa är låter inte basen alls mycket och ljudet är mycket mer diskant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mathias_23:

Förstärkaren är av modellen DUX ST 2412-intergrated stereo amplifier.

Som du sa är låter inte basen alls mycket och ljudet är mycket mer diskant.

Det låter som att du inte sitter i en phono-ingång. Helt säker på att du inte har en sådan, innan du springer och köper en RIAA-stärkare?

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk

Yes jag är ikopplad i PHONO-ingången. Tvn har jag i AUX och skivspelaren i PHONO. Funderar på att köpa en ny spelare för ca 3000:- Någon ni "experter" rekommenderar ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mathias_23:

Yes jag är ikopplad i PHONO-ingången. Tvn har jag i AUX och skivspelaren i PHONO. Funderar på att köpa en ny spelare för ca 3000:- Någon ni "experter" rekommenderar ?

Kika på instegsmodeller från Pro ject eller Rega eller en beg Thorens,jag föredrar beg det ger mest för pengarna.

Permalänk
Rekordmedlem

Köp inte en ny skivspelare för 3000kr för det har blivit för mycket design/prydnad av dem idag, köp en begagnad så får du flytande upphängning eller högre vikt för pengarna, det ger bättre ljud.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Okej tack ska ni ha ! jag testade med en RIAA och ljudet blev mycket bättre. - problem solved. Ska kika på lite gamla spelare och uppgradera med en hyffsad nål också. Tack åter igen för hjälpen, ni är grym! mvh.

Permalänk
Medlem

Om du skall ha en ny så kolla in Rega. Det som är bra med Rega är ljudet och dess filosofi är enkelhet även fast Rega:s high-end modeller har blivit mycket plast så så försöker Rega ändå hålla kvar vid sina grunder.