Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Windows 10 gratis för Raspberry Pi 2

Permalänk
Medlem

Beställde en, tänkte kanske ha den som filserver. Någon som vet om nätverksporten och USB-portarna delar chip som ettan gör? Gjorde den tyvärr oanvändbar som filserver tillsammans med externa hårddiskar

Visa signatur

WROOOOOOM
Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk
Medlem

hade varit trevligt med desktopversionen det är nog fullt möjligt att dom fixar det. men man får nog bereda sig på att vänta innan alla ens program man vill ha har stöd för ARM-processorn. så länge grundfunktionerna är goda och i-explorer (sparta?) fungerar så tror jag på succe

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Skrivet av emilakered:

Jag vill verkligen ha en, men kan inte för mitt liv lista ut vad jag ska göra med den. Hade lite samma problem med första, och den gör fortfarande (typ) inget vettigt.

Känner precis likadant. Jag vill verkligen ha en men har egentligen inget som helst behov då andra maskiner redan sköter allt den skulle få göra. Men den är ju mycket roligare!

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Har kört en del på Banana Pi (som i praktiken är 2-3 gånger snabbare än RPi) och med en egendesignad runtime-plattform (som i detta fall var skriven i C men skulle kunna komma inom en faktor 3-4 även om den körde på en JVM) som kör ovanpå Linux-kärnan så går det att hantera nästan 100k UDP-transaktioner per sekund (1 paket in / ett ut per transaktion). Hur mycket I/O har ni egentligen om dessa hastigheter är en flaskhals? Tvivlar att Windows+.Net matchar detta ens på en Xeon E5.

Om du vill se vad problemet med .Net är, framförallt på en plattform med många (nu är 4 rätt få men ändå) svaga CPU-kärna: skriv ett program som använder fler CPU-kärnor för att lösa ett problem, t.ex. via PLINQ eller explicit via TPL. Skriv motsvarande program i Java (med Java8 blir även PLINQ exemplen rätt 1-till-1). Redan vid 4 kärnor kommer .Net lösningen få grava problem med skalbarhet i lägen där JVM-plattformen fortfarande skalar linjärt.

Det är inte nätverks I&O som sätter stop, utan disken, dvs flashminne skrivhastighet som är den stora flaskhalsen. Prestandan på enheten är långt ifrån lika bra från några av de enheter du beskriver, vi kör inte ens på en multicore ARM processor utan den har en kärna.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sveaklockare:

Äntligen!

Klarar det bitstreama DTS, DTS HD MA?
Hur stor bitrate klarar den för 1080p - 23.976 Hz?

Den klarar inte bitstreama annat än vad den gamla modellern klarar, dock har den mer CPU kraft så den kan dekoda DTS i mjukvara och skicka viare som disktreta LPCM-kanaler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Achronos:

Beställde en, tänkte kanske ha den som filserver. Någon som vet om nätverksporten och USB-portarna delar chip som ettan gör? Gjorde den tyvärr oanvändbar som filserver tillsammans med externa hårddiskar

Ja, dom delar fortfarande chip som jag förstår det.

Permalänk
Skrivet av zeagan:

HOLY COW är min åsikt, om det handlar om en fullversion av windows.
Är det Windows RT (som redan blivit skrotat) som försöker komma tillbaka så är det inte ens något jag kommer att vilja ta i med tång. Det går helt enkelt inte att hitta ett gränssnitt som är sämre på precis allt

Skrotat hos M$ kanske, Men det görs fortfarande framsteg på plattformen.
Kör själv en Lenovo Yoga 11 med WinRT 8.0 och jailbreak för tillgång till:

  • Paint.NET - bildbehandling
    IceChat9 - irc klient
    SciTE - IDE/code editor
    Python - skripts
    AutoHotKey - tangentbords-makron
    Dosbox - Retro-spel är fina ^~^

Se länk för fler saker

Permalänk
Inaktiv

Det blir genast ett köp och sedan lägga in Wndows Server 2012 Datacenter...

Skämt åsido, otrolig trevlig nyhet och jag ser många användningsområden framför mig, t.ex. blir detta ett riktigt grym tunn klient som man kan göra mycket annat på.

Permalänk
Skrivet av beh:

Den klarar inte bitstreama annat än vad den gamla modellern klarar, dock har den mer CPU kraft så den kan dekoda DTS i mjukvara och skicka viare som disktreta LPCM-kanaler.

Tack. Det är lite synd.

Hur tror ni den kommer klara 23.976Hz?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av MugiMugi:

Det är inte nätverks I&O som sätter stop, utan disken, dvs flashminne skrivhastighet som är den stora flaskhalsen. Prestandan på enheten är långt ifrån lika bra från några av de enheter du beskriver, vi kör inte ens på en multicore ARM processor utan den har en kärna.

Vilket var exakt det fall jag tycker .Net fungerar bra: det som utförs av koden körandes under .Net är så pass trivial att alla eventuella flaskhalsar ligger på andra ställen. Min erfarenhet här är att detta inte händer, om CPU-delen inte är flaskhals i ett inbyggt-system så tar man än billigare CPU för när man gör saker i stora mängder så är alla sådana förändringar direkt extra inkomst då det kan tas ut i form av bättre marginal.

Är det som gör det kul att jobba med embedded, slår man ut kostnaden för mig som programmerare över alla produkter där programvaran ska köras så går det att lägga väldigt mycket pengar på ett mer effektivt program då det betyder lägre BoM på enheten man bygger med bibehållen funktion! Är därför långt viktigare att skriva effektiva program än att det går lite snabbare att skriva programmet.

Dagens JVMer är rejält mycket mer effektivare än .Net även på en CPU-kärna i program som av någon anledning behöver skapa väldigt mycket kortlivade objekt.

Nedan är koden för ett extremt ineffektivt sätt att räkna Fibonacci. Men det är ändå något som innehåller intressant information då den rekursiva Fibonacci algoritmer har extremt mycket potentiell parallellism i sig. Det i sin tur går att använda för att mäta "overhead" i olika ramverks sätt att utföra s.k. fork-join, något som TPL, Java fork-join, OpenMP (tasks), Cilk+ m.fl. har explicit stöd för.

På min dator med i7-4702MQ körandes Win8.1 är Java8 (Oracles JVM) ca 10 gånger snabbare än .Net4.5 (VS2013) i fallet där en CPU-kärna används, är ca 50k kortlivade objekt som skapas under en körning, gissar att Java hanterar en stor andel av dessa via s.k. escape analysis (finns sedan Java6) något .Net än så länge saknar stöd för.

Det går att få .Net att skala relativt bra genom att sätta PARALLEL_THRESH till 30-35 då ett värde på 20 ger lite väl "mycket" potentiell parallellism -> förstärker alla seriella delar i ramverket kring att starta "tasks" och samla in deras delresultat (de används ju som promises kring att i framtiden leverera resultat för den beräkning de representerar). Med ett PARALLEL_THRESH värde på 20 ger .Net endast en "speed up" över 4 kärnor / 8 trådar på 1.1 (d.v..s 1.1 gånger snabbare när alla CPU-trådar används) medan Java8 ger en "speed up" på 3.9 med samma parametrar.

Får gärna förslå andra sätt man kan använda TPL för att göra detta mer effektivt, d.v.s. det ska vara en ineffektiv algoritm då det är ramverket man vill stressa/testa.

Java

import java.util.concurrent.ExecutionException; import java.util.concurrent.ForkJoinPool; import java.util.concurrent.RecursiveTask; public class Fib extends RecursiveTask<Integer> { public static void main(String[] args) throws InterruptedException, ExecutionException { int n = 42; System.out.printf("Speedup %.1f\n", pfib(n, 1) / pfib(n, 8)); } static double measure(Runnable r) { long start = System.currentTimeMillis(); r.run(); return (System.currentTimeMillis() - start) / 1000.0; } static double pfib(int n, int concurrency) { final ForkJoinPool pool = new ForkJoinPool(concurrency); final Fib f = new Fib(n); Runnable fn = () -> { pool.invoke(f); System.out.println(f.value()); }; double duration = measure(fn); System.out.printf("Took %.2fs\n", duration); return duration; } private static final long serialVersionUID = 1L; final int n; static final int PARALLEL_THRESH = 20; Fib(int n) { this.n = n; } protected Integer compute() { if (n <= PARALLEL_THRESH) { return serialFib(n); } Fib f1 = new Fib(n-1); f1.fork(); int f2 = new Fib(n-2).compute(); return f2 + f1.join(); } int serialFib(int n) { if (n <= 1) { return n; } return serialFib(n-1) + serialFib(n-2); } protected Integer value() { Integer v = 0; try { v = get(); } catch (Exception e) { e.printStackTrace(); } return v; } }

Dold text

C#

using System; using System.Collections.Generic; using System.Threading.Tasks; using System.Threading; namespace Fib { // Source for LimitedConcurrencyLevelTaskScheduler should go here // Can be found at: https://msdn.microsoft.com/en-us/library/ee789351%28v=vs.110%... class Program { static TaskFactory cltf; static double measure(Action fn) { var start = DateTime.Now; fn(); return (DateTime.Now - start).TotalSeconds; } static int SerialFib(int n) { if (n <= 1) return n; return SerialFib(n - 1) + SerialFib(n - 2); } static int Fib(int n) { if (n <= PARALLEL_THRESH) return SerialFib(n); var f1 = cltf.StartNew(() => Fib(n - 1)); var f2 = Fib(n - 2); return f1.Result + f2; } const int PARALLEL_THRESH = 20; static double Pfib(int n, int concurrency) { // Source for LimitedConcurrencyLevelTaskScheduler: // https://msdn.microsoft.com/en-us/library/ee789351%28v=vs.110%... cltf = new TaskFactory(new LimitedConcurrencyLevelTaskScheduler(concurrency)); Action fn = () => Console.WriteLine("Fib({0}) = {1}", n, Fib(n)); var duration = measure(fn); Console.WriteLine("Took {0:F2}s", duration); return duration; } static void Main(string[] args) { var n = 42; Console.WriteLine("Speedup {0:F1}", Pfib(n, 1) / Pfib(n, 8)); Console.In.Read(); } } }

Dold text

Edit: C#/.Net gör tydligen inte ens de mest uppenbara optimeringar för att undvika extra kostnader i funktionsprologer/epiloger. "static" deklarera saker ger helt klart boost i C# men gör ingen skillnad i Java. Notera att rent logiskt skapar Java nu runt dubbel så mycket objekt på "heapen" men är ändå snabbare (garanterat p.g.a. "escape analysis"). D.v.s. C#/.Net lider betydligt mer av s.k. leaky abstraction jämfört med Java/JVM här. Om det är ett mer allmängiltigt problem (inte alls otroligt) så är det kanske marginell enklare att skriva något i C# men om programmet faktiskt ska utföra en krävande uppgift blir det rejält mycket enklare att nå kraven i Java.

Strukturerade om lite i C# programmet, nu skalar det dels klart bättre med en "speed up" på 2.5 samt att den seriella versionen av Java är nu "bara" 4 gånger snabbare. Marginell förbättring i Java-delen, "speed up" nu på 4.1 (4 kärnor + HT så teoretiskt är det möjligt att nå en bit över x5).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Blir nog att beställa en när den finns på lite fler ställen. Inte för att jag behöver en Pi till, mest bara för att det är billigt. Eventuellt kan den bli en trevlig ersättare till ATV2:an i köket nu när de ska lägga ner XBMC-porten för denna.

Smart drag i övrigt att hålla den bakåtkompatibel, och därmed ha ett moget programvarubibliotek redan från scratch. Det är ju det all konkurrens till Pi fallit på trots att hårdvaran i många fall varit mycket vassare, att användarbaserna är små, och att det inte finns samma mängd mjukvara. Det kan vara värt att offra gigabitnätverk och en robustare usbcontroller för.

Visst, det är alltid bra med valmöjligheter, men vad ska man med en armversion av Windows 10 på Pi till förresten? Hade förstått poängen om det gick att exekvera x86-windows-binärer på den, men det antar jag att det inte går.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kaput:

Visst, det är alltid bra med valmöjligheter, men vad ska man med en armversion av Windows 10 på Pi till förresten? Hade förstått poängen om det gick att exekvera x86-windows-binärer på den, men det antar jag att det inte går.

Tar man fram sin mest cyniska hatt så tittar man tillbaka på hur netbookmarknaden kraschade efter att en förlamad XP-version började prånglas ut på plattformen. En annan möjligen mer sannolik motivationsfaktor för Microsoft är att Raspberry Pi börjar användas i utbildningssammanhang mer och mer (och har stor potential att utöka sin närvaro på denna marknad), vilket ju också är grundtanken med Raspberry Pi-projektet. Microsoft har alltid satsat stora resurser på att komma in tidigt i skolor och annat, så möjligen kände de att det fanns mycket att vinna på att inte släppa greppet. Med tanke på prisnivån vore det en omöjlighet att ha en licensavgift på ens några få dollar, då det hade blivit noterbart mycket dyrare för skolor som skulle köpa stora mängder enheter.

Som du säger så kommer Windows på Raspberry Pi inte konkurrera nämnvärt med Windows på x86, och det kvarstår fortfarande att säga hur mycket gemensamt dessa plattformar kommer ha. Än så länge har det ju också bara släppts extremt knapphändiga uppgifter gällande licensmodeller och annat, så det är svårt att säga speciellt mycket alls.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Avstängd

Börjar kännas som någon ramlat och slagit huvudet på microsoft ..först gratis till win 7- 8 ägare sen det här så börjar man undra vad haken är reklam film var 10e min eller nått annat dom arbetat in eller är 10a så jävla buggig att dom försöker alla medel för att folk ska använda den

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Det här är alltså inte x86-versionen av Windows som det gäller, eftersom det är ARM vi pratar om (givetvis!). Men det är heller inte Windows RT, utan Windows on ARM. Skillnaden är att till Windows RT kunde du bara installera program via Microsofts Store, men här ska det alltså gå att skriva egna program och ladda ner andras hemmasnickrade program. Det är alltså en helt upplåst version av Windows vi pratar om här, som körs på ARM-processorer (vilket naturligtvis inte någon kan göra något åt, inte ens Microsoft).

Och ärligt talat så skulle även Windows RT funka bra för de allra flesta. För med RPi2 kan man nu alltså ha en billig mediacenter kopplat till TV:n med Windows och sitt ModernUI (som är som gjort för TV-apparater, utöver tablets) och enkelt ladda ner Netflix-appen, Spotify-appen, en mediaspelare och en webbläsare, och välja bland de hundratusentals spel som finns till Store. Det klarar sig nog de flesta på.

Det här är vad jag väntat på i flera år. Bra jobbat Microsoft!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KplSteiner:

Det här är alltså inte x86-versionen av Windows som det gäller, eftersom det är ARM vi pratar om (givetvis!). Men det är heller inte Windows RT, utan Windows on ARM. Skillnaden är att till Windows RT kunde du bara installera program via Microsofts Store, men här ska det alltså gå att skriva egna program och ladda ner andras hemmasnickrade program. Det är alltså en helt upplåst version av Windows vi pratar om här, som körs på ARM-processorer (vilket naturligtvis inte någon kan göra något åt, inte ens Microsoft).

Det gick väl att utveckla även för windows rt, och vet man verkligen att det är så mycket smidigare här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Tar man fram sin mest cyniska hatt så tittar man tillbaka på hur netbookmarknaden kraschade efter att en förlamad XP-version började prånglas ut på plattformen. En annan möjligen mer sannolik motivationsfaktor för Microsoft är att Raspberry Pi börjar användas i utbildningssammanhang mer och mer (och har stor potential att utöka sin närvaro på denna marknad), vilket ju också är grundtanken med Raspberry Pi-projektet. Microsoft har alltid satsat stora resurser på att komma in tidigt i skolor och annat, så möjligen kände de att det fanns mycket att vinna på att inte släppa greppet. Med tanke på prisnivån vore det en omöjlighet att ha en licensavgift på ens några få dollar, då det hade blivit noterbart mycket dyrare för skolor som skulle köpa stora mängder enheter.

Som du säger så kommer Windows på Raspberry Pi inte konkurrera nämnvärt med Windows på x86, och det kvarstår fortfarande att säga hur mycket gemensamt dessa plattformar kommer ha. Än så länge har det ju också bara släppts extremt knapphändiga uppgifter gällande licensmodeller och annat, så det är svårt att säga speciellt mycket alls.

Kanske var lite otydlig, men vad jag undrade var helt enkelt vad jag som van datoranvändare kan ha för hypotetisk nytta av att köra Windows på en Pi?

MS motiv att göra det är solklara. Man försöker etablera sig på den största specifika plattformen i ett relativt nytt marknadssegment, parat det med det du föreslår, att MS sedan länge jobbat tight med de institutioner som utbildar framtida användare och inköpare för att göra Windows till den självklara plattformen när dessa kommer ut i arbetslivet. MSDNAA är väl ett superbra exempel på ett liknande program, som spikar tesen. Inte tusan ger de bort OS- och programvarulicenser i någon slags välgörenhetsiver, det är givetvis frågan om att göra en smärre insats nu och skörda en större vinst i framtiden.

Ser också nyttan av att finnas på en enhet som potentiellt kan få rejäl spridning i småskolan. Det är nog mycket värt för framtida försäljningsstatistik att vänja in folk vid Windows gränssnitt redan som barn.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Regert:

Wohoo!
Det här är riktigt bra.
Och ett snyggt drag från MS. Vilket nog också betyder att Surface RT kommer få Windows 10.

Framför allt är det bra för konsumenter i utvecklingsländer för det innebär att grundkostnaden för en dator sänks, liksom grundkravet för strömtillgång och så. Det gör tröskeln till datorer och internet lite längre. Även om det stora (läs- och skrivkunnighet) fortfarande nog är den stora biten.

Det här är inget "snyggt drag". Alternativet hade varit att man försett tingesten med ett gratis OS från en av konkurrenterna istället. Tack Gud för att MS har börjat få konkurrens, säger jag.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av kaput:

Kanske var lite otydlig, men vad jag undrade var helt enkelt vad jag som van datoranvändare kan ha för hypotetisk nytta av att köra Windows på en Pi?

Priset?

En fullgod surf- och mediedator för 300kr är svårt att slå...

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

"Gratis" W10?

Jag börjar bli lite orolig när Windows operativ system delas ut bara sådär gratis överallt. Hoppas att det inte kommer likna alla dessa "gratis" program och spel som finns överallt. Först är det gratis och sedan måste du koppla ditt bankkort till nya W10....

Visa signatur

Jag har ingen TV, video, tv-box, radio, läsplatta eller dator. Jag har en gammal telefon som bara går att ringa och skicka SMS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Jag ser fram emot den dag då Raspberry Pi är tillräckligt kraftfull för att köra en PS2 emulator bra, fast det är väl minst 5 år bort. Då kan man ha en lite minidator vid TVn som emulerar alla gamla godingar.

Skrivet av cosmos92:

känns spontant som att denna nya kanske kan åstadkomma detta redan nu

Den är ju ändå svagare än en halvny smartphone, och det finns väl inga bra PS2-emulatorer till Android? Väl?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av endnoy:

Jag börjar bli lite orolig när Windows operativ system delas ut bara sådär gratis överallt. Hoppas att det inte kommer likna alla dessa "gratis" program och spel som finns överallt. Först är det gratis och sedan måste du koppla ditt bankkort till nya W10....

Du kan sedan länge koppla ditt bankkort till ditt Microsoftkonto. Smidigt om man vill köpa appar eller spel på Xbox One, Windows eller Windows Phone. Men precis som allt annat, inte ett krav... det blir bara smidigare.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Tråkigt. Raspberry var en inkörsport till Linux för många användare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Priset?

En fullgod surf- och mediedator för 300kr är svårt att slå...

Fast den är ju minst lika fullgod till de uppgifterna med de öppna alternativ som finns. En cripplad version av W10 känns rätt redundant, om man nu inte bara måste ha Windows UI. Det verkar också tveksamt att det kommer släppas någon port av XBMC/Kodi för den Windows-versionen, känns som de redan nu har för många plattformar att underhålla

Skrivet av endnoy:

Jag börjar bli lite orolig när Windows operativ system delas ut bara sådär gratis överallt. Hoppas att det inte kommer likna alla dessa "gratis" program och spel som finns överallt. Först är det gratis och sedan måste du koppla ditt bankkort till nya W10....

Fast här är det nog gratis i den meningen i alla fall. MS hoppas förmodligen på att köra in raspens verkliga målgrupp, dvs studerande på olika nivå, på Windows tills den dag de har en egen ekonomi och är potentiella betalande kunder.

Skrivet av Tilax:

Tråkigt. Raspberry var en inkörsport till Linux för många användare.

Det är den fortfarande, Windows kommer bara bli ytterligare ett alternativ

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tilax:

Tråkigt. Raspberry var en inkörsport till Linux för många användare.

Så det är tråkigt med fler alternativ?
Tror snarare att detta kommer leda till att fler utav pi:na används snarare än att hamna i lådor och glömmas bort.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Kanske var lite otydlig, men vad jag undrade var helt enkelt vad jag som van datoranvändare kan ha för hypotetisk nytta av att köra Windows på en Pi?

Detta skulle vara en perfekt dator till mina föräldrar som bara används for word och surf. En dator för 400kr som inte låter något alls och drar...vad är det en pii drar? Några watt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Detta skulle vara en perfekt dator till mina föräldrar som bara används for word och surf. En dator för 400kr som inte låter något alls och drar...vad är det en pii drar? Några watt?

De rekommenderar väl en väggvårta på 700 mA till den gamla Pi (den nya ska ligga i samma härad, men har inte sett någon exakt siffra), och matningsspänningen är 5v. Räkna med ett par hundra mA till för tgb och mus. Så ja, säg i runda slängar 5 watt med tillbehör då?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Tinardirith:

Känner precis likadant. Jag vill verkligen ha en men har egentligen inget som helst behov då andra maskiner redan sköter allt den skulle få göra. Men den är ju mycket roligare!

Samma här, jag har redan en hel hög maskiner som gör "allt" jag behöver. Lär väl bli en ändå dock för lite lekande i allmänhet.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Fast den är ju minst lika fullgod till de uppgifterna med de öppna alternativ som finns. En cripplad version av W10 känns rätt redundant, om man nu inte bara måste ha Windows UI. Det verkar också tveksamt att det kommer släppas någon port av XBMC/Kodi för den Windows-versionen, känns som de redan nu har för många plattformar att underhålla

Med tanke på att den kommer ha Windows Store som kommer vara universell när W10 släpps så behöver de bara göra en och samma version för desktop/tablets/smartphones/Raspberry Pi 2 osv osv. Och "cripplad" kanske man skulle kunna kalla den i jämförelse med "vanliga" W10, men absolut inte i jämförelse med de andra operativsystemen som finns till RPi. Windows Store har i dagsläger runt halvmiljonen appar, och räcker inte det kan du skriva ett program själv eller ladda ner andra hemsnickrade.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KplSteiner:

Med tanke på att den kommer ha Windows Store

Vet man verkligen till exempel det där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KplSteiner:

Med tanke på att den kommer ha Windows Store som kommer vara universell när W10 släpps så behöver de bara göra en och samma version för desktop/tablets/smartphones/Raspberry Pi 2 osv osv. Och "cripplad" kanske man skulle kunna kalla den i jämförelse med "vanliga" W10, men absolut inte i jämförelse med de andra operativsystemen som finns till RPi. Windows Store har i dagsläger runt halvmiljonen appar, och räcker inte det kan du skriva ett program själv eller ladda ner andra hemsnickrade.

Ah, tänkte inte på apparna. Nu vet jag inte exakt vad Windows-appar är skrivna i (.NET?), men jag utgår i alla fall från att de körs i någon vm. Det borde ju funka prestandamässigt också, iom att de kan köras på diverse telefoner som bör ligga i samma härad som Pi2 när det kommer till sen saken.

Sedan kanske just jag råkar vara rätt allergisk mot att köra appar annat än på just små pekskärmar. Skulle jag använda en Pi2 som desktopersättning, så vill jag ha någon lite mer konventionell och klassisk programvarumiljö, och ska det då vara någon direkt mening för mig med att köra Windows, så måste x86-programvarubiblioteket vara körbart.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!