FCC omdefinierar bredband till minst 25 Mbps

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cityguysims:

Har 8mbit nedströms, aldrig något problem, förstår inte varför jag ska ha mer? Kan se 720 stream netflix osv.

720p kan knappast klassas som högupplöst 2015. Kan man inte strömma 4K har man inte "bredband".

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

P35-DS4 | E6750 | 8800 GTS 640 MB | 4 GB DDR2 | Intel 330 120 GB | HX520W | NZXT Hush

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cityguysims:

Har 8mbit nedströms, aldrig något problem, förstår inte varför jag ska ha mer? Kan se 720 stream netflix osv.

Förstår du verkligen inte varför någon vill ha mer? Snarare så har DU inte behov av det.

Vi som laddar ner mycket vill gärna att det går snabbt. Är man en familj på fyra som använder datorer så krävs det en hel del för att det inte ska lagga. För att se Netflix i HD kvalité så krävs det betydligt mer än 8mbit.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk

25/25 räcker mer en tillräckligt men om vi skall gå över till något som har mer betydelse till exempel svars tider skulle jag säga 10-20 svarstid (ping) är ju ganska skapligt inom svenska gränser 20-60 inom hela Europa max.

Permalänk
Medlem

Bandbredd går åt snabbt när man börjar bli lite fler användare. Ni som sitter själva och säger att 8 Mbit räcker, ja för er. Men det blir stora begränsningar om man är fler. Vi har haft 30/2 Mbit DSL på 4 personer och det räcker inte på långa vägar. Det är okej, men absolut inte optimalt. Om någon ska ladda ner ett spel så kan man inte använda internet på ett bra sätt under dessa timmarna.

Jag tycker bredband borde börja vid 100/100 Mbit Full duplex. Det borde vara minimikravet för att det får kallas bredband!

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Inaktiv

Min definition av bredband börjar vid 1/1Gbit/s.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Det är som att inte alla vägar får kallas motorvägar. Men du kan fortfarande köra på de andra vägarna, dock inte lika snabbt. Du har helt enkelt olika klasser på dem. Och för att få lov att kallas motorväg för internet, dvs bredbands internet, bör du ha högre krav.

Landsväg. Stadsväg. Gårdsgata. Motorled. Vägfärjeled. Kostig.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

är man ensam så behövs inte mer än 10 så länge man inte förväntar sig och köra streaming samtidigt som musik i youtube 720p typ

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

24/10, med obegränsad trafik såklart. Borde vara det lägsta i Sverige.

Visa signatur

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2

Permalänk

Själv är man van vid 100Mbit men röstade på 10Mbit för det är minimum, för att få vettig upplevelse. Men skulle våga påstå att stabilitet är minst lika viktigt, adsl bör avvecklas till fiber och mindre användning av mobilt bredband (som bör döpas till något annat).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schnitz:

Mobila skituppkopplingar borde kallas smalband.

Eller gummiband.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Förstår du verkligen inte varför någon vill ha mer? Snarare så har DU inte behov av det.

Vi som laddar ner mycket vill gärna att det går snabbt. Är man en familj på fyra som använder datorer så krävs det en hel del för att det inte ska lagga. För att se Netflix i HD kvalité så krävs det betydligt mer än 8mbit.

Jag hade 8mbit och jag kunde se på HD utan problem. Skulle säga att 8 räcker om man bara använder Netflix/Youtube/Sweclockers, dock så är det inte särskilt framtidssäkert med 4K å allt.

Visa signatur

Sju lik i en låda, alla hade klåda.

Permalänk
Medlem

Även fast kraven är för låga (i min mening borde 10/10 obegränsat räknas som bredband och inget annat) i Sverige och EU så är våran situation lååångt mycket bättre än stackars USA där ISPn äger kabeln. Tänk om hela Sverige var indelat i Telia, Telenor och Comhem zoner, och bor du i en zon så får du finna dig med den ISPn, för så ser USA ut...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Tycker gränsen borde ligga vid 8/2. 25 är nästan löjligt mycket för att kallas minimum.

Visa signatur

Jag är ingen AMD, Intel eller Nvidia fanboy! Vid köpråd rekommenderar jag det som är mest prisvärt vid tillfället!

NZXT H440 | i7 5820K @ 3,8 GHz | EVGA GTX 980 SC | Crucial 16GB DDR4

EVGA G2 750W | MSI X99S SLI Plus | NZXT Kraken X41 | 256GB Samsung 850 Pro

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Elcentralen:

25/25 räcker mer en tillräckligt men om vi skall gå över till något som har mer betydelse till exempel svars tider skulle jag säga 10-20 svarstid (ping) är ju ganska skapligt inom svenska gränser 20-60 inom hela Europa max.

Latensen är avståndsberoende och signalen kan inte ens teoretiskt överskrida ljushastigheten så då gäller det att krympa världen...

Det verkar vara en sund ide att se till att det krävs med än adsl för att få räkna det som bredband åtminstone vad det gäller upphastigheten, kanske 10/10 per person eller 100/100 per hushåll borde vara nån slags minimigräns för att få kallas bredband, annars borde det bara få kallas internetaccess.

Och inga anslutningar som inte går att använda under minst 100timmar/månad vid maximal hastighet borde heller få kallas bredband, det skulle förbättre för de som blivit pålurade "mobilt bredband" som har så patetiska trafikmängdsgränser att trafiken stoppas innan det ens gått en 1 timme.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om de hade kunnat dra in fiber där man bor ändå..

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk

Fram tills för ett par månader sedan har jag suttit på en dålig ADSL-uppkoppling som i bästa fall gav 6–8 Mbps, numera sitter jag på fiber som konsekvent ger 95/95 Mbps. Kan tycka att FCC-gränsen vid 25 Mbps känns ganska rimlig!

> känslan att gå från 6–8 Mbps till fiber

Dold text
Permalänk
Medlem

Ett steg i rätt riktning i alla fall. Förhoppningsvis följer PTS efter och sätter press på de Svenska operatörerna så att vi kan vänta oss förändrade erbjudanden och lägre priser. Att kalla ens 10Mbit/s för bredban år 2015 är så skrattretande att man nästan får kikhosta av det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

10/10 och >20ms ping inom Sverige >100ms 90% av världen... Annars är det mer "internet åtkomst"...

Men kommer ihåg resan att vi hade något men kommer med säkerhet ihåg 56k, 256k,512k, 2m, 6m, 12 till nu 100/10 med fiber allt innan var adsl och visst "fungerade" det men uselt fick skaffa egen AP för att upplysa om att det var för dålig mottagning i sladden och att det var därför det gick ner konstant (2-10ggr/dag) och då är det fasen inte använbart bredband... Och svarstiderna ska vi inte tala om...

Men jag förstår samtidigt 25/3 kravet de lär ju (troligen) inte behöva uppgradera kraven närmaste 5åren... Dock är ju även spärrarna (GB/månad) och svarstiderna rätt viktiga och borde ingå i kravspecen...

Permalänk
Medlem

Hade helst viljat se bredband definierat som gigabit upp/ner utan data usage caps.

Hade fått fart på utvecklingen.

Permalänk
Medlem

Hade definierat Bredband till Fiber oavsett hastighet. ADSL tycker jag inte ska räknas som bredband.

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus PRIME Z590-P - CPU: Core i7 10700 - Kylare: Noctua NH-D14
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Elcentralen:

25/25 räcker mer en tillräckligt men om vi skall gå över till något som har mer betydelse till exempel svars tider skulle jag säga 10-20 svarstid (ping) är ju ganska skapligt inom svenska gränser 20-60 inom hela Europa max.

Du kanske tycker att svarstider är viktigare än bandbredd, men det är knappast något som gäller alla.

Permalänk
Medlem

Tycker de borde uppgradera deras uppström, 3Mbit är alldeles för snålt, 24Mbit går i alla fall att göra majoriteten av allt på nätet, vist lite högre bandbred om man vill syssla med 4k men överlag funkar 24Mbit för all streaming.

Men med 3Mbit uppström så kan inte en användare streama effektivt självt, borde uppgraderas till minst 10Mbit.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk

Tycker att 10/10 ligger på en bra gräns för att definiera bredband. sitter just nu på 5/0.5 Nackdelen med att flyttat ut på vischan väntar på svar från kommunen om dom tänker bygga ut fibrer, Eller om man får leva med slöband och paketförluster

Visa signatur

Dyslektiker, Så förvänta inte er värden bästa meningsbyggnad ;)

Chassi: Fractal Design Define S | MB: Gigabyte Z390 Aorus Master | CPU: i9 9900K @3.6GHz | RAM: G.skill 16Gb | GPU: Gigabyte GTX 1080 Ti | PSU: Fractal design Ion+ 860W| M.2: 3X Intel p660 1TB | Skärm: 3X MSI Optix 1440p | Targentbord: Razer Blackwidow TKL | Mus: Steelseries Rivla | Headset: Sennheiser GAME Zero

Permalänk
Skrivet av Shockwave:

Hur kan tre stycken ha röstat på 256 Kbps?

Det är säkert bara troll röstningar.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem

Tycker personligen att 100/10 är det minsta som borde få heta "Bredband".
Lägre uppkopplingar borde bara få marknadsföras som "internet anslutning" eller liknande de de knappast går att använda för att streama högupplöst material från t.ex. Netflix som kräver minst 25 Mbit/s för 4K

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

Sitter själv på 8mbit ADSL och det fungerar bra, vad FCC väljer att kalla det eller inte gör det varken snabbare eller långsammare.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk

När man är en familj på 5 så är man väldigt glad för 100/100. Vi skulle inte klara oss med mindre vilket är ett problem när vi nu letar större boende. Det är långt ifrån alla platser som kan nå detta i södra förorterna till Stockholm.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacobtr:

Håller med dig så länge det inte finns ett alternat typ "smalband" så borde allt få kallas bredband!

Inklusive 14.4k-modem? Nä, allt som inte är bredband kallas bara för vanlig internetuppkoppling.

Permalänk
Medlem

I Sverige var definitionen först 10Mbit sedan telia skulle rulla ut ADSL blev det 2Mbit som sedemera reviderades till 512 kbit då våra telestationer i Sverige var för klena.

Personligen anser jag att "äkta" bredband är någon form av fiber som övergår till tp kabel så minimum 10/10 Mbit eller 20Mbit full duplex

Dold text
Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem

3 personer i min familj som delar på 8mbit ADSL (dvs 5-7). Det fungerar uselt. Det går inte att kolla videoklipp på youtube utan att buffra ett tag (brukar ta en kopp kaffe eller göra något annat medans jag väntar på 720/1080p), det går inte att vara uppkopplade samtidigt pga att det tar slut på IP adresser så vi har fått ordna det med en apple time capsule och kör en del datorer/telefoner på den.
När jag "LANar" med en vän så brukar vi få stänga av alla program som tar på internet prestandan samt koppla bort telefonerna från WiFin för att det inte ska bli helt ospelbart med 300-700 ping.
Bredband=25mbit för en person. 100mbit för en familj.
Synd att fibertråden missade att korsa vårat hus..

Visa signatur

MB: AsRock Taichi X570 | CPU: AMD 3900X | RAM: 2x Samsung M391A2K43BB1-CRC 16GB ECC | GPU: ASUS Strix VEGA 64 | NIC: Intel i350-T4 | SSD: 1x Samsung 970 EVO 500GB | SSD: 2x 480GB Toshiba THNSNJ480PCS3 | HDD: 4x WD WD100EZAZ 10TB | PSU: EVGA Supernova G3 1000W