Nvidia inaktiverar överklockning av mobila Geforce GTX 900M med ny drivrutin

Permalänk
Skrivet av Alling:

Naturlig följdfråga: Vad hade folk tyckt om de tog en mellanväg och tillät överklockning men inte spänningshöjning?

Personligen tycker jag denna typ av artificiella begränsningar är extremt tråkiga och fjantiga. Gör bara som AMD och lägg in en tydlig varning om att man kan skada systemet som man måste godkänna för att kunna aktivera överklockning.

Voltlås har dom på vanliga grafikkort. Misstänker samma på laptop gpuer med.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Känns helt klart som Nvidia har ett nytt mobilt grafikkort på gång som är lite snabbare än 980m, men att ett överklockat 980m kommer upp i liknande prestanda. Alltså stänger Nvidia överklockningen på 980m, annars så är det risk att folk inte köper det här nya och antaglien mycket dyrare kortet.

Bara min egen teori och gissning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Naturlig följdfråga: Vad hade folk tyckt om de tog en mellanväg och tillät överklockning men inte spänningshöjning?

Personligen tycker jag denna typ av artificiella begränsningar är extremt tråkiga och fjantiga. Gör bara som AMD och lägg in en tydlig varning om att man kan skada systemet som man måste godkänna för att kunna aktivera överklockning.

Nej men.. Det kan.. Du kan väl inte mena att du ska kunna SKADA Nvidias komponenter med på tok för höga frekvenser?! Tänk vad som kan hända för guds skull! Se då barnen trimmar sönder sina mopeder och kör ihjäl sig. Exakt samma sak kommer att hända med deras laptops.

Snart läser du i Aftonbladet hur de överklockar så hårt att de bromerade flamskydden inte sätter stop längre! Heatsink smälter, skärmen fattar eld. Herregud.

Stackars lilla Elof som spelade CS, då datorn spontant fattade eld för att hans grafikkort tuggade på i 1.6GHz Bara tur att det inte var AMD. Har hört att dom grabbarna inte bryr sig något om säkerhet eller komponentlivslängd ALLS.

Permalänk
Medlem

Detta blir ju bara värre och värre. Nvidia måste rankas högt i detta årets shit-list. EA och Nvidia i topp. Fuck you Nvidia.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Detta är vad jag hatar mest med Nvidia: Alla dessa artificiella begränsningar de sätter in överallt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Samma resonemang funkar på desktop, skall de stoppa överklocking på deras desktop grafikkort?

Nej samma resonemang fungerar absolut inte på stationära datorer då en laptop är i mycket mer kompakt format och det blir varmt så in i helvete.

Permalänk
Skrivet av Pesh:

Nej samma resonemang fungerar absolut inte på stationära datorer då en laptop är i mycket mer kompakt format och det blir varmt så in i helvete.

Och detta gäller då för alla laptops någonsin eller? Lägg ner, bara på min äldre Asus N-serie-laptop blir det gamla Fermibaserade kortet (GT 555m) aldrig varmare än 70 grader, maximal load.

Visa signatur

Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI –– AMD Ryzen 7 3700X –– G.SKill Trident Z Neo RGB 2x16GB 3600MHz CL16 –– Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix 10GB –– Seasonic FOCUS SGX 650W –– Sabrent Rocket NVMe 4.0 2TB –– Noctua NH-U12A –– Lian Li TU150

Permalänk
Snusfri

Har viss förståelse, men det hade varit bättre att ge eventuella överklockare en varning om att det kan skadahårdvaran och att garantier inte gäller istället.
Tyvärr kommer detta att locka fram ännu fler Nvidia-hatare i kölvattnet av det som gäller 970 (En hönsfarm av en fjäderatom).

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluffarn:

Bara tur att det inte var AMD. Har hört att dom grabbarna inte bryr sig något om säkerhet eller komponentlivslängd ALLS.

Om du tror att nVidia gjort detta för att vara snälla så är du ju blåögd.
AMD varnar med en TYDLIG[/B] ruta att om du överklockar, så sätter du komponenterna på spel. nVidia är bara rädda för att man skall överklocka deras nuvarande, så att dom inte får sälja nästa krets.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Det gör så här för att kunna sälja dyrare kort. Inbilla er inget annat.

Permalänk
Skrivet av Pesh:

Nej samma resonemang fungerar absolut inte på stationära datorer då en laptop är i mycket mer kompakt format och det blir varmt så in i helvete.

Va? Grundprincipen för överklockning är väl ändå den samma? Man kör väl på tills man antingen får ett instabilt system och/eller för varma komponenter.
Mindre headroom med en laptop, men dock...

Visa signatur

|Asus Crosshair VIII Dark Hero|Ryzen 7 5800X3D|Corsair H115i Elite Capellix|2x 16GB Kingston Fury Renegade 3600MHz CL16|MSI RTX 3080 Suprim X|SSD1: WD Black SN750 1TB|SSD2: Samsung 860 EVO 1TB|Dark Base Pro 900|Dark Power Pro 11 1000W|Acer Predator XB273K|Corsair Strafe MX Red|Corsair Ironclaw RGB|OS: Win 11 Pro|

Permalänk
Testpilot

Tror detta har hänt för 800m-serien med fast i smyg, efter en formatering av min Lenovo y50-70 och senaste drivare installerade för ett tag sedan kunde jag inte överklocka min GPU längre, varken via Nvidia Inspector eller MSI Afterburner.

Skrev lite om det i tråden för min review (sign), men fick inget konkret svar från andra användare. Någon mer med en 800m-serie GPU som kan konfirmera om det går att OC.a eller inte för er?

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Inaktiv

Ett ganska underligt beslut, jag hoppas någon försöker ta reda på vad som orsakat detta val.

Om man vore lite mer cynisk inser man att det nog finns pengar att tjäna på att låsa funktionalitet och sedan ta betalt för detta, om man ens gör det möjligt att få tillgång till dessa. 100kr för att överklocka. 100kr till för att öka spänningen. 100kr för att använda upplösningar över 1920x1080. 100kr för att låsa upp 30 FPS-låset. Och så vidare. Eller bara köpa ett Seasons Pass för komponenten i fråga för 500kr och få tillgång till all funktionalitet!

Nej, ritkigt så illa lär det nog inte bli även om de oroande nog är en rätt nära partner till just Ubisoft. Lite för mycket underligheter på senare tid, jag, likt nästan alla andra i tråden börjar verkligen undra vad de håller på med...

Permalänk
Medlem

Ett tänkbart scenarie är väl att några/nån laptoptillverkare har bett om detta då returer pga skada vid överklockning börjar kosta för mycket. Och då står det mellan att höja priset på laptopen (och förlora sälj på det) och att försvåra överklockning (och EV förlora sälj pga det).

Permalänk
Medlem

Menar de igen att de inte skulle märkt på 4? månader att folk kunde överclocka sina grafikkort i bärbara eller var det bara att de inte ville säga det vid presentationen?
eller så såg de hur litet utfall de fick bland sina kunder av gtx 970 och tänkte att detta skulle vara bästa tillfället:P

om man har möjlighet för det är det väl ändå upp till en själv? det här var galet,

jag förstår att det finns ett par vettiga resonemang bakom det men jag tycker det är galet iaf:P,

men även om man ser det så, varför gör man det NU? när de har sin mest energieffektiva design någonsin? är det för att de vill att man ska köpa en dyrare dator med sli eller?

Permalänk
Medlem

Verkar som att Nvidia tagit examen i Charmskolan på senare tid!

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

Till folk som tycker att laptop gpu's inte bör överclockas pga värme: Det är en enorm skillnad mellan laptop och laptop.
Ta MSI ge70/60 som är så tunna och går varma, de kanske inte behövs klockas.
Men sen finns det en himla massa entusiast burkar som går nästan iskalla och bara ber om att bli överklockade och övervoltade.

Visa signatur

Ghost S1 + Lenovo T5
30" 21:9 IPS 200 Hz

tidigare:
SGPC K39 - 9600k, 1660S, 350w 1U

Permalänk
Rekordmedlem

Nvidia visar än en gång att de enbart är giriga, tänk om kunderna kunde bli lite mer mogna och protestera med plånboken.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

nVidia=Partypoopers

Visa signatur

Oldschool overclocker

Permalänk

Jag blir bara gladare o gladare att jag inte har en 970 längre 5770 duger helt okej tills 390x kommer o gasar dörrarna av både 970 o 980 3.5gb @ 224gb/s + 0.5gb @ 20gb/s

Visa signatur

Ledsen ägare till ett Nvidia GTX 970 G1 med "nästan" 4GB brukbart videominne....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluffarn:

Absolut inget fel! Dom förhindrar ju att fel uppkommer När Sven inte kan övervolta sitt grafikkort likt en gud så lever hans laptop längre!

Så låt Sven förstöra sin dator.
Det är en medveten risk när man överlockar även fast det finns spärrar för att göra det så säkert det går.

Det är fel så det smäller om det.
Tycker du att dom ska stänga av möjligheten till överklockning på vanliga desktop GPUer och tom CPUer också?

Permalänk

Låt mig fritera miina grafikkort och komponenter i lugn och ro.
Ni sa då fan inget när jag övervoltade mitt 570 så hela huset fick lov att utrymmas! - vilket jag uppskattar!

Visa signatur

Intel i5 2500k 4,7Ghz@ 1,425v - Noctua NH-D14 - Crucial DDR3 BallistiX Tactical 16GB CL8 1,5v - Gigabyte Radeon HD7970 3GB 1189/6400 mhz - Asus Xonar Essence STX - Asrock Z77 Extreme 6

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oliver91:

Detta vinner dom kunder på ju... NOT!

Har man monopol så har man...

Permalänk
Medlem

Go team red!

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

först 3.5GB och nu detta.

Glöm inte G-Sync utan dyr modul.

http://www.sweclockers.com/nyhet/19993-nvidia-g-sync-i-barbar...
http://www.sweclockers.com/nyhet/19946-geforce-gtx-970-dras-m...
http://www.sweclockers.com/nyhet/20053-nvidia-inaktiverar-ove...

Tre rätt allvarliga tabbar av Nvidia, eurk.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Skrivet av Pesh:

Nej samma resonemang fungerar absolut inte på stationära datorer då en laptop är i mycket mer kompakt format och det blir varmt så in i helvete.

Det finns ju bärbara med chassi som är samma även om det är varianten med topprestanda eller om de sitter en a4 i.
När jag skriver a4 a8 osv pratar jag om AMD apuer ej skitbilar.
Det betyder ju att det troligtvis finns utrymme för överklock på a4 a6 eller a8 modellen eftersom det trots allt ska klara en a10. Jag lyckades öka frekvensen från 1,5ghz till 1,8 och 2,2 i turbo på min a8.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Batman:

Exakt vad går deras ingenjörer på för nåt?

Skickades från m.sweclockers.com

Nermald GPU kisel snortat via ett sugrör.

Skrivet av Oliver91:

De är för att en vanlig svensson inte vet om vad de gör för de läser intr nyheter på sweclockers.. De läser ju sina tekniknyheter på aftonbladet

Skickades från m.sweclockers.com

Du menar samma blaska som kallar fixar för "hack"? Du vet.. Göra det lite "coolare" för den "nya generationen"?

http://hemma.aftonbladet.se/2015/02/17-helt-briljanta-ikea-ha...

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Ptja, togs möjligheten att överklocka bort via drivrutinen så bör det gå att slå på den igen samma väg. Det är nog inte en alltför vild förmodan att det inom kort kommer finnas tredjepartshacks som löser problemet.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pesh:

Nej samma resonemang fungerar absolut inte på stationära datorer då en laptop är i mycket mer kompakt format och det blir varmt så in i helvete.

Vad är HTPC för något eller en mindre steammachine eller något mindre chassi där folk har undermåttlig kylning. Så jo resonemanget håller även på desktop. Du kan skada ditt kort på samma sätt när du överclockar din GPU i en laptop eller desktop.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Broken-arrow:

Voltlås har dom på vanliga grafikkort. Misstänker samma på laptop gpuer med.

Jo, men det ligger en bit över stockspänningen: GTX 780 körs exempelvis på 1,16 V (eller nåt sånt) i stock men kan höjas till 1,212 V utan något som helst hinder. Först därefter krävs custom vBIOS.

Skrivet av mrqaffe:

Nvidia visar än en gång att de enbart är giriga, tänk om kunderna kunde bli lite mer mogna och protestera med plånboken.

Vad är alternativet om man är ute efter en bärbar speldator?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers