Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Behövs ett operativsystem?

Permalänk
Medlem

Behövs ett operativsystem?

Måste man ha ett operativsystem när man köper en dator? Vad är nackdelarna med att inte ha? Har inget som ligger till spillo så undrar om jag måste köpa ett. Har sett många som kör utan och har ingen aning om varför.

Permalänk
Medlem

Något operativsystem måste man ha om man inte vill ha datorn till att endast hänga i bios hela dagarna
Sen om du köper det med datorn eller om du redan har 1 liggande hemma som du installerar själv är ju upp till dig

Visa signatur

Den ända kampen man förlorar är den man ger upp!

Permalänk
Medlem

Tror inte du sett många som kör utan os. Då datorn är värdelös utan det. Genom att du ställer den här frågan så kan du läsa här : http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Operativsystem

Kortfatat operativsystem är det som ligger mellan hårdvaran och de applikationer du använder och du måste ha ett om du ska kunna använda det. De tre stora operativsystemn är Windows, OSX, Linux. Rekommenderar att du använder Windows om du ställer den här frågan. Det kostar ca 1000kr om du inte reda har det. Men finns även en massa grattis linux distar.

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem

Nej, du har inte sett många som kör utan operativsystem

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

För att kunna använda datorn måste du ha ett operativsystem, men du måste inte köpa en dator med operativsystem men det är mycket svårt att hitta kompletta datorer utan operativsystem.

De du tror är datorer utan operativsystem är förmodligen datorer som inte kör någon fönsterhanterare utan du ser bara text. Dessa datorer har ett operativ men har oftast en uppgift som inte kräver grafisk interface.

Permalänk
Medlem

Tror han menade att han sett många som köpt dator utan OS då de länkat till inköpslistor hos Inet etc.
Du måste inte köpa ett OS, men du måste ha ett OS på datorn för att den ska fungera. De som köper en ny dator utan OS har antingen ett OS hemma som de använder, eller så laddar de ner Linux som är gratis.

Permalänk
Medlem

Du behöver inte köpa ett utan om du vill kan du hämta hem ubuntu helt lagligt! Men du MÅSTE ha ett OS!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KeyBoard:

Har sett många som kör utan och har ingen aning om varför.

Antar att du menar att du har sett andra som köpt en ny dator men väljer att inte samtidigt köpa ett operativsystem.

Det kan bero på att de vill installera exempelvis någon variant av Linux på egen hand, vilket är gratis och idag generellt inte levereras direkt från "datoraffärer". Alternativt, ifall de trots allt vill köra Windows, så kanske de har en Windowslicens som tillåter installation på på den nya datorn, eller så kan de skaffa en ny Windowslicens från alternativa källor; ett typiskt exempel är studenter som har tillgång till MSDNAA vilket ger gratis Windowslicenser för personligt bruk under studietiden.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Jag fann denna tråden mycket underhållande.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Rekordmedlem

Nej du måste inte ha ett operativsystem men då får du själv programmera datorn att göra det du vill, kan du inte programmera den själv så kommer det att underlätta enormt om du har ett operativsystem och att du ställer frågan tyder på att du inte kan programmera den själv.

Du behöver däremot inte köpa ett operativsystem eftersom du kan använda nån linuxvariant om du inte vill köpa en windowsvariant.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Med att jag sett att folk kör utan menar jag att när de köper en helt ny rigg och har ingen aning om datorer. Tack för svaren!:)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KeyBoard:

Med att jag sett att folk kör utan menar jag att när de köper en helt ny rigg och har ingen aning om datorer. Tack för svaren!:)

Som andra redan sagt, om man redan har en skiva med operativsystem hemma med en giltig licens finns det sällan någon anledning att köpa en till vid köp av ny dator.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeyBoard:

Med att jag sett att folk kör utan menar jag att när de köper en helt ny rigg och har ingen aning om datorer. Tack för svaren!:)

Man kan komma över operativsystem på andra sätt än att beställa det med datorn, det kan ex. vara billigare att beställa nycklarna via någon annan sida. Men operativsystem är svårt att vara utan

Permalänk
Hedersmedlem

Ett inlägg raderat + svar som inte var speciellt trevligt eller förde diskussionen framåt, se §1 i reglerna.

Ser ni något som ni tycker bryter mot reglerna, Anmäl istället för att bemöta det. Tack på förhand!

*Inlägg raderade*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jaha, tack. Då förstår jag.

Permalänk
Medlem

Om du köper en laptop så kommer den med OS förinstallerat. Det samma gäller somliga stationära, främst "märkesdatorer" från e.g. HP.

I annat fall måste det införskaffas separat.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz