Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

är de nån som har problem med sitt nätverk att de får knappt ut 5mbit ? betalar i dagsläget för 250mbit/s och får knappt ut 5mbit 80% av tiden senaste månaden...

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk

Hastighetstestade lite trådlös uppkoppling med nya ComHem-routern. Visste inte att 5 Ghz gav så pass mycket bättre hastighet:

Via 2.4 Ghz: 104.6 Mbit/s upp och 53.7 Mbit/s ner
Via 5 GHz: 269,3 Mbit/s upp och 54,3 Mbit/s ner

Detta på en dator med ac-nätverk så klart.

Även mobilen (HTC One M7) ger bra siffror: 155.5 Mbit/s ner och 50.3 Mbit/s upp (5 Ghz-bandet). Nu önskar jag bara att det kommer en Chromecast som klarar 5 GHz.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickhe:

är de nån som har problem med sitt nätverk att de får knappt ut 5mbit ? betalar i dagsläget för 250mbit/s och får knappt ut 5mbit 80% av tiden senaste månaden...

http://i.imgur.com/g20GFU8.png

Nej, något i den stilen har jag inte märkt av. Nu körde jag några mätningar och den första gav i och för sig "bara" ~80 Mbit/s, medan de tre senare alla hamnade över 100 Mbit/s ner. Jag 100/10 så att det inte blir mer kan jag ju inte gärna klaga på. Skicka ligger typ på 11-12 Mbit/s. Svarstiden svajade lite upp och ned. Jag tittade inte på alla mätningar, men de två sista gav den ena 24 ms och den andra 10 ms.

Däremot har jag märkt att nätet verkar fimpa uppkopplingen någon eller några minuter med oklart mellanrum. Det är inte ens varje dag. Jag tittade i loggen tidigare idag (eg. igår) när det hände och gången innan var i söndags.

Skrivet av distortion10000:

Hastighetstestade lite trådlös uppkoppling med nya ComHem-routern. Visste inte att 5 Ghz gav så pass mycket bättre hastighet:

Via 2.4 Ghz: 104.6 Mbit/s upp och 53.7 Mbit/s ner
Via 5 GHz: 269,3 Mbit/s upp och 54,3 Mbit/s ner

Detta på en dator med ac-nätverk så klart.

Även mobilen (HTC One M7) ger bra siffror: 155.5 Mbit/s ner och 50.3 Mbit/s upp (5 Ghz-bandet). Nu önskar jag bara att det kommer en Chromecast som klarar 5 GHz.

Kruxet är ju bara att 5 GHz har sämre räckvidd och tappar rejält med signal igenom väggar etc. Sedan får min bärbara frispel när jag prioriterar 5 GHz högre än 2,4 GHz och den hamnar i gränslandet. Då kan det börja hoppa mellan näten med slutresultat att det inte fungerar alls, så det blir då till att gå in och prioritera upp 2,4 GHz. Jag gissar dock att en router med bättre antenn, eller rättare sagt en antenn alls värd namnet, skulle utöka räckvidden tillräckligt.

Permalänk
Medlem

f.d telia kund sedan många år!

" Bredband 250 " Är väl rätt nöjd ändå måste jag säga, dock är den routern jag fick mer högljudd än min dator.. -.-'

PS: kabel direkt in i router / vägg!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av bare:

http://i.imgur.com/8UhBm8e.png

" Bredband 250 " Är väl rätt nöjd ändå måste jag säga, dock är den routern jag fick mer högljudd än min dator.. -.-'

PS: kabel direkt in i router / vägg!

"något gick fel under mätningen" brukar man få i firefox och chrome, testa om du tom får bättre hastighet i IE.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Skrivet av ztenlund:

Kruxet är ju bara att 5 GHz har sämre räckvidd och tappar rejält med signal igenom väggar etc. Sedan får min bärbara frispel när jag prioriterar 5 GHz högre än 2,4 GHz och den hamnar i gränslandet. Då kan det börja hoppa mellan näten med slutresultat att det inte fungerar alls, så det blir då till att gå in och prioritera upp 2,4 GHz. Jag gissar dock att en router med bättre antenn, eller rättare sagt en antenn alls värd namnet, skulle utöka räckvidden tillräckligt.

Självklart är det så. Man får hitta balansen mellan var det är OK med 5 GHz eller 2.4 GHz. Nu var jag i samma rum som routern, då är 5 GHz överlägsen. Kanske få upprepa testet från rummet där jag oftast sitter och jobbar trådlöst med datorn. Men nu ville jag testa maxhastighet för routern via Wifi.

Skrivet av bare:

http://i.imgur.com/8UhBm8e.png

" Bredband 250 " Är väl rätt nöjd ändå måste jag säga, dock är den routern jag fick mer högljudd än min dator.. -.-'
!

Routern är mer högljudd än datorn? Vilken router är det du pratar om? Min router är fläktlös och helt tyst.

Skrivet av Phunky:

"något gick fel under mätningen" brukar man få i firefox och chrome, testa om du tom får bättre hastighet i IE.

Jag får konsekvent högre hastighet i Chrome än i IE. Inga jätteskillnader men Chrome visar alltid lite högre.
Och jag har inte sett några meddelanden om fel under mätning i Chrome heller.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Resetting the cable modem due to T4 timeout tyder på att signalen till dig klipper, är det återkommande i loggen så anmäl till comhem om du inte har nån egenpulad 10+år gammal koaxkabel mellan uttag och modem, då bör du nog skaffa en ny sån istället. Ibland ser man dessa avbrott på analog och digitaltv också genom avbrott eller färsämrad kvalité i bilden så händer det samtidigt är det åtminstone fel från uttaget och ut i comhem's nät..

Tack för svaret. Kör med den medföljande kabeln. Pratade med comhem och gjorde en felanmälan så dom skulle logga och se hur det ser ut mot byggnaden, om grannarna också har problem. Så jag väntar på svar.

Permalänk
Medlem

Nyligen kunde hos comhem och upplevt dåliga svarstider.
Behöver därför hjälp att utvärder följande bild

Dold text

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plogis:

Nyligen kunde hos comhem och upplevt dåliga svarstider.
Behöver därför hjälp att utvärder följande bild

Tacksam för svar!

WiFi eller kabel?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Plogis:

Nyligen kunde hos comhem och upplevt dåliga svarstider.
Behöver därför hjälp att utvärder följande bild

Tacksam för svar!

Avarage ser väl ok ut på 23ms mot sunet när det gäller koax och adsl, ska väl gå att se maxvärden också? Förklara vad du upplever för problem och mot vad. Är ju inte alls säkert att du har bra ping mot annan destination men det är då ofta utanför ISPns nät vilket dom inte kan korrigera i många fall. Det kan vara en smart ide att lägga en paralell pingplotter mot ditt modem (om man kör med nat på) så man ser om tex pingspikar inte även uppkommer där av nån anledning...

Alla "fel" på ***.net.comhem.com kan du ignorera om pingen mot slutdestinationen är hyffsad. Inte ovanligt att comhems routrar nedprioriterar eller helt blockar direktping emot sig när det blir lite mer last kväll och helg.

Strax efter 19:45 ser grafen längst ner lite märklig ut, blev det 179ms mot sunet då? För det är inte normalt. Det man måste vara hypernoga med på koax är att ingen bakom modemet sätter igång och nyttja mer än 90% av uploaden (torrents/spotify/cloudstorage som gör backups ibland kan störa), då kommer pingen dra åt pipsvängen...

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

HJÄLP

Köpte en netgear R7500 router och stängde ner bryggan på mitt comhem modem. Allt fungerar fint, men så fort jag slår på mitt ps4 så fungerar ingen wifi enhet. Kommer inte åt internet på nått annat än ps4. När ps4 är avstängt så fungerar alla enheter. Vad ska jag göra? Helt nybörjare på detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av issa80:

Köpte en netgear R7500 router och stängde ner bryggan på mitt comhem modem. Allt fungerar fint, men så fort jag slår på mitt ps4 så fungerar ingen wifi enhet. Kommer inte åt internet på nått annat än ps4. När ps4 är avstängt så fungerar alla enheter. Vad ska jag göra? Helt nybörjare på detta.

Kör alla enheter dvs ps4 och wifienheterna på R7500 eller är vissa enheter fortfarande ansluten till modemet från comhem? Är allt anslutet till R7500 så bör du nog uppdatera firmware på den, då har den nått spunk för sig. Är vissa enheter fortfarande ansluten mot modemet från comhem så lär du överskrida de 4 externa ipadresser man får från comhem när man slår av nat/bryggar.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av distortion10000:

Självklart är det så. Man får hitta balansen mellan var det är OK med 5 GHz eller 2.4 GHz. Nu var jag i samma rum som routern, då är 5 GHz överlägsen. Kanske få upprepa testet från rummet där jag oftast sitter och jobbar trådlöst med datorn. Men nu ville jag testa maxhastighet för routern via Wifi.

Routern är mer högljudd än datorn? Vilken router är det du pratar om? Min router är fläktlös och helt tyst.

Jag får konsekvent högre hastighet i Chrome än i IE. Inga jätteskillnader men Chrome visar alltid lite högre.
Och jag har inte sett några meddelanden om fel under mätning i Chrome heller.

CH7284E, ser ut som en Apple TV i storleken dock pimpad vit med blåa dioder och en fläkt.. Inge vidare, ska se om denna kan återlämnas!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk

Vad anses vara tolererbart när det kommer till nertid?
Vi har dagligen ett par minuter, vissa dagar uppemot en timme, nertid då routern säker "Access Denied" på status för modemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Kör alla enheter dvs ps4 och wifienheterna på R7500 eller är vissa enheter fortfarande ansluten till modemet från comhem? Är allt anslutet till R7500 så bör du nog uppdatera firmware på den, då har den nått spunk för sig. Är vissa enheter fortfarande ansluten mot modemet från comhem så lär du överskrida de 4 externa ipadresser man får från comhem när man slår av nat/bryggar.

Inget är tyvärr inkopplat till comhem modemet. Ska kolla igen om nån uppdatering finns till routern, men har för mig att det inte gör det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Constant3831:

Vad anses vara tolererbart när det kommer till nertid?
Vi har dagligen ett par minuter, vissa dagar uppemot en timme, nertid då routern säker "Access Denied" på status för modemet.

Det är samma sak som jag också ser när mitt går ned. Mer än några minuter har jag dock inte varit med om än och det är inte precis varje dag, men ändå relativt ofta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av zappee:

Någon som märkt problem med VPN på sistone?

Får bara ut 4-8mbit/s ner.

Testat med två datorer, med och utan NAT och med både PrivatVPN och Mullvad.

Håller på att hjälpa en vän med PIA VPN och han får ut samma hastighet på sin 100/10-lina från ComHem. Hittade du någon lösning till problemet?

Permalänk

Har ett problem med en ny router som jag föröker få igång.
Har ett cg3700 modem från comhem där jag stängt av "router mode" ifrån den så jag jag kopplat min nya router.
Internet fungerar med kabel och till telefoner trådlöst däremot en älldre windows 7 laptop får ingen internet anslutning, bara lokalt.
Några tips på vad jag kan ha missat eller gjort för fel.

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus VI Hero CPU: i7 4770k RAM: G.Skill Ares 16GB
PSU: Corsair TX Series 650W GPU: GIGABYTE GTX670 OC
Chassi: Antec P280 Cpu-Kylare: Stock SSD: Samsung 840 EVO Series 250GB
OS: Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av DragonRapide:

Har ett problem med en ny router som jag föröker få igång.
Har ett cg3700 modem från comhem där jag stängt av "router mode" ifrån den så jag jag kopplat min nya router.
Internet fungerar med kabel och till telefoner trådlöst däremot en älldre windows 7 laptop får ingen internet anslutning, bara lokalt.
Några tips på vad jag kan ha missat eller gjort för fel.

Du har stängt av NAT alltså. IPadresserna är således 192.100.x.x?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag får konsekvent högre hastighet i Chrome än i IE. Inga jätteskillnader men Chrome visar alltid lite högre.
Och jag har inte sett några meddelanden om fel under mätning i Chrome heller.

Testade med IE nu, lite skillnad! Dock denna förbaskade kylningen på routern, funderar starkt på att avmontera fläkten och karva upp större plats för en typ 120mm som går på lågvarv.. Undra vad comhem kräver i ersättning om man måste tjinga tillbaka skiten dock

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av bare:

Testade med IE nu, lite skillnad! Dock denna förbaskade kylningen på routern, funderar starkt på att avmontera fläkten och karva upp större plats för en typ 120mm som går på lågvarv.. Undra vad comhem kräver i ersättning om man måste tjinga tillbaka skiten dock

http://i.imgur.com/pHm4fGu.png

Har du nya 4portars compal eller 2portars? Det är bara 2portars som har en fläkt så låter modemet är de nog lika bra att du ringer comhem och får det utbytt. På 2portars är det väl fläkten som är kass och och om du upplever det på 4portars är det väl s.k. coilwind som även andra elektriska produkter kan råka ut för med dåliga kondensatorer.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Har du nya 4portars compal eller 2portars? Det är bara 2portars som har en fläkt så låter modemet är de nog lika bra att du ringer comhem och får det utbytt. På 2portars är det väl fläkten som är kass och och om du upplever det på 4portars är det väl s.k. coilwind som även andra elektriska produkter kan råka ut för med dåliga kondensatorer.

Jag lyckades dra nitlotten om att få en 2-portars såklart Nä men det är med största sannolikhet fläkten, kondensatorspök brukar vara en annan typ utav ljud

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av bare:

Jag lyckades dra nitlotten om att få en 2-portars såklart Nä men det är med största sannolikhet fläkten, kondensatorspök brukar vara en annan typ utav ljud

Den nya med fyra portar har bara funnits i ComHems ordinarie sortiment sedan i onsdags, dvs 28/1, så det är inte så konstigt. Jag har 4-portars och den är knäpptyst, kan hålla örat mot den utan att höra någonting.

edit: såg nu att du är helt ny ComHem-kund, då var det riktig osis att du inte fick nya routern. Förutom att den är tyst så är det väldigt mycket bättre router-funktionalitet i den. Försök få den bytt.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av distortion10000:

Den nya med fyra portar har bara funnits i ComHems ordinarie sortiment sedan i onsdags, dvs 28/1, så det är inte så konstigt. Jag har 4-portars och den är knäpptyst, kan hålla örat mot den utan att höra någonting.

edit: såg nu att du är helt ny ComHem-kund, då var det riktig osis att du inte fick nya routern. Förutom att den är tyst så är det väldigt mycket bättre router-funktionalitet i den. Försök få den bytt.

Yeah! Men jag mailade dom i förmiddags, får väl se vad mina valpögon kan lyckas med!

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Dockland:

Du har stängt av NAT alltså. IPadresserna är således 192.100.x.x?

hmm inte riktigt. Kör ipconfig på min dator då får jag ipv4 192.168.38.196

Däremot så löste jag problemet med laptopen. UpNp var inte påslaget på den nya routern.

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus VI Hero CPU: i7 4770k RAM: G.Skill Ares 16GB
PSU: Corsair TX Series 650W GPU: GIGABYTE GTX670 OC
Chassi: Antec P280 Cpu-Kylare: Stock SSD: Samsung 840 EVO Series 250GB
OS: Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

har comhem någon timeout på ftp och ssh? kvittar port. Kan inte ens vara inaktiv i 2-3 minuter innan man måste återansluta. Skit störande.

Permalänk
Medlem

Har fått testa den nya routern i en vecka nu, och måste ge en eloge. Tidigare hade jag problem med wifi i delar av lägenheten, men denna har klart bättre nätverk, och jag snittar på 100 ner och 50 upp med wifi, och på runt 400 ner trådat. Den verkar även stabilare än den gamla.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Fler som har problem med comhem (gbg)? Kan inte ens komma åt deras driftstatus el ens hemsida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DragonRapide:

hmm inte riktigt. Kör ipconfig på min dator då får jag ipv4 192.168.38.196

Däremot så löste jag problemet med laptopen. UpNp var inte påslaget på den nya routern.

Jag skrev fel. Det skall vara 192.168.x.x Då verkar du ha NAT aktiverat.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K