Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Krell fpb 350mc vs Classe ca-2300

Permalänk
Medlem

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/81/XLR_...

Det du ser på den lilla översta bilden är en hona, det på stora bilden är hane.
Du är inte första som reagerar.

En annan
http://www.adt-audio.com/ProAudio/ChannelStrip/Pinning/ConnTo...

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/81/XLR_...

Det du ser på den lilla översta bilden är en hona, det på stora bilden är hane.
Du är inte första som reagerar.

En annan
http://www.adt-audio.com/ProAudio/ChannelStrip/Pinning/ConnTo...

Tillåt mig att facepalma mig själv. Haha!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Tillåt mig att facepalma mig själv. Haha!

Då ska jag inte röra phase på fjärkontrollen det är rätt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av aelv11:

Då ska jag inte röra phase på fjärkontrollen det är rätt?

Skickades från m.sweclockers.com

Korrekt, det är impedansen som är besväret. Om du kör RCA så bör problemet försvinna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Korrekt, det är impedansen som är besväret. Om du kör RCA så bör problemet försvinna.

Så du menar att jag inte kan köra med Xlr kablar det låter ju konstigt? Som beror på försteget? Har inga rca kablar och prova med:(

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad händer om du ställer om från fixed till variabel. Kan du röra på volymen. Jag tippar på att det är som med dacmagic plus. När man ändrar till fixed får man rätt signalstyrka medan med variabel och använder volymkontrollen fick man extremt låg styrka. Därför tippar jag på att du måste ha ett försteg för att få det hela att fungera med 851d. Om du har någon annan förstärkare så prova dig fram med att ändra den funktionen. Om du får rätt styrka i RCA eller XLR med fixed då är risken att du måste köpa en pryl till.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av aelv11:

Så du menar att jag inte kan köra med Xlr kablar det låter ju konstigt? Som beror på försteget? Har inga rca kablar och prova med:(

Skickades från m.sweclockers.com

Enligt manualerna så har du samma impedans oavsett om du kör RCA eller XLR.
Men om du kör RCA så tar bort behovet av att det ska vara rätt fas i helt, på bekostnaden av några decimalers ljudkvalité.

Du kan testa att ändra fas genom att trycka på phase/filter knappen på din förförstärkares kontroll, men enligt manualen är de uppsatta som standard att vara rätt. Kan ju vara så att du eller om du köpt förförstärkaren begagnad att föra ägaren ställt om fasen för att passa ett annat slutsteg. Men som sagt, detta bry finns inte med RCA alls.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Vad händer om du ställer om från fixed till variabel. Kan du röra på volymen. Jag tippar på att det är som med dacmagic plus. När man ändrar till fixed får man rätt signalstyrka medan med variabel och använder volymkontrollen fick man extremt låg styrka. Därför tippar jag på att du måste ha ett försteg för att få det hela att fungera med 851d. Om du har någon annan förstärkare så prova dig fram med att ändra den funktionen. Om du får rätt styrka i RCA eller XLR med fixed då är risken att du måste köpa en pryl till.

Du menar att förförstärkaren antingen funkar som förförstärkare eller som dac? Så isf behöver jag en magic plus till försteget med?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av aelv11:

Du menar att förförstärkaren antingen funkar som förförstärkare eller som dac? Så isf behöver jag en magic plus till försteget med?

Ja det kan man väl säga om man vill.

Då behöver du ett renodlat försteg och inget annat. Medan din 851d blir dac. Jag mins jag hade samma problem när jag hade en DM+ och skulle använda det till en förstärkare. Lösningen som CA har använt skapar bara en massa problem. Först försök se vad som inte ger riktig signal. Om 851d är boven så måste du nog köpa försteg annars är det slutsteget som är felet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Då behöver du ett renodlat försteg och inget annat. Medan din 851d blir dac. Jag mins jag hade samma problem när jag hade en DM+ och skulle använda det till en förstärkare. Lösningen som CA har använt skapar bara en massa problem. Först försök se vad som inte ger riktig signal. Om 851d är boven så måste du nog köpa försteg annars är det slutsteget som är felet.

Var föra veckan jag köpte förförstärkaren ny så isf lämnar jag tbx den. Hur kollar jag på bästa sätt vad som inte riktigt ger signal?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av aelv11:

Var föra veckan jag köpte förförstärkaren ny så isf lämnar jag tbx den. Hur kollar jag på bästa sätt vad som inte riktigt ger signal?

Skickades från m.sweclockers.com

Din förförstärkare har ett par tjugotal olika inställningar du kan göra. Om du har tid, ork och lust så kommer du hitta en lösning genom dem, men du får sätta dig ner och experimentera.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Från manualen som är rena grekiskan
"
Var försiktig att inte stänga av förförstärkaren när apparaten är ansluten
till en strömförstärkare eftersom detta återställer utgångsnivån till en
icke-justerbar maximinivå som endast kan användas med en integrerad
förstärkare eller förförstärkare med egen volymkontroll
"

Mitt förslag är att du lämnar tillbaka produkten och köper istället ett försteg och en DAC så tror jag det kommer bli flera gånger enklare. Cambridge Audio är ett skämt när det kommer till förklaring och kvaliteten är inte direkt bra heller hade en DM+ som levde sitt eget lilla liv efter en kort stund. Köp det hos någon annan än Hifiklubben eftersom jag antar du har köpt hos dem. Sedan spanar vi in något annat. Det kommer ta lite tid ifall om du måste vänta för att få hem produkterna om det inte finns någon butik i närheten eller behövs göra en beställning från fjärran östern. Hur som helst är det hela värt väntan när du ändå har köpt dig en sådant fint effektsteg. Vad fick du ge för 851D och hur mycket kan du tänka dig i budget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Från manualen som är rena grekiskan
"
Var försiktig att inte stänga av förförstärkaren när apparaten är ansluten
till en strömförstärkare eftersom detta återställer utgångsnivån till en
icke-justerbar maximinivå som endast kan användas med en integrerad
förstärkare eller förförstärkare med egen volymkontroll
"

Mitt förslag är att du lämnar tillbaka produkten och köper istället ett försteg och en DAC så tror jag det kommer bli flera gånger enklare. Cambridge Audio är ett skämt när det kommer till att förklaring och kavaliteten är inte direkt bra heller hade en DM+ som levde sitt eget lilla liv efter en kort stund. Köp det hos någon annan än Hifiklubben eftersom jag antar du har köpt hos dem. Sedan spanar vi in något annat. Det kommer ta lite tid ifall om du måste vänta för att få hem produkterna om det inte finns någon butik i närheten eller behövs göra en beställning från fjärran östern. Hur som helst är det hela värt väntan när du ändå har köpt dig en sådant fint effektsteg. Vad fick du ge för 851D och hur mycket kan du tänka dig i budget.

Fick ge 10k för förförstärkaren. Ja jag får väll se får väll slå hifiklubben en signal och höra om vad dom tror det är för fel eller vad jag ska göra Annars blir det nog som du säger tbx med den och annan förförstärkare och dac

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av aelv11:

Hej tack för alla svar köpte mig ett classe ca2300 idag och har kopplat in allt nu men får ljud men svagt ljud fast jag skruvar upp ordentligt! Nån som vet vad som kan va fel/ jag har glömt?

Skickades från m.sweclockers.com

Exakt vad är "skruvar upp ordentligt" ? 0dB Fs ska räcka med marginal för att överstyra ingången på Classen enligt de data som finns i manualerna:

Från Classes manual:
Voltage gain29 dBbalanced / single ended
Input level at clipping 1.88V rms balanced / single ended

Från Azur 851D manual
0dB Fs Output2.2Vrms (2.2Vrms each phase for the
balanced output)

Kan du alltså inte spela starkt nog även om du har volymkontrollen uppvriden till max ?

Skrivet av aelv11:

Var föra veckan jag köpte förförstärkaren ny så isf lämnar jag tbx den. Hur kollar jag på bästa sätt vad som inte riktigt ger signal?

Skickades från m.sweclockers.com

Du mäter nivån på insignalen till slutsteget med tex en 1000Hz sinuston, men tänk på att billigare multimetrar inte alltid kan mäta korrekt vid den frekvensen, ett oscilloskop är ju alltid användbart eller så kollar man vilka frekvenser multimetern fungerar vid, är det 50-60Hz är de inte så lämpliga för "ljudmätningar"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Exakt vad är "skruvar upp ordentligt" ? 0dB Fs ska räcka med marginal för att överstyra ingången på Classen enligt de data som finns i manualerna:

Från Classes manual:
Voltage gain29 dBbalanced / single ended
Input level at clipping 1.88V rms balanced / single ended

Från Azur 851D manual
0dB Fs Output2.2Vrms (2.2Vrms each phase for the
balanced output)

Kan du alltså inte spela starkt nog även om du har volymkontrollen uppvriden till max ?

Du mäter nivån på insignalen till slutsteget med tex en 1000Hz sinuston, men tänk på att billigare multimetrar inte alltid kan mäta korrekt vid den frekvensen, ett oscilloskop är ju alltid användbart eller så kollar man vilka frekvenser multimetern fungerar vid, är det 50-60Hz är de inte så lämpliga för "ljudmätningar"

Spelar på -20db nu ocg tycker det låter normalt nu!
Joo spelar jag på 0db så är det rätt högt Trodde det skulle vara mer power eller spela högre än vad det egentligen gör för stora förväntningar i guess Tror det funkar som det ska då efter allt! Tänkte på det nu är ju min bass och midrange ihopkopplade ! Läste på ms5 or där står det att dom rekommenderar Diskant och midrange ihoppkopplat alltså en egen till basen istället för en egen till diskanten lär jag märka nån skillnad om jag byter eller det är skisamma? Han som hade dom innan mig körde såhär som det är nu iaf!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av aelv11:

Spelar på -20db nu ocg tycker det låter normalt nu!
Joo spelar jag på 0db så är det rätt högt Trodde det skulle vara mer power eller spela högre än vad det egentligen gör för stora förväntningar i guess Tror det funkar som det ska då efter allt! Tänkte på det nu är ju min bass och midrange ihopkopplade ! Läste på ms5 or där står det att dom rekommenderar Diskant och midrange ihoppkopplat alltså en egen till basen istället för en egen till diskanten lär jag märka nån skillnad om jag byter eller det är skisamma? Han som hade dom innan mig körde såhär som det är nu iaf!

Skickades från m.sweclockers.com

Du har alltså inga problem att driva slutsteget i klipp när du ökar volymen utan hade inte ökat nivån högt nog ?

Pratar du om biwire sedan ? Det gör att filtrets funktion påverkas och ofta låter det sämre om filtret är designat för att matas via en kabel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Driva slutsteget i klipp?
Ja dom är bi wire kopplade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aelv11:

Driva slutsteget i klipp?
Ja dom är bi wire kopplade.

Bara min egna spontana tanke så tror jag inte du behöver köra bi-wire och jag är väldigt skeptiskt för Cambridge Audio i fortsättningen efter min egen erfarenhet med DacMagic+

Sedan när du säger om förväntningarna, låter det lite som när jag fick lyssna på Epicon med Lyngdorf, inget speciellt, medan med Mentor ihop med Bluesound då blommade det ut. Vet inte riktigt vad DALI har använt sig av när man har provat fram soundet. Måste ha varit något speciellt. Annars vad jag har sett på nätet är ju Classé något som används ihop med B&W, lite som att Primare passar som handsken med System Audio och så vidare.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av aelv11:

Driva slutsteget i klipp?
Ja dom är bi wire kopplade.

Klipp är när man uppnår förstärkarens maximala spänningssving, försöker du spela starkare än det så deformeras vågformen dvs det uppstår distorsion.
http://en.wikipedia.org/wiki/Clipping_%28audio%29

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vet inte hur jag ska koppla det annars? Där är 3 par uttag på högtalaren och 2par är ju ihopkopplade men måste ju ha nån kabel till den sista med ja jag vet inte ljudet är ju rent och fint så annars vet inte varför jag har fått för mig och spela så högt

Permalänk
Medlem
Skrivet av aelv11:

Vet inte hur jag ska koppla det annars? Där är 3 par uttag på högtalaren och 2par är ju ihopkopplade men måste ju ha nån kabel till den sista med ja jag vet inte ljudet är ju rent och fint så annars vet inte varför jag har fått för mig och spela så högt

Jag tippar på att du behöver enbart använda det par som är högst upp i ordningen. Jag har dubbla bak på mina KEF R100 och där använder jag enbart det översta paret, lika så gjorde man i butiken där jag köpte mina högtalare med dyrare elektronik.

Du har kanske blivit van vid högre volym genom att ha använt något annat som kanske har haft samma kraft i sig.

Permalänk
Medlem

Jo men nu har jag ju 3 par per högtalare så forstår inte hur det skulle funka om jag barta sätter i den längst upp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aelv11:

Jo men nu har jag ju 3 par per högtalare så forstår inte hur det skulle funka om jag barta sätter i den längst upp?

Sätt dem i enbart översta så blir det single wire vilket kommer fungera. Enligt manualen från DALI har du tre för att skapa triple vilket är bara idioti på hög nivå.

Permalänk
Medlem

Okej så jag ska ha kvar bygeln mellan bas och mellanregister som det är nu men bara sätta kablar i översta ändå? Drivs basarna då?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av aelv11:

Okej så jag ska ha kvar bygeln mellan bas och mellanregister som det är nu men bara sätta kablar i översta ändå? Drivs basarna då?

Mät eller prova.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Bara min egna spontana tanke så tror jag inte du behöver köra bi-wire och jag är väldigt skeptiskt för Cambridge Audio i fortsättningen efter min egen erfarenhet med DacMagic+

Sedan när du säger om förväntningarna, låter det lite som när jag fick lyssna på Epicon med Lyngdorf, inget speciellt, medan med Mentor ihop med Bluesound då blommade det ut. Vet inte riktigt vad DALI har använt sig av när man har provat fram soundet. Måste ha varit något speciellt. Annars vad jag har sett på nätet är ju Classé något som används ihop med B&W, lite som att Primare passar som handsken med System Audio och så vidare.

Dali brukar ju Hifi klubben själva matcha ihop med NAD. Eftersom båda dessa märkena är lite av Hifi klubbens egna fabrikat(sanning med modifikation) så tror jag det är så de testar fram sitt sound. Men personligen tycker jag Dali är lite tillbakadraget och för lätt lyssnat och skulle passa med något som är lite mer på så tror att Classé faktiskt är en bra matchning, iallafall ur mitt högst luddiga minne. Men minns att de låter jävligt dåligt med rörsteg, de är så frånvarande att det känns som man är på en lektion där både lärare och elever egentligen inte ens vill vara där... så där fluffigt sömniga låter de på rörsteg. Men det är bara min uppfattning. Nu när jag tänker efter så är det just sådant ljud som Hifi klubben fokuserar på, B&W är också lite tillbakadragna och lätt lyssnade. Men ju mer man betalar ju mer neutrala blir de givetvis. Men i vardagsklasserna så är de båda just så där lätt lyssnade och varma.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Dali brukar ju Hifi klubben själva matcha ihop med NAD. Eftersom båda dessa märkena är lite av Hifi klubbens egna fabrikat(sanning med modifikation) så tror jag det är så de testar fram sitt sound. Men personligen tycker jag Dali är lite tillbakadraget och för lätt lyssnat och skulle passa med något som är lite mer på så tror att Classé faktiskt är en bra matchning, iallafall ur mitt högst luddiga minne. Men minns att de låter jävligt dåligt med rörsteg, de är så frånvarande att det känns som man är på en lektion där både lärare och elever egentligen inte ens vill vara där... så där fluffigt sömniga låter de på rörsteg. Men det är bara min uppfattning. Nu när jag tänker efter så är det just sådant ljud som Hifi klubben fokuserar på, B&W är också lite tillbakadragna och lätt lyssnade. Men ju mer man betalar ju mer neutrala blir de givetvis. Men i vardagsklasserna så är de båda just så där lätt lyssnade och varma.

Ok, tycker ändå inte NAD låter direkt bra efter att ha provat lite annat. Försöker själv se vad som kan passa mina KEF lite bättre, uppgraderingsdjävulen är igång igen, har inte direkt någon dålig anläggning utan det är ju det där intresset som triggas igång lite då och då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Ok, tycker ändå inte NAD låter direkt bra efter att ha provat lite annat. Försöker själv se vad som kan passa mina KEF lite bättre, uppgraderingsdjävulen är igång igen, har inte direkt någon dålig anläggning utan det är ju det där intresset som triggas igång lite då och då.

Har du möjlighet så testa Bladelius Tyr till dina KEF, Mycket maka par.

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke7406:

Har du möjlighet så testa Bladelius Tyr till dina KEF, Mycket maka par.

Blir lite svårt för min del eftersom jag är väldigt osäker på vart jag befinner försäljaren som har Bladelius där jag bor. Ej i Sverige.

Försäljaren i butiken där jag köpte KEF rekommenderade T+A Powerplant, är intresserad av en sådan däremot är jag lite fundersam samt köpet blir inte förrän efter sommaren.