Permalänk

Fick lagg i spel efter överklockning

Tja !

Jag testade efter tips igår att överklocka min FX8350, med moderkortets överklockning når jag 4,3 Ghz, men då jag testade med AMD overdrive så hamnade jag på 4.7 Ghz men då började hela datorn lagga som en tok, jag hade lägre FPS förut, men mindre stutter men nu i 4.7 då vart det mer frames men då fick jag stutter som FN i stället.

Nån som har tips på vad det beror på.

Permalänk

Körde du automatisk överklockning?
Vad har du för kylare?

Gissar snabbt på överhettning.

Visa signatur

AsusZ170 - 6600K - 1TB Samsung 850 - Fury X - 2560x1440
Denon PMA-1560 - Cerwin Vega AT100

Permalänk

Jag kör med Hyper 212 kylaren, men det vart direkt jag startade spelet, spelet hade inte ens varit igång mer än en minut typ

Permalänk
Medlem

Tjena, Det låter ju helt klart som en ostabil klock, det kan ju bero på flera faktorer kanske att din cpu inte riktigt klarar av så hög klockfrekvens alternativt att den blir för varm och där med throttlar, sen kan du ju också vara att den får för låg volt för att vara stabil vid den klockfrekvensen.

Somsagt klocka manuellt istället för att använda dig av automatiserad överklockning hitta frekvens och volt som funkar med dig för rimliga temperaturer.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Har du ens stresstestat din överklockning och kontrollerat temperaturer osv? Vad kör du för spänning till processorn?

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk

Kanske är orelevant men FX-6350 har en rekomenderad högsta klock på ca 4.6-4.7ghz, fick reda på detta när jag googlade lite. har dock bara fått min stabil vid 4.5ghz

Visa signatur

Spec Dator:
Chassi:Fractal Design Define S Mobo:ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING CPU:Intel Core i9 9900K stock Kylare:Cooler Master MasterAir Maker 8 RAM:16Gb DDR4 3000mhz GPU:2080Ti ROG STRIX GAMING OC SSD:Adata SX900 128GB M.2 SSD:Intel 660p 2TB HDD:1TB Seagate Baraquda 7200RPM SSHD:2TB Seagate Firecuda PSU:Corsair RM750x 80+ Gold OS:Windows 10 pro

Permalänk
Medlem

ostabil överklockning. Du måste köra stress och stabilitetstester innan du börjar spela med en överklockning, annars går det som det har gjort för dig nu.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

FX8350 har jag kört i 4,5 stabilt utan att pillra på spänningen men över de då får man höja spänningen

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Om du klockar med AMD overdrive och använder den automatiska överklockningsfunktionen så kan du få för höga spänningar till CPUn (vcore). Det är med stor sannolik detta som gör att du har problem då det skapar hög värme samt eventuellt andra störningar. Detta kan till och med förstöra CPUn väldigt fort!

Klocka inte med mjukvara om man inte måste (gör det bara om man har ett "fattigt" bios osv). Gör så här istället.

Gå in i bios
Stäng av:

*Spread spectrum som när den är på ger ostabila klock (detta är en helt onödig funktion för alla 99,9999% av alla användare. stäng av den bara och tänk inte mer på den)

*Turbo Core

*Cool and Quiet kan du ha på om du vill ha en tystare och strömsnålare dator i vardagsarbete men stäng av alla andra strömsparfunktioner.

Sedan klockar du manuellt med "muliplier" (factorn som ställer in klock på CPUn mot basfrekvensen) och "vcore" (drivspänningen till CPUn).
Kolla runt vilka andra spänningar som är normalt med klockning av din CPU och har detta i åtanke när du sakta arbetar dig uppåt med mulipel och vcore.

Gör backup på din systemdisk och andra viktiga grejer. När man klockar för optimistiskt så kan systemdisken bli störd så att windows inte kan bootas.

Permalänk
Avstängd

4700 på en 212 det klarar inte den kylaren skulle säga max 4400 över det så går man in i värmeskyddet om man ska köra nått som ger tung belastning och testa vad du får för temp i tex occt som pressar ur den riktigt

man kan köra 5ghz om det är så men om den stuttar så är det antingen ostabilt eller för varmt eller att den ligger på för låg vcore då kan man med få det fenomenet = ostabilt eller ev om man kör med klent moderkort så kan man få överhettade mosfets eller att moderkortet inte orkar mata ström nog eller nätagget inte pallar med att mata ström nog

men med en 212 och rätt bra ex + 2 x 140mm fläktar på min gamla fx så pallade den max 4400 mhz om man inte vara så petig med tempen

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rinsewood:

Tja !

Jag testade efter tips igår att överklocka min FX8350, med moderkortets överklockning når jag 4,3 Ghz, men då jag testade med AMD overdrive så hamnade jag på 4.7 Ghz men då började hela datorn lagga som en tok, jag hade lägre FPS förut, men mindre stutter men nu i 4.7 då vart det mer frames men då fick jag stutter som FN i stället.

Nån som har tips på vad det beror på.

Vad har du för moderkort?

Min första tanke är CPU:n throttlar pga. överhettning av processorn eller att ditt moderkorts VRM blir för varma (hade de problemet själv på ett moderkort). Har du stresstestat något eller hoppa du direkt in i spelandet? En effektiv klockning skall vara stabil...

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming - SSD OS: Samsung 970 EVO (1tb), SSD lagring: Kingston NV2 M.2 NVMe(2tb), CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 2x16GB 3600MHz Cl16, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR