Permalänk
Medlem

Hur bootar jag?

Ok, jag är ny på datorer så snälla ha tålamod med denna fråga.

Jag skulle boota om hårddisken så att jag kunde installera virtualbox och sedan linux debian i den. Utan boot så kan jag endast ladda 32-bitars versionen (istället för att kunna välja mellan 32 eller 64-bitars.)
Jag har en realtivt ny laptop, Lenovo med windows 8.1.
För att komma till booten så startade jag om datorn och tryckte F12 - so far så good. Väl där så säger datorn att jag kan välja var jag vill gå med pil upp eller med pil ned. Grejen är att de enda två tangenterna som fungerar är Esc och Enter, och båda skickar mig bara vidare till den vanliga inloggningen.
Hur ska jag kunna boota någonting då?

Tack för er hjälp och ert tålamod

Permalänk
Medlem
Skrivet av JJ72:

Ok, jag är ny på datorer så snälla ha tålamod med denna fråga.

Jag skulle boota om hårddisken så att jag kunde installera virtualbox och sedan linux debian i den. Utan boot så kan jag endast ladda 32-bitars versionen (istället för att kunna välja mellan 32 eller 64-bitars.)
Jag har en realtivt ny laptop, Lenovo med windows 8.1.
För att komma till booten så startade jag om datorn och tryckte F12 - so far så good. Väl där så säger datorn att jag kan välja var jag vill gå med pil upp eller med pil ned. Grejen är att de enda två tangenterna som fungerar är Esc och Enter, och båda skickar mig bara vidare till den vanliga inloggningen.
Hur ska jag kunna boota någonting då?

Tack för er hjälp och ert tålamod

Ett annat tangentbord via usb?

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem

Hmm..... If you say so. Jag har som sagt ingen aning.
Då får det bli till att inhandla ett nytt tangentbord då. Galet.