Permalänk

Bröt av en brytare

Under städning igår lyckades jag bryta sönder en brytare på mitt Ducky Shine Zero, MX Brown. Toppen på brytaren (själva krysset) sitter kvar i F7 tangenten och botten sitter kvar i tangentbordet.

Så frågan är egentligen vad jag bör göra nu? Kan man köpa enstaka switchar och byta och vart finns det i så fall att köpa?

Permalänk
Medlem
Permalänk

Fram med superlimmet? Ska väl gå att få ut det där krysset på något sätt.

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk

Någon aning om hur man kan kolla att det är original och inte kopior?

Skrivet av Tinardirith:

Fram med superlimmet? Ska väl gå att få ut det där krysset på något sätt.

Det borde absolut gå, får väl fundera på om jag kan precisionen att göra det. Litar mer på mig själv med lödpennan än limmet

Permalänk
Medlem
Skrivet av shortleif:

Någon aning om hur man kan kolla att det är original och inte kopior?

Ingen aning. Men kanske värt att prova ändå? Top-rated sellers brukar hålla vad dom lovar
Visserligen är väl Cherrys produkter producerade i Tyskland, tror jag. Eftersom det e från Kina så vet man aldrig.

Permalänk
Medlem

Minsta möjliga droppe superlim.
Dutta dit med nålspets eller liknande.

Permalänk
Medlem

hijackar tråden lite.

Är det lätt att byta ut hela brytaren på tangentbordet om det skulle vara så att man behöver det? Alltså kanske klicka hem en från http://www.wasdkeyboards.com/ och byta ut en ej fungerande brytare?

Visa signatur

Klaga inte på min dyslexi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shortleif:

Så frågan är egentligen vad jag bör göra nu? Kan man köpa enstaka switchar och byta och vart finns det i så fall att köpa?

Ja, det finns att köpa, men kan vara lite bökigt att hitta.

Byte av switch innebär dock en del arbete; du kommer högst sannolikt bli tvungen att löda.

Enklast är förstås om du gör som redan föreslagits, dvs försök limma. Men väldigt försiktigt, och med så lite lim som möjligt, så det inte dräller ner i switchen och förstör den (eller limmar fast tangenten i stammen i onödan).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maffiz:

hijackar tråden lite.

Är det lätt att byta ut hela brytaren på tangentbordet om det skulle vara så att man behöver det? Alltså kanske klicka hem en från http://www.wasdkeyboards.com/ och byta ut en ej fungerande brytare?

Tangentbordet måste plockas isär (varpå garantin oftast ryker), gamla switchen måste lödas loss och den nya lödas dit. Inget avancerat, men bökigare än man kanske kan tro.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Blir nog att beställa några gäng brytare från E-bay. Även om kvaliteten är kass så kan det vara bra att ha om limningen inte skulle funka av F7-knappen, inte så att jag använder den ens dagligen

Permalänk

Någon som har ett tips på hur man kan få ut skiten är tangenten? Har knappt någon yta att greppa i... försökte med pincett igår, men det fungerade inte.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av shortleif:

Någon som har ett tips på hur man kan få ut skiten är tangenten? Har knappt någon yta att greppa i... försökte med pincett igår, men det fungerade inte.

Testa att superlimma fast något sen bryta bort eller slipa bort det sen i efterhand. Men det beror ju också på hur hårt grepp tangenten har om plastdelen det kan variera en hel del mellan tangentbord.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Skrivet av deeyay:

Testa att superlimma fast något sen bryta bort eller slipa bort det sen i efterhand. Men det beror ju också på hur hårt grepp tangenten har om plastdelen det kan variera en hel del mellan tangentbord.

Hmm... låter som att det kan funka. Finns det annars något lim man kan använda som sedan kan lösas upp med något lösningsmedel... som inte förstör plasten?

Permalänk
Medlem

Jag borrade in en nål och limmade fast den och kunde sedan enkelt dra ut plastbiten. Efter det så knipsade jag av nålen så att den stack ut ett par mm och borrade sedan hål i plasten som sitter i brytaren. Fyllde sedan igen med komponentlim och voila... som ny

edit: Jag valde att använda komponentlim för att det fyller ut bättre, men jag gissar att superlim kanske varit enklare och lika bra. Dessutom kanske det är överkurs (sämre?) att staga upp med nålen som jag gjorde än att bara ta lös nålen och limma ihop som vanligt.

Visa signatur

Intel Core i5-3570K Processor || AMD Radeon HD 7970 || MSI Z77A-G45 (MS-7752)
3DMark06 30 781, SM2.0 Score - 11982 - HDR/SM3.0 Score 15632 - CPU Score 7631

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Skönt att det löste sig!

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Skrivet av MrMacho:

Jag borrade in en nål och limmade fast den och kunde sedan enkelt dra ut plastbiten. Efter det så knipsade jag av nålen så att den stack ut ett par mm och borrade sedan hål i plasten som sitter i brytaren. Fyllde sedan igen med komponentlim och voila... som ny

edit: Jag valde att använda komponentlim för att det fyller ut bättre, men jag gissar att superlim kanske varit enklare och lika bra. Dessutom kanske det är överkurs (sämre?) att staga upp med nålen som jag gjorde än att bara ta lös nålen och limma ihop som vanligt.

Tack för tipset, ska prova detta!

Permalänk

om du inte bryr dig om att det är en brun switch kan jag skicka en svart till dig

Visa signatur

Tangentbord e kul

Permalänk
Skrivet av Leedogustav:

om du inte bryr dig om att det är en brun switch kan jag skicka en svart till dig

Oj vad snällt. Tack så jättemycket, men försöker att laga den först och främst