Vilken bredbandsleverantör är bäst av dessa? (fiber, villa)

Permalänk
Medlem

Vilken bredbandsleverantör är bäst av dessa? (fiber, villa)

Har köpt ett hus med Telia öppen fiber indraget. Vilken bredbandsleverantör ska jag välja?

Telia
Bahnhof
Alltele
T3
Universal
Bredband2
Tyfon
NetatOnce
Boxer

Har inte hört talas om hälften av dem... Har idag fiber från Tele2 i lägenheten och är nöjd med dem men de finns inte att välja här.

Spontant känns det som Bahnhof eftersom man hör så mycket gott om dem angående integritetsskydd (de lagrar väl IP-adresser men raderar dem efter några sekunder, var det inte så?), men även Alltele har nån tjänst som ingår som anonymiserar din IP.

Prismässigt ligger alla relativt lika med 270-330 kr/mån för 100/10.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Den med kortast bindningstid och lägst pris är mina 50cent.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Bahnhof, alla kommer säga bahnhof

Permalänk
Medlem

Valde Bahnhof när jag stod inför samma val som dig. Super nöjd! Dock så fick vi en delad IP-adress med NAT-type strict så det gick inte att spela :/ Bara att maila supporten och dom fixar det. Bara så du vet ifall du väljer Bahnhof

Visa signatur

Sju lik i en låda, alla hade klåda.

Permalänk
Medlem

Fiber är generellt väldigt stabilt (över lag har Sverige väldigt tillförlitligt nät) fram till Bob grävmaskinist leker på gatan. Med det i beaktande kolla med plånboken samt se till att ha kvalitativa grejer på din sida av överlämningspunkten som är stabila.

Vad det gäller loggning så loggas många system långt mer än man tror och är djupt rotat i OS-strukturen. Bara den datorn jag sitter på nu vilken ominstallerades 22/1 innehåller 14561 loggrader (händelser). Min laptop senast rensad inför terminsstart innehåller 35438 rader så var inte för naiv angående loggning. System loggas och kommer loggas om inte för polisiärt utredningsarbete för rent säkerhetssyfte....

Visa signatur

Dator 1: AMD Phenom II x6 T1100, Asus Sabertooth 990FX, 16GB Kingston HyperX DDR3 1600MHz, AMD HD6950 2GB, Crucial m4 SSD 128GB, 2x Samsung 1TB 5400 RPM | Dator 2: Intel Core i5 2,6 GHz, 2x4GB DDR3 1600 MHz, Nvidia Geforce GT630, Crucial m4 SSD 128GB | Dator 3: Intel Celeron G530, Gigabyte GA-H61MA-D3V, 8BG Kingston HyperX DDR3 1333MHz, AMD HD5450 512MB, Crucial M4 64GB |

Permalänk

Bahnhof är alldeles för dyra. De 250/100 Mbit som jag har kostar 645 sek medan alla andra operatörer tar som högst 499 sek i månaden.

Jag funderar på att skaffa Bahnhof 250-100 Mbit bredband.
När jag jämför priserna med andra bolag så är Bahnhof mycket dyrare än konkurrenterna i öppen fiber nät.

250/100 Mbit/s 322 kr i 3 mån 645 kr

Det är nästan 150 sek dyrare än alla andra operatörer.

Priserna varierar i olika nät, vi har ingen bindningstid bl.a. vilket gör att du enkelt kan avsluta ditt abonnemang hos oss vid ex. flytt eller andra omständigheter.

Med vänlig hälsning

Jerker Albinsson
Bahnhof Kundtjänst

Ingen ut av operatörerna har en bindningstid längre en månad och så bra är de inte att jag kan betala 150 sek mer i månaden.
Idag har jag Telia 250/100 Mbit/s och jag får ut 317/132 Mbit/s och är jätte nöjd.

Permalänk
Medlem

Jag stod inför samma val som dig TS. tillslut blev det Bahnhof 100/10, inget annat än supernöjd. Extremt nöjd över deras kundservice också. Bara se till att ringa och be om en publik-ipadress

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Medlem

Säger själv Telia. Aldrig haft problem som ej var problem jag har orsakat själv. Alltid fungerat bra med bra hastigheter, och får oftast ut mycket mer än jag betalar för. Aldrig haft problem med kundtjänsten heller. Varit snabbt och effektiv lösning på allt. Det är alltså mycket bättre än Telias ADSL front, för den är... ja.... som den är. Hade deras VDSL förut och det var inge vidare alls. Men fibern är go!
Tydligen mycket bättre peering än de flesta kompisar också. De kör på banhof och bbb.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Inaktiv

Telia, utan tvekan. Har bytt från Bahnhof till Telia och är fruktansvärt nöjd, både med support och stabilitet.

Permalänk

Älskade T3 men desvärre i flytten blevjag mer eller mindre tvingad till Felia och bara haft bekymmer sedan dess. Notera detta är Felias fiber och inte deras adsl man drogs med i många många år... Länge leve valfrihet!

Permalänk
Medlem

Jag gick över från BBB till Bahnhof, Bahnhof var också billigast för mig. Det var lite strul men ingenting som inte löstes tyvärr så verkar dom ha sjukt långa kötider till supporten och på mail.

Finns nog skit hos alla operatörer, generellt kan jag säga vill du använda en tunnel surfa anonymt så tycker jag bahnhof är lämpligast just nu (integrity, betaltjänsten kostar inte mycket). Annars spelar det ingen roll ingen operatör är perfekt men...

BBB har kraschat under 2014 det fungerar inte längre för många, just nu så undvik att gå in hos dom. Problemen kommer väll att lösas, har du tur så fungerar det men får du något problem eller vill säga upp räkna med att varken uppsägning eller problemen kommer att fungera, dom kommer att fortsätta fakturera dig, och kunder har fått krav från inkasso, har själv dåliga erfarenheter här.

Permalänk
Medlem

T3 funkar riktigt bra. Har haft dom från 2006 ungefär

Är inte så stora i dagsläget. men det funkar riktigt bra

Permalänk
Medlem

Som leverantör spelar det egentligen ingen roll eftersom du ingår i ett öppet nät eller stadsnät och oftast där bekymmer uppkommer. Sedan så ingår många i ett partnersystem, t.ex så använder Bahnhof routing genom telia inom europa och t.ex Bredband2 har jag för mig har Telenor som partner.

Från ett kund perspektiv så handlar det kanske mest om supporten man får via telefon eller mail som betyder något, men själv så har jag bara ringt till Bahnhof en gång på 6 år.

Sedan så kan jag väl tillägga att Alltele och Universal är samma företag och du kommer till samma support om du ringer.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Jag tänkte väl först Bahnhof, men nu är det flera här som verkar tycka att Telia sköter sig bra inom fiber (men kanske inte ADSL)?

Just peering är väl en viktig fråga. Jag vet att Bahnhof har bättre peering än t.ex. T3 och Alltele. Man kan ju iofs tycka att Telia borde ha bäst med tanke på hur mycket infrastruktur de äger (iom Skanova).

Priset är i princip samma för alla dit jag ska flytta. Inte mycket att göra åt.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Vilken bra tråd! Skall också flytta där dom har Telias öppna fiber.
Det lutar just nu åt Telia som leverantör då Bahnhof ej kunde leverera TV till den adressen, men det kunde Telia. Skönt o alla tjänster på ett ställe tycker jag.

Permalänk
Inaktiv

Oavsett vad alla säger så har jag varit skit nöjd med BBB. Har aldrig haft problem med supporten och alltid blivit bra bemött. Var kund hos de i 10 år ca. Visst finns det support som hänger upp sig på "starta om modemet/routern" så löser det sig oftast när man ber de starta om porten.

Nu har jag flyttat tll Trelleborg och använder deras öppna nät med Alltele. BBB och Alltele är som natt och dag, både i support och internet (hastighet, ping m.m). Hade det inte varit för att BBB är så dyrt att koppla upp här, hade jag utan tvekan använt de igen, men det är svårt att välja de, när Allele är under halva priset för 100/100 jämte BBB.

Permalänk
Medlem

Ja BBB's pris är för högt, de vill ha 100kr extra i månaden för 100Mbit upp. Så 100/100 blir typ 470kr i månaden enligt deras hemsida. Och att gå från 100 -> 250 är typ bara 30kr mer i månaden.

Och de som är mest lustigt är att Telenor äger BBB, så de skulle säkert kunna få gratis transit/routing genom Telenor där andra leverantörer betalar för det och ändå håller lägre priser.

Permalänk
Medlem

1. Telia otroligt stabilt
2. T3 otroligt bra kundservice

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk

Bahnhof köper transit av telia så jag tvivlar på att någon märker skillnad mellan dem. Personligen kör jag Bahnhof och skulle aldrig få för mig att byta. Gällande pris är de generellt sett bland de billigaste men det kan såklart skillja sig beroende på vilket stadsnät man befinner sig i. Min bedömning är att Bahnhof är betydligt mer prisvärda än Telia och dessutom gynnar du ett företag med en sund värdegrund.

Permalänk
Medlem

Hm, när jag surfade runt o kikade lite på priser så ser jag att Bahnhof tar 25kr för e-faktura(!?). Är det inte lite väl magstarkt? Nu må jag inte vara så insatt i e-faktura, men steget till autogiro är ju knappast gigantiskt. 300kr per år alltså om man inte vill ha autogiro.

Det där ska jag ha i åtanke när jag skaffar fiber frampå.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem

Stadsnät / fiber.. Det spelar sällan, eller aldrig någon roll vem man har som operatör. Det är inte deras nät, så alla leverantörer ger samma resultat. Det som skiljer är vad man får "till" tjänsten. Bahnhof har som nämnts ofta en NAT'ad adress, och inte en publik ip, AllTele / Universal har ofta dålig peering vilket gör att även om du har bandbredden, så får du dålig ping, vilket kan vara frustrerande både i spel, och film. Annat som skiljer är exempelvis adress / utrymme till hemsida på deras server, e-post tjänst, 1-5 IP's, usenet server, osv.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HALLO1000:

Bahnhof är alldeles för dyra. De 250/100 Mbit som jag har kostar 645 sek medan alla andra operatörer tar som högst 499 sek i månaden.

Jag funderar på att skaffa Bahnhof 250-100 Mbit bredband.
När jag jämför priserna med andra bolag så är Bahnhof mycket dyrare än konkurrenterna i öppen fiber nät.

250/100 Mbit/s 322 kr i 3 mån 645 kr

Det är nästan 150 sek dyrare än alla andra operatörer.

Priserna varierar i olika nät, vi har ingen bindningstid bl.a. vilket gör att du enkelt kan avsluta ditt abonnemang hos oss vid ex. flytt eller andra omständigheter.

Med vänlig hälsning

Jerker Albinsson
Bahnhof Kundtjänst

Ingen ut av operatörerna har en bindningstid längre en månad och så bra är de inte att jag kan betala 150 sek mer i månaden.
Idag har jag Telia 250/100 Mbit/s och jag får ut 317/132 Mbit/s och är jätte nöjd.

dy tycker att bahnhof är för dyra men ska ända skaffa bahnhof?

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Stadsnät / fiber.. Det spelar sällan, eller aldrig någon roll vem man har som operatör. Det är inte deras nät, så alla leverantörer ger samma resultat. Det som skiljer är vad man får "till" tjänsten. Bahnhof har som nämnts ofta en NAT'ad adress, och inte en publik ip, AllTele / Universal har ofta dålig peering vilket gör att även om du har bandbredden, så får du dålig ping, vilket kan vara frustrerande både i spel, och film. Annat som skiljer är exempelvis adress / utrymme till hemsida på deras server, e-post tjänst, 1-5 IP's, usenet server, osv.

B!

Bahnhofs NAT-lösning är en feature. Om du inte behöver publik ip är det ingen nackdel att köra nat'at. Om du vill köra med publik ip loggar du in på dhcp.bahnhof.se och matar in mac adressen på din router. Klart!

Permalänk
Medlem

Deras NAT'lösning är ett nödvändigt ont, helt enkelt för att det finns lite ont om IP'n kvar. Det är inte alla som kör med en lösning där det är möjligt att ange godtycklig MAC, det är som bäst en dålig lösning. De löser fortfarande det åt dig, om du hör av dig till dem, men det är ett handikapp man bör vara medveten om.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Personligen kör jag Bahnhof 100/10. Jag får direkt i uttaget 117/14.
Som den ärliga person jag är, så ringde jag upp dom och meddelade det.
Svaret blev något i stil med, "vad bra att allt fungerar som det skall, hellre lite för mycket än för lite"
Så hastigheten tuffar vidare. Jag kör dock Router som bromsar ner det hela till 115/13.4.
Summeringen är att jag ingenting annat är, än helt och hållet nöjd.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Jag har fiber på gång som kommer installeras inom en månad.
Jag undrar bara med er som redan har, kan man blanda tjänster?
Tänkte banhof som internet-leverantör och bredbandsbolaget som tv-leverantör om det är möjligt.