Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Lösning på slött nätverk

Börjar tröttna på detta nu. Detta gäller alltså ett enskilt rum i en villa, innehåller en stationär dator och några andra prylar.

När det blev för besvärligt med kabel så bytte vi till tp-links PA-kit, provade olika varianter både 200 och 500mbit, dessa ger en stabil anslutning men för låg bandbredd mellan enheter i nätverket. Runt 25 Mbit trots att de på andra ställen i huset ger nära 100mbit. Märkligt.

Då testade jag med en usb-wifi adapter direkt in i den stationära datorn, med den får jag nära full hastighet till och från nätet men ändå inte mer än 30mbit upp/ner inom nätverket, och ingen anslutning till övriga enheter.

Tredje försöket, inhandlade en dyr netgear wifi-adapter med ingång för tp-kabel, n-stöd och externa antenner, så jag kunde ansluta kabelnätverket i rummet till denna, som sedan ansluter till routerns wifi (5 meter bort genom några väggar). Fungerade det bättre? Nej.. får inte ens full hastighet till internet (max 6 Mbit ner) och en väldigt slö och instabil anslutning till resten av nätverket som bara blev sämre för varje dag.

Finns det fler alternativ? Köpa en till wr1043nd och göra en trådlös brygga? Köpa bättre powerlan-adaptrar?

Enda kraven är minst 60mbit upp/ner inom nätverket och full hastighet till internet.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Dra en kabel.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Du kanske ska ge upp på trådlöst och fixa kabel till rummet. Du har uppenbarligen något som stör Wifi.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Jag har provat kabel i flera år, den blir liggandes mitt i vägen. Inget alternativ längre.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Udihow:

Jag har provat kabel i flera år, den blir liggandes mitt i vägen. Inget alternativ längre.

lol! Så mycket tid och pengar som du beskriver att du lagt på detta så hade det blivit både snabbare och billigare att dra kabeln snyggt längs lister osv.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Den låg efter lister men var ändå i vägen för dörrar man vill kunna stänga.

Ska väl inte vara omöjligt att uppnå mina låga krav med trådlöst eller powerlan idag om man bara hittar rätt grejer?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Borra lite och snygga till de med kabellist så är de inte i vägen. De blir i princip osynligt om man gör de klokt från början.

Visa signatur

Dator: Corsair Carbide 240. Corsair CX550M. Intel Xeon E3-1245v5. ASUS P10S-M WS. Corsair Vengeance LPX 2133MHz 16GB. NVIDIA GTX 1060 6GB FE. Samsung 960 Evo 500GB. 2x Samsung 850 Evo 1TB = RAID0.
Kringutrustning: Samsung S27D390. Samsung SE-218GN/RSBDE. Edifier R2600 Studio. Logitech G430. Logitech G402. Logitech G410. Logitech G240.

Permalänk
Medlem

Borra ett hål i dörrlisterna/foder etc, dra under skarvlister mellan rum etc, borra hål i en vägg genom en list i ett hörn etc etc kostar inte mycket att ersätta ifall du flyttar. Förstår inte problemet, jag har tre våningar i mitt hus (inrett vinden till hobbyrum) och kör helt med kablar från en gigabit switch mellan alla våningar.

Så visst går det alltid dra kablar bara man lägger manken till och inte behöver det vara dyrt heller och om du bor i lägenhet eller dylikt så behöver det inte medföra mycket jobb att laga efteråt heller (du klarar dig säkert med att spackla o kladda lite färg).

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Din router är inte den bästa, det är den du skall lägga pengar på! Eller ordna med ordentlig kabel och snygg genomföring för optimal bandbredd!

http://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-reviews/3163...

Throughput wireless ligger på 40mbit som absolut max, för din router.
Det kostar pengar att få en hög wireless throughput!

Här har du lista sorterad på 2.4GHz throughput up/down
http://www.smallnetbuilder.com/tools/charts/router/bar/115-2_...

Här har du lista sorterad på 5GHz throughput up/down
http://www.smallnetbuilder.com/tools/charts/router/bar/116-5-...

Läs på in du köper på dig saker.

Själv kör jag ASUS routrarna och kan själv rekommendera dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Borra ett hål i dörrlisterna/foder etc, dra under skarvlister mellan rum etc, borra hål i en vägg genom en list i ett hörn etc etc kostar inte mycket att ersätta ifall du flyttar. Förstår inte problemet, jag har tre våningar i mitt hus (inrett vinden till hobbyrum) och kör helt med kablar från en gigabit switch mellan alla våningar.

Detta är inget high-tech-hus utan ett från 60-talet, ingen mening att lägga ner så mycket arbete på sånt.. Den som ska bo här efter vill antagligen inte ha det på samma vis ändå.

Skrivet av dabman:

Din router är inte den bästa, det är den du skall lägga pengar på!
Throughput wireless ligger på 40mbit som absolut max, för din router.

Nä, jag får ut över 100 mbit/s, vilket är fullt tillräckligt, även om tp-link säger att den ska klara 300mbit.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag gissar på att ni har någon maskin nära det rummet, kanske nåt i källaren som ger värme eller liknande som orsakar störningar i luft spectrumet som gör att trådlöst inte funkar så bra i det rummet.

Så då finns egentligen bara två alternativ, antingen drar ni och kör kabel genom vägg eller så kör ni homeplug/powerline genom ström kablar i huset. Eller så kör ni kabel halv vägs eller en bit och kör någon form av trådlös brygga mellan det kablade, där trådlöst fungerar bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Udihow:

Detta är inget high-tech-hus utan ett från 60-talet, ingen mening att lägga ner så mycket arbete på sånt.. Den som ska bo här efter vill antagligen inte ha det på samma vis ändå.

Nä, jag får ut över 100 mbit/s, vilket är fullt tillräckligt, även om tp-link säger att den ska klara 300mbit.

Du skrev ju att du fick 25 mbit i rummet medan du fick 100 på andra ställen i huset. Hur menar du? Menar du att du är nöjd då iaf?

Om du inte är nöjd så funderar jag på om jag missat informationen vilken router ni har. Antar att du skrivit det nåonstans. Eftersom du vill ha bra och stabil trådlös uppkoppling är det naturligtvis den sk AC-standarden som gäller, och detta måste stödjas av både din brygga i rummet och av själva routerns radiosändare.

Edit: Jaha om routern klarar 100 mbit trådat innebär den att den tyvärr sannolikt är skräp. Ett byte är mao att föredra.

Permalänk
Medlem

Det är en sak att routern klarar 100mbit via kabel och en sak trådlöst. 300mbit i specen trådlöst är bara en teoretisk siffra.

Permalänk
Rekordmedlem

Om du prompt ska köra wifi i besvärlig miljö så kanske du får ge dig på att skaffa riktantenner eftersom de dämpar störningarna, desto mindre öppningsvinkel de har desto mindre risk att de tar in störningar från andra riktningar, Ubiquiti har prylar som inte är så dyra, men det är dyrare än att dra en kabel, du kan nog tom beställa kabeljobbet av en hantverkare för lägre kostnad än en 802.11ac länk, men tex nått med Ubiquiti Pico/Nano/Loco station behöver inte bli så dyrt.
Ett par av nått sånt här så är det nog löst:
https://www.dustinhome.se/product/5010517421/locostation-m5
https://www.dustinhome.se/product/5010517427/nanostation-m5-5...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Jag gissar på att ni har någon maskin nära det rummet, kanske nåt i källaren som ger värme eller liknande som orsakar störningar i luft spectrumet som gör att trådlöst inte funkar så bra i det rummet.

Nä, det är bara en trappa och en garderob mellan och max 5 meter. Oljepannan är långt ifrån.

Skrivet av dannesthlm:

Du skrev ju att du fick 25 mbit i rummet medan du fick 100 på andra ställen i huset. Hur menar du? Menar du att du är nöjd då iaf?

Skrivet av dannesthlm:

Jaha om routern klarar 100 mbit trådat innebär den att den tyvärr sannolikt är skräp. Ett byte är mao att föredra.

Ok, jag kanske var otydlig. Hastigheten från ex.vis. en laptops wifi (N) till en dator kopplad direkt via kabel till routern (gigabit) är över 100mbit upp och ner. Jag är nöjd med hastigheten på alla andra ställen i huset.

Övriga nätverket sitter ihop med powerlan-dosor, men uppenbarligen lirar de inte med detta rum.

Skrivet av dannesthlm:

Om du inte är nöjd så funderar jag på om jag missat informationen vilken router ni har. Antar att du skrivit det nåonstans. Eftersom du vill ha bra och stabil trådlös uppkoppling är det naturligtvis den sk AC-standarden som gäller, och detta måste stödjas av både din brygga i rummet och av själva routerns radiosändare.

Det är en WR1043ND, den skulle vara stabil och bra, vad jag kunde läsa mig till så var det 300mbit N som var det bästa man kunde hitta.

Skrivet av jocke92:

Det är en sak att routern klarar 100mbit via kabel och en sak trådlöst. 300mbit i specen trådlöst är bara en teoretisk siffra.

Via kabel är det långt över 100mbit, inget som begränsar här. Det är wifi som maxar på ~120mbit, med mina datorer i alla fall.

Skrivet av mrqaffe:

...wifi i besvärlig miljö så kanske du får ge dig på att skaffa riktantenner...

Nja, det ska ju inte gå till överdrift. Tycker inte det är särskilt besvärlig miljö här, är ju inte precis 2km genom berg det handlar om.

Nån form av dosa med wifi och ethernet (likt netgear wn3000rp) som kan skapa en lika bra trådlös länk som de bärbara datorerna kan, skulle ju lösa problemet.

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem

Besvärlig miljö kan vara 0,1 mm metall eller 30 grannar eller en microvågsugn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Såg att det fanns nytt firmware till WN3000RP, så gav det en chans. Nu verkar 300mbit-länk fungera (fick bara 130 innan) men maxar fortfarande bara 40mbit vid test.

Trots det lyckas den ändå pressa ner hastigheten till internet till 6mbit? Klarar den 40 bör ju mitt adsl på ~12mbit inte begränsas alls men Netgear verkar ju lyckas med knasiga saker.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Imponerad att du orkat lagt så mycket tid och pengar på att fixa wlan, som inte fungerar. Som någon sa: du hade kommit billigare undan om du lejt bort arbetet med att dra kabel av en hantverkare... Wlan är bara ett komplement till mobiler/paddor mm för att kunna streama. Annars är det kabel som gäller. Billigast, enklast och bäst!

Vill man ha det snabbt och stabilt så är det tyvärr kabel som gäller. Annars är det inte så mycket annat att välja på än att vara nöjd med det du har.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Udihow:

Såg att det fanns nytt firmware till WN3000RP, så gav det en chans. Nu verkar 300mbit-länk fungera (fick bara 130 innan) men maxar fortfarande bara 40mbit vid test.

Trots det lyckas den ändå pressa ner hastigheten till internet till 6mbit? Klarar den 40 bör ju mitt adsl på ~12mbit inte begränsas alls men Netgear verkar ju lyckas med knasiga saker.

Läs min post ovanför igen. Läs sedan länkarna. Läs sedan vad throughput betyder i wi-fi sammanhang. Svaren är redan presenterade för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dabman:

Läs min post ovanför igen. Läs sedan länkarna. Läs sedan vad throughput betyder i wi-fi sammanhang. Svaren är redan presenterade för dig.

Inte direkt, det din post säger är att min router är kass och inte klarar mer än 40mbit, vilket är fel.. Behöver ingen ny router, behöver något att länka ihop den med för att skapa en brygga.

Ger upp netgear och funderar på att helt enkelt leta reda på en begagnad likadan router till eftersom ingen enkel lösning har framkommit.

Jag vet mycket väl att kabel är det bästa och enklaste men som det ser ut nu kan jag inte göra någon permanent lösning då jag inte vet vad som händer i framtiden.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Udihow:

Jag vet mycket väl att kabel är det bästa och enklaste men som det ser ut nu kan jag inte göra någon permanent lösning då jag inte vet vad som händer i framtiden.

Det är uppenbarligen inte svaret du vill lyssna på men kabel kan som många andra skrivit läggas på ett snyggt sätt som går enkelt att återställa.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Udihow:

Inte direkt, det din post säger är att min router är kass och inte klarar mer än 40mbit, vilket är fel.. Behöver ingen ny router, behöver något att länka ihop den med för att skapa en brygga.

Ger upp netgear och funderar på att helt enkelt leta reda på en begagnad likadan router till eftersom ingen enkel lösning har framkommit.

Jag vet mycket väl att kabel är det bästa och enklaste men som det ser ut nu kan jag inte göra någon permanent lösning då jag inte vet vad som händer i framtiden.

Läs på om wifi hastigheter och kom tillbaka:))

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk

Frågan är hur du kommer framtill dina 40mbit.. är det så att du överför filer via wifi:t med 40 megabyte/sekund (dvs ca 320mbit) eller överför du filer via ditt wifi med 5 megabyte/sekund? (dvs ca 40mbit)

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Udihow:

Inte direkt, det din post säger är att min router är kass och inte klarar mer än 40mbit, vilket är fel.. Behöver ingen ny router, behöver något att länka ihop den med för att skapa en brygga.

Ger upp netgear och funderar på att helt enkelt leta reda på en begagnad likadan router till eftersom ingen enkel lösning har framkommit.

Jag vet mycket väl att kabel är det bästa och enklaste men som det ser ut nu kan jag inte göra någon permanent lösning då jag inte vet vad som händer i framtiden.

Din router WR1043ND (om det är så den heter) klarar 40Mbit i test, sen om det står 300Mbit när du ansluter spelar ingen roll.
Läs länkarna dabman skrev i början av tråden.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Medlem

Byt till AC standarden och kör på 5ghz frekvansbandet som är fritt från störningar från diverse prylar och grannar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Citrona:

Din router WR1043ND (om det är så den heter) klarar 40Mbit i test, sen om det står 300Mbit när du ansluter spelar ingen roll.
Läs länkarna dabman skrev i början av tråden.

Skrivet av esselte:

Hastigheten från ex.vis. en laptops wifi (N) till en dator kopplad direkt via kabel till routern (gigabit) är över 100mbit upp och ner. Jag är nöjd med hastigheten på alla andra ställen i huset.

Jag tror mer på egna tester än vad andra säger

Skrivet av guos89:

Byt till AC standarden och kör på 5ghz frekvansbandet som är fritt från störningar från diverse prylar och grannar.

Om det är störningar så lär det nog bli billigare att försöka eliminera dem än att köpa ny utrustning.. förresten ska väl N också funka över 5ghz?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Udihow:

Nä, det är bara en trappa och en garderob mellan och max 5 meter. Oljepannan är långt ifrån.

Ok, jag kanske var otydlig. Hastigheten från ex.vis. en laptops wifi (N) till en dator kopplad direkt via kabel till routern (gigabit) är över 100mbit upp och ner. Jag är nöjd med hastigheten på alla andra ställen i huset.

Bilden du länkar till visar väl på en anslutning på 100 mbit vad jag kan se? Marginellt högre mätresultat får du ju, men inte i närheten vad du borde ha. Oftast är min erfarenhet att dessa mätvärden sällan är så exakta.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Udihow:

Jag tror mer på egna tester än vad andra säger

Om det är störningar så lär det nog bli billigare att försöka eliminera dem än att köpa ny utrustning.. förresten ska väl N också funka över 5ghz?

Du kan ju ta och skanna med Inssider och posta en skärmdump på hur det ser ut.
http://www.majorgeeks.com/files/details/inssider.html

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Bilden du länkar till visar väl på en anslutning på 100 mbit vad jag kan se? Marginellt högre mätresultat får du ju, men inte i närheten vad du borde ha. Oftast är min erfarenhet att dessa mätvärden sällan är så exakta.

Nu vet jag inte vad du menar.. det är en anslutning på "300 mbit", några meters avstånd genom en vägg. Det är lägre än 300, inte högre, vilket är ganska förväntat.

Skrivet av mrqaffe:

Du kan ju ta och skanna med Inssider och posta en skärmdump på hur det ser ut.
http://www.majorgeeks.com/files/details/inssider.html

Det ser då ut såhär, något jag kan göra bättre?

Men jag inhandlade ett kit med 2st Devolo dLAN 650+ som ger en länk på 50mbit och full hastighet till och från internet, så problemet får anses vara löst.

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Udihow:

Nu vet jag inte vad du menar.. det är en anslutning på "300 mbit", några meters avstånd genom en vägg. Det är lägre än 300, inte högre, vilket är ganska förväntat.

Det ser då ut såhär, något jag kan göra bättre?
http://zufall.nu/upload/42qng.jpg

Men jag inhandlade ett kit med 2st Devolo dLAN 650+ som ger en länk på 50mbit och full hastighet till och från internet, så problemet får anses vara löst.

Börja använda 5GHz bandet .... det är helt tomt.
Men utan att byta hårdvara så skulle du kunna prova att byta till 20MHz kanalbredd och prova kanal 1 eller 11.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.