Nvidia förklarar det segmenterade videominnet i Geforce GTX 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Läs testet!

OK jag förklarar.
Genom att underklocka ett 980GTX får de två kort som uppför sig ungefär likadant så länge mindre än 3,5 GiB videominne används, över 3.5GiB märks tydligt att GTX970 inte kan hantera mer än 3.5GiB i motsatts till GTX980 som klarar det galant.
Ergo GTX970 har 3.5 GiB användbart grafikminne inte mer.

Jepp. 0.5 GiB är den så kallade (enligt mig) "slasken". Men vem vet, jag hoppas den kan komma till nytta ändå! Skam den som ger sig! Kanske kan lagra foton eller något där??! Skämt och sido.....

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk

Jag kommer hänvisa till ARN här i Sverige som kommer besluta i frågan gällande mina returer om Webhallen och Inet vägrar ta emot reklamationen. Jag rekommenderar er andra att utnyttja denna länk: som underlag eller bevis i era eventuella tvister med säljarna. http://www.pcper.com/reviews/Graphics-Cards/NVIDIA-Discloses-...

I detta fall är det solklart, vi som konsumenter och i detta fall även säljarna, har blivit vilseledda av falsk marknadsföring (avsiktligt eller ej från nvidia) där specifikationen, specifikt L2 Cache och ROP, är felaktig. Detta räcker som underlag och täcker mer än väl bevisbördan för köparen. Att även VRAM:et presterar ej som förväntat och är 1/7 dels så snabbt som angivet när 0.5GB Segmentet används hjälper ärendet ytterligare. Jag ser att vissa nvidia anställda har uttalat sig på geforce forumet:

"
...Having said that, I understand that this whole experience might have turned you off to the card. If you don't want the card anymore you should return it and get a refund or exchange. If you have any problems getting that done, let me know and I'll do my best to help."

För mig handlar det mer om princip, har jag lagt 8k på grafikkort så kan ni ge er tusan på att jag ska ha det jag betalat för!

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5950x - NXZT Kraken Z73 (white sleeved) GPU: Gamerock 3080Ti
RAM: 128GB Trident Z Royal Gold DDR4 3600 CL16
MB: ASUS B550-A Gaming Silver/White Screen:55" LG OLED B9 (4k 120Hz @4:4:4)
Case: ASUS Rog Strix Helios White
HiFi Desktop: Sennheiser HD800S AMP: Cayin HA-1A MK2 DAC: Moon Neo 390

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helionart:

Jag kommer hänvisa till ARN här i Sverige som kommer besluta i frågan gällande mina returer om Webhallen och Inet vägrar ta emot reklamationen. Jag rekommenderar er andra att utnyttja denna länk: som underlag eller bevis i era eventuella tvister med säljarna. http://www.pcper.com/reviews/Graphics-Cards/NVIDIA-Discloses-...

I detta fall är det solklart, vi som konsumenter och i detta fall även säljarna, har blivit vilseledda av falsk marknadsföring (avsiktligt eller ej från nvidia) där specifikationen, specifikt L2 Cache och ROP, är felaktig. Detta räcker som underlag och täcker mer än väl bevisbördan för köparen. Att även VRAM:et presterar ej som förväntat och är 1/7 dels långsammare än angivet när 0.5GB Segmentet används hjälper ärendet ytterligare. Jag ser att vissa nvidia anställda har uttalat sig på geforce forumet:

"
...Having said that, I understand that this whole experience might have turned you off to the card. If you don't want the card anymore you should return it and get a refund or exchange. If you have any problems getting that done, let me know and I'll do my best to help."

För mig handlar det mer om princip, har jag lagt 8k på grafikkort så kan ni ge er tusan på att jag ska ha det jag betalat för!

Tror verkligen inte det blir några större problem att returnera korten mh a konsumentköplagen om det är detta man vill. Vi har extremt starkt konsumentskydd i Sverige gentemot många andra länder. Där behövs nog inte Nvidias godkännande.

Det intressanta är vad Nvidia skall göra åt sitt just nu sargade varumärke samt sin missnöjda kundbas (well många åtminstone). "Word of mouth" är ett extremt effektivt sätt att få en stark kundbas samt utöka denna. Likaväl som den kan minska denna bas starkt lika starkt om det går åt pipan och man inte sköter sina kort rätt.....

Inte undra på att detta drar ut på tiden för dem! En ren PR katastrof.

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aja82:

Jepp. 0.5 GiB är den så kallade (enligt mig) "slasken". Men vem vet, jag hoppas den kan komma till nytta ändå! Skam den som ger sig! Kanske kan lagra foton eller något där??! Skämt och sido.....

Den kommer inte komma till nytta då just den tydligen förstör prestandan. Så länge man inte utnyttjar den sista "slatten" fungerar kortet bra.

Jag spelar i 4K och köpte 970 enbart för 4 GB VRAM. Annars hade jag väntat med köp tills AMD släpper sina nya kort alternativt köpt 2st 980.
Jag hade GTX 690 innan så för mig är inte kostnaden det viktiga i det här, utan det faktum att jag inte får de 4 GB som utlovats.
Om jag nu bestämmer mig för att byta till 980 i stället anser jag att jag har rätt till nån sorts kompensation för mina besvär med att göra det.

Permalänk
Skrivet av Helionart:

För mig handlar det mer om princip, har jag lagt 8k på grafikkort så kan ni ge er tusan på att jag ska ha det jag betalat för!

GTX 970 GPU kan bara stödja 56 ROP, så om det hade haft 64 så skulle vi inte ha haft ett GTX 970 kort alls och inte haft ett grafikkort som erbjuder de bästa prestanda för priset.

Av intresse, hur många av er avgör ert köp beslut enligt på antalet ROP eller L2 cache? Inte för att börja tjafsa, men jag är genuint intresserad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JenAndersson:

GTX 970 GPU kan bara stödja 56 ROP, så om det hade haft 64 så skulle vi inte ha haft ett GTX 970 kort alls och inte haft ett grafikkort som erbjuder de bästa prestanda för priset.

Av intresse, hur många av er avgör ert köp beslut enligt på antalet ROP eller L2 cache? Inte för att börja tjafsa, men jag är genuint intresserad.

Jag avgör mitt köp av den samlade informationen som finns tillgänglig vid tidpunkten av eventuella inköp där alla detaljer förmedlar en helhetsbild. Är jag nöjd med denna helhetsbild och den uppfyller mina behov köper jag antagligen varan.

Min kuggfråga var bättre än din!

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Skrivet av Aja82:

Läste vidare i den tråden att det ej är godkänt av Nvidia utan att de fortfarande (likt andra) avvaktar Nvidias beslut men att de bestämt sig för att göra det ändå. "Customer care"

Kanhända det står EVGa på nästa grafikkort, nu har dom ju fixat kylaren med!

Visa signatur

Ledsen ägare till ett Nvidia GTX 970 G1 med "nästan" 4GB brukbart videominne....

Permalänk
Medlem
Skrivet av JenAndersson:

GTX 970 GPU kan bara stödja 56 ROP, så om det hade haft 64 så skulle vi inte ha haft ett GTX 970 kort alls och inte haft ett grafikkort som erbjuder de bästa prestanda för priset.

Av intresse, hur många av er avgör ert köp beslut enligt på antalet ROP eller L2 cache? Inte för att börja tjafsa, men jag är genuint intresserad.

Gäller väll mest att man matar alla reviews från olika sidor innan man avgör vilket köpt det blir. Specifikt om ROP , L2 cache tänker man väll inte direkt på.
Men samtidigt vill man ju ha ett kort som håller sig ett tag även när det kommer nyare spel.

Nu är jag inte så insatt i själva problemt med 4GB saken, och dummar ner det lite till mig själv så blir att den pallar 3,5GB över det så segare den i prestanda. Vilket man själv klart inte vill, Det är lite som att köpa en bil med 4 sit platser där fjärde platsen har massa fjädrar som irriterar en i rumpan. Men kanske inte direkt tar i från sjävla helheten av bilen typ ungefär.

Där för blev jag lite uff att mitt GTX970 G1 kanske inte håller som jag trott, även om jag faktiskt aldrig haft några större problem men kortet. Ända jag kan tänka mitt är att vid några tillfällen av längre BF4 spelperioder x antal timmar att det hoppar ner dramatiskt i FPS. Vilket jag då direkt antog var värme problem men efter sett över värdena på värmen så skall det ej vara problemet. Men jag är nöjd som fan med mitt GTX970 MEN ,,.. 3,5GB dont mean 4GB ;P

Visa signatur

i7 6700K - 16GB DDR4 - ASUS Z170 PRO GAMING - Gigabyte GTX970 G1 4GB? ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av JenAndersson:

GTX 970 GPU kan bara stödja 56 ROP, så om det hade haft 64 så skulle vi inte ha haft ett GTX 970 kort alls och inte haft ett grafikkort som erbjuder de bästa prestanda för priset.

Av intresse, hur många av er avgör ert köp beslut enligt på antalet ROP eller L2 cache? Inte för att börja tjafsa, men jag är genuint intresserad.

Jag kollar tester och avgör därefter. ROP och L2 cache och andra saker är inte av intresse för mig. Jag köpte 970 för 4 GB fullt fungerande minne.
Jag kan tänka mig att GTA 5 kommer äta så mycket VRAM som finns oavsett vilket kort man har.
Det jag vill veta är hur jag smärtfritt kan uppgradera till 980 för att få 4 GB fullt fungerande minne, och om nvidia är beredda att kompensera mig för mina besvär med att göra det.
Kompensationen är inte jätteviktig ur ekonomisk synvinkel, men kommer givetvis påverka hur jag investerar i hårdvara i framtiden.

Permalänk
Skrivet av JenAndersson:

GTX 970 GPU kan bara stödja 56 ROP, så om det hade haft 64 så skulle vi inte ha haft ett GTX 970 kort alls och inte haft ett grafikkort som erbjuder de bästa prestanda för priset.

Av intresse, hur många av er avgör ert köp beslut enligt på antalet ROP eller L2 cache? Inte för att börja tjafsa, men jag är genuint intresserad.

Precis alla faktorer avgör när man handlar, ju mer tekniskt nördig man är ju mer info lär man vilja ha. Man kan aldrig veta för mycket( sålänge man inte frågar nvidia om gtx 970;)). När jag byggde min dator i december 18:de hade jag suttit och sorterat mellan delar i flera månader.

Visa signatur

Ledsen ägare till ett Nvidia GTX 970 G1 med "nästan" 4GB brukbart videominne....

Permalänk
Skrivet av Aja82:

Jag avgör mitt köp av den samlade informationen som finns tillgänglig vid tidpunkten av eventuella inköp där alla detaljer förmedlar en helhetsbild. Är jag nöjd med denna helhetsbild och den uppfyller mina behov köper jag antagligen varan.

Min kuggfråga var bättre än din!

OK, så baserat på all den information du samlade, köpte du då GTX 970 och va du sen nöjd med ditt beslut (innan allt detta)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JenAndersson:

GTX 970 GPU kan bara stödja 56 ROP, så om det hade haft 64 så skulle vi inte ha haft ett GTX 970 kort alls och inte haft ett grafikkort som erbjuder de bästa prestanda för priset.

Av intresse, hur många av er avgör ert köp beslut enligt på antalet ROP eller L2 cache? Inte för att börja tjafsa, men jag är genuint intresserad.

Då är det ju ännu mer imponerande att ni trots det lyckas specca kortet fel i drygt ett halvår utan att på eget bevåg korrigera det.

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JenAndersson:

OK, så baserat på all den information du samlade, köpte du då GTX 970 och va du sen nöjd med ditt beslut (innan allt detta)?

Jag är skit nöjd med mitt , dock så kan (detta) förklara varför vid längre spel sessioner av BF4 att prestandan droppat. ?! Vet ej om BF4 tuggar upp mot 4gb efter par timmars spelande dock.

Visa signatur

i7 6700K - 16GB DDR4 - ASUS Z170 PRO GAMING - Gigabyte GTX970 G1 4GB? ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av JenAndersson:

OK, så baserat på all den information du samlade, köpte du då GTX 970 och va du sen nöjd med ditt beslut (innan allt detta)?

Jag är fortfarande inte missnöjd med kortet per se. Det som svider för mig mest är minnessegmenteringen. Den var högst oväntad (den är ju ändå unik!) och ja Jen, den påverkar.
Min teori är att för att göra sig konkurrenskraftig gentemot t e x R9 290 modellerna med 4 (riktiga:)) GiB RAM så körde man på detta. Men man kunde inte vara för lika 980 i prestanda, så då gjorde man denna unika kompromiss och höll käft helt enkelt. Eller ja. Missförstod varandra då.

"Det låter ju ändå bra och kunderna kan ju inte påstå att det inte är ett 4 GiB kort för det är det ju. Fast ändå inte fast jo." - semantikdiskussionen börjar här. Ryggen fri, faaast ändå inte.

Detta är mitt första Nvidia kort. Någonsin. Var detta spelar in för mig är om även nästa kort skall bli det. Det återstår att se!

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Skrivet av JenAndersson:

OK, så baserat på all den information du samlade, köpte du då GTX 970 och va du sen nöjd med ditt beslut (innan allt detta)?

Ja då jag trodde jag hade 4gb användbart minne, inte för att jag maxar ut det nu men jag kan vrida upp till 3gb utan större problem nu, det är resten som inte hänger med. Därför jag tänkt slia i framtiden vettu....

Visa signatur

Ledsen ägare till ett Nvidia GTX 970 G1 med "nästan" 4GB brukbart videominne....

Permalänk
Medlem
Skrivet av JenAndersson:

Det kanske ser ut som standardsvar eftersom vi alla har samma information. Och jag håller inte med att kortet är defekt, för det är det inte och det är inte riktigt det detta handlar om. Det handlar om att vi gjorde misstag när vi kommunicerade specifikationerna till pressen - svindåligt av oss, det håller jag med om. Men vi har aldrig använt ROP count i någon form av reklam, bara i den information som vi delar med pressen.

Några punkter... Till nvidia

1. Kortet klassas enligt lag som defekt och jag kan argumentera och bevisa varför. Redan vid designen av GM204 och långt innan tape-out så konstruerades logiken i arkitekturen just för att kunna deaktivera dessa kluster, något man inte kan göra annars om man känner till grundläggande konstruktion av processorer/halvledare. Men det kanske bara arkitekterna och cheferna på nVidia känner till och inte dess representanter? Det hela är inte bara bedrägeri, utan det skapar swapping hos GTX 970 korten. En vara som inte beter sig som informerat är defekt.

2. I SLI så speglas minnet, inte delas/ökas med varje extra kort! Några inlägg upp så hävdar du det motsatta! Karusellen fortsätter ju med desinformation. Jag vet många som bytte bort sina GTX 780 kort som hade 3GB just för att få mer VRAM. Att komma upp i VRAM förbrukning är absolut inga problem, varför säljer ni själva annars Titan med 6GB minne tror du? Fotnot: 3st skärmar. Tror ni dom är glada när dom bara kan nyttja 500MB extra utöver sina GTX 780 kort innan GTX 970 korten börjar swappa?

3. Bara för att GPU'n kan addressera 4GB minne så är avsaknaden av 8 ROP's kvar. Med det argumentet så kan ni väl halvera ROP och L2 cachen när ni ändå håller på, för du kan addressera 4GB med 32 ROP's också... Vi kan ta växlingsfilen i Windows som exempel när jag ändå håller på, jag har tydligen sisådär 7TB RAM, för jag kan ju addressera det som RAM. Sen att diskarna får swappa som RAM och prestandan blir olidligt dålig är ju inte relevant, eller?

Mitt första inlägg där jag förklarar hur nvidia har gjort:

Citat:

Många som fortfarande missuppfattar detta, men det är inget tryckfel. Detta är ett medvetet drag från styrelsen/designcheferna på nvidia, och jag ska enkelt förklara varför:

nVidia har redan vid designen av Maxwell varit medvetna om allt, och gjort detta systematiskt i designen av mikroarkitekturen. Alla Maxwell GPU'er på GTX 980 och GTX 970 är fysiskt identiska. Tidigare så har man inaktiverat kluster av beräkningsenheter i GPU'erna och sålt som som en klass under, inget nytt och inga konstigheter då allt skalar linjärt med dessa. Detta är dock inte en tillräckligt effektiv metod om du vill mjölka ur mer pengar från halvdefekta GPU'er! En stor andel av GPU'erna måste också kasseras på grund av att logiken som styr minneshanteringen blivit defekt under tillverkningen.

Med Maxwell så kan nVidia inte bara inaktivera kluster, utan också ROP's och delar av L2 cachen som är delbar. Detta skalar inte i linje med antalet RAM moduler och RAM mängd som kortet har, och det är därför inte bara falska specifikationer! Det vi ser är 1.75MB L2 cache och 56 ROP's mot GTX980's 64 ROP's och 2MB L2 cache.

Mitt GTX 970 ska på RMA... Mitt förtroende för ett så stort företag som systematiskt gör såhär så ställer jag mig frågan, vill jag köpa från dom igen eller känner mer förtroende för dom? Nej tack!

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Skrivet av longshot:

Jag är skit nöjd med mitt , dock så kan (detta) förklara varför vid längre spel sessioner av BF4 att prestandan droppat. ?! Vet ej om BF4 tuggar upp mot 4gb efter par timmars spelande dock.

Bra! Hmm.. Det låter inte som det nödvändigtvis är grafikkortet som är problemet. Då skulle jag ha förväntat att det saktar ner rätt från början, inte efter några timmar - har du tittat på de övriga komponenterna i ditt system?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JenAndersson:

Bra! Hmm.. Det låter inte som det nödvändigtvis är grafikkortet som är problemet. Då skulle jag ha förväntat att det saktar ner rätt från början, inte efter några timmar - har du tittat på de övriga komponenterna i ditt system?

Det har skett så få ggr så det är inte direkt något jag stör mig över. Jag tab:ar väldigt mkt mellan laddningar(av banor osv) och surfar på andra skärmen samtidigt XD, Så kan ju bara helt enkelt vara ett av dom andra programmen som låser sig eller strular till det hela fps mässigt. En reboot av spelet har fixat det för mig dom få gångerna. (Jag bara drog att det kunde vara gfx kortet därav att detta har "come to light" så att säga.)

För mig personligen har som sagt grafikkortet funderat underbart. Satt på ett 660Ti innan så det var dags för en uppgradering. Så korten för mig får gärna hålla sig 2 "säsonger" minst. Därav om spelet blir mer minneskrävande skulle man hamna i skiten eftersom man sitter med ett GTX970 då ?! typ?!

flesta är ju konsol portar så bleh , ska inte komma in på det ämnet

Andra komponenterna skall det ej vara något fel på heller.

Visa signatur

i7 6700K - 16GB DDR4 - ASUS Z170 PRO GAMING - Gigabyte GTX970 G1 4GB? ^^

Permalänk
Skrivet av longshot:

Det har skett så få ggr så det är inte direkt något jag stör mig över. Jag tab:ar väldigt mkt mellan laddningar(av banor osv) och surfar på andra skärmen samtidigt XD, Så kan ju bara helt enkelt vara ett av dom andra programmen som låser sig eller strular till det hela fps mässigt. En reboot av spelet har fixat det för mig dom få gångerna. (Jag bara drog att det kunde vara gfx kortet därav att detta har "come to light" så att säga.)

För mig personligen har som sagt grafikkortet funderat underbart. Satt på ett 660Ti innan så det var dags för en uppgradering. Så korten för mig får gärna hålla sig 2 "säsonger" minst. Därav om spelet blir mer minneskrävande skulle man hamna i skiten eftersom man sitter med ett GTX970 då ?! typ?!

flesta är ju konsol portar så bleh , ska inte komma in på det ämnet

Andra komponenterna skall det ej vara något fel på heller.

Kan vara att du allttabbar ut, mitt bf4 kan crasha av det ibland

Visa signatur

Ledsen ägare till ett Nvidia GTX 970 G1 med "nästan" 4GB brukbart videominne....

Permalänk
Medlem

Har nu mailat NetonNet och frågat om jag kan byta in mina kort och köpa 980 i stället.
Som tur är har jag öppet köp till 31/1 så jag kan egentligen inte se nåt hinder.
Det kommer nog inte gå lika lätt för de som inte har det. Tror inte försäljarna vill ha tillbaks en hög med kort.

Permalänk
Medlem

Jag tycker personligen att det är för liten skillnad mellan ett 970 och ett 980, men jag köper ändå ett 980 för att jag vill ha den fullständiga produkten. Sammantaget med detta gnäll så stärker det min uppfattning att mellanklasskorten bör gimpas mycket hårdare i framtiden, d.v.s. mindre av allt inkl. minnesmängd.

Konspirationsteorin att Nvidia skulle satt dit 4 GB bara för att AMD har det är osannolik, särskilt när man tänker på hur AMD historiskt försett sina kort med större mängder VRAM [för att tilltala okunniga köpare/än GPUn har praktisk nytta av/än Nvidia har på motsvarande modell] (välj en eller flera).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svagdricka:

Och dom som satt med rätt spec. från börjat har totallt missat alla former av "officiellt material" där spec. var utskriven under denna tiden och har därför inte kunnat påpeka under Sep 2014 förra året fram tills nu? Sorry men det köper jag bara inte. I smell a smelly smell över dethela mer och mer. Visst jag förstår att du inte får säga precis vadsomhelst till oss och med stor tveksamhet dina personliga åsikter då du representerar Nvidia, men under min uppfostran fick jag lära mig att ärlighet varar längst. Det kanske kan vara något för chefer ovanför dig att tänka på. För just nu ser det bara ut mer och mer som en annan skrev ovan att det är skadereglering. En fundering jag har är om EVGA nu tar tillbaka korten. Gör dom det på sin bekostnad eller eran? För om det är på eran bekostnad bör ju ni ha kommit fram till hur ni ska göra?

Jag kan garantera att det är fler än oss som anar att fulspel varit igång här,

tyvärr är det nog poänglöst att argumentera detta med Jen då trevlig som hon säkert är:), Så är hon anställd av företaget som myglat här och kommer därför aldrig erkänna något som i närheten skulle kunna vara ett erkännande att de visste om felet eller att kortet skulle vara sämre för detta skulle väl vara en stämnings advokats dröm om hon gjorde det isåfall, så du kommer aldrig få ett objektivt ärligt svar;),

Sen tycker jag proceduren för att skriva fram specifikationerna till recenssenter känns väldigt märklig på ett så stort företag menar dem att broschyren inte skickas fram och tillbaka genom avdelningarna för att se att de är korrekta?.

jag skulle mer titta på scenarion i spel där 980 använder mer än 3.5 gb och 970 inte gör det i samma test för då tyder de mer på att de kodat extra noga för kortet att neka det så att inga problem uppstår, vilket gör att gameworks titlar kommer fortsätta fungera fint med gtx 970, jag har svårt att se att ett företag i 11 billioners klassen skulle ha missat de felaktiga specifikationerna och lika lite att de inte skulle märkt detta förens användare gjorde det, Nais`s benchmark må inte ha varit perfekt men det visar klart vad effekten skulle bli om kortet använde sitt minne fullt ut,

och ja på pappret är Gtx 970 ett sämre kort idag än för ett par veckor sen.
Man ska aldrig underskatta alla pengar som går till forskning om hur man påverkar en människa psykologiskt med siffror och liknande, Pr är ju ett företags mäktigaste vapen.

Men min poäng är att bortsett från saker som kommer få situationen att se bättre ut för nvidia så kommer du inte få ut så mycket mer ur Jen,

hur 970 kommer fungera i framtiden beror på hur nvidia trollar med drivrutinerna, vad är det som säger att de inte kan göra att när program som läser av minnesanvändningen från gtx 970, inte läser 4 gb användning fast den toppar på 3.5 gb i verkligheten?.
enda sättet att testa sådant är om folk programmerar sina egna program för att testa sådant,

Ja lite konspiratoriskt igen men vid det här laget är mitt förtroende så pass lågt att jag är villig att leka med tanken. Men jag har diskuterat detta så mycket så jag är mer intresserad av vad utfallet av detta blir än att bli kallad konspirations teoretiker igen då det är förvånansvärt många som skyddar nvidia och tycker att folk "gnäller" - vilket betyder att de anser att detta är rätt lungt, tror knappast detta skulle skett om samma sak hänt med ett internminne, ssd eller intel cpu,

Permalänk
Medlem
Skrivet av JenAndersson:

GTX 970 GPU kan bara stödja 56 ROP, så om det hade haft 64 så skulle vi inte ha haft ett GTX 970 kort alls och inte haft ett grafikkort som erbjuder de bästa prestanda för priset.

Av intresse, hur många av er avgör ert köp beslut enligt på antalet ROP eller L2 cache? Inte för att börja tjafsa, men jag är genuint intresserad.

Tänk så här istället, OM ni get ut rätt specs från början gällande ROP och L2 så hade många tekniksajter och teknik nördar reagerat på vad detta kan innebära för kortet, således hade tester gjorts från början med att belasta kortet så att allt vram använts och detta fenomen hade visat sig redan då.
Detta hade i sin tur resulterat i varningar från diverse tester om att kortet tappar prestanda om mer än 3,5GB vram används, även om det fram till denna gränsen presterar bra.

Så indirekt baserar många sin inköp även på antalet ROP och/eller L2 eftersom dessa varningar hade gjort att 970 kortet valts bort vid många inköp oavsett dess prestanda i övrigt.

Jag är inte heller orolig över vad kortet presterar idag och med befintliga speltitlar, jag är orolig över om hur kortet kommer att prestera om 1 - 2 år och med det spel som kommer då och efter det.

Oavsett kortets prestanda så förväntar sig alla att kortet skall prestera på samma nivå oavsett mängden vram som används, om inget annat sägs, och det är här vi nu har problemet eftersom inget annat var sagt från er sida när kortet lanserades.

Sen att du tycker det är bäst prestanda för priset, gäller det före eller efter man passerar 3,5GB vram gränsen?

Permalänk
Medlem

Jag känner förtvivlan efter denna nyheten.
Jag har två kort vara av jag köpte ett från Inet och det andra köpte jag från en kille som vunnit det i en tävling.
Jag vill ju inte bara byta ut det ena.. Jag tycker om korten men när man vet om deras brister är det svårt att älska dem
Speciellt när man planerar att köra 3x 1080p skärmar.

Hoppas att Gigabyte är snälla och byter ut det.

Är det mjukvara som stänger av den sista "L2" eller är det gjort genom att fysiskt skära av den? Skulle kunna tänka mig att flasha grafikkorten om det är mjukvaran som sätter stop.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av JenAndersson:

GTX 970 GPU kan bara stödja 56 ROP, så om det hade haft 64 så skulle vi inte ha haft ett GTX 970 kort alls och inte haft ett grafikkort som erbjuder de bästa prestanda för priset.

Av intresse, hur många av er avgör ert köp beslut enligt på antalet ROP eller L2 cache? Inte för att börja tjafsa, men jag är genuint intresserad.

Hej,

Tack för svar. För att möta ditt belägg, hur jag som konsument avgör att köpa era produkter eller ej, är irrelevant för er som tillverkare.
Ert ansvar är att se till att era produkters specifikation, på er hemsida, på era kartonger och för de säljarna som är återförsäljare för era kort, stämmer överrens med verkligheten. Något som är lag i Sverige. Men för att utveckla mitt svar: Jag har inte sparat på komponenterna i min dator. Jag stod mellan 970 och R9 290 eller GTX 980. Då jag har en 3840x1440p panel så var ett enkelt 980 kort inte tillräckligt för att vara framtidssäkert för den upplösningen jag spelar på. Därför så var valet SLI för mig. Det stod mellan 970 SLI eller R9 295X2. Det enda som avgörde för mig var att 970 hade lika mycket VRAM som 295X2. Om jag visste att kortet utnyttjade 3.5 GB och att det resterande minnet var 1/7 dels så snabbt och inte kunde utnyttjas till sitt fulla potential, dvs som 290 kan göra fullt ut, så skulle detta kort inte vara i min dator just nu. Men då ni medvetet eller omedvetet utelämnade denna lilla (stora) detalj så hade jag inte möjlighet att agera på den informationen. Att du frågar mig om jag går på L2 Cache eller ROP när jag köper mina komponenter anser jag som smått förolämpande. Låter lite som "kom igen, du bryr dig väl ändå inte att det stod fel? Kortet fungerar ju, sluta tjafsa och låt oss lura dig". Det är principen. Dessutom förklarar det varför jag har haft microstuttering issues i Skyrim när jag kört med max res pack. Du kan se mina övriga komponenter i min signatur, det är inte dessa som är flaskhalsen...

Rätta felet och stå för ert misstag, enda sättet ni kommer få mig och många flera tillbaka som kund.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5950x - NXZT Kraken Z73 (white sleeved) GPU: Gamerock 3080Ti
RAM: 128GB Trident Z Royal Gold DDR4 3600 CL16
MB: ASUS B550-A Gaming Silver/White Screen:55" LG OLED B9 (4k 120Hz @4:4:4)
Case: ASUS Rog Strix Helios White
HiFi Desktop: Sennheiser HD800S AMP: Cayin HA-1A MK2 DAC: Moon Neo 390

Permalänk
Medlem
Skrivet av JenAndersson:

(...) köpte du då GTX 970 och va du sen nöjd med ditt beslut (innan allt detta)?

Problemet är ju att vi inte har fått se hur kortet fungerar i framtiden ännu.

Jag är t ex inte den som uppgraderar mitt grafikkort särskilt ofta, och därför brukar jag försöka välja kort som känns framtidssäkra. För mig var därför 4GB VRAM väldigt viktigt, eftersom prestandan tryter så mycket när VRAM tar slut. Jag satt och tittade på ett AMD-kort en tid, men ni hann släppa er 900-serie innan jag kom mig till för att köpa. Eftersom jag alltid haft stor tilltro till nVidia-märket (har historiskt alltid sagt till vänner att de ska köpa nVidia, för då slipper de problem med drivrutiner mm) köpte jag då ett GTX970 som ju hade 4GB VRAM och presterade bra i tester.

Men från första början var jag ju intresserad av ett kort som kommer klara hyffsad prestanda några år framöver. Jag må kunna spela mitt Dragon Age Inquisition med god prestanda idag, men kommer nästa Mass Effect fungera som förväntat? Självklart går spelkraven ständigt uppåt, men jag har inte vid läsning av er egen marknadsföring eller recesenters tester uppfattat att de sista 0,5GB på kortet skulle gå i 1/7 av hastigheten som står i era specifikationer. Det här gör mig väldigt bekymrad, och jag är i dagsläget inte alls säker på att mitt kort kommer leva upp till de förväntningar jag köpte kortet under.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Jag känner förtvivlan efter denna nyheten.
Jag har två kort vara av jag köpte ett från Inet och det andra köpte jag från en kille som vunnit det i en tävling.
Jag vill ju inte bara byta ut det ena.. Jag tycker om korten men när man vet om deras brister är det svårt att älska dem
Speciellt när man planerar att köra 3x 1080p skärmar.

Hoppas att Gigabyte är snälla och byter ut det.

Är det mjukvara som stänger av den sista "L2" eller är det gjort genom att fysiskt skära av den? Skulle kunna tänka mig att flasha grafikkorten om det är mjukvaran som sätter stop.

Fysiskt stympad vad jag läst.

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Hedersmedlem

Jen Andersson @ Nvidia:

Oavsett vad man tycker om det som inträffat (informationen är mycket dåligt hanteradt) så tycker jag att du sköter kommunikationen med forummedlemmarna galant. Det finns rätt många knepiga typer här, sådana som alltid "har" rätt - även när dem uppenbart har fel och sådana som saknar den sociala kompassen om hur man för sig gentemot andra människor. Arketypen av en asocial datornörd framträder starkt vid sådana här incidenter. Då frodas dem

Bra jobbat och hoppas att du stannar.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

Någon som returnerat kortet än?

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

Jen Andersson @ Nvidia:

Oavsett vad man tycker om det som inträffat (informationen är mycket dåligt hanteradt) så tycker jag att du sköter kommunikationen med forummedlemmarna galant. Det finns rätt många knepiga typer här, sådana som alltid "har" rätt - även när dem uppenbart har fel och sådana som saknar den sociala kompassen om hur man för sig gentemot andra människor. Arketypen av en asocial datornörd framträder starkt vid sådana här incidenter. Då frodas dem

Bra jobbat och hoppas att du stannar.

Härlig sågning av SweC-medlemmar du fick till där! Hon har lön och utbildning för detta. Något säger mig att hon inte behöver varnas för vilka "typer" som finns här.

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)