AMD Radeon 300-serien till våren – Hawaii döps om till Grenada och R9 380X

Permalänk
Medlem

Jag tror att alla vi som PC och/eller PC-spel intresserade kan hålla varandra i händerna och hoppas att AMD släpper en bomb med denna generation, annars blir de kommande åren fruktansvärda för oss.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Avstängd

och Nordichardware skrev att de skulle lansera korten i Q3. Haha jävla pajasar. Det var tydligen "enligt källor till NordicHardware" som hade sagt att tidigast Q3 skulle korten lanseras. Ja det var "källor ifrån Nordichardware" som ville ha flera klick på deras hemsida så de fick bomba med en rutten nyhet. Fan det är inte första gången Nordichardware har riktiga idiotartiklar. Idioter.

Permalänk
Medlem

Ser fram emot vad 390X har att erbjuda, och om den är så bra som det ser ut på papperet hoppas jag att det kommer riktigt bra tredjepartskylare UTAN vattenkylning, så jag får plats med två stycken.

Skrivet av Alibaba123:

och Nordichardware skrev att de skulle lansera korten i Q3. Haha jävla pajasar. Det var tydligen "enligt källor till NordicHardware" som hade sagt att tidigast Q3 skulle korten lanseras. Ja det var "källor ifrån Nordichardware" som ville ha flera klick på deras hemsida så de fick bomba med en rutten nyhet. Fan det är inte första gången Nordichardware har riktiga idiotartiklar. Idioter.

Ren gissning, men det kanske handlade om kort med tredjepartskylare, som ju alltid brukar komma senare när det gäller AMD:s grafikkort?

Om 390-serien presenteras på Computex i juni så lär det ju annars högst sannolikt dröja till Q3 även med referenskylare. Tidigast juli, gissar jag. Kanske augusti. Förhoppningsvis inte september eller senare.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alibaba123:

och Nordichardware skrev att de skulle lansera korten i Q3. Haha jävla pajasar. Det var tydligen "enligt källor till NordicHardware" som hade sagt att tidigast Q3 skulle korten lanseras. Ja det var "källor ifrån Nordichardware" som ville ha flera klick på deras hemsida så de fick bomba med en rutten nyhet. Fan det är inte första gången Nordichardware har riktiga idiotartiklar. Idioter.

menar du

Grafikkortstillverkare - "Radeon R9 380X kommer tidigast ut på marknaden under tredje kvartalet"
""AMD:s kommande flaggskepp på grafikkortsmarknaden ryktas få namnet Radeon R9 380X och baseras på en rekordstor GPU. Både rykten och AMD själva indikerar att en lansering av grafikkortet ska ske under andra kvartalet men enligt källor till NordicHardware är det högst otroligt att konsumenter får se kortet innan tredje kvartalet."

Tror ditt minne sviker lite.... men det kanske ör roligare att få vara arg....

Permalänk

Det blir ett 380X i vår/sommar... hoppas att GDDR5 minnet spruttar på i 8GHz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Det enda jag är intresserad av är egentligen ljudnivån. Om 390X matchar 970/980 i decibel, ger mer prestanda och *förhoppningsvis* mindre pris än ett 980... Givet köp. Annars väntar jag till 980 går ner i pris, vilket dom oundvikligen kommer göra.

Jag har aldrig fattat varför är det så himla viktigt med ett tyst kort på load? Spelar ni inte med hörlurar? Eller jobbar ni med grafik? Är det för att inte störa sambo/frugan?

Tyst kort i 2D läge fattar jag. Jag brukade själv bygga skräddarsydda studiodatorer till musikproducenter i främst Holland och var medlem i SPCR innan jag blev det på Swec så jag förstår värdet av tysta datorer.
För gaming är det dock prestanda som är prio 1, 2, 3, 4, 5, 6.... osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyzed:

Ser fram emot släppet. Hade tänkt köpa 390X, men det ser ut att bara ha 4 GB minne vilket är för lite. Hoppas att det inte stämmer utan att det är minst 6 GB minne, gärna 8 GB.

Mm minst 8GB ska jag ha i alla fall innan jag byter ut mitt 780Ti

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem

jag är sjukt nyfiken på den nya minnes tekniken^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haibane:

Absolut. Men jag hoppas på AMD, de läckta testerna verkar ju mycket lovande. Tyvärr tyder en re-brand tyda på just det du säger, att arkitekturen kanske inte är så revolutionerande.

Samtidigt kräver ju 390X vissa framsteg för att ens vara möjlig. Pekar lite åt båda håll mao. Tror det är så att det är resursbrist som gör att de inte kan göra 4 nya GPU-kärnor parallellt. Eller rättare sagt att det inte finns fog för 4 nya kärnor sett till resurskostnaden. 2 nya kärnor är nog så dyrt och även om det finns vissa arkitekturförbättringar så är det inte försvarbart ur en företagsekonomisk synvinkel att göra nya kärnor för 370 och 380 när de har Tonga och Hawaii. Vi får inte glömma att 3xx-serien med stor sannolikhet är en ganska kortlivad serie, för stora utvecklingskostnader är inte bra. Lägre processnoder är snart aktuellt för produktion av 400-serien.
300-serien är trots en annalkande 400-serie berättigad, för att de behöver vara med och slåss, och för själva teknikutvecklingen med HBM och så. Men att göra så många individuella kretsdesigner för en kortlivad serie är kanske inte lika befogat.

Jag ser det såhär. Jag hade varit orolig om alla kretsar var helt och hållet nya utan någon revolutionerande anledning, det hade nämligen betytt att de satsat helhjärtat på att köra med 300-serien ett bra tag, som de gjorde med 7000-serien. Tror 300-serien är mer kortlivad än 200-serien och 7000-serien.

Permalänk
Medlem

Totalt ointressant för min egen del om det bara är 4 GB grafikminne.

Förhoppningsvis släpps korten även med 6 eller 8 GB minne, och förhoppningsvis kan korten även leverera hela minnesmängden.
Kommer inte att uppgradera till ett kort med mindre än 6 GB.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dussan89:

Borde hamna lite under om amd fortsätter med priskrig i vanlig ordning.

Skickades från m.sweclockers.com

Att det skulle ligger under ett 980 låter inte då troligt, vore ju bra iofs men med tanke på att det ska vara nya grejer med, enligt rykten, extremt bra prestanda. Dock så är jag inte optimistisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pudeln:

Jag har aldrig fattat varför är det så himla viktigt med ett tyst kort på load? Spelar ni inte med hörlurar? Eller jobbar ni med grafik? Är det för att inte störa sambo/frugan?

Tyst kort i 2D läge fattar jag. Jag brukade själv bygga skräddarsydda studiodatorer till musikproducenter i främst Holland och var medlem i SPCR innan jag blev det på Swec så jag förstår värdet av tysta datorer.
För gaming är det dock prestanda som är prio 1, 2, 3, 4, 5, 6.... osv.

Rätt nice att kunna lira utan lurar. Slipper svettiga öron.
En tyst kraftfull dator är coolare en kraftfull dator som låter

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Rätt nice att kunna lira utan lurar. Slipper svettiga öron.
En tyst kraftfull dator är coolare en kraftfull dator som låter

Bara limma fast kylflänsar på öronsnibbarna

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk

För att sammanfatta det här med er reaktion på rebranding; jag blir förvånad att ni fortfarande blir förvånade. Ni borde väl vid detta laget insett att snacket om "homogen och underlättande namngivning" är bara BS, det ÄR numera en etablerad strategi som anammats av båda lagen för att kränga av gammal teknik i kölvattnet av nya generationers uppmärksamhet. Det kommer nog snart en ny "ansats" för att "underlätta" för konsumenter ska ni se. Jag gillar det verkligen inte men metodiken är nog tyvärr här för att stanna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Samtidigt kräver ju 390X vissa framsteg för att ens vara möjlig. Pekar lite åt båda håll mao. Tror det är så att det är resursbrist som gör att de inte kan göra 4 nya GPU-kärnor parallellt. Eller rättare sagt att det inte finns fog för 4 nya kärnor sett till resurskostnaden. 2 nya kärnor är nog så dyrt och även om det finns vissa arkitekturförbättringar så är det inte försvarbart ur en företagsekonomisk synvinkel att göra nya kärnor för 370 och 380 när de har Tonga och Hawaii. Vi får inte glömma att 3xx-serien med stor sannolikhet är en ganska kortlivad serie, för stora utvecklingskostnader är inte bra. Lägre processnoder är snart aktuellt för produktion av 400-serien.
300-serien är trots en annalkande 400-serie berättigad, för att de behöver vara med och slåss, och för själva teknikutvecklingen med HBM och så. Men att göra så många individuella kretsdesigner för en kortlivad serie är kanske inte lika befogat.

Jag ser det såhär. Jag hade varit orolig om alla kretsar var helt och hållet nya utan någon revolutionerande anledning, det hade nämligen betytt att de satsat helhjärtat på att köra med 300-serien ett bra tag, som de gjorde med 7000-serien. Tror 300-serien är mer kortlivad än 200-serien och 7000-serien.

Spännande, du vet betydligt mer än jag om 400-serien. Ser dock ut att bli ett rejält skutt mellan 390X/390 ned till 380X/380 om man får tro de läckta testerna.

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fluff3:

menar du

Grafikkortstillverkare - "Radeon R9 380X kommer tidigast ut på marknaden under tredje kvartalet"
""AMD:s kommande flaggskepp på grafikkortsmarknaden ryktas få namnet Radeon R9 380X och baseras på en rekordstor GPU. Både rykten och AMD själva indikerar att en lansering av grafikkortet ska ske under andra kvartalet men enligt källor till NordicHardware är det högst otroligt att konsumenter får se kortet innan tredje kvartalet."

Tror ditt minne sviker lite.... men det kanske ör roligare att få vara arg....

Det är precis den och du bekräftar även mitt inlägg. tack.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Pudeln:

Jag har aldrig fattat varför är det så himla viktigt med ett tyst kort på load? Spelar ni inte med hörlurar? Eller jobbar ni med grafik? Är det för att inte störa sambo/frugan?

Tyst kort i 2D läge fattar jag. Jag brukade själv bygga skräddarsydda studiodatorer till musikproducenter i främst Holland och var medlem i SPCR innan jag blev det på Swec så jag förstår värdet av tysta datorer.
För gaming är det dock prestanda som är prio 1, 2, 3, 4, 5, 6.... osv.

Själv kör jag högtalare när jag bara spelar casual och headset när jag ska spela med kompisar för att inte störa dem eller om jag känner mig lite try hard I FPS och vill höra fotsteg bättre.

Men sedan kör jag med öppna lurar, så allt från coilwhine(finns inge värre ljud) till höga fläktar hörs väldigt tydligt igenom eller driver tjejen till vansinne(vilket låter värre)

Så för mig är ljud extremt viktigt, har tom. Gjort så att alla fläktarna i chassiet är helt avstängda tills CPU når 60c (inkl. Pump fläktarna) för att hålla datorn till absolut lägsta dB som går så länge som möjligt. Kör även semi-passivt nätaggregatet och extremt snäv Gpu fläktkurva.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haibane:

Spännande, du vet betydligt mer än jag om 400-serien. Ser dock ut att bli ett rejält skutt mellan 390X/390 ned till 380X/380 om man får tro de läckta testerna.

Vet inget om 400-serien, men alla indikationer finns att 300-serien blir kortlivad och att det inte dröjer lika länge mellan 300-serien och 400-serien som de två generationer som var innan. Det lär vara ett race mellan nVidia och AMD att komma först in på ny nod.

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog tro att de skulle kunna gå från TSMC 28nm för Hawaii till GF 28nm? Skulle ju vara bättre väl?

Permalänk
Medlem
Citat:

/.../1 024-bitars minnesbuss/.../

wat

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper:

Tänkte också på det. Kanske kan räkna på olika sätt med HBM. 4096 bitar ska det ju vara. Men kanske är som med GDDR5. Ena stunden anges 1500MHz och nästa 6000MHz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Undrar vad 390X kommer kosta då, blir det ungefär som ett 980 tro?

Googlade lite på 395x2 ser ut som att det kommer att landa på 1499dollar ca 12 500kr. saftig prislapp. Får hoppas på att dessa kort kan pumpa ut massvis av bitcoins när datorn inte används.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Skrivet av Playboy_1338:

Googlade lite på 395x2 ser ut som att det kommer att landa på 1499dollar ca 12 500kr. saftig prislapp. Får hoppas på att dessa kort kan pumpa ut massvis av bitcoins när datorn inte används.

Blir nog jättebra det. Bränn el och miljö så att du kan generera slantar, gå sedan och köp rättvisemärkt för att döva samvetet. Bitcoins är skit, kapitaliserar på miljön..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av XHI:

Jag har koll på namnschemat och kallar inte 280x för 180x, trotts att det borde vara det korrekta namnet. Vi är överens om att namnschemat inte stämmer överens med vad AMD officiellt sa med generationer etc.

Trevlig soppa

Samtidigt.. Vad är namnet på kortet för något att bråka om egentligen? De kunde ha kallat det för "Mega HS 360 pow instant death skillz 1337 epicness" vad mig anbelangar så länge kortet presterar.

Skrivet av Haibane:

Förvisso, men med tanke på att AMD haft ~1.5 år på sig lämnar en re-brand lite bitter eftersmak. Nvidia har en hel serie som bygger på en helt ny krets. Presterar 390X som den ser ut att göra svarar dem med Titan X eller 980TI , precis som de gjorde med 290X releasen. Cirka 6 månader senare kommer Volta... AMD ser ut att tappa även på GPU fronten.

Däremot släppte AMD en helt ny krets mellan GTX 780 och GTX 980.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd

4GB? Hur tänker de då när det gäller 4k?
Inte vad jag hade förväntat mig. I och för sig, kanske trevligt problem då det omvända har varit det vanliga för bara ett par år sen då 1920x1200 eller 1920x1080 var enda alternativen och en mer högupplöst skärm inte fanns som en möjlighet för människor med en något så när normal ekonomi.
Men hade hoppats på mer VRAM än 4GB. Inte intressant som uppgradering för mig om det stämmer. 980ti eller vad det kommer kallas om ryktena med 6-8GB Vram stämmer känns ännu intressantare nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Blir nog jättebra det. Bränn el och miljö så att du kan generera slantar, gå sedan och köp rättvisemärkt för att döva samvetet. Bitcoins är skit, kapitaliserar på miljön..

Eller inte. Det som sker är ju att redan tillverkad hårdvara används för forskning (eller vad det nu råkar vara som är på tapeten) istället för att olika stora datacenter ska byggas. Detta är dock lite omkullkastat av ASIC, men för GPU stämmer det. Lite som att köra taxi med egen bil istället för att köpa ny bara för att skjutsa någon, sannolikt mindre miljöbelastning.
Men visst vill man argumentera på så sätt så är allt som inte har med direkt överlevnad slöseri

Tillägg dock att GPU inte lönar sig längre vad jag förstått..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Eller inte. Det som sker är ju att redan tillverkad hårdvara används för forskning (eller vad det nu råkar vara som är på tapeten) istället för att olika stora datacenter ska byggas. Detta är dock lite omkullkastat av ASIC, men för GPU stämmer det. Lite som att köra taxi med egen bil istället för att köpa ny bara för att skjutsa någon, sannolikt mindre miljöbelastning.
Men visst vill man argumentera på så sätt så är allt som inte har med direkt överlevnad slöseri

Tillägg dock att GPU inte lönar sig längre vad jag förstått..

Skickades från m.sweclockers.com

Dock bidrar inte Bitcoin-mining till forskning så vitt jag vet? Den beräknar bara en hash som är meningslös för allt annat än Bitcoins. Eller har det kommer andra typer?

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk

Till alla som säger att det krävs en kärnreaktor för 390X/395X2: Ni har inte sätt nVidia Mars? XD

Det kortet kunde man ju knappt använda utan att datorn smälte. för att inte tala om GTX480 som knappt kom upp i samma ljudnivå som Mars!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Eftersom jag ändå inte kommer att ha råd med något 390 eller 390x så verkar det nästan som man likväl kan köpa sig ett 290 eller 290x nu! Good news!

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Torrent, Gigabyte Z690 AORUS ELITE AX, 13600K, Corsair Venegeance 6000mhz, 1TB PCIE 4.0 Kingston, 1TB Corsair MP400, Gainward RTX 4090 Phantom.

Permalänk
Medlem

Det kommer säkert modeller med mer minne senare.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies