Nvidia inaktiverar överklockning av mobila Geforce GTX 900M med ny drivrutin

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Har man monopol så har man...

tyvärr har dom det på laptopmarknaden.. AMD har ju bara bra gpu's upp till 5000kr's klassen därefter börjar deras APU's och GPU's sakta fasas ut i de högre klasserna mot i5or/i7or ihop med dedikerade nvidia chip i GTX klassen som presterar mycket bättre :/

deras 7970m var ju rätt fina för några år sedan men idag är de bara otroligt strömtörstiga och utdaterade

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Avstängd

Min magkänsla säger att det är något annat fel med deras 900M-kort som de försöker dölja genom att inaktivera överklockning. GPU:n kanske dör redan vid 80+ grader celsius eller nåt.

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem

Känns som PR för Nvidia kunde vara bättre i dagsläget...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Men hur får de ihop detta?

Ett överklockat kort borde ju prestera bättre än ett oklockat med diverse optimeringar för olika spel i drivrutinen.

Nej detta är trams. Att man inte kan överklocka brukar slå tillbaka hårt på tillverkaren. Vi minns med fasa hur det gick för intel under tidigt 00-tal när de försökte låsa ner sina CPU's för överklockning. Folk köpte AMD istället, som stoltserade ännu mer med möjligheten att överklocka, och gissningsvis blir det samma sak denna gång.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheVeryUberEnd:

Och detta gäller då för alla laptops någonsin eller? Lägg ner, bara på min äldre Asus N-serie-laptop blir det gamla Fermibaserade kortet (GT 555m) aldrig varmare än 70 grader, maximal load.

Du kan som mig bara tala utifrån egen erfarenhet och jag har en gång haft en jävligt påkostad gaming laptop med gts9800m som dog efter 3 år pga sjuka värmeproblem där gpun slog i 100c och det utan överklockning. Du kan väl påstå att det var en unik händelse men vad fan är troligast när man kan läsa om värmeproblem i laptops dagligen på diverse forum.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slowpoke66:

Va? Grundprincipen för överklockning är väl ändå den samma? Man kör väl på tills man antingen får ett instabilt system och/eller för varma komponenter.
Mindre headroom med en laptop, men dock...

och grundprincipen för att supa är densamma i hemmet som ute på vägen bara det att det ena är lite mindre smart. Jag säger inte att jag vet varför nvidia gör det dem gör jag lägger bara fram en teori.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Det här har mest troligt inget att göra med risk för skador eller värmeproblem. Antagligen är det så att Nvidia har insett att folk köper billigare kretsar för att överklocka dem till samma prestanda som de dyrare. Då ser dem hellre att folk köper dyrare kretsat direkt.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Mr.Quatermain:

Låt mig fritera miina grafikkort och komponenter i lugn och ro.
Ni sa då fan inget när jag övervoltade mitt 570 så hela huset fick lov att utrymmas! - vilket jag uppskattar!

Jag stekte 2st Geforce 6600 inom loppet av en vecka vill jag minnas. : inte fan klagade Nvidia då Antagligen för att jag köpte ett 66600GT istället

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

I det här fallet tycker jag att de gör rätt. Jag tillsammans med många andra som har spelat på en laptop vet att just värmeproblemet är en stor faktor som med tiden gör bärbara datorer ospelbara, jag själv har gått igenom tre bärbara med samma problem även då jag rensat chassit från damm.

Om Nvidia känner att det här problemet är svårhanterligt så är beslutet rätt.

Visa signatur

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700k@4.6Ghz@H115i | ASUS RTX 3080 TUF OC | Corsair Dominator 16GB | Corsair AX860

Permalänk
Medlem

Så nu när dom har fått ut extremt energieffektiva kretsar, DÅ helt plötsligt blir det skadligt att överklocka.
Det är ett påstående som bara verkar förståndigt i nVidias värld.....

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pesh:

Du kan som mig bara tala utifrån egen erfarenhet och jag har en gång haft en jävligt påkostad gaming laptop med gts9800m som dog efter 3 år pga sjuka värmeproblem där gpun slog i 100c och det utan överklockning. Du kan väl påstå att det var en unik händelse men vad fan är troligast när man kan läsa om värmeproblem i laptops dagligen på diverse forum.

Skickades från m.sweclockers.com

Med tanke på GPU så kan det ha varit bumpgate-relaterat iofs.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är inte så svårt att sätta in hårdvaruspärrar som skyddar hårdvaran oberoende av klockningen, det är ju temp och spänning som ger skador så varför inte övervaka det i stället ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Shit vad trist, Nvidia dödar entusiasternas skoj.

Säkert för att de har dragit in så mycket pengar att de tror aig kunna göra detta.
Ännu en anledning att hålla på AMDs framtida produkter och hoppas!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Vad håller de på med? Käkat svamp?

Skickades från m.sweclockers.com

Hehe, knappast kompis, för hade dom käkat Psilocybe semilanceata, Cubensisar el liknande så hade dom def INTE låst in något alls snarare tvärt om öppnat upp allt dom kan och kämpat för at göra det bästa av allt.

Permalänk

NVIDIA är bäst!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasterCard:

NVIDIA är bäst!

Jepp, NVidia är bäst på "Vi som är bäst på att börja året med att göra bort oss"-listan år 2015

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Om du tror att nVidia gjort detta för att vara snälla så är du ju blåögd.
AMD varnar med en TYDLIG[/B] ruta att om du överklockar, så sätter du komponenterna på spel. nVidia är bara rädda för att man skall överklocka deras nuvarande, så att dom inte får sälja nästa krets.
/Lifooz

Fast du förstår väl att jag inte är seriös alls? Du läste väl det jag skrev om brinnande datorer och smältande heatsinks? Jag gissade att mitt skämt om söndetrimmade mopeder som mördar småbarn var nog för att visa att jag kanske inte menade det jag sa på fullaste allvar. Jag menar för guds skull, jag hintade att folk läser Aftonbladet och tror på det!

Jag har sagt det flera gånger och säger det igen: Nvidia gör väldigt lite för sina kunder, men de har en otroligt trogen kundbas. Denna driver update kommer tyvärr inte påverka deras försäljning nämnvärt till det negativa, och ja det går att spekulera att dom tar bort överklockning för att kunna sälja rebrands/revamps eller nästa generation dyrare. Nvidia är riktiga money grabbers Det har dom varit sedan länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Så låt Sven förstöra sin dator.
Det är en medveten risk när man överlockar även fast det finns spärrar för att göra det så säkert det går.

Det är fel så det smäller om det.
Tycker du att dom ska stänga av möjligheten till överklockning på vanliga desktop GPUer och tom CPUer också?

Läs alla mina inlägg på den här tråden du också, så inser du nog att jag inte är seriös ^^ Ni borde ju kunna se att jag inte är ens lite seriös då jag pratar om GPU's på 1.6GHz i laptops, som sedan smälter heatsinks och dödar stackars 'Elof'. Samt läs inlägg nr 16, där jag skrev exakt vad jag tyckte och tänkte om det hela

Jäklarns vad folk skulle fram med högafflarna och facklorna snabbt! Jag tycker absolut inte att Nvidia ska stänga av möjligheten till att överklocka varken sina desktop eller laptop GPU's för att svara på din fråga. Vad du menade med "dom" och CPU's vet jag inte, så jag antar att du menar alla bolag generellt som producerar processorer? Nej det vill jag inte.

Om Nvidia stänger ner så jag inte kan överklocka deras "stationära" Tegra-processorer så bryr jag mig faktiskt inte så hårt. Jag orkar inte köpa ett dyrt Jetsonmoderkort eller liknande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluffarn:

Fast du förstår väl att jag inte är seriös alls? Du läste väl det jag skrev om brinnande datorer och smältande heatsinks? Jag gissade att mitt skämt om söndetrimmade mopeder som mördar småbarn var nog för att visa att jag kanske inte menade det jag sa på fullaste allvar. Jag menar för guds skull, jag hintade att folk läser Aftonbladet och tror på det!

Jag har sagt det flera gånger och säger det igen: Nvidia gör väldigt lite för sina kunder, men de har en otroligt trogen kundbas. Denna driver update kommer tyvärr inte påverka deras försäljning nämnvärt till det negativa, och ja det går att spekulera att dom tar bort överklockning för att kunna sälja rebrands/revamps eller nästa generation dyrare. Nvidia är riktiga money grabbers Det har dom varit sedan länge.

Jag gillade ditt ironiinlägg. Tummen upp!

Tyvärr ser verkligheten lite ut sådär när folk börjar prata, tummen ner.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erwya:

Jag gillade ditt ironiinlägg. Tummen upp!

Tyvärr ser verkligheten lite ut sådär när folk börjar prata, tummen ner.

Tackar! Försökte sprida lite glädje i den dystra Nvidia-stämningen Folk brukar säga skumma saker ibland, och vara lite VÄL dumma. Men förhoppningsvis inget nära det jag drog till med, haha.

Permalänk

Bra gjort nVidia!
Jag smällde själv nätagget i datorn på jobbet i måndags. Sprakade till ordentligt med gnistor o allt, o luktade apa, samt att 8 andra datorer blev utan ström när säkringen gick. Detta helt utan någon överklockning.

Nu när trenden är att göra notebooks och laddare så minimalistiska som möjligt tunnar man säkert på marginalerna för att jobba utanför speccarna, så "better safe than sorry". Är faktiskt förvånad över att så många på SweC vill skräpa ner naturen med så rigoriösa mängder trasig HW.

Men visst... I notebooks där man inte tummat på marginaler kanske man skulle kunna erbjuda ett BIOS-alternativ som låser upp överklockning men samtidigt bränner en eFUSE på ett säkert ställe så att kunder inte ska kunna gnälla med garanti ärenden om dom gör bort sej. Antagligen har nVidia ingen e-fuse och kan därför inte bedömma vilka datorer som går sönder pga överklockning mot dom som är legitima garantiärenden.

PS. Undrar vad detta innebär för "Alienware Alpha" desktop ..dom kör ju "underklockad" maxwell i mobilmodells-GPU (965M kanske?).

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluffarn:

Fast du förstår väl att jag inte är seriös alls? Du läste väl det jag skrev om brinnande datorer och smältande heatsinks? Jag gissade att mitt skämt om söndetrimmade mopeder som mördar småbarn var nog för att visa att jag kanske inte menade det jag sa på fullaste allvar. Jag menar för guds skull, jag hintade att folk läser Aftonbladet och tror på det!

Jag har sagt det flera gånger och säger det igen: Nvidia gör väldigt lite för sina kunder, men de har en otroligt trogen kundbas. Denna driver update kommer tyvärr inte påverka deras försäljning nämnvärt till det negativa, och ja det går att spekulera att dom tar bort överklockning för att kunna sälja rebrands/revamps eller nästa generation dyrare. Nvidia är riktiga money grabbers Det har dom varit sedan länge.

Alldeles för lite sömn huvudvärk plus mobiltelefon, lyckades bidra till att jag missförstod dig totalt.
Nåväl har läst igenom inlägget igen och förstår exakt vad du menar.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk

that´s it oavsett hur ström hungrigt eller tempmässigt så har N(Bitch)vidia gjort sitt för min del blir bara Radeon kort eller bärbara med Radeon sneglade på nya MSI med 980mx2 dyyyyr men den blir det inte i alla fall
detta var droppen från deras sida bye bye team green.
är de knäpp eller vilka dårar vilka stora missar de gjort den senaste tiden lär ju inte gynna de i alla fall.
Nu kanske det inte är många som överklockar gfx i en laptop men fr de som gör det och har dessa komponenter är det ju som att stjäla nåt av de.
Nä Nvidia har gjort bort sig rejält.
Vad finns det som säger att de inte med denna drivis kanske stopp överklockning på GTX980 Desktop?

Borde finnas externt PCI express 2x16 så man kan koppla in de via usb till en lappis då kan man ju köra på med bettan ett tag

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Visa signatur

Tester: Gigabyte P55W v4 | Clevo P771ZM | Aorus X7 Pro | Gigabyte P35X v3
Clevo P771ZM (U705) | i7 4790K | 980M 8 GB | 512 GB 850 Pro | 17.3" LG IPS matte 96 Hz | 16 GB 1866 MHz | Killer AC 1525 |
Clevo P150HM | [strike]i7 2670QM[/strike] i7 2960XM | [strike]6990M[/strike] 7970M |

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Mr Najsman:

Har signat och gått in på alla Nvidias twitters/FB's etc. och lämnat en mycket färgstark kommentar om missnöje

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MasterCard:

NVIDIA är bäst!

Registrerad för mindre än tre dagar sen och första kommentaren är "Nvidia är bäst" i en artikel som faktiskt visar något negativt om Nvidia. Låter ju... Legit.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

Detta kanske öppnar för k-modeller a la Intel?

Tycker egen risk bör gälla. När jag överklockade min gamla laptop köpte jag en kylplatta innan. Funkade kanon.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Detta kanske öppnar för k-modeller a la Intel?

Tycker egen risk bör gälla. När jag överklockade min gamla laptop köpte jag en kylplatta innan. Funkade kanon.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har överklockat äldre laptops som fungerade prima utan kylplattor (med äldre menar jag typ Athlon X2). Det enda jag gjorde i förväg var att väldigt noggrant (genom att ta isär hela datorn) med Q-tips och isopropyl akohol. Därefter byter jag till en bättre kylpasta och utför lite manuella justeringar på heatsinket om så behövs Det är väldigt trevligt att ha aluminiumtejp, den tunna sorten med lim på en sida! Ett flertal laptops (säkert över 40?) som jag har tagit isär har haft ett ofantligt stort glapp mellan heatsink och själva kåpan som guide'ar luften från fläkten genom kylflänsarna.

Detta var också fallet för min flickväns laptop, en Asus G74SX. Vi köpte den billigt begagnad och hon klagade lite på höga temps. Jag säger inte hur mycket det var i detta fall (för jag skäms), men vi fick ner temps genom att fixa saker med 25 idle och upp till 40 grader på load. Den Asus-modellen hade ett glapp på minst 3-4MM, och är ett av det bästa exemplen jag kan komma på där aluminiumtejp/eltejp gjorde sån otroligt skillnad xD Anledningen är troligen pga utforminingen på heatsinket samt att man måste "lirka" ner det för att faktiskt få fast det, då man inte kan sätta ner fläktarna efter heatsinket. Men men

Den datorn överklockar helt ok om man jävlas lite!

Permalänk
Medlem

Känner att också detta är relevant: https://www.youtube.com/watch?v=gqE6eo-Tl3I

Permalänk
Medlem

Laptops är byggda enligt spec, och börjar man överklocka så kommer det bli för varmt för alla komponenter i laptoppen. drar man mer ström till gpu så räcker det inte till för att driva resten, och psu'n/batterier orkar inte leverera.
Som tillverkare av laptops skulle jag kräva att överklockning var avstängt, och jag misstänker att det är just det tillverkarna gjort i detta fall.

Sen kan man ju tycka att vafan, vill man vara puckad och överklocka ska man väl få göra det då!
Till det säger jag bara, att överklocka en laptop är som som att trimma en Fiat punto, sätta spoilers och Hakkas turbo på den, väx upp och köp en riktig bil istället om du vill köra fort.