Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Snabbtest: Grafikprestanda i Total War: Attila

Permalänk
Melding Plague

Snabbtest: Grafikprestanda i Total War: Attila

Det har blivit tid att ta kontroll över hunnerna och marschera ut på erövringståg. SweClockers låter sommardatorn och ett gäng grafikkort svettas i senaste Total War: Attila.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Till spelets försvar så kanske man klarar sig ganska OK i 30fps i denna typen av titlar. Men helt klart tråkigt att de inte kunnat utnytja flera trådar bättre.

Tycker det generellt är dåligt med det. När jag köpte Phoenom X6 så tänkte ja, "i framtiden kommer alla spel rulla på 6 kärnor" nu är CPUn helt utdaterad nästan och jag tror knappt jag använt mer än 4 kärnor i något spel, förutom BF3 kanske då...

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Tjae, CPU användningen är fortfarande bättre än Rome II. Det spelet använder en (1 !!) tråd. De resterande sju ligger samtliga under 10% belastning när jag spelar Rome II på systemet i min signatur.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Hehe undrar om den nya gudomliga ai'n blir lika bra i starten här som den var när rome total wars 2 kom det första halvåret XD

LOL snyggt i slutet där, fiendeenheterna som slår ihop, i stället för att rusa in i varandra, köra shield wall, eller något, så går de några meter utan dragna vapen innan de reagerar XD

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Blev grymt sugen på ett Total War: Middle Earth när jag såg trailern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Till spelets försvar så kanske man klarar sig ganska OK i 30fps i denna typen av titlar. Men helt klart tråkigt att de inte kunnat utnytja flera trådar bättre.

Med toppkorten får man 50-60fps i Quality. Vilket är att föredra framför 20-30fps.

Permalänk
Medlem

Jag skulle undvika förköp då Rome II när det släpptes var under all kritik. Det var knappt spelbart i kampanj och hade massor av buggar och prestandaproblem. Oavsett hur bra de sockrar förköpserbjudandet så borde spelare avvakta flera recensioner för att få en samlad bedömning om spelet är vad marknadsföringen utlovar eller inte.

Undvik förköp kort och gott.

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Med toppkorten får man 50-60fps i Quality. Vilket är att föredra framför 20-30fps.

Jag tänkte mer på de högre inställningarna

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Avstängd

Kan även behövas speciella drivrutiner i spelet.. Så där kan man ju få lite mer stabil FPS.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

http://www.pcgamer.com/total-war-attila-review/

http://uk.ign.com/articles/2015/02/12/total-war-attila-review

Har faktiskt redan kommit ut lite recensioner. Inte hunit läsa men förhoppningsvis ger betyget en fingervisning mot att det inte är helt "broken" som Rome 2 var vid launch. Får hoppas att SLI fungerar bättre än i Rome 2 också.

Visa signatur

CPU: I5-4670k @ 4,5 GHz + Corsair H100i // GPU: GTX 980 Reference + MSI GTX 980 Twinfrozr V // RAM: 16 GB HyperX Savage 2400 MHz // MoBo: MSI Z97 Gaming 5 // PSU: EVGA Supernova G2 750W 80+ Gold // SSD: Samsung 850 Evo 500GB + Corsair Neutron 250GB // HDD: 500GB Samsung + Western Digital Green 3TB // Chassi: NZXT H440 Red // OS: Win 7 x64 // Skärmar: Asus ROG SWIFT + BenQ XL2410T // Konsol:PS4

Permalänk

Dessa spel <3 min favorit är ju då Empire: Total war där man kan spela som Sverige under stormaktstiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philip361:

Dessa spel <3 min favorit är ju då Empire: Total war där man kan spela som Sverige under stormaktstiden

Du kan ju faktiskt spelar som Götar i Attila

Fast då måste du antingen ha lagt en pre-order eller lägga ut 7-8 Euro extra för att få spela som Danes, Jutes och Geats.

Visa signatur

CPU: I5-4670k @ 4,5 GHz + Corsair H100i // GPU: GTX 980 Reference + MSI GTX 980 Twinfrozr V // RAM: 16 GB HyperX Savage 2400 MHz // MoBo: MSI Z97 Gaming 5 // PSU: EVGA Supernova G2 750W 80+ Gold // SSD: Samsung 850 Evo 500GB + Corsair Neutron 250GB // HDD: 500GB Samsung + Western Digital Green 3TB // Chassi: NZXT H440 Red // OS: Win 7 x64 // Skärmar: Asus ROG SWIFT + BenQ XL2410T // Konsol:PS4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tezzeen:

http://www.pcgamer.com/total-war-attila-review/

http://uk.ign.com/articles/2015/02/12/total-war-attila-review

Har faktiskt redan kommit ut lite recensioner. Inte hunit läsa men förhoppningsvis ger betyget en fingervisning mot att det inte är helt "broken" som Rome 2 var vid launch. Får hoppas att SLI fungerar bättre än i Rome 2 också.

Både PCGamer och IGN gav Rome 2 bra betyg trots stora brister i spelet. Att använda recensioner som inte är skrivna av spelarna själva som fingervisning skulle jag inte rekommendera när det kommer till CAs spel.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Tezzeen:

http://www.pcgamer.com/total-war-attila-review/

http://uk.ign.com/articles/2015/02/12/total-war-attila-review

Har faktiskt redan kommit ut lite recensioner. Inte hunit läsa men förhoppningsvis ger betyget en fingervisning mot att det inte är helt "broken" som Rome 2 var vid launch. Får hoppas att SLI fungerar bättre än i Rome 2 också.

Som ovan nämnt så fick Rome 2 grymt bra betyg av alla recensenter utom typ Angryjoe. Att spelarna sedan gav det 1/10 är en annan historia. Undrar vilka som faktiskt spelade spelet.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Previews pa Youtube har sagt att det flyter precis som Rome 2, vilket ar konstigt med tanke pa resultatet just nu. Vi far se nasta Torsdag, om Nvidia/AMD kommer med nagra drivrutiner.

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Som ovan nämnt så fick Rome 2 grymt bra betyg av alla recensenter utom typ Angryjoe. Att spelarna sedan gav det 1/10 är en annan historia. Undrar vilka som faktiskt spelade spelet.

Jag beslutar om det blir köp eller inte efter att jag sett angry joes review. Det är ju bara han som är ärlig. Alla andra recensenter skönmålar ju bara.

Permalänk

Det här med ojämn prestanda känner man igen från Rome II känns ganska trist om de inte fixat det.

Får se vad som sägs i recensionerna innan man bestämmer sig.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Inaktiv

Den viktigaste frågan, är Rome 2 spelbart än? Kan AIn ens gå på led, klättra på stegar, attackera ett fort? Deras AI är ju legendary till att vara skit.

Även innan Rome 2 spelets släpptes var det samma snack som nu, "men denna gång är det bättre" , och sen kom recensionerna, jag och många andra köpte. Vilket fail. Förstår inte varför CAs lir ska vara någon benchmark för grafik osv, dåligt optimerat halvfärdigt skräp, är det relevant?

Deras historia med Napoleon och Shogun var väl precis likadan, varför skulle det vara någon skillnad nu? Den som tror det lurar nog sig själv. Denna gången betalar jag inte för att få felsöka och alphatesta deras titel. (har fortfarande inte lira rome2).

Permalänk
Medlem
Skrivet av EagiZ:

Både PCGamer och IGN gav Rome 2 bra betyg trots stora brister i spelet. Att använda recensioner som inte är skrivna av spelarna själva som fingervisning skulle jag inte rekommendera när det kommer till CAs spel.

Betalar inte utvecklaren en summa för betyget både hos PCGamer och IGN?
Kan ju vara lösta rykten jag hört i och för sig...

Permalänk
Medlem

Det som behöver fixas när det gäller spelets animationer/mekanik är just att det ser så förbannat fult och overkligt ut när soldater krockar in i varandra, dom liksom springer och sedan när dom är framme så saktar dom ner, glider runt och massa konstiga saker. Bara något som jag stör mig på i TW spelen

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av MrAdde:

Som ovan nämnt så fick Rome 2 grymt bra betyg av alla recensenter utom typ Angryjoe. Att spelarna sedan gav det 1/10 är en annan historia. Undrar vilka som faktiskt spelade spelet.

Fast recensenterna fick en special variant av spelet med mycket mindre buggar och bättre AI.

OT: Alltså fyfan vad sämnst grafik typ medieval 2 med GEM mod ser ju bättre ut ibland-.-

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Den viktigaste frågan, är Rome 2 spelbart än? Kan AIn ens gå på led, klättra på stegar, attackera ett fort? Deras AI är ju legendary till att vara skit.

Även innan Rome 2 spelets släpptes var det samma snack som nu, "men denna gång är det bättre" , och sen kom recensionerna, jag och många andra köpte. Vilket fail. Förstår inte varför CAs lir ska vara någon benchmark för grafik osv, dåligt optimerat halvfärdigt skräp, är det relevant?

Deras historia med Napoleon och Shogun var väl precis likadan, varför skulle det vara någon skillnad nu? Den som tror det lurar nog sig själv. Denna gången betalar jag inte för att få felsöka och alphatesta deras titel. (har fortfarande inte lira rome2).

Spelbart är det ja, dock finns det fortfarande vissa buggar som har kommit på senare tid. Kan vara att jag har ett till kort i (även om SLI är avstängt för Rome 2) som gör spelets slag ospelbara. Där jag inte kan se fienden förens dom är mitt framför näsan på mina trupper. Men i höstas efter patch 18 (japp så lång tid tog det) och Emperor Edition så blev det mer emot vad det egentligen skulle varit vid launch. Men om du inte spelat sen launch så borde du gå in och testa igen, även att slänga in mods med nya enheter och allt möjligt som gör spelet ännu bättre.

Skrivet av henkiii:

Betalar inte utvecklaren en summa för betyget både hos PCGamer och IGN?
Kan ju vara lösta rykten jag hört i och för sig...

Kan ju kanske vara därför Evolve måste ha så mycket DLC:s för att betala för kostnaden av att "göra" spelet.

Skrivet av Friterad:

Det som behöver fixas när det gäller spelets animationer/mekanik är just att det ser så förbannat fult och overkligt ut när soldater krockar in i varandra, dom liksom springer och sedan när dom är framme så saktar dom ner, glider runt och massa konstiga saker. Bara något som jag stör mig på i TW spelen

Kommer inte hända förens de bytar motorn i spelet. Warscape har ingen kollision och massa på sina enheter som de hade i Rome och Medieval 2. Därför händer det som du beskriver och allting som händer mellan gubbar och trupper är bara förinspelade killmoves 1v1.

Visa signatur

CPU: I5-4670k @ 4,5 GHz + Corsair H100i // GPU: GTX 980 Reference + MSI GTX 980 Twinfrozr V // RAM: 16 GB HyperX Savage 2400 MHz // MoBo: MSI Z97 Gaming 5 // PSU: EVGA Supernova G2 750W 80+ Gold // SSD: Samsung 850 Evo 500GB + Corsair Neutron 250GB // HDD: 500GB Samsung + Western Digital Green 3TB // Chassi: NZXT H440 Red // OS: Win 7 x64 // Skärmar: Asus ROG SWIFT + BenQ XL2410T // Konsol:PS4

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Som ovan nämnt så fick Rome 2 grymt bra betyg av alla recensenter utom typ Angryjoe. Att spelarna sedan gav det 1/10 är en annan historia. Undrar vilka som faktiskt spelade spelet.

Ja för han var den enda som faktiskt tog upp hur jävla dåligt spelet faktiskt flöt.
Alla andra valde att inte ta upp det för att dom så klart inte hade spelat det riktiga spelet utan en Demo version där SEGA/CA säger till dom att inte ta upp problemen med prestandan för självklart så är det fixat till release i den riktiga versionen.

Och den visan har spelats om och om igen nu några gånger, folk är riktigt trötta på hur dom stora "gamla" siterna handskas med recensioner så dom hoppar över till Youtubers som absolut inte är rädda att tala om sanningen.
--------------------------------------------------------------------------------------

Tråkigt att CA/SEGA inte lärt sig, att fortsätta bygga vidare på samma dåligt optimerade motor håller inte.
Gillat serien men det är tråkigt att dom ALDRIG lär sig, deras senaste 6spel har ju alla haft problem.

Permalänk
Inaktiv

Total War har alltid haft problem med detta, visst är det acceptabelt på en viss skala med tanke på dess spel genre, men jag tycker dem borde lärt sig det tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philip361:

Dessa spel <3 min favorit är ju då Empire: Total war där man kan spela som Sverige under stormaktstiden

Alla snackade med världens snobbröst i de spelet

Visa signatur

sebbeboy -Vad är det som är så roligt med att sitta och navigera där med muspekaren? För det är väl det enda vettiga man kan göra i startmenyn?
Tvelander -För den är 10000000000x mer logisk än att sitta leta runt i ett satans fan fullscreen fönster med massa grafik och skit bajs som funkar kiss dåligt på PC.
Kör start8 nu annars får jag FLIPP på windows 8

Permalänk
Medlem

Låt för sjutton bli att förbeställa spelet nu bara...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Låt för sjutton bli att förbeställa spelet nu bara...

För sent, förbokade det så fort man kunde.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Mina EVGA gtx 780TI sc är inte så dåliga fortfarande i spel

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Betalar inte utvecklaren en summa för betyget både hos PCGamer och IGN?
Kan ju vara lösta rykten jag hört i och för sig...

Jo då! Vad tror du uttryck som "10/10 - It's okay" kommer ifrån. IGN är ökande för att ta sockra betygen för pengar på sidan av.

Permalänk
Medlem

Jag struntar i grafiken de måste lösa A.I. problemen innan jag köper ett Total War igen.

Har inte köpt nått sedan Empire. Och jag är egentligen ett stort Total War fan. Men de har ju inte funnits något bra sedan T.W. Medieval II

Vad jag sett på Youtube är A.I. helt åt pipan i Rome 2