Permalänk
Medlem
Skrivet av joalin:

Har fått testa den nya routern i en vecka nu, och måste ge en eloge. Tidigare hade jag problem med wifi i delar av lägenheten, men denna har klart bättre nätverk, och jag snittar på 100 ner och 50 upp med wifi, och på runt 400 ner trådat. Den verkar även stabilare än den gamla.

Skickades från m.sweclockers.com

Sweet. Hur beställer jag den? På Com Hems sida finns info om att den följer med vid beställning av minst 250 MBit bredbandet. På sidan http://www.comhemgroup.se/sv/2015/01/27/com-hems-nya-router-g... står:

"Routern lanseras den 28 januari 2015 och ingår till och börja med i alla nya abonnemang på 250- och 500 Mbit/sek. Befintliga kunder kan köpa routern från 0:- til 799:- (+ frakt 99:-), beroende på abonnemang och bindningstid."

Jag hittar inte var jag kan köpa routern för 799:-

LÖST: Bara höra av sig till kundtjänst. Fixat. Tar en vecka så är routern hemma.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av distortion10000:

Den nya med fyra portar har bara funnits i ComHems ordinarie sortiment sedan i onsdags, dvs 28/1, så det är inte så konstigt. Jag har 4-portars och den är knäpptyst, kan hålla örat mot den utan att höra någonting.

edit: såg nu att du är helt ny ComHem-kund, då var det riktig osis att du inte fick nya routern. Förutom att den är tyst så är det väldigt mycket bättre router-funktionalitet i den. Försök få den bytt.

Jag fick min 4 portars den 26 Januari, och hastigheten är det inga fel på

Lite tråkigt att man bara kan få 50 mbit upp dock.

Permalänk
Medlem

Är det möjligt att koppla ur fläkten på Compal modemet då den vibrerar och skaver mot chassit och ett tjutande ljud några sekunder då och då?
Den hörs i hela lägenheten.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

Var på tiden att dom skicka ut en ny router, lessnade totalt på min och skicka ut den genom fönstret sa upp mitt abonemang och gick över till Bahnof istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Är det möjligt att koppla ur fläkten på Compal modemet då den vibrerar och skaver mot chassit och ett tjutande ljud några sekunder då och då?
Den hörs i hela lägenheten.

Ring och byt. Vår är tyst. Det skall/bör den vara. Är det den nya?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Fel håll

Jörgen du har lagt routern fel troligtvis. Vänd på den.. Då slutar den låta.

Visa signatur

/ d a v i s

Permalänk
Medlem
Skrivet av davis87:

Jörgen du har lagt routern fel troligtvis. Vänd på den.. Då slutar den låta.

Compalmodemet/modemen bör väl stå vertikalt?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Modemet står vertikalt.
Dom får byta ut det till ett likadant eller ett nyare,för detta oväsen är jobbigt att lyssna på.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Compalmodemet/modemen bör väl stå vertikalt?

Jag har mitt Compal liggande utan problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Jag har mitt Compal liggande utan problem

Javisst. Det går att ha i ett badkar i en plastpåse under vatten, snurrandes också.
Dock är rekommendationen vertikal position på modemet.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Modemet står vertikalt.
Dom får byta ut det till ett likadant eller ett nyare,för detta oväsen är jobbigt att lyssna på.

Håller med. Compal-modemet ser billigt ut och den lilla högvarvade fläkten för oljud, vilket inte lär minska med tiden. Bredbandet fungerar bra, men den fysiska kvaliten är låg enligt mig.

Edit: Ser precis att det finns en ny Compal-router med bättre Wifi. Hur är byggkvaliten och fläkten på den? Jag har det gamla med en liten vit plastlåda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Håller med. Compal-modemet ser billigt ut och den lilla högvarvade fläkten för oljud, vilket inte lär minska med tiden. Bredbandet fungerar bra, men den fysiska kvaliten är låg enligt mig.

Edit: Ser precis att det finns en ny Compal-router med bättre Wifi. Hur är byggkvaliten och fläkten på den? Jag har det gamla med en liten vit plastlåda.

Är ingen fläkt på nya.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Är ingen fläkt på nya.

Beställde precis ett års bundet för att få nya modemet/routern.

Permalänk
Medlem

Hej alla,

jag fick hem min CG3700 router idag på posten. Via kabel får jag fin hastighet (102 mbit ned och 10 mbit upp). Men så fort jag byter till den trådlösa biten så får jag USLA hastigheter. Sitter bokstavligen bredvid routern och jag får endast 12 mbit ned och 6 mbit upp. Pratade med kundtjänsten som gav mig som förslag att "köpa en ny router med bättre signalstyrka på grund av störningar". Detta är alltså en vanlig lägenhetsbyggnad och via wifianalyzer har jag stor marginal till nästa trådlöspunkt. Testat att byta kanal utan framgång. Jag stängde av 5ghz funktionen för att se ifall det skulle avhjälpa problemet men icke.

Är det rätt av mig att tycka att ursäkten från kundtjänsten är nästintill lam? Det är väl som att säga att deras produkt är undermålig och klarar inte av en "vanlig" lägenhetsbyggnad..

Vet inte riktigt vad jag ska göra, så all hjälp uppskattas.

p.s Har 100/10.

Visa signatur

||i5-760@2.8GHz||4 GB Corsair XMS3||Sapphire 7950 3gb@810/1200MHz||Gigabyte P55 UD3||1TB Samsung F3||Hyper 212+||Fractal R2||Fractal 550W||

Permalänk
Skrivet av mz:

Det är väl som att säga att deras produkt är undermålig och klarar inte av en "vanlig" lägenhetsbyggnad..

Jag skulle säga att den trådlösa delen av CG3100/CG3700 är undermålig. Skulle själv aldrig använda de modemen utan att koppla en extern router till dem.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av distortion10000:

Jag skulle säga att den trådlösa delen av CG3100/CG3700 är undermålig. Skulle själv aldrig använda de modemen utan att koppla en extern router till dem.

Okej. Får helt enkelt prova att koppla in en annan och se ifall den trådlösa delen blir bättre. Tragiskt detta. Tack för ditt svar!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

||i5-760@2.8GHz||4 GB Corsair XMS3||Sapphire 7950 3gb@810/1200MHz||Gigabyte P55 UD3||1TB Samsung F3||Hyper 212+||Fractal R2||Fractal 550W||

Permalänk
Medlem
Skrivet av distortion10000:

Jag skulle säga att den trådlösa delen av CG3100/CG3700 är undermålig. Skulle själv aldrig använda de modemen utan att koppla en extern router till dem.

Räckvidden är ingenting att hurra över, men jag har inga problem att maxa 100/10 i Bredbandskollen på 5 GHz om jag är tillräckligt nära. Jag prövade på 2,4 GHz nu och fick något på 80 Mbit/s ned med CG3700. Däremot har jag problem med att datorn ibland inte kan koppla upp mot den efter att ha varit i strömsparläge. Det slutar med att jag får starta om, vilket inte ens hände med min antika FWG114P som förvisso hade lite andra hyss för sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Beställde precis ett års bundet för att få nya modemet/routern.

Du frågade också om byggkvalitén, jag kan inte komentera den. Bara sett modemet på bild/spec och läst lite om den ännu så länge. Wifi-test av nya compalmodemet: http://www.lukaszlindell.se/2015/02/test-av-comhems-nya-route...

Skulle säga att kör man bara med 2,4ghzgrejjer hemma är det nog inte jättemycke bättre än 3700/3100/gamla compal men 5ghz verkar bra.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Uppgraderade mitt bredband i början av Januari till 250mbit. Men samtidigt började det uppstå stora problem med mitt bredband. Hastigheten jag får ut ligger långt under (som lägst 2mbit upp/1 mbit ner) det dom har som "hastighetsgaranti" på mellan 100mbit-250mbit för mitt abonnemang:

Bild från några mätningar jag gjorde från bredbandskollen: http://i.imgur.com/Pf4EAZy.png

Notera att mitt internet fungerar utmärkt på morgonen, men är totalt värdelöst på kvällarna (självklart har jag inga nedladdningar eller annat igång när jag gjort mätningarna).

Kontaktade Comhem för första gången för ca 1 månad sedan (8 januari) och påpekade problemet. De gjorde då en mätning mot mitt modem och bekräftade att hastigheten är för dålig. Efter 2 veckor hade jag inte hört något alls, så ringde igen och de gjorde en ny mätning och bekräftade åter igen att min hastighet var för låg och att de skulle skickad det vidare till deras analysenhet.

Hörde sedan inte av dom alls..så ringde åter igen upp dom (igår) och fick prata med en kille som sa att det beror på kapacitetsproblem och att det kan ta upp till 3 månader att åtgärda problemet men att han skulle återkomma imorgon (läs: idag) med mer information. Samt att analysenheten kommer inte ge mig något annat svar än just att det är kapacitetsproblem

När han kontaktade mig idag så sa han att teknikerna som ska åtgärda kapacitetsproblemet behöver fixa det jobb dom har nu och det kommer förmodligen ta 1,5 månader (utöver den månad jag redan haft problem) innan problemet är åtgärdat. Vilket jag ser som totalt orimligt då jag betalar för en tjänst dom inte kan leverera, men de vill inte säga upp mitt abonnemang utan det enda jag kan göra enligt dom är att vänta tills dom åtgärdar problemet.

De senaste två samtalen har jag inspelat (där de pratar om kapacitetsproblemen och han säger att han fått direktiv från sin chef att jag inte får säga upp mitt abonnemang).

Är det lagligt att lägga upp ljudfilerna? Inte gjort det ännu någonstans ännu då jag inte vet om det är OK eller inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rorax:

Vilket jag ser som totalt orimligt då jag betalar för en tjänst dom inte kan leverera, men de vill inte säga upp mitt abonnemang utan det enda jag kan göra enligt dom är att vänta tills dom åtgärdar problemet.

Be och få tala med högre instans istället för att tala med 1st line support

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Be och få tala med högre instans istället för att tala med 1st line support

Gjorde det, men han sa att han fått beskedet direkt från hans chef. Typ när han sa att han inte kunde säga upp mitt abonnemang så bad jag att få prata med någon som kunde det..vilket inte ledde någonstans. Skrivit ett klagomål på fairshopping också. Får se om dom svarar på det när det blir publicerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rorax:

Gjorde det, men han sa att han fått beskedet direkt från hans chef. Typ när han sa att han inte kunde säga upp mitt abonnemang så bad jag att få prata med någon som kunde det..vilket inte ledde någonstans. Skrivit ett klagomål på fairshopping också. Får se om dom svarar på det när det blir publicerat.

Du borde som minst få ett ordentligt prisavdrag så länge som de inte levererar den tjänst du beställt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rorax:

Gjorde det, men han sa att han fått beskedet direkt från hans chef. Typ när han sa att han inte kunde säga upp mitt abonnemang så bad jag att få prata med någon som kunde det..vilket inte ledde någonstans. Skrivit ett klagomål på fairshopping också. Får se om dom svarar på det när det blir publicerat.

Du får kompensation. Det har jag fått de två gånger jag haft problem med bredbandet. Bara du gör anspråk på det. De har hastighetsgaranti. Ring igen. Annars ARN.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Du får kompensation. Det har jag fått de två gånger jag haft problem med bredbandet. Bara du gör anspråk på det. De har hastighetsgaranti. Ring igen. Annars ARN.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo ska nog testa ringa igen idag, och inte vända mig till supporten utan avdelningen för abonnemangsfrågor/uppsägning och se vad dom säger.¨

edit: Ringde till dom igen, men valde inte denna gång teknisksupport/felanmälan utan abonnemangsfrågor där jag fick prata med en mycket trevlig herre. Han skickade mig vidare till en annan person som även han var väldigt trevlig och serviceinriktad (till skillnad från personen jag pratade med på teknisksupport) och hade full förståelse för min frustration och gav mig alternativet att säga upp mitt avtal eller bli kompenserad under den period som problemen pågår.

Då jag tidigare varit nöjd kund hos Comhem så valde jag det senare alternativet. Önskar dock att detta hade kunnat blivit löst smidigt direkt, han på teknisksupport vägrade att ens skicka mig vidare till någon annan.

Permalänk
Skrivet av Buio:

Edit: Ser precis att det finns en ny Compal-router med bättre Wifi. Hur är byggkvaliten och fläkten på den? Jag har det gamla med en liten vit plastlåda.

Jag vet inte riktigt hur jag ska bedöma byggkvalitén på det nya modemet. Den är okej skulle jag säga. Själva "modemhuset" är lite större, för att möjliggöra mycket luftkylning. Det är väl för att slippa fläkten. Tycker att det fungerar bra, huset blir inte alls särskilt varmt. Det vita modemhuset är helt perforerat av lufthål, till skillnad mot mitt gamla Netgear CG3100 som var mer en vanlig svart plastbox utan så mycket kylmöjligheter.

Jag kan säga att jag inte har något att klaga på med byggkvalitén.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem

Om Comhem läser här, ett önskemål vore 100 Mbit/s upp om man har 500Mbit/s ner

Visa signatur

CPU:Intel Core i7 7700K 4.2 GHz 8MB Moderkort:MSI Z270 GAMING PRO CARBON GPU:MSI Radeon RX 480 8GB Gaming X Minne: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3000MHz Hdd: WD Black 2TB 7200rpm 64MB Chassi:Phanteks Enthoo Luxe Tempered Glass Svart OS:Windows 10 PRO Monitor:AOC G2770PF 27" PSU:Corsair RM750x 750W Mus:Corsair Gaming Scimitar PRO RGB Svart Keyboard:Corsair Gaming K95 RGB Platinum MX Speed DVD/Blu-ray:ASUS Intern BW-16D1HT Headset:Creative Fatal1ty Gaming SSD:Samsung 960 PRO 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av GERO:

Om Comhem läser här, ett önskemål vore 100 Mbit/s upp om man har 500Mbit/s ner

Skulle också gärna vilja se ett bättre ratio mellan uppladdning och nedladdning. Helst 1:1, men 1:5 är acceptabelt.

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Medlem

Jag har ett 500/50 abonnemang och var nyfiken på det nya modemet och beställde ett från Com Hem.

Jag fick det nya modemet idag, och den når ca. fyra gånger högre hastigheter än den gamla, så visst är det skillnad.

Det märkliga (?) är att när jag ansluter min router ASUS RT-N66U till modemet och kör via den,
så blir hastigheten ännu större!

Inte för att jag klagar, men kan det vara så stor skillnad, jag menar, det nya modemet borde ju vara bättre än en flera år gammal ASUS-router...

Visa signatur

Fractal Design R3 Black Pearl|FD Edison M 750W|ASRock P67 Pro3|Intel Core i7 2600K|Corsair Vengeance 32GB|MSI GeForce GTX 760 2GB|ASUS Xonar DG|2 x Intel 530 240GB SSD RAID 0|HGST 1TB HDD|Samsung BD|EIZO FlexScan 27"|Logitech Combo mx800|ASUS RT-N66U|ASUS PCE-AC68|Compal CBN CH 7486E|2 x WD MyBook Studio II 2TB RAID 1|WD My Passport 1TB|WD My Passport Ultra 2TB|WD Red 1TB i alu-ask|Det finns inget "för mycket back-up"|Win10Pro|

Permalänk
Medlem
Skrivet av GERO:

Om Comhem läser här, ett önskemål vore 100 Mbit/s upp om man har 500Mbit/s ner

Nuvarande docsis 3.0 och kabelmodem med 4 uppkanaler ger inte mer i maximal hastighet än vad som redan finns (drygt 50Mbit upp). Rent teoretiskt går det väl att ha fler uppkanaler i ett modem, men det är nog också en fråga om det fungerar praktiskt med de coax-uttag som finns idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Du frågade också om byggkvalitén, jag kan inte komentera den. Bara sett modemet på bild/spec och läst lite om den ännu så länge. Wifi-test av nya compalmodemet: http://www.lukaszlindell.se/2015/02/test-av-comhems-nya-route...

Skulle säga att kör man bara med 2,4ghzgrejjer hemma är det nog inte jättemycke bättre än 3700/3100/gamla compal men 5ghz verkar bra.

Det var kanske fel att kalla det byggkvalite, men gamla Compal såg billigt och plastigt ut. Den kompakta storleken gjorde väl att den blev extra varm och den lilla fläkten lät lätt irriterande när det var tyst runt omkring.

Har fått nya modemet nu och det är klart bättre. Större och bättre ventilerat, säkert med nya mindre kretsar som inte genererar lika mycket värme och passiv kylning utan fläkt. Såg att det sitter en kylfläns i botten på enheten (genom ventilationshålen). Interfacet är i princip identiskt, men Wifi klart bättre presterande. Fick 230Mbit/57Mbit med min mobiltelefon till och med. Eftersom det är större har det 4 LAN-portar också, vilket är bra (i gamla använde jag båda och hade ingen ledig). Dessutom är den i matt vit plast och ser bättre ut.