Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Windows 10 gratis för Raspberry Pi 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeagan:

HOLY COW är min åsikt, om det handlar om en fullversion av windows.
Är det Windows RT (som redan blivit skrotat) som försöker komma tillbaka så är det inte ens något jag kommer att vilja ta i med tång. Det går helt enkelt inte att hitta ett gränssnitt som är sämre på precis allt

Beror väl på tillämpningen? Skulle du kanske kunna tänka dig en ren skrivbordslösning på en telefon, display i en bil eller på kylskåpsdörren?
Startskärmen fungerar bra i dessa tillämpningar och ska jag vara helt ärlig så har jag även om det inte är helt optimalt inga större problem med startskärmen även i en ren desktop situation.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Det måste ju vara den perfekta surf- och bankdatorn?

Ingen tidsram när W10 blir tillgängligt, eller händer det inte förrän det släpps på riktigt?

Skrivet av Aleshi:

Kanske ska förtydligas att det bara är en RT/WP-liknande variant av windows 10. Inte så kapabel till något alls jämfört med riktiga Windows alls med andra ord. Samma handikappade Windows som bärbara enheter under 8" får.

Skrivet av zeagan:

HOLY COW är min åsikt, om det handlar om en fullversion av windows.
Är det Windows RT (som redan blivit skrotat) som försöker komma tillbaka så är det inte ens något jag kommer att vilja ta i med tång. Det går helt enkelt inte att hitta ett gränssnitt som är sämre på precis allt

Det är klart att det är en RT version. Kan inte vara något annat, då det inte är en x86 CPU.

Problemet är att tex bank, SVT och lite andra sådant stöd har (förr) varit väldigt sparsamt, då det trots allt är en väldigt liten marknad.
Säger så här:
Om du vill klaga på att det inte är ditt perfekta OS när du betalat 1000kr+ för det, det kan jag förstå.
Om du vill klaga på ett OS alternativ som kostar 0 kr, då är något fel på dig. Välj något annat gratis alternativ.

Eller köp en av de x86 baserade små datorerna som också har recenserats här på swec, för ca 1000kr för liknande grund + OS 1000kr, så får du allt du ville ha.

Tycker faktumet att denna enhet ska vara till experiment, små maskiner mm, så behöver den inte fungera som en fullfjädrad THX Surroundljud, 4k film/Spel maskin heller. Den kan dock vara ett coolt litet sätt att göra automatisk hundlucka, eller något annat kul med.

DunderKlumpen: Om du menar Windows 10 i allmänt så har det varit tal om 3:e kvartalet 2015. Om IoT versionen kommer samtidigt vet jag ej. Dock finns Preview version av Windows 10 tillgängligt att testa sedan slutet på förra året, och för ca 1 vecka sedan så släpptes Consumer versionen, där mer och mer görs tillgängligt.

Permalänk
Medlem

Den stora nyheten här var Raspberry pi 2.

Vad sen "Windows 10" kommer innebära vet ingen annat än att det blir nåt special eftersom CPU inte är Intel x86. Tråkigt att artikeln bara jublar över Windows...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Paddanx:

Det är klart att det är en RT version. Kan inte vara något annat, då det inte är en x86 CPU.

De har ju till exempel haft windows ce förr; kanske behöver det inte nödvändigtvis vara "rt" (vad det nu innebär)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Mycket trevligt detta! Skulle man kunna köra Netflix på denna då med Windows 10?

Om appen från win 8 finns kvar i 10 bör det fungera

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Om det handlar om Windows som OS-kärna på en enhet utan GUI: varför skulle någon vid sina sinnens fulla bruk välja Windows över Linux på en sådan enhet? Både resursmässigt och framförallt funktionsmässigt är ju Linux ljusår före på sådana enheter.

Finns par anledningar kan jag säga, beror liksom på vad man ska göra, T.ex. instängda system.

Just där jag jobbar har vi förvisso löst det med Linux + Mono, då vi alla arbetar med just C# och har vår kodbas i detta språk, vist kan vi skriva det i andra språk men vi snackar år av omskrivningar, vist kunde ett annat språk ha valts till att börja med men har man redan ett befintlig kodbas och får nya krav så är inte detta heller alltid ett val då återigen så snackar vi lång utvecklingstid.

Så istället bestämde vi oss för Mono under linux på små arm kort för våra instängda system, Vilket har funkat "sådär", det är långt ifrån problemfritt, största problemet är alla minnesläckor som den dräller av. Nu är det oftast inte något de flesta stöter på, men när du kör instängda system som behöver ha månaders uptime så är dessa byte/minut minnesläckor ganska problematiska på små instängda ARM system.

Men om vi nu kan köra det med det officiella .NET som vi vet inte lider av dessa problem, dessutom få Windows gratis på dessa instängda system så är dessa enheter riktigt lockande. Nu finns det andra lösningar, men de är långt mycket dyrare och kunder är inte precis villiga att betala dom beloppen så Linux blev det för oss, och för oss funkar det, jag tvivlar på att vi inte är dom enda som har dessa problem heller för all del.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Paddanx:

Eller köp en av de x86 baserade små datorerna som också har recenserats här på swec, för ca 1000kr för liknande grund + OS 1000kr, så får du allt du ville ha.

Tycker faktumet att denna enhet ska vara till experiment, små maskiner mm, så behöver den inte fungera som en fullfjädrad THX Surroundljud, 4k film/Spel maskin heller. Den kan dock vara ett coolt litet sätt att göra automatisk hundlucka, eller något annat kul med.

DunderKlumpen: Om du menar Windows 10 i allmänt så har det varit tal om 3:e kvartalet 2015. Om IoT versionen kommer samtidigt vet jag ej. Dock finns Preview version av Windows 10 tillgängligt att testa sedan slutet på förra året, och för ca 1 vecka sedan så släpptes Consumer versionen, där mer och mer görs tillgängligt.

2000kr är väldigt mycket mer än 300kr, så det går inte ens att jämföra. Får hoppas att det är en tillräckligt bra variant som släpps till RPi.

Nej, jag menar inte W10 allmänt.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av MugiMugi:

Finns par anledningar kan jag säga, beror liksom på vad man ska göra, T.ex. instängda system.

Just där jag jobbar har vi förvisso löst det med Linux + Mono, då vi alla arbetar med just C# och har vår kodbas i detta språk, vist kan vi skriva det i andra språk men vi snackar år av omskrivningar, vist kunde ett annat språk ha valts till att börja med men har man redan ett befintlig kodbas och får nya krav så är inte detta heller alltid ett val då återigen så snackar vi lång utvecklingstid.

Så istället bestämde vi oss för Mono under linux på små arm kort för våra instängda system, Vilket har funkat "sådär", det är långt ifrån problemfritt, största problemet är alla minnesläckor som den dräller av. Nu är det oftast inte något de flesta stöter på, men när du kör instängda system som behöver ha månaders uptime så är dessa byte/minut minnesläckor ganska problematiska på små instängda ARM system.

Men om vi nu kan köra det med det officiella .NET som vi vet inte lider av dessa problem, dessutom få Windows gratis på dessa instängda system så är dessa enheter riktigt lockande. Nu finns det andra lösningar, men de är långt mycket dyrare och kunder är inte precis villiga att betala dom beloppen så Linux blev det för oss, och för oss funkar det, jag tvivlar på att vi inte är dom enda som har dessa problem heller för all del.

C#/.Net är ett trevligt språk på en mogen plattform och fungerar jättebra i de flesta "enterprise-miljöer" därför att man kör på en plattform (Intel Xeon E3/E5) som typiskt är brutal overkill för den uppgift som plattformen ska hantera. Eventuella flaskhalsar ligger i dessa system till väldigt nära 100% i databasen och/eller motorer som ofta är skrivna i C++ (då de är prestandakritiska).

Som plattform är .Net för tillfället rejält akterseglad av de vanligaste JVMerna, man väljer helt enkelt inte .Net i lösningar där prestandaflaskhalsarna faktiskt ligger i det som körs på den virtuella maskinen, där väljer man Java (även om OSet är Windows).

RPi2 är en väldigt svag plattform jämfört med även den billigaste Xeon E3, så runtime-prestanda på plattformen är viktigt -> .Net borde rimligen vara helt diskvalificerad oavsett OS, framförallt när JVMer är betydligt mer mogna på ARM och rejält mycket effektivare oavsett CPU-arkitektur.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om det är den fullfjädrade skrivbordsvarianten de menar: Hurra!
Annars: Gäsp!

Men är de smarta så är det såklart det första alternativet. Vore fint att kunna ha en fullt duglig surfdator för det priset!

Hur vore det smart att slänga med fullversionen av W10 till en enhet som kostar 350~ kr när en W10-licens kommer kosta runt 900? Snarare rätt korkat. Bra för oss dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Om det handlar om Windows som OS-kärna på en enhet utan GUI: varför skulle någon vid sina sinnens fulla bruk välja Windows över Linux på en sådan enhet? Både resursmässigt och framförallt funktionsmässigt är ju Linux ljusår före på sådana enheter.

Jag kan komma på flera anledningar:
Man behöver inte administrera OS, man lägger det på ett SD kort och kör deploy via nätverket utan att behöva konfigurera eller tänka på inställningar för OS. Man får ett färdigt paket med bibliotek för kamera, GPIO, SPI, I2C, I2S och HDMI och integrerad utvecklingsmiljö som kör på Visual Studio. Språken blir antagligen Visual Basic .NET och C#. Jag tror att MS är sugna på att släppa lite på VB.net i samma anda som de gjort med C#.

Jag har ingen aning om Windows kommer att kunna konkurrera med Linux på Raspberry Pi i ren prestanda (antagligen inte) men på total användarupplevelse för utveckling och undervisning tror jag att Windows (for IoT) har en mycket god chans att fightas med Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Finns par anledningar kan jag säga, beror liksom på vad man ska göra, T.ex. instängda system.

Vad menar du med "instängda system"? Är det inbäddade system du syftar till? En seriös fråga, jag hänger inte riktigt med.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Ninjaflipp:

Hur vore det smart att slänga med fullversionen av W10 till en enhet som kostar 350~ kr när en W10-licens kommer kosta runt 900? Snarare rätt korkat. Bra för oss dock.

Av samma anledning som man väljer att ge ut W10 som en gratis uppgradering, förmodligen.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

C#/.Net är ett trevligt språk på en mogen plattform och fungerar jättebra i de flesta "enterprise-miljöer" därför att man kör på en plattform (Intel Xeon E3/E5) som typiskt är brutal overkill för den uppgift som plattformen ska hantera. Eventuella flaskhalsar ligger i dessa system till väldigt nära 100% i databasen och/eller motorer som ofta är skrivna i C++ (då de är prestandakritiska).

Som plattform är .Net för tillfället rejält akterseglad av de vanligaste JVMerna, man väljer helt enkelt inte .Net i lösningar där prestandaflaskhalsarna faktiskt ligger i det som körs på den virtuella maskinen, där väljer man Java (även om OSet är Windows).

RPi2 är en väldigt svag plattform jämfört med även den billigaste Xeon E3, så runtime-prestanda på plattformen är viktigt -> .Net borde rimligen vara helt diskvalificerad oavsett OS, framförallt när JVMer är betydligt mer mogna på ARM och rejält mycket effektivare oavsett CPU-arkitektur.

Vi kör för stunden på långt sämre hårdvara än RPi2 så vet inte vad du har fått för dig att .NET inte skulle hantera det, Det största problemen vi har är inte CPU, utan det är helt och hållet I/O, vilket inte är precis jättestarka på dessa kort. Det är förvisso heller inte ett stort problem för oss, men oftast handlar det om att få ner IO och inte CPU och här är databasen som inte är skriven .NET problemet.

Största anledningen varför en plattform väljs och vilka krav man här är till stor del enbart pengar, vi kunde ha skrivit om det i ett annat språk, spenderat dubbelt så lång tid, eller bara köra på och lösa det, vi bara löste det och det funkar för oss, våra system är inte precis CPU kritiska, utan vad som är kritiskt för oss är helt och hållet Uptime, dvs varför jag nämnde det lilla problemet med väldigt små minnesläckor i Mono.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Hur vore det smart att slänga med fullversionen av W10 till en enhet som kostar 350~ kr när en W10-licens kommer kosta runt 900? Snarare rätt korkat. Bra för oss dock.

Windows är ju redan ofta gratis (för enheter med skärm mindre än nio tum eller vad det nu var till exempel).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Av samma anledning som man väljer att ge ut W10 som en gratis uppgradering, förmodligen.

Apropå grattis uppgradering, kommer det kunna gå att använda windows tio om man updaterat efter första året eller blir man tvungen att köpa det då? Angående pi så kan jag förstå dom pi är en succe och dom vill också kunna dra nytta av det! Kommer det vara en strippad verision då eller samma som till desktop?

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Datavetare
Skrivet av beh:

Jag kan komma på flera anledningar:
Man behöver inte administrera OS, man lägger det på ett SD kort och kör deploy via nätverket utan att behöva konfigurera eller tänka på inställningar för OS. Man får ett färdigt paket med bibliotek för kamera, GPIO, SPI, I2C, I2S och HDMI och integrerad utvecklingsmiljö som kör på Visual Studio. Språken blir antagligen Visual Basic .NET och C#. Jag tror att MS är sugna på att släppa lite på VB.net i samma anda som de gjort med C#.

Jag har ingen aning om Windows kommer att kunna konkurrera med Linux på Raspberry Pi i ren prestanda (antagligen inte) men på total användarupplevelse för utveckling och undervisning tror jag att Windows (for IoT) har en mycket god chans att fightas med Linux.

Ser poängen för undervisning, är alltid bra om folk får lära sig saker på en plattform som de känner sig bekväma med så inte det blir det man lägger kraft på.

För administration så pågår väldigt mycket jobb kring IoT-enheter just därför att alla inser att antalet sådana enheter kommer ligga på en sådan nivå (är redan på en sådan nivå) att traditionella sätt att administrera enheter fungerar helt enkelt inte. Jobbar inte själv direkt med IoT (indirekt kan man hävda att det jag gör kommer användas i enheter som är lämpliga för IoT) men jobbar väldigt nära många som är inne i IoT-hypen.

För enheter som har MMU och därmed är kapabla att köra Linux är det i princip inget annat som gäller. För mindre enheter, typ "Cortex M", finns en rad olika alternativ, Windows är inte en av dessa (Linux kan rent teoretiskt användas i form av uLlinux, men har har inte sett det speciellt ofta i praktiken).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Blir definitivt ett köp. Har länge väntat på att Pi:n ska funka med Windows. Med tanke på komponenterna borde väl denna kunna klara flash och Silverlight utan problem också, väl? Så som SVT Play, Netflix etc

Är gratis Windows 10 på något sätt tidsbegränsat, någon som vet? Eller gäller det oavsett när man köper Pi2?

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Hur vore det smart att slänga med fullversionen av W10 till en enhet som kostar 350~ kr när en W10-licens kommer kosta runt 900? Snarare rätt korkat. Bra för oss dock.

För att de kan tjäna in det via store antagligen. Och höras och synas även på Pi, vilket inte går annars.

Sedan är ju frågan om någon kommer köpa W10 första året alls? de flesta lär ju ha någon licens från 7/8.x som de kommer kunna uppgradera från gratis. Men det är klart att om de tänkt sig 900Kr för ett operativsystem i dessa dagar så lär de ju få fortsatta problem med piratkopiering...

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Då var en sådan beställd! Riktigt trevligt att få ~6 gånger snabbare processor och dubbelt med RAM för samma pris. Min R-Pi B+ används mest som mediacenter med OpenELEC och en R-Pi 2 kommer troligtvis bli mycket snabbare i menyerna (som laggar ganska mycket på en B+ överklockad till 900MHz). Det här skulle kunna bli en perfekt surfdator med skype, youtube, enkel ordebehandling och spotify för många användare, under 1000kr inklusive tillbehör.

Visa signatur

Dator: FD Define S | i7 5820k | Noctua NH-D15 | 16GB DDR4 | AMD Fury X | MSI X99A GAMING 9 | CM V1000 | Samsung 850PRO 256GB | 3TB WDRED
NAS: FD Node 304 | Pentium G3220 | 2X WD RED 2TB + 2X HGST 4TB | 16GB 1600MHz | FreeNAS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Som plattform är .Net för tillfället rejält akterseglad av de vanligaste JVMerna, man väljer helt enkelt inte .Net i lösningar där prestandaflaskhalsarna faktiskt ligger i det som körs på den virtuella maskinen, där väljer man Java (även om OSet är Windows).

Källa på det?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

inb4 windows 10 gratis för mac

Visa signatur

<3

Permalänk
Medlem

Jag ser fram emot den dag då Raspberry Pi är tillräckligt kraftfull för att köra en PS2 emulator bra, fast det är väl minst 5 år bort. Då kan man ha en lite minidator vid TVn som emulerar alla gamla godingar.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av MugiMugi:

Vi kör för stunden på långt sämre hårdvara än RPi2 så vet inte vad du har fått för dig att .NET inte skulle hantera det, Det största problemen vi har är inte CPU, utan det är helt och hållet I/O, vilket inte är precis jättestarka på dessa kort. Det är förvisso heller inte ett stort problem för oss, men oftast handlar det om att få ner IO och inte CPU och här är databasen som inte är skriven .NET problemet.

Största anledningen varför en plattform väljs och vilka krav man här är till stor del enbart pengar, vi kunde ha skrivit om det i ett annat språk, spenderat dubbelt så lång tid, eller bara köra på och lösa det, vi bara löste det och det funkar för oss, våra system är inte precis CPU kritiska, utan vad som är kritiskt för oss är helt och hållet Uptime, dvs varför jag nämnde det lilla problemet med väldigt små minnesläckor i Mono.

Har kört en del på Banana Pi (som i praktiken är 2-3 gånger snabbare än RPi) och med en egendesignad runtime-plattform (som i detta fall var skriven i C men skulle kunna komma inom en faktor 3-4 även om den körde på en JVM) som kör ovanpå Linux-kärnan så går det att hantera nästan 100k UDP-transaktioner per sekund (1 paket in / ett ut per transaktion). Hur mycket I/O har ni egentligen om dessa hastigheter är en flaskhals? Tvivlar att Windows+.Net matchar detta ens på en Xeon E5.

Om du vill se vad problemet med .Net är, framförallt på en plattform med många (nu är 4 rätt få men ändå) svaga CPU-kärna: skriv ett program som använder fler CPU-kärnor för att lösa ett problem, t.ex. via PLINQ eller explicit via TPL. Skriv motsvarande program i Java (med Java8 blir även PLINQ exemplen rätt 1-till-1). Redan vid 4 kärnor kommer .Net lösningen få grava problem med skalbarhet i lägen där JVM-plattformen fortfarande skalar linjärt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Jag ser fram emot den dag då Raspberry Pi är tillräckligt kraftfull för att köra en PS2 emulator bra, fast det är väl minst 5 år bort. Då kan man ha en lite minidator vid TVn som emulerar alla gamla godingar.

känns spontant som att denna nya kanske kan åstadkomma detta redan nu

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Relik 📜

Jag vill verkligen ha en, men kan inte för mitt liv lista ut vad jag ska göra med den. Hade lite samma problem med första, och den gör fortfarande (typ) inget vettigt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Usling:

Den stora nyheten här var Raspberry pi 2.

Tråkigt att artikeln bara jublar över Windows...

Skickades från m.sweclockers.com

Det gör den ju inte? Läste vi samma artikel?
Tråkig kommentar som bara klankar ner på windows bara för sakens skull snarare.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Ser poängen för undervisning, är alltid bra om folk får lära sig saker på en plattform som de känner sig bekväma med så inte det blir det man lägger kraft på.

För administration så pågår väldigt mycket jobb kring IoT-enheter just därför att alla inser att antalet sådana enheter kommer ligga på en sådan nivå (är redan på en sådan nivå) att traditionella sätt att administrera enheter fungerar helt enkelt inte. Jobbar inte själv direkt med IoT (indirekt kan man hävda att det jag gör kommer användas i enheter som är lämpliga för IoT) men jobbar väldigt nära många som är inne i IoT-hypen.

För enheter som har MMU och därmed är kapabla att köra Linux är det i princip inget annat som gäller. För mindre enheter, typ "Cortex M", finns en rad olika alternativ, Windows är inte en av dessa (Linux kan rent teoretiskt användas i form av uLlinux, men har har inte sett det speciellt ofta i praktiken).

Ja för enheter utan MMU kan man ju köra NuttX eller liknande RTOS. Jag tror inte att kärnan blir det viktiga, men runtimen. Det "nya Microsoft" skulle nog mycket väl kunna tänka sig att deploya på Linux med Mono om de kan garantera funktionen.

Det är total konvergens i marknaden nu: Windows på Raspberry PI. X86 (Windows) på HDMI stickor. X86 i Arduino storlek (Intel Edison). Inget Windows for ARM. Linux i Telefoner. Fläktlösa bärbara. Krafiga tablets (iPad Air 2). Microsoft gör egna datorer. Apple ryktas släppa laptop med ARM. Chromebooks och Android Tablets kan ha ARM eller X86 utan att någon egentligen märker vilket. Intel och Microsoft missar båda mobile och pushar på IoT, bara att MS pushar ARM och Intel pushar Linux.

Det enda som inte verkar hända är Linux på skrivbordet

Permalänk
Medlem

Kul att folk gnäller för att det inte handlar om fullversion W10 på en microdator för 360kr...vad förväntar ni er?

Det kommer finnas massor med användningsområden för denna men det kommer inte bli din nya speldator.

Permalänk

Äntligen!

Klarar den bitstreama DTS, DTS HD MA?
Hur stor bitrate klarar den för 1080p - 23.976 Hz?

Permalänk
Medlem

Ni andra kanske redan vet:

jmf mellan B+ och 2an i "snabbhet"

https://www.youtube.com/watch?v=IeOeXao78MU