Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Nvidia förklarar det segmenterade videominnet i Geforce GTX 970

Permalänk
Medlem

Många följer denna tråd intensivt..

Alla väntar på ett uttalande ifrån Nvidia och detta svar kommer att avgöra vilket lag jag väljer fram över!
Många här känner sig och har blivit lurade detta är inte vad vi gick med på.

Åtgärda detta snarast Nvidia allt ligger i era händer.

Visa signatur

The greatest trick the Devil ever pulled was convincing the world he didn't exist..
Usual Suspects

Permalänk
Skrivet av Überklass:

Jen Andersson @ Nvidia:

Oavsett vad man tycker om det som inträffat (informationen är mycket dåligt hanteradt) så tycker jag att du sköter kommunikationen med forummedlemmarna galant. Det finns rätt många knepiga typer här, sådana som alltid "har" rätt - även när dem uppenbart har fel och sådana som saknar den sociala kompassen om hur man för sig gentemot andra människor. Arketypen av en asocial datornörd framträder starkt vid sådana här incidenter. Då frodas dem

Bra jobbat och hoppas att du stannar.

Absolut starkt av nvidia att våga sig in på forumet vid dessa incidenter. Det ska de ha en eloge för. Att du däremot kallar folk för asociala datornördar är tveklöst smaklöst och säger mer om din karaktär än andras.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5950x - NXZT Kraken Z73 (white sleeved) GPU: Gamerock 3080Ti
RAM: 128GB Trident Z Royal Gold DDR4 3600 CL16
MB: ASUS B550-A Gaming Silver/White Screen:55" LG OLED B9 (4k 120Hz @4:4:4)
Case: ASUS Rog Strix Helios White
HiFi Desktop: Sennheiser HD800S AMP: Cayin HA-1A MK2 DAC: Moon Neo 390

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limpzon:

Tog tillfället i akt och skickade iväg ett mejl till NetOnNet, där jag köpte mitt kort, och fick följande till svar:

Hej!
Tack för ditt mail.

Precis som många användare på sweclockers så följer vi diskussionen väldigt noggrant.
Vi är även i samtal med NVIDIA och de olika tillverkare och leverantörer för att se hur vi kan lösa detta på det smidigaste sättet.

Vi förstår dilemmat, och vi förstår frustrationen som kan uppstå. Vi ser över många lösningar, men i dagsläget så inväntar vi besked från nvidia för att se hur vi ska gå tillväga.

Alltså avvaktar vi än så länge tills det kommit ytterligare besked.

Önskar dig en fin dag,

Med Vänlig Hälsning / Best Regards

Gott tänkte dra iväg ett mail till dem med då jag vill lämna tillbaka mitt kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av JenAndersson:

GTX 970 GPU kan bara stödja 56 ROP, så om det hade haft 64 så skulle vi inte ha haft ett GTX 970 kort alls och inte haft ett grafikkort som erbjuder de bästa prestanda för priset.

Av intresse, hur många av er avgör ert köp beslut enligt på antalet ROP eller L2 cache? Inte för att börja tjafsa, men jag är genuint intresserad.

Jag spelar i 1440p och för mig var det en avgörande faktor att 970 hade samma minnesprestanda som 980. Om detta hade varit känt då 970/980 släpptes, då hade jag mest troligt köpt 980.

Nu känner jag mig lurad. Det verkar inte rimligt att alla insatta tekniker på Nvidia missade att ni gick ut med fel specar till pressen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Überklass:

Jen Andersson @ Nvidia:

Oavsett vad man tycker om det som inträffat (informationen är mycket dåligt hanteradt) så tycker jag att du sköter kommunikationen med forummedlemmarna galant. Det finns rätt många knepiga typer här, sådana som alltid "har" rätt - även när dem uppenbart har fel och sådana som saknar den sociala kompassen om hur man för sig gentemot andra människor. Arketypen av en asocial datornörd framträder starkt vid sådana här incidenter. Då frodas dem

Bra jobbat och hoppas att du stannar.

Va? Vilket dravel. Bra att representant från nvidia är här, något som man borde kunna kräva utan att smöra för representanten och dessutom såga alla swec medlemmar överlag.

Permalänk
Medlem

Förstår att många är rädda för framtiden men jag har läst många kommentarer på olika ställen, bla om folk som kör SLI och inte har några problem alls med korten, drop på 1-2 fps när de kommer över 3.5GB endast, inga andra problem. Verkar vara svårt att ens komma upp över 3.5 i flera spel? Kortet är ju inte direkt till för att köra singlekort och 4k, var ligger gränsen för att få problem? 1440p? Vad är det isf för inställningar man kör med för att få problem?

Jag själv har inte fått mitt kort men jag kör endast 1080p och vill i stort sett få så bra bild fast med hög fps som möjligt så jag tror ju inte på att jag kan sitta med ultra inställning.. Jag menar de som har problem, kör man kan inte med för höga inställningar med ett kort som inte är meningen kunna driva det man vill?

Hur många märker faktiskt av problem? Hur kan det skilja på vilka som märker av det när de kör höga inställningar? Är det andra komponenter som räddar den som inte märker av något?

Verkar hur som helst ändå vara ett bra kort just nu.. men frågan är väl om det är bra om ett halvår när andra spel kommit ut..
Hela grejen är ju lite sjuk iaf... ruskigt dåligt att inte "märkt" fel speccs på flera månader

Permalänk
Skrivet av acereborn:

Jag spelar i 1440p och för mig var det en avgörande faktor att 970 hade samma minnesprestanda som 980. Om detta hade varit känt då 970/980 släpptes, då hade jag mest troligt köpt 980.

Nu känner jag mig lurad. Det verkar inte rimligt att alla insatta tekniker på Nvidia missade att ni gick ut med fel specar till pressen.

Jag, eller vi, vill ju inte att ni ska känna er lurade och det är jag ledsen för. Det vad inte menat men såklart förstår jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Ashtani:

Förstår att många är rädda för framtiden men jag har läst många kommentarer på olika ställen, bla om folk som kör SLI och inte har några problem alls med korten, drop på 1-2 fps när de kommer över 3.5GB endast, inga andra problem. Verkar vara svårt att ens komma upp över 3.5 i flera spel? Kortet är ju inte direkt till för att köra singlekort och 4k, var ligger gränsen för att få problem? 1440p? Vad är det isf för inställningar man kör med för att få problem?

Jag själv har inte fått mitt kort men jag kör endast 1080p och vill i stort sett få så bra bild fast med hög fps som möjligt så jag tror ju inte på att jag kan sitta med ultra inställning.. Jag menar de som har problem, kör man kan inte med för höga inställningar med ett kort som inte är meningen kunna driva det man vill?

Hur många märker faktiskt av problem? Hur kan det skilja på vilka som märker av det när de kör höga inställningar? Är det andra komponenter som räddar den som inte märker av något?

Verkar hur som helst ändå vara ett bra kort just nu.. men frågan är väl om det är bra om ett halvår när andra spel kommit ut..
Hela grejen är ju lite sjuk iaf... ruskigt dåligt att inte "märkt" fel speccs på flera månader

Finns tester som visar att kortet inte kan hantera mer än 3.5 GiB.
GTX970 är för övrigt ett fint kort.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av JenAndersson:

Jag, eller vi, vill ju inte att ni ska känna er lurade och det är jag ledsen för. Det vad inte menat men såklart förstår jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Kommer det att komma något officiellt uttalande från Er angående eventuella kompensationer (goodwill om inte annat), returnering av produkten för de som vill detta etc eller är Ert officiella svar det du och dina kollegor ger i olika forum etc?

Alltså att det finns inget fel på produkten och resten? Tja det är skit samma. Olyckligt? Ja. Men skit samma.

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Skrivet av kroken:

Någon som returnerat kortet än?

Jag har fått mitt återköp godkänt på inet nu på min 970 G1, bara invänta 380X som antagligen ligger runt hörnet(crosses fingers)

Dock är det ju köpt 19 dec

Visa signatur

Ledsen ägare till ett Nvidia GTX 970 G1 med "nästan" 4GB brukbart videominne....

Permalänk
Skrivet av JenAndersson:

Jag, eller vi, vill ju inte att ni ska känna er lurade och det är jag ledsen för. Det vad inte menat men såklart förstår jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Oavsett om det var er meningen eller ej så kvarstår tyvärr problemet att en del av oss känner sig lite lurade. Kortet presterar utmärkt i de flesta fall (och mindre bra i de fall som påpekats) men det finns ändå en dokumenterad bantning i arkitekturen som inte matchar marknadsföringen. Enligt citat från Guru3D: "it should have been called a 3.5 GB card with a (28GB/s) 512MB L3 GDDR5 cache buffer".

Tack för att du aktivt svarar på frågor här och jag är säker på att ni hittar en lämplig lösning som gör att vi återfår förtroendet!

Visa signatur

Intel Xeon E3-1240v2 | MSI B75MA-P45 | MSI GTX 980 4G Gaming 4GB | Seasonic X-850 850W | Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600Mhz 24GB | Crucial BX100 500GB | Noctua NH-C12P SE14 |

Permalänk
Medlem

Hade kortet lanserats med ärliga specifikationer från början hade det fortfarande varit värt pengarna. Det ÄR ett bra kort som presterar fantastiskt bra i prisklassen. Jag gissar att merparten hade köpt sitt 970 i alla fall, några hade kanske valt att köpa ett 980, och några hade kanske köpt ett R9 290/X istället.

Men det är inte poängen. Poängen är att NVIDIA har lanserat kortet med falska specifikationer. Det jag inte förstår är varför. Vinsten av det kan inte ha varit särskilt stor, den potentiella skadan det här debaclet kan orsaka däremot, kan nog vara ganska substantiell.

Jag hoppas att det här blir ordentligt dyrt och betungande för NVIDIA, då kanske det dröjer innan något annat företag försöker dra en sån här fuling igen.

Och även om jag är nöjd med hur mitt 970 presterar så kommer jag nog ändå att vilja lämna tillbaka det. Det må vara en principsak, men jag känner mig lurad, och jag tycker inte om det.

Permalänk
Medlem

Boo hoo

Lite så är det faktiskt... Visst... Jag håller med. Det är ju "förjäkligt" eller ja... Lite tokigt i alla fall. Nvidia har mörkat skulle jag säga, men de säger att de misskommunicerat mellan avdelningar - Ord mot ord och egentligen... I really don't give a shit.
Jag bytte mina 2x 670 GTW till ett 970 GTX från Gigabyte och kan inte säga annat än att jag är helnöjd. Visst jag spelar "bara" i 1080p, men jag kör allt på max/ultra/über om det går och om det går, så moddar jag resten till "oikänngenlighet" Snyggt ska det vara...

Jag är helt för kompensation för att det blivit fel (Kanske dags för Nvidia att börja köpa på sig Dying Light nycklar och skicka ut till alla missnöjda gråtpellar!), men är det verkligen nödvändigt?
Precis som Jen skriver... Inget har förändrats i prestanda!! Kortet är fortfarande helt fantastiskt för vad det kostar och presterar precis så som alla tester visat innan ni köpte era kort. Ni som gick/går i tankarna att köpa ett - Just do it. Det är fortfarande CP-bra för pengarna och det här är verkligen bara en smula som blivit en bulle som blivit en helt jävla bageri fullt med gnällspikar.

Bara för arguments skull... Låt oss säga att Nvidia hade gjort en sådan fadäs som att de hade specificerat 64 ROP's, men det idag visar sig att kortet inte har några alls. Hade det spelat någon jävla roll egentligen så länge kortet gör vad det ska och vad det utlovats!
Låt oss säga att det hade drivits på en liten kärna av mörk materia och ett kvantchip och hade haft 9000 ROP's... Samma fel hade dock begåtts av Nvidia, men då hade väl folk gnällt på att det presterar för dåligt istället... Folk alltså... Skärpning!!

Fotnot: Om du VET med säkerhet att begränsningen i segmentet 3.5-4GB VRAM kommer att ställa till problem för dig så har du rätt att gnälla. Alla ni andra gnällspikar... Stäng webbläsaren, starta Wolfenstein: The New Order och avreagera er lite, så känns det bättre sen när ni inser att ni bara gnäller över ingenting!

PS. Nvidia (Jen) - Keep up the good fu**ing job!!! DS.

Meme
Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

Hade kortet lanserats med ärliga specifikationer från början hade det fortfarande varit värt pengarna. Det ÄR ett bra kort som presterar fantastiskt bra i prisklassen. Jag gissar att merparten hade köpt sitt 970 i alla fall, några hade kanske valt att köpa ett 980, och några hade kanske köpt ett R9 290/X istället.

Men det är inte poängen. Poängen är att NVIDIA har lanserat kortet med falska specifikationer. Det jag inte förstår är varför. Vinsten av det kan inte ha varit särskilt stor, den potentiella skadan det här debaclet kan orsaka däremot, kan nog vara ganska substantiell.

Jag hoppas att det här blir ordentligt dyrt och betungande för NVIDIA, då kanske det dröjer innan något annat företag försöker dra en sån här fuling igen.

Och även om jag är nöjd med hur mitt 970 presterar så kommer jag nog ändå att vilja lämna tillbaka det. Det må vara en principsak, men jag känner mig lurad, och jag tycker inte om det.

Jag håller med helt och hållet.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Finns tester som visar att kortet inte kan hantera mer än 3.5 GiB.
GTX970 är för övrigt ett fint kort.

Förstår bara inte hur vissa kan klara sig utan problem när "kortet hanterar inte mer" Borde ju vara lika för alla kort kan jag tycka!

Men som du säger, det är ett fint kort.. bara lanserat dumt eller kanske falskt ^^

Permalänk
Medlem

Nvidia tar smällen med varumärket. Blånekar. En kalkylerad risk. Inget kommer med största sannolikhet hända. Så var det med det.

Nvidia blånekar genom sina damage-controllers/crisis managers för att släta över så gott det går.
Några får de ju uppenbarligen med sig och det tyder väl på att de är relativt duktiga på sina jobb antar jag, för ni vet väl att det är ett arbete, med förutbestämd strategi osv
Jen är inte här pro-bono eller för att Nvidia vill lösa detta personligen med oss. Det handlar om att reglera skadan på olika nivåer. Hade skadereglerare varit ett juridiskt bevis på att misstag hade begåtts hade Nvidia erkänt för länge sedan.

Lite intressant läsning:

http://en.wikipedia.org/wiki/Spin_%28public_relations%29

Alla som vill klaga/lämna tillbaka kort och what not gör nog det effektivare genom andra kanaler än denna.

Nvidia. The way you're meant to be played.

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem

Tjo! Här sitter jag med ett Strix 970 GTX samt en Samsung 840 Evo 250gig som systemdisk.
Vilken härlig vecka man haft...
Drömmen om ännu ett Strix 970 för att kunna driva en framtida 34" 21:9 curved på ett bra sätt med SLI känns väääldigt avlägsen nu.
Kortet köpt runt den 10e Okt. hos cdon.

Permalänk

Lite så är det faktiskt... Visst... Jag håller med. Det är ju "förjäkligt" eller ja... Lite tokigt i alla fall. Nvidia har mörkat skulle jag säga, men de säger att de misskommunicerat mellan avdelningar - Ord mot ord och egentligen... I really don't give a shit.
Jag bytte mina 2x 670 GTW till ett 970 GTX från Gigabyte och kan inte säga annat än att jag är helnöjd. Visst jag spelar "bara" i 1080p, men jag kör allt på max/ultra/über om det går och om det går, så moddar jag resten till "oikänngenlighet" Snyggt ska det vara...

Jag är helt för kompensation för att det blivit fel (Kanske dags för Nvidia att börja köpa på sig Dying Light nycklar och skicka ut till alla missnöjda gråtpellar!), men är det verkligen nödvändigt?
Precis som Jen skriver... Inget har förändrats i prestanda!! Kortet är fortfarande helt fantastiskt för vad det kostar och presterar precis så som alla tester visat innan ni köpte era kort. Ni som gick/går i tankarna att köpa ett - Just do it. Det är fortfarande CP-bra för pengarna och det här är verkligen bara en smula som blivit en bulle som blivit en helt jävla bageri fullt med gnällspikar.

Bara för arguments skull... Låt oss säga att Nvidia hade gjort en sådan fadäs som att de hade specificerat 64 ROP's, men det idag visar sig att kortet inte har några alls. Hade det spelat någon jävla roll egentligen så länge kortet gör vad det ska och vad det utlovats!
Låt oss säga att det hade drivits på en liten kärna av mörk materia och ett kvantchip och hade haft 9000 ROP's... Samma fel hade dock begåtts av Nvidia, men då hade väl folk gnällt på att det presterar för dåligt istället... Folk alltså... Skärpning!!

Fotnot: Om du VET med säkerhet att begränsningen i segmentet 3.5-4GB VRAM kommer att ställa till problem för dig så har du rätt att gnälla. Alla ni andra gnällspikar... Stäng webbläsaren, starta Wolfenstein: The New Order och avreagera er lite, så känns det bättre sen när ni inser att ni bara gnäller över ingenting!

PS. Nvidia (Jen) - Keep up the good fu**ing job!!! DS.[/QUOTE]

Inlägget är omoget, barnsligt och fattigt. Din subjektiva upplevelse på 1080p är irrelevant när företag själva medgivit felaktigheter i specifikationen.
Ingen här gick med på att köpa 3.5 GB bra VRAM + 0.5 GB undermåligt VRAM som presterar rent av skit jämfört med det övriga segmentet. Det är 4 GB VRAM totalt ja. Men för att ge dig ett exempel, om jag sålde dig en macka som innehåll 85% vanligt pålägg, men 15% skit, skulle du kalla det en vanlig macka eller en skitmacka?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5950x - NXZT Kraken Z73 (white sleeved) GPU: Gamerock 3080Ti
RAM: 128GB Trident Z Royal Gold DDR4 3600 CL16
MB: ASUS B550-A Gaming Silver/White Screen:55" LG OLED B9 (4k 120Hz @4:4:4)
Case: ASUS Rog Strix Helios White
HiFi Desktop: Sennheiser HD800S AMP: Cayin HA-1A MK2 DAC: Moon Neo 390

Permalänk
Medlem
Skrivet av JenAndersson:

Jag, eller vi, vill ju inte att ni ska känna er lurade och det är jag ledsen för. Det vad inte menat men såklart förstår jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Uppskattar om du kan citera och svara på mitt inlägg här som postades 1min innan din föregående post idag:

#15188816

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av bojaka:

Nånting som ska föreställa ett argument antar jag? Men framstår som den största gnällspiken här

Du har precis bevisat varför vi som bryr oss om att de ljög måste göra det, för om alla konsumenter var som dig skulle vi ligga riktigt illa till, ditt inlägg är inget annat än provocerande och en skymf mot kritiskt tänkande:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helionart:

Men för att ge dig ett exempel, om jag sålde dig en macka som innehåll 85% vanligt pålägg, men 15% skit, skulle du kalla det en vanlig macka eller en skitmacka?

Hahaha den var najs.
Å andra sidan håller jag nog med Ove i Solsidan här - det räcker med ett stänk för att kalla det bajsmacka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JenAndersson:

Ja vet, jag jobbar fortfarande med det. Vi vill ju inte att ni ska behöver lämna tillbaka korten, vi vill ju att ni ska fortsätta att njuta av grafikkortet. Jag kan bara upprepa att GTX 970 presterar precis som planerat och är fortfarande ett fantastisk spelkort. Det har inte förändrats.

Som planerat (kanske från nvidias håll) och de visste säkert om detta med 3.5GB med tanke på hur drivarna försöker dra ner till 3.5GB ifall du passerar det, finns tester på det där man ser att nånting händer med korten då du försöker lasta ner det med mer än 3.5GB.
Kortet funkar kanon inge fel på det fram tills du har lagt beslag på 3.5GB sen kommer stutteringen och den är inte trevlig, speciellt då man kör sli och vill ha mycket ögongodis.

Skrivet av JenAndersson:

OK, så baserat på all den information du samlade, köpte du då GTX 970 och va du sen nöjd med ditt beslut (innan allt detta)?

Jag var inte nöjd med korten direkt efter köpet men alla vet att nya kort oftast har dåliga drivare som skapar lite små problem som stuttering tex och när man väl körde så drog man ner på inställningar så man kunde köra spelet helt flytande och invänta nyare drivers som fixar problemen. Förstår idag vars detta problem med stuttering sitter och hade jag vetat att kortet inte teoretiskt skulle klara 4GB fullt ut hade jag inte köpt det utan lagt vantarna på ett 980 istället.

Så Jen du förstår kanske varför en del av oss som kör multi gpu lösningar vill ha en lösning på detta och som du säkert vet så är detta problem med 970 korten i hårdvara och inte i drivare. Det lättaste för nvidia i detta fall är att underlätta för oss som kör multi gpu att kunna uppgradera till 980 där spel funkar kalas även då du belastar korten med mer än 3.5GB vram. Det finns även folk som köpt 970, och senare då spelen blir mer krävande köper ett 970 till för sli och blir väldigt begränsade på 3.5GB

Jen det finns inte mycket tester än på 970 2-way sli eller 3-way sli men linustechtips gjorde en review på 3 st 970s och stötte på en del problem med 2 st spel i 4k där stuttering var jättehög (blev nog för mycket för de stackars 3.5GB som korten kan köra på fullgas därav stuttering)

pcper gjorde en test på ett singel 970 även där började kortet visa väldigt stora svagheter då man kör med över 3.5GB vram
http://www.pcper.com/reviews/Graphics-Cards/Frame-Rating-Look...

Här har vi en som mätt framtimes med 970sli i Shadow of Mordor
http://i.imgur.com/mhOevfQ.png

Här har du från Bf4 med 2 st 970 sli och här ser du även när drivaren försöker pressa ner minnet till 3.5GB eller om det är nåt annat som provocerar så att kortet inte ska använda mer än 3.5GB
http://i.imgur.com/PHaofek.png

Här är det en kille som gjorde en bänk på 2st 970 i sli
http://www.reddit.com/r/buildapc/comments/2tu86z/discussion_i...

Kommer nog dyka upp en å annan review på 970 i sli med 3.5 mer eller mindre Vram användning och där även frametimes kommer upp.

Saken är den att användare med sli upptäcker dessa problem mer pga att det finns mer kraft och således kan du köra mer ögongodis där Vram går fort till 3.5GB + mer.

Visa signatur

3960@4.7ghz ht off, 16 gb ram, 2x780gtx sli med 3d surround. 2xssd raid 0 med trim igång

Permalänk
Medlem
Skrivet av JenAndersson:

Inte alls. Det va dålig kommunikation mellan engineering ner till marknadsföring ner till PR och det vi gav till pressen och vi har vidtagit åtgärder för att säkerställa att det inte händer igen. Men de misstaget har inte ändrat hur grafikkortet presterar, men så klart fattar jag varför alla är arga och besvikna, det kan jag lova.

Du får ju inte glömma era kodare som lagt optimering för 3½GB nyttjande med. Alla visste, men inte marknadsföringsgruppen (slump?)
"Och det vi gav till pressen" Varför läser jag denna rad som att ni gett annat kort till dom?

Skrivet av JenAndersson:

Hej! GTX 970 har fortfarande 4GB.

Jo vi har hört det.
Ska vi dra en annan relevans och jag vill att du svarar på den frågan.

Fråga1: En spis som har total effekt på 2200W men där ena plattan bara drar/ger 100W är det en bra spis?
Spisen funkar och kan ge den totala effekten som är skriven. Så då är det som det ska?

Vi alla vet att det sitter 4GB Vram men det ÄR endast 3½ som går att nyttja effektivt!

Citerar mig igen då du fortfarande inte har svarat på frågorna.

Skrivet av Bloopy:

Syftar du om du drar spelet i 2.5GB då?
För jag kan enkelt göra av med en bra bit över 500MB på att inte stänga ner alla windows applikationer, detta innan spel.
Fråga 2: "Drivrutin kommer att optimera" om så vore svaret, snälla förklara exakt i teknisk detalj hur denna drivrutin ska veta att det jag har på skärm 2 ska enligt mig ha högre prio än det på skärm 1.
Fråga 3: Och är inte det hela med att köpa nytt i prestanda sortimentet för att kunna köra framtida spel?
Fråga 4: Edit: En del i framtidsäkert är att kunna köpa 1 till kort å dra det i SLI, men i detta fall så vore de katastrof då problemen kommer å bli för mycket

Skrivet av Bloopy:

Fråga 5: Enda rätta är att ge recensenter pengar för att att inhandla fysiska kort direkt från marknaden och låta dom göra egna tester, givetvis med inrådan/samverkan med er.

Fråga 6: Edit: Kan konsumenter få valfriheten att själva stänga av denna "defekta" minnesdel i uppdaterad drivrutin/firmware?

Fråga 7:Och varför är spec fortfarande fel?

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Söker en Nvidia tekniker för svar på frågor inte en pappersvändare!

Antydan till att Jen Andersson @Nvidia skulle vara en "pappersvändare"?
Tycker det är direkt osmakligt att uttrycka sig på det sättet knappt ett dygn efter hennes debut på Sweclockers forum.
Du vet ingenting om hennes kompetens.

Antagligen kommer all kommunikation skötas genom sådana som Jen. Internet består av för många forum och hemsidor för att dom ska kunna stationera ut Nvidia "technicians" som delar ut personlig service till personer som dig själv.

Hon är mellanhanden som sköter den delen. Så skärp dig..

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Antydan till att Jen Andersson @Nvidia skulle vara en "pappersvändare"?
Tycker det är direkt osmakligt att uttrycka sig på det sättet knappt ett dygn efter hennes debut på Sweclockers forum.
Du vet ingenting om hennes kompetens.

Antagligen kommer all kommunikation skötas genom sådana som Jen. Internet består av för många forum och hemsidor för att dom ska kunna stationera ut Nvidia "technicians" som delar ut personlig service till personer som dig själv.

Hon är mellanhanden som sköter den delen. Så skärp dig..

Tack för infon, jag står kvar vid min åsikt ändå.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ashtani:

Förstår bara inte hur vissa kan klara sig utan problem när "kortet hanterar inte mer" Borde ju vara lika för alla kort kan jag tycka!

Men som du säger, det är ett fint kort.. bara lanserat dumt eller kanske falskt ^^

Det är inte korten som skiljer från varandra sig utan hur de används. Det är bara vissa spel, vid vissa upplösningar som idag laddar så mycket resurser att VRAM överstiger 3.5 GB. Problemet är att nyare spel (ex. baserade på Unreal Engine 4) förväntas att överstiga 3.5 GB oftare.

Vissa som köpte GTX 970 planerade framåt och såg möjligheten att skaffa ytterligare ett vid ett senare tillfälle och köra SLI som en stor fördel. När man kör två kort i SLI så måste båda korten ha samma information i sitt minne. Så det betyder att trycket på minnet ökar ännu mer eftersom man med SLI ofta kör högre upplösning och större texturer än med endast en GPU. Det är här som begränsningen med 3.5 GB blir mest påtaglig och GTX 980 klarar sig betydligt bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Det är inte korten som skiljer från varandra sig utan hur de används. Det är bara vissa spel, vid vissa upplösningar som idag laddar så mycket resurser att VRAM överstiger 3.5 GB. Problemet är att nyare spel (ex. baserade på Unreal Engine 4) förväntas att överstiga 3.5 GB oftare.

Vissa som köpte GTX 970 planerade framåt och såg möjligheten att skaffa ytterligare ett vid ett senare tillfälle och köra SLI som en stor fördel. När man kör två kort i SLI så måste båda korten ha samma information i sitt minne. Så det betyder att trycket på minnet ökar ännu mer eftersom man med SLI ofta kör högre upplösning och större texturer än med endast en GPU. Det är här som begränsningen med 3.5 GB blir mest påtaglig och GTX 980 klarar sig betydligt bättre.

Det här är väl kontentan av hela tråden: Folk som har 970 SLI eller planerar för SLI kommer kanske få problem.
Dom som nöjer sej med ett kort kommer vara jättenöjda med ett bra och prisvärt kort, går liksom ändå inte att köra 1440p ultra på ett kort...

Visa signatur

MB: MSI B450 Tomahawk MAX| CPU: RYZEN 7 5700X| RAM: 16GB(2x8) Corsair Vengence LPX DDR4@3200Mhz| GPU: Sapphire Radeon RX 6600 XT Pulse 8GB| PSU: Corsair HX 850W 80+ Silver| SSD: Kingston A2000 500GB NVme|Chassi: Fractal Design Define R4| OS: Win 11 pro | CPU-kylning: Noctua NH-U14S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helionart:

Inlägget är omoget, barnsligt och fattigt. Din subjektiva upplevelse på 1080p är irrelevant när företag själva medgivit felaktigheter i specifikationen.
Ingen här gick med på att köpa 3.5 GB bra VRAM + 0.5 GB undermåligt VRAM som presterar rent av skit jämfört med det övriga segmentet. Det är 4 GB VRAM totalt ja. Men för att ge dig ett exempel, om jag sålde dig en macka som innehåll 85% vanligt pålägg, men 15% skit, skulle du kalla det en vanlig macka eller en skitmacka?

Tack för ditt mogna inlägg i kontrast till mitt omogna. Skönt med lite balans

Analogin du drar är ju knappast bra. Du får fråga något som "Om jag sålde dig en skinksmörgås, du åt den och den smakade precis som den skinksmörgås jag förväntade mig att den skulle smaka som och jag blev lika mätt som jag hade trott att jag skulle bli, men att det bara var 85% så mycket skinka på som jag från början trodde att jag hade betalat för. Skulle jag då kalla det för skinksmörgås eller skulle jag bli grinig som en liten bebis och vilja lämna tillbaka skinksmörgåsen?"

Dålig analogi som sagt...

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sirme:

Du har precis bevisat varför vi som bryr oss om att de ljög måste göra det, för om alla konsumenter var som dig skulle vi ligga riktigt illa till, ditt inlägg är inget annat än provocerande och en skymf mot kritiskt tänkande:)

Man väljer sina fighter...
Spännande att så många "vet" att Nvidia ljög. Jag tror de mörkade, men jag har egentligen ingen aning. Shit happens liksom...
Hade folk varit gnälliga på en rimlig nivå hade jag förstått det, men jag har läst nog med inlägg från fjortisar med 0 kunskap och behov för att tycka att nivån är rimlig (Menar inte dig - Vet inget om dig, men det är väl lika bra jag skriver det för folk har ju en benägenhet att suga åt sig negativitet som magneter)

Dessutom... om alla konsumenter vore som mig, så skulle vi slippa en massa gnäll och en jävla massa människor skulle sitta hemma och spela och vara glada istället för att gnälla i forum.

Ha en bra dag!

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem

Först gick Nvidia ut med att de arbetade på speciella drivrutiner till GTX970 för att maximera effektiviteten för det segmenterade minnet.

http://www.pcgamer.com/nvidia-working-on-driver-update-to-add...

Well. Glöm det med. Eftersom. Det finns ju inget problem där heller! Vi har ju 4 grymma GiB VRam! Det är ju en "feature"!:D

http://www.kitguru.net/components/graphic-cards/anton-shilov/...

http://www.pcworld.com/article/2876802/nvidia-plans-geforce-g...

Märker ni hur tonen börjar förändras från "4 GiB fullt användbart minne!" till mer "Den vanliga 1080p användaren behöver ytterst sällan mer än 3.5 GiB minne".

Snart har vi svalt kamelen utan att ens veta om det själva.

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)