Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Trasig TV någon som kan något om säkring o.s.v.?

Permalänk
Medlem

Trasig TV någon som kan något om säkring o.s.v.?

Hallå där!

Har en Finlux 32fld930 (dumt att köpa en finlux, jag vet) som jag köpte för lite mer än 1.5 år sedan som nu gått sönder.
Satte igång den igår och så poofa den till och blev svart. Den röda lilla lampan som lyser längst ner på tvn när den är på lyser endast med ett väldigt, väldigt svagt sken och dimmar in och ut.

Tyvärr har jag tappat bort manualen och schyssta som de är så har Finlux valt att inte lägga ut manualen på sin hemsida (utan endast manualer för andra modeller). Kanske blev min modell nermobbad från lagerhyllan av de andra TV-apparaterna som insisterade på att manualen också måste ut genom fönstret, vad vet jag.

Hur som helst så säger min lilla del av hjärnan som använder logik att detta bör ha något att göra med en säkring. Så självklart sätter jag igång och skruva isär TV:n med tanken att "det här fixar jag, det är säkert jättelätt". Sitter nu med TV:n i knät och stirrar på kretskortet och har lyckats hitta två säkringar som är mer sönderbrända än Torsten Flincks hjärnceller.

Så det jag vill ha svar på: är det någon som vet ifall det är lätt att byta ut dessa två säkringar? Är det billigt? Ska jag köpa ny TV istället? Bör jag bara lägga mig ner, försöka att inte gråta och sedan gråta? Har du några andra förslag för att hjälpa mig i denna svåra situation?

Här kommer två snygga bilder på säkringarna:
http://oi58.tinypic.com/24llow9.jpg (Hela kretskortet)
http://oi62.tinypic.com/27ype2h.jpg (Inzoomning på säkringarna)

EDIT: Är nog inte ens säkringar

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_Whip:

Hallå där!

Har en Finlux 32fld930 (dumt att köpa en finlux, jag vet) som jag köpte för lite mer än 1.5 år sedan som nu gått sönder.
Satte igång den igår och så poofa den till och blev svart. Den röda lilla lampan som lyser längst ner på tvn när den är på lyser endast med ett väldigt, väldigt svagt sken och dimmar in och ut.

Tyvärr har jag tappat bort manualen och schyssta som de är så har Finlux valt att inte lägga ut manualen på sin hemsida (utan endast manualer för andra modeller). Kanske blev min modell nermobbad från lagerhyllan av de andra TV-apparaterna som insisterade på att manualen också måste ut genom fönstret, vad vet jag.

Hur som helst så säger min lilla del av hjärnan som använder logik att detta bör ha något att göra med en säkring. Så självklart sätter jag igång och skruva isär TV:n med tanken att "det här fixar jag, det är säkert jättelätt". Sitter nu med TV:n i knät och stirrar på kretskortet och har lyckats hitta två säkringar som är mer sönderbrända än Torsten Flincks hjärnceller.

Så det jag vill ha svar på: är det någon som vet ifall det är lätt att byta ut dessa två säkringar? Är det billigt? Ska jag köpa ny TV istället? Bör jag bara lägga mig ner, försöka att inte gråta och sedan gråta? Har du några andra förslag för att hjälpa mig i denna svåra situation?

Här kommer två snygga bilder på säkringarna:
http://oi58.tinypic.com/24llow9.jpg (Hela kretskortet)
http://oi62.tinypic.com/27ype2h.jpg (Inzoomning på säkringarna)

Lämna in på reklamation.

Men eftersom du öppnat den så kan du ha sabbat den möjligheten.

Det är dessutom inte säkringar som är brända. Det motstånd

Permalänk
Medlem

Jo upptäckte det rätt snabbt efter att jag postat att det är motstånd!

Kan vara så att jag sabbat reklamationsrätten men i så fall är det bara att köpa nytt, var väl mer för att jag ville se om jag kunde lösa detta snabbt på egen hand

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_Whip:

Jo upptäckte det rätt snabbt efter att jag postat att det är motstånd!

Kan vara så att jag sabbat reklamationsrätten men i så fall är det bara att köpa nytt, var väl mer för att jag ville se om jag kunde lösa detta snabbt på egen hand

Att byta motstånden lär nog inte hjälpa. Nåt har gjort att motstånden har brunnit upp. Så sätter du dit nya motstånd så lär nog dom också brinna upp

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Att byta motstånden lär nog inte hjälpa. Nåt har gjort att motstånden har brunnit upp. Så sätter du dit nya motstånd så lär nog dom också brinna upp

Någon hum om vad som skulle kunna få dem att brinna upp? Värt att nämna är att The_Whip hade strömavbrott dagen innan.

Visa signatur

Burk Nr.1 : Asus P8Z68 V-Pro | i7 2600k @ 4,4 | EVGA GTX780 Classified | Corsair Vengeance 8GB DDR3 1600Mhz | Corsair Obsidian 650D | Corsair TX650M | Corsair H100

Burk Nr.2 : MSI P35 Neo2 | Core 2 Duo E6850 @ 3,2Ghz | Powercolor Radeon HD5850 1GB | Corsiar Twin2X 6400 2x2GB | Corsair 550W

Permalänk
Rekordmedlem

Motstånden kan kanske ha samband med trissan som sitter på kylflänsen bakom, har den kortslutit så kanske de brinner upp.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

"Poffade" det, så är det säkert någon kondensator som pajjat, sedan brukar det sitta någon typ av skyddsdiod i kretsen för strömförsörjningen

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av peckapecan:

"Poffade" det, så är det säkert någon kondensator som pajjat, sedan brukar det sitta någon typ av skyddsdiod i kretsen för strömförsörjningen

Det kanske är fel på nån konding också men kollar du bilderna så är det brända resistorer på dem och de verkar sitta i samband med en halvledare av nån typ.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Testpilot

Finlux är egentligen det turkiska märket Vestel (det syns även på nätdelen) så kolla om du kan hitta ett så kallat chassinummer på TV:n för att på så sätt komma åt en servicemanual, kolla etiketten på baksidan och sök på de olika texterna som står där. Vestel gör massor av TV-apparater (största tillverkaren i Europa) som sen säljs under flera olika namn så det borde inte vara så svårt att hitta en manual om du kan lista ut vad Vestel kallar chassit för.

Din nätdel heter i alla fall 17PW25-4 (står mitt på) och den kan du i värsta fall köpa om du inte kan reparera din, på eBay finns det flera stycken för några hundralappar om man nu tycker TV:n är värd det (Vestel är ett budgetmärke): http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_sacat=0&_nkw=17PW25...

Det är som mrqaffe troligtvis komponenten på kylflänsen precis till höger som är orsaken till att resistorerna har brunnit så utan att mäta och byta den är det ganska lönlöst att bara byta resistorerna. Jag googlade lite och hittade en sida som säljer ett reparationskit för nätdelen det kallar för "BLOWN Q935 R977 R974" och det är ju dina komponenter så det verkar ju vara ett känt fel.
http://www.ohmsupplies.co.uk/REPAIR-KIT-POWER-SUPPLY-17PW25-4...

Edit: Hittade ett schema: http://www.eevblog.com/forum/chat/is-this-possibly-the-worst-...
Q935 är en MOSFET och den kan i sin tur har gått sönder av att dioden D941 gett upp och kortsluter till jord. Med tanke på att reparationskittet innehåller fler än de tre uppenbara komponenterna så är det nog bäst att byta alla som ingår i kittet eller i alla fall mäta och kolla vad som är helt.
En annan som felsöker samma nätdel, verkar vara samma komponenter som är trasiga: http://www.badcaps.net/forum/showthread.php?t=35713

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Tack för att ni sätter er in i situationen! Speciellt tack till hunden som lagt ner mycket energi i sitt inlägg!

Ska ta en funderar på att köpa en ny nätdel då jag inte är supersugen på att testa att reparera delarna i nätdelen för att spara någon/några hundralappar.

Lyckas jag inte så blir det en ny en!

Permalänk
Medlem

Nu har jag beställt ett sådant nätkort:

http://www.ebay.com/itm/321659119507?_trksid=p2060778.m2749.l...

Mest för att man blir lite sugen på att pilla lite i TVn, vilket man sällan får tillfälle att göra.

Märkte dock när jag jämförde bilden på mitt nätkort och detta så är det vissa delar som skiljer sig, trots att det är samma kort.
Kommer detta ha någon påverkan eller bör det fungera?

Det verkar annars vara en reko säljare så det går säkert att returnera varan om så är fallet!

Permalänk
Skrivet av The_Whip:

Nu har jag beställt ett sådant nätkort:

Märkte dock när jag jämförde bilden på mitt nätkort och detta så är det vissa delar som skiljer sig, trots att det är samma kort.
Kommer detta ha någon påverkan eller bör det fungera?

Hmm, ser ju lite märkligt ut att det kort som satt orginal i din tv saknar komponenter på många platser.
Men är väl bara att Finlux sparade in några kr på att använda kretskort där allt onödigt som inte behövdes på den modellen inte monterats.
De extra komponenterna verkar sitta på sekundären och ger väl spänningar som inte behövs.

Kommer nog fungera bra ändå, men om det varit omvänt, att ditt nya kort saknat kompenter jmf med ditt gamla, skulle det nog inte fungera.

Visa signatur

Cooler Master HAF932 | Gigabyte GA770T-USB3 | AMD Phenom II X4 3.2 GHz | Zalman Extreme | 1600MHz 12GB Corsair| Gigabyte HD7950 3GB | Corsair TX850M | Fujitsu 26" SL3260 1920x1200 | Windows 10 Pro.

Permalänk
Medlem

innan du köper ska du kolla så att alla kondingar är hela, för oftast exploderar ett antal (öppnar ) sig i toppen, då kan dom inte allstra den värme som krävs för att starta eller hålla tv:n igång, dom kostar c:a 7 kr st.

här ser du en tydlig bild på en som är trasig mot hela.
men som sagt detta felet är vanligast på Samsung och LG..

Visa signatur

Det är inget fel med att göra misstag när man är "nybörjare", det kan bara bli väldigt dyrt..

Permalänk
Testpilot
Skrivet av The_Whip:

Nu har jag beställt ett sådant nätkort:

http://www.ebay.com/itm/321659119507?_trksid=p2060778.m2749.l...

Mest för att man blir lite sugen på att pilla lite i TVn, vilket man sällan får tillfälle att göra.

Märkte dock när jag jämförde bilden på mitt nätkort och detta så är det vissa delar som skiljer sig, trots att det är samma kort.
Kommer detta ha någon påverkan eller bör det fungera?

Det verkar annars vara en reko säljare så det går säkert att returnera varan om så är fallet!

Det borde funka fint ändå, det kanske är en annan revision det handlar om. Tänk på att när du pillar med nätdelar så kan kondensatorerna vara uppladdade en bra bit efter man stängt av TV:n (flera timmar) så var försiktig med att pilla på komponenterna och lyft istället i kretskortets kanter. Jag har själv råkat ut för det då jag lite klantigt lagt en nätdel i knät för att packa in den i bubbelplast, smällde till skönt i benet
Den farliga kondensatorn i ditt fall är den ensamma i närheten av där nätkabeln ansluts men det är ju onödigt att peta på någon komponent alls.

Skrivet av serpent29:

Hmm, ser ju lite märkligt ut att det kort som satt orginal i din tv saknar komponenter på många platser.
Men är väl bara att Finlux sparade in några kr på att använda kretskort där allt onödigt som inte behövdes på den modellen inte monterats.

Som sagt är det Vestel som tillverkar TV-apparaterna och de säljs under flera olika märken och modeller så de har nog en hel del att vinna på att ha ett gemensamt kretskort som de kan fylla med just de komponenterna som behövs för den specifika TV-modellen. Eventuellt har de efter testning kommit fram till att vissa komponenter var onödiga och inte behövs, apparaterna fungerar tillräckligt bra ändå.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Simsalabim och inget poff!

En ny nätdel senare och TVn fungerar precis lika halvkasst som tidigare! Fantastiskt!

Tack samtliga som kommit med råd och lagt ned tid för att hjälpa mig! Bamsekram till er alla.

Här kommer en lite bild på den nu fullt funktionella(nja) TVn!

Permalänk
Medlem

Grattis. Härlig känsla när man lyckas laga något

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Grattis. Härlig känsla när man lyckas laga något

Skojja inte, man får typ eufori av det. Det är JUST DÄRFÖR det är synd att vi lever i (köp,slit,släng) samhället.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Skojja inte, man får typ eufori av det. Det är JUST DÄRFÖR det är synd att vi lever i (köp,slit,släng) samhället.
/Lifooz

Hjälpte en kille för några veckor sedan med ett liknande problem. En nätdel till en plasmatv där några kondingar svällt upp. Vi plockade 4 med liknande värde från skrotade moderkort och en förstärkare. Efter det fungerade TV'n igen.

Permalänk
Testpilot

Tjusigt, nu kom du undan bra mycket billigare än om du hade lämnat in den på reparation

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]