Permalänk
Medlem

Högtalare, max 1000:-

Hej Sweclockers!
Jag har införskaffat mig en vinylspelare/förstärkare (Tandberg TR200 C för den nyfikne) och kör för tillfället med mina datorhögtalare. De är helt okej (Swans M10) men hoppades på att kunna få något bättre om man kollade utanför datorhögtalar-kategorin.
Så tänkte rådfråga er på Sweclockers, vad ska man köpa för högtalare för max runt tusenlappen om de ska kopplas in i en vinylspelare för enbart musiklyssnande? Aktiva/passiva spelar ingen större roll, och jag har inga problem att köpa begagnat (bör i Jönköping om ni ska länka från Blocket).
Det enda egentliga kravet jag har är att de ska vara någorlunda hanterbara, tanken är att jag ska ta med dem när jag flyttar hemifrån, så de får hemskt gärna vara lägenhetsvänliga (spelar inte heller särskilt högt så den förmågan behövs ej).

Tack på förhand!

Visa signatur

Chassi: Lian Li O11 Dynamic Mini Moderkort: ASUS B450-I Strix CPU: Ryzen 5800X3D RAM: 2x16GB G.Skill Trident Z Neo C 3600MHz CL16 CPU-Kylare: Be Quiet! Dark Rock Slim GPU: PowerColor RX 7800 XT Hellhound PSU: EVGA GM650
Utrustning: Keychron K3v2 (Banana-switchar) | SteelSeries Arctis Nova Pro Wireless | Razer DeathAdder V3 Pro | Odin Infinity XL Stealth Edition | HP Omen 27i |

Permalänk
Medlem

Jag har också Swans M10 och kan (utan att ha kollat ALLT iofs) säga att de har väldigt bra ljud för prisklassen

ska du ha bättre ljud är det en hel del ökning i prisklass

Permalänk
Skrivet av Aeosoth:

Jag har införskaffat mig en vinylspelare/förstärkare (Tandberg TR200 C för den nyfikne) och kör för tillfället med mina datorhögtalare. De är helt okej (Swans M10) men hoppades på att kunna få något bättre om man kollade utanför datorhögtalar-kategorin.

Med din budget är det nog svårt att få något som är entydigt bättre på alla punkter. Vilka egenskaper hos ljudet är du missnöjd med hos dina nuvarande högtalare?

Citat:

Aktiva/passiva spelar ingen större roll,

Jag har nog aldrig sett en TR 200 C, men TR 200 utan C saknar väl lågnivåutgång, vilket krånglar till inkopplingen av de flesta aktiva högtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindell90:

Jag har också Swans M10 och kan (utan att ha kollat ALLT iofs) säga att de har väldigt bra ljud för prisklassen

ska du ha bättre ljud är det en hel del ökning i prisklass

Jo, de är onekligen bra, är väldigt nöjd med dem! Letar väl inte efter en markant ökning i ljudkvalitén egentligen, men tänkte att man kunde satsa iallafall.

Skrivet av Hieronymus Bosch:

Med din budget är det nog svårt att få något som är entydigt bättre på alla punkter. Vilka egenskaper hos ljudet är du missnöjd med hos dina nuvarande högtalare?

Jag har nog aldrig sett en TR 200 C, men TR 200 utan C saknar väl lågnivåutgång, vilket krånglar till inkopplingen av de flesta aktiva högtalare.

Är väl inte jättemissnöjd med ljudet egentligen direkt som jag sa ovan, det är mer det att jag vill flytta tillbaka mina datorhögtalare till datorn och skaffa dedikerade musikhögtalare. Det var mer en chansning för att se om man kunde få något bättre för den pengen!

Helt ärligt har jag inte orkat kolla, men min audiofil-polare som fixade spelaren åt mig gav mig en lång förklaring på hur jag skulle koppla in aktiva högtalare. Just nu kör jag bara via 6.3mm-jacket.

Visa signatur

Chassi: Lian Li O11 Dynamic Mini Moderkort: ASUS B450-I Strix CPU: Ryzen 5800X3D RAM: 2x16GB G.Skill Trident Z Neo C 3600MHz CL16 CPU-Kylare: Be Quiet! Dark Rock Slim GPU: PowerColor RX 7800 XT Hellhound PSU: EVGA GM650
Utrustning: Keychron K3v2 (Banana-switchar) | SteelSeries Arctis Nova Pro Wireless | Razer DeathAdder V3 Pro | Odin Infinity XL Stealth Edition | HP Omen 27i |

Permalänk
Medlem

Anledningen till att du ska köra via 6,3 jacket är för att högtalarna har sin egna förstärkare. Du kan även köra via tape-out om det finns. Du kan inte testa att fixa ett par vanliga högtalare och se hur bra/dålig förstärkaren är? Kanske låna ett par av din polare om han har ett "över"?

Permalänk
Rekordmedlem

Du ska leta begagnat och slå till när det finns nått i närheten och du ska inte ha aktiva högtalare.
http://www.hifimagasinet.com

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Permalänk
Medlem

OCTAB-högtalarna såg väldigt lockande ut! Kan hända att jag slår till på dem

Visa signatur

Chassi: Lian Li O11 Dynamic Mini Moderkort: ASUS B450-I Strix CPU: Ryzen 5800X3D RAM: 2x16GB G.Skill Trident Z Neo C 3600MHz CL16 CPU-Kylare: Be Quiet! Dark Rock Slim GPU: PowerColor RX 7800 XT Hellhound PSU: EVGA GM650
Utrustning: Keychron K3v2 (Banana-switchar) | SteelSeries Arctis Nova Pro Wireless | Razer DeathAdder V3 Pro | Odin Infinity XL Stealth Edition | HP Omen 27i |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeosoth:

OCTAB-högtalarna såg väldigt lockande ut! Kan hända att jag slår till på dem

Dom är mycket trevliga, Såg nu att det står att dom är danska, Har för mig att OCTAB var ett svenskt märke.