Permalänk
Medlem

I nätet jag har jobbat i så använder Viasat Mpeg-2 vilket är knappast hård komprimerat, vilket om jag minns rätt är runt 6Mbit trafik per box för vanlig iptv (inte HDTV) vilket fungerar utmärkt för fiber uppkopplingar, särskilt när man kör 1Gbit fiber mellan access switch och direkt till kunden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

De har ändå byggt i Månkarbo nu, har du formellt gjort en intresseanmälan? Återupprepat frågat dem? Bor du närmare Vendel? Tvivlar på att någon vill bygga över kommungränserna om de inte driver nät i bägge kommunerna. Finns det nät som har intresse att bygga ut får man väl ändå anmäla sitt intresse dit.

Hur kan man sitta här och skriva, men vägra använda internetbanken? Det bör vara större risk för störningar när du sitter här än när du spenderar 5-10 minuter på att godkänna e-fakturor, sätta upp autogiro o.s.v. Vilket även bör gå fint på mobilen om du har 3G eller 4G-mottagning. Girobetalning finns fortfarande, men då måste man också åka förbi en brevlåda och lägga i, plus betala de hundralapparna den tjänsten kostar. Verkar mer vara en inställning du har att du bor i ett hål, samtidigt har du valt att bo långt bygden. Min egna kommun rankar sämre i kommunal service än lilla Gnesta som ligger i topp i länet. De som bor 10-20km ut på landet är ändå aktiva och bygger fiber.

Har gjort intresseanmälningar överallt. Lidén Data, Vendelfiber..........

Månkarbo ligger runt 2 mil bort så dit blir det långt. Björklinge ligger i Uppsala kommun.

Kör på girobetalning. Dyker det när jag surfar här är det irriterande men mindre irriterande om jag sitter med internetbank. Dessutom, låt mig vara bakåtsträvare på en punkt iallafall.

Och som sagt. När vi flyttade hit för 28 år sedan var det inget hål. Det har blivit ett hål nu! Hade jag idag stått inför valet att flytta hit idag hade jag sagt nej! Som sagt (igen) så är mobiltäckningen riktigt dålig så 3G/4G är inte att tänka på. (Har kvar hemtelefon för mobiltäckningen inte fungerar. Ofta bryts samtalen.)

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Har gjort intresseanmälningar överallt. Lidén Data, Vendelfiber..........

Månkarbo ligger runt 2 mil bort så dit blir det långt. Björklinge ligger i Uppsala kommun.

Kör på girobetalning. Dyker det när jag surfar här är det irriterande men mindre irriterande om jag sitter med internetbank. Dessutom, låt mig vara bakåtsträvare på en punkt iallafall.

Och som sagt. När vi flyttade hit för 28 år sedan var det inget hål. Det har blivit ett hål nu! Hade jag idag stått inför valet att flytta hit idag hade jag sagt nej! Som sagt (igen) så är mobiltäckningen riktigt dålig så 3G/4G är inte att tänka på. (Har kvar hemtelefon för mobiltäckningen inte fungerar. Ofta bryts samtalen.)

Nog måste det varit ute i skogen långt från samhällen med service för 28 år sedan också. Björklinge må har förlorat butiker, men har fått fiber.

Permalänk
Medlem

Bor inte långt utanför Uppsala mot Ramstalund men saknar fast bredband. Ramstalund får fiber nu i vår och in mot Uppsala byggs det ut, men tyvärr så ligger vi mitt emellan dessa områden.
Vi kör på två mobila abonnemang (tele2 och 3) för att säkra upp vårt bredband då det varit under all kritik.
Förutom alla nackdelar med dålig täckning, långsamma uppkopplingar och begränsningar i datatrafik så finns ytterligare en negativ punkt.
Tydligen så har inbrottstjuvarna börjat använda sig av störningssändare som stör ut hemlarm som är kopplade över mobilnäten.

Visa signatur

AM3 FX-8350, Noctua NH-D15 ● 4x8 GB Corsair Vengeance pro 1600MHz DDR3 ● Asus M5A97 Pro ● GeForce RTX 3060 ● Seasonic Focus GX-850 ● Lian Li PC-V2100B plus II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crym:

Bor inte långt utanför Uppsala mot Ramstalund men saknar fast bredband. Ramstalund får fiber nu i vår och in mot Uppsala byggs det ut, men tyvärr så ligger vi mitt emellan dessa områden.
Vi kör på två mobila abonnemang (tele2 och 3) för att säkra upp vårt bredband då det varit under all kritik.
Förutom alla nackdelar med dålig täckning, långsamma uppkopplingar och begränsningar i datatrafik så finns ytterligare en negativ punkt.
Tydligen så har inbrottstjuvarna börjat använda sig av störningssändare som stör ut hemlarm som är kopplade över mobilnäten.

Det finns nog många med fiber som inte har hemlarmet kopplat till bredbandet också, vilket i sig bara kräver strömavbrott för att sätta ur spel. Felet där vore snarare att ingen kollar vad som händer när larmen slutar ha kontakt med centralen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Du borde ha skrivit det från början Ja tyvärr blir det dyrt så fort man blir själv om det. Synd att du blir av med ADSL. Fiber är billigt, om man är flera vissa har bara fått betala 5000kr för indragning, men normala är mellan 10,000kr/20,000kr.

Ts skönt det löste sig.

Surt att ADSL ska läggas ner, men fiber är så mycket trevligare. stabilt och alltid garanterat rätt hastighet kör 100Mbit och är riktigt gött

Kan tillägga att en bekant till mig fick betala 20kkr för sitt fiber, i Malmö stad. Så det behöver inte bli enormt billigt bara för att man är i en större stad. Utan det beror helt på hur mycket jobb som ska lägga ner, hur många som ansluter sig och hur* de ansluter sig.
I mitt eget fall var det faktiskt min förening som stod för installationen, men å andra sidan sätt så har både jag och mina grannar betalt den också, dock utdelat på fler lägenheter.

*Finns allt från svartfiber till privatägda installationer. Många är ju låsta till en operatör för evigt, där det kan vara en usel operatör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nog måste det varit ute i skogen långt från samhällen med service för 28 år sedan också. Björklinge må har förlorat butiker, men har fått fiber.

Jo. Det var ute på landet då med men runt omkring fanns allt jag nämnt, inte bara i Björklinge och vägunderhåll sköttes ordentligt, sommar som vinter till skillnad från nu.

Ja. Björklinge har fått fiber och orter runt om men det har varit på egna initiativ och det jag bland annat menar att om man bygger ett samhälle på att "internet" är här nu och ska levas så därefter så ska alla få chans att ta del av det. Ungefär som om man började bygga bilar en gång i tiden och sen uppmanade folk att gräva egna vägar.........

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Jo. Det var ute på landet då med men runt omkring fanns allt jag nämnt, inte bara i Björklinge och vägunderhåll sköttes ordentligt, sommar som vinter till skillnad från nu.

Ja. Björklinge har fått fiber och orter runt om men det har varit på egna initiativ och det jag bland annat menar att om man bygger ett samhälle på att "internet" är här nu och ska levas så därefter så ska alla få chans att ta del av det. Ungefär som om man började bygga bilar en gång i tiden och sen uppmanade folk att gräva egna vägar.........

Ser inte hur det skulle varit på egna initiativ om de flesta har anslutits till Uppsala stadsnät eller Tierp stadsnät. Utan att gå via någon lokal förening. Några i Björklinge är väl anslutna via Telia genom deras samfällighet också. Däremot måste du välja att ansluta dig, men det gäller ju vatten/avlopp, el osv också. Folk byggde egna vägar, en stor del är enskilda vägar med någon form av bidrag, en ganska stor del är kommunala vägar. Räknar man in de vägar som inte är öppna för allmänheten så är de flesta vägar privata. Staten erbjuder sin fiber för att vi ska kunna förbinda städer. Bidrag finns för att vi ska kunna bygga på landsbygden. Vet fortfarande inte vilka samhällstjänster som kräver att du har anslutning utan trafikgräns eller något bättre än ADSL. När det gäller trådlöst finns bättre alternativ än routern med inbyggda antenner som operatören erbjuder.

EU tycker det räcker att du kan ansluta dig via satellit. Därav ser de på detta som att alla kan ansluta sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Kan tillägga att en bekant till mig fick betala 20kkr för sitt fiber, i Malmö stad. Så det behöver inte bli enormt billigt bara för att man är i en större stad. Utan det beror helt på hur mycket jobb som ska lägga ner, hur många som ansluter sig och hur* de ansluter sig.
I mitt eget fall var det faktiskt min förening som stod för installationen, men å andra sidan sätt så har både jag och mina grannar betalt den också, dock utdelat på fler lägenheter.

*Finns allt från svartfiber till privatägda installationer. Många är ju låsta till en operatör för evigt, där det kan vara en usel operatör.

Jo, därför jag skrev normalfallet är mellan 10k/20k

Inom kommunen har dom kört någon speciell deal på just 5k, även hört andra fått fiber så billigt, men det beror ju på vilket pris man får när man skaffar det själv (för det beror ju på flera saker).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Har gjort intresseanmälningar överallt. Lidén Data, Vendelfiber..........

Månkarbo ligger runt 2 mil bort så dit blir det långt. Björklinge ligger i Uppsala kommun.

Kör på girobetalning. Dyker det när jag surfar här är det irriterande men mindre irriterande om jag sitter med internetbank. Dessutom, låt mig vara bakåtsträvare på en punkt iallafall.

Och som sagt. När vi flyttade hit för 28 år sedan var det inget hål. Det har blivit ett hål nu! Hade jag idag stått inför valet att flytta hit idag hade jag sagt nej! Som sagt (igen) så är mobiltäckningen riktigt dålig så 3G/4G är inte att tänka på. (Har kvar hemtelefon för mobiltäckningen inte fungerar. Ofta bryts samtalen.)

Det kan gå att koppla en annan antenn till (fast)mobil så att du kanske kan klara en täckning.
Har åkt på ett larm via Telenor som bröts några timmar varje dag, gick via GSM.

Permalänk
Medlem

Det handlar om något helt annat än att Telia vill lägga ner. Har fått en hel del information som jag inte tänker dela här ännu utan ska vänta tills efter mötet på torsdag e.m här i Malingsbo. Det är något enormt som kommer att ske, och de som jag vet är drabbade i Dalarna (kan vara ännu fler) är:
Avesta kommun: Djup, Klintbo, Norrnävde, Svensbo, Storbyn, Åsgarn.
Borlänge kommun: Alsbäck, Baggbo, Milsbo.
Falu kommun: Andersbo, Björkboda, Bergsgården, Björsberg, Hunsen, Isala, Kniva, Lumsheden, Rog, Skuggarvet, Sågmyra, Toftbyn, Varpan, Vintjärn.
Hedemora kommun: Djuphällen, Hanåker, Ingvallsbenning, Svensbodarna, Stjärnsund, Österby.
Leksands kommun: Kilen, Rälta, Skeberg.
Ludvika kommun: Abbortjärn, Grangärde-Hästberg, Norra Hällsjön, Skattlösberg, Sörvik.
Mora kommun: Gävunda, Läde, Venjan.
Orsa kommun: Bjus, Fryksås, Mässbacken, Skattungbyn.
Rättviks kommun: Bingsjö, Backa, Dalfors, Dalstuga, Dådran, Finnbacka, Mårtanberg, Röjeråsen, Sunnanhed, Östbjörka.
Smedjebackens kommun: Finnbo, Malingsbo, Viksberg.
Säters kommun: Dala-Fägeby, Grängshammar, Ingarvshyttan, Lerviken, Norbohyttan, Nyberget, Rasjön.
Älvdalens kommun: Drevdagen, Evertsberg, Mörkret, Nornäs, Sågliden, Särnaheden, Storsätern,

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Det är många kommuner och i många län som de skrev avtal med Quadracom, och de stationer som enbart är anslutna via Quadracom (Teracoms nät från början) blir utan ADSL när plattformen läggs ner. Bland annat är det ca 1300 som berörs i Värmland också. Avtalen kommunerna slöt med Teracom/Quadracom har dessutom gått ut. Så vitt jag förstått det har varken kommunerna eller Quadracom varit intresserade av ytterligare förlängningar eller nya avtal. Det har varit aviserat i flera år att det är på väg bort, kommunerna visste om det eftersom de förlängde avtalen temporärt. Det hade varit fler drabbade om de stängde ner nätet när avtalet gick ut. Ett stort problem Teracom hade var att de byggde ut på samma ställen som Telia främst, vilket gjorde att de inte kunde konkurrera.

Stationer som enbart är anslutna via radiolänk eller liknande har helt enkelt inte kapacitet att erbjuda något modernare dessutom. Medan Telia uppgraderat till VDSL i många tätorter under tiden. De kan inte få ekonomi i det hela hos Quadracom när kommunerna inte hjälper till längre.

Tråkigt om folk inte kan fortsatt få obegränsad trafik/data däremot. Betala räkningar eller liknande är däremot inte ett problem, i.a.f. inte om man sätter upp "mobilt bredband" med riktantenner. Bredband via satellit finns i hela landet i stort sett – även inom polcirkeln, och det finns numera en obegränsad variant – problemet är ju bara att du inte kan spela och liknande med dessa (svarstider) latenser. Så det kanske blir att du kan ladda ner dina steamspel – men inte spela dem. Du sparar snabbt igen pengarna om du skaffar fiber istället för att köra via satellit exempelvis. Lite beroende på vad du har för behov och intressen givetvis. På vissa håll finns också markbaserade radiolänkar för hushållen att ansluta sig till som alternativ. Att tvåvägs satellit har blivit så pass mycket bättre än för 12-15 år sedan så är ändå kommuner bekväma att hänvisa hushåll till det eller mobilt bredband via mobiltnätet.

Tyvärr, så det gäller att ligga på lite om man vill ha utbyggt.

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Petterk;15251526"]Det är många kommuner och i många län som de skrev avtal med Quadracom, och de stationer som enbart är anslutna via Quadracom (Teracoms nät från början) blir utan ADSL när plattformen läggs ner. Bland annat är det ca 1300 som berörs i Värmland också. Avtalen kommunerna slöt med Teracom/Quadracom har dessutom gått ut. Så vitt jag förstått det har varken kommunerna eller Quadracom varit intresserade av ytterligare förlängningar eller nya avtal. Det har varit aviserat i flera år att det är på väg bort, kommunerna visste om det eftersom de förlängde avtalen temporärt. Det hade varit fler drabbade om de stängde ner nätet när avtalet gick ut. Ett stort problem Teracom hade var att de byggde ut på samma ställen som Telia främst, vilket gjorde att de inte kunde konkurrera.

Läs om Quadracom "De gjorde mångmiljonklipp på statlig affär"

http://www.di.se/artiklar/2014/9/19/de-gjorde-mangmiljonklipp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Fast DSL kunde varit kvar under tiden.

Detta är ju helt sjukt, vem fan vill ha mobilt skit bredband, helt värdelöst. Har man inte Fiber så ska ju DSL inte tas bort, helt hjärndött. De tvingar verkligen folk bort från landsbygden när de gör såhär.

Nej det kan det inte, folk är faktiskt så dumma i huvudet att dom inte förstår att dom behöver sin uppkoppling förrän den är borta. Det är helt jävla otroligt, jag jobbar med att bygga stadsnät. Detta är standard:

1: Vi skickar ut intressekoll om fiber
2: Ett fåtal anmäler sig och vi kan inte bygga eftersom det blir för dyrt
3: ADSLleverantören lägger ner station = dom blir utan internet eller så får dom 4G
4: Dom intresseanmäler
5: Vi har inte tid att ta deras område eller så är det vinter och inte lönsamt, då får dom vänta
6: Dom gnäller för att det tar lång tid och dom är utan internet.

Tyvärr fungerar det precis såhär, folk över lag fattar inte att de måste investera i fiber om de vill ha en fast uppkoppling kvar. Kopparnätet KOMMER läggas ner, det är inget snack om den saken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Q:
Skrivet av Petterk:

Det är många kommuner och i många län som de skrev avtal med Quadracom, och de stationer som enbart är anslutna via Quadracom (Teracoms nät från början) blir utan ADSL när plattformen läggs ner. Bland annat är det ca 1300 som berörs i Värmland också. Avtalen kommunerna slöt med Teracom/Quadracom har dessutom gått ut. Så vitt jag förstått det har varken kommunerna eller Quadracom varit intresserade av ytterligare förlängningar eller nya avtal. Det har varit aviserat i flera år att det är på väg bort, kommunerna visste om det eftersom de förlängde avtalen temporärt. Det hade varit fler drabbade om de stängde ner nätet när avtalet gick ut. Ett stort problem Teracom hade var att de byggde ut på samma ställen som Telia främst, vilket gjorde att de inte kunde konkurrera.

Läs om Quadracom "De gjorde mångmiljonklipp på statlig affär"

http://www.di.se/artiklar/2014/9/19/de-gjorde-mangmiljonklipp...

Gammal skåpmat och värdet var inte DSL-plattformen utan de drev också stadsnät och byggde ut noder som kommer drivas vidare samt hade förvärvat andra aktörer inom detta område innan Telia steg in. De fick inte 473 miljoner från inget. Det är heller inte största skandalen inom bredbandsutbyggnaden.

Permalänk
Medlem

Kanske gammal skåpmat för dig, men inte för alla.

Skrivet av Petterk:

Gammal skåpmat och värdet var inte DSL-plattformen utan de drev också stadsnät och byggde ut noder som kommer drivas vidare samt hade förvärvat andra aktörer inom detta område innan Telia steg in. De fick inte 473 miljoner från inget. Det är heller inte största skandalen inom bredbandsutbyggnaden.

Kanske gammal skåpmat för dig, men inte för alla.

MTG Viasat köpte sedan 80% av Zitius av Quadracom (2012). vintern 2013 såldes Zitius till Telia för 383 miljoner och Quadracom med alla Adsl näten köptes för 90 miljoner, efter att konkurrensverket utrett köpet under 6 månader övertog Telia verksamheterna under sommaren 2014 (källa Telekomnyheterna).

Permalänk
Medlem

Varför lägger man ner ADSL-noder trots fiberanslutning

Skrivet av Petterk:

.

Stationer som enbart är anslutna via radiolänk eller liknande har helt enkelt inte kapacitet att erbjuda något modernare dessutom. Medan Telia uppgraderat till VDSL i många tätorter under tiden. De kan inte få ekonomi i det hela hos Quadracom när kommunerna inte hjälper till längre.

Tyvärr, så det gäller att ligga på lite om man vill ha utbyggt.

Jag förstår att Quadracom (Telia) vill avveckla stationer som är anslutna med radiolänk. Däremot har jag svårt att förstå avvecklingen av ADSL stationer som är anslutna via fiber. Telia driver ADSL stationer vidare trots mindre kundunderlag än stationer Quadracom lägger ner. Telia byggde ut stationer med ADSL vid samma tidpunkt som Quadracom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Q:

Jag förstår att Quadracom (Telia) vill avveckla stationer som är anslutna med radiolänk. Däremot har jag svårt att förstå avvecklingen av ADSL stationer som är anslutna via fiber. Telia driver ADSL stationer vidare trots mindre kundunderlag än stationer Quadracom lägger ner. Telia byggde ut stationer med ADSL vid samma tidpunkt som Quadracom.

Skrivet av Mr Q:

Kanske gammal skåpmat för dig, men inte för alla.

MTG Viasat köpte sedan 80% av Zitius av Quadracom (2012). vintern 2013 såldes Zitius till Telia för 383 miljoner och Quadracom med alla Adsl näten köptes för 90 miljoner, efter att konkurrensverket utrett köpet under 6 månader övertog Telia verksamheterna under sommaren 2014 (källa Telekomnyheterna).

Två olika bolag är det ju trotts att Telia köpt upp Quadracombolagen (egentligen organiserade som tre olika bolag) då Quadracom/Zitius drivs vidare och skriver egna avtal vid sidan av Telia och Skanova. Telia erbjuder alltså genom sina bolag tre olika öppna fibernätslösningar. Telenor och Comhem äger också bolag som driver öppna stadsnät. Några större fristående aktörer finns knappt längre. Hade Telia svalt bolaget och integrerat nätet med deras egna så hade jag kunnat förstå kritiken, men denna DSL-plattform har aldrig varit livskraftig på kommersiella villkor. Nu ingår det inte i samma verksamhet. Att den skulle avvecklas var redan beslutat när Telia tog över. Avtal hade gått ut. Det var inte heller enbart ADSL som ingick i Quadracom Networks, den mesta verksamheten i gruppen inklusive deras fibernät, noder och de flesta anställda gick under Quadracom. Om MTG tjänade några pengar på affären vet vi inte, då de inte offentliggjort köpsumman när de själva gick in i bolagen. Däremot har de fått in Viasats IPTV i Zitius och de nät där de är kommunikationsoperatör. De fick också största delen av köpsumman vid försäljningen.

De statliga medel som gavs och det offentliga som godtog anbuden är ansvariga till att det blev som det blev, och de spendera medel på ADSL främst på stationer som ändå skulle anslutas istället för på livskraftiga bredbandslösningar och större utbyggnad. Vilket ofta försenade utbyggnaden av fiber till privata hushåll med 5-10 år. Telia och Skanova tog också alla kunder när Teracom byggde sin plattform och internetleverantörerna kunde välja bort Teracoms plattform i stationer Telia och andra också byggde ut i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Två olika bolag är det ju trotts att Telia köpt upp Quadracombolagen (egentligen organiserade som tre olika bolag) då Quadracom/Zitius drivs vidare och skriver egna avtal vid sidan av Telia och Skanova. Telia erbjuder alltså genom sina bolag tre olika öppna fibernätslösningar. Telenor och Comhem äger också bolag som driver öppna stadsnät. Några större fristående aktörer finns knappt längre. Hade Telia svalt bolaget och integrerat nätet med deras egna så hade jag kunnat förstå kritiken, men denna DSL-plattform har aldrig varit livskraftig på kommersiella villkor. Nu ingår det inte i samma verksamhet. Att den skulle avvecklas var redan beslutat när Telia tog över. Avtal hade gått ut. Det var inte heller enbart ADSL som ingick i Quadracom Networks, den mesta verksamheten i gruppen inklusive deras fibernät, noder och de flesta anställda gick under Quadracom. Om MTG tjänade några pengar på affären vet vi inte, då de inte offentliggjort köpsumman när de själva gick in i bolagen. Däremot har de fått in Viasats IPTV i Zitius och de nät där de är kommunikationsoperatör. De fick också största delen av köpsumman vid försäljningen.

De statliga medel som gavs och det offentliga som godtog anbuden är ansvariga till att det blev som det blev, och de spendera medel på ADSL främst på stationer som ändå skulle anslutas istället för på livskraftiga bredbandslösningar och större utbyggnad. Vilket ofta försenade utbyggnaden av fiber till privata hushåll med 5-10 år. Telia och Skanova tog också alla kunder när Teracom byggde sin plattform och internetleverantörerna kunde välja bort Teracoms plattform i stationer Telia och andra också byggde ut i.

Telia driver ADSL stationer vidare trots betydligt mindre kundunderlag än stationer Quadracom avvecklar. Vad är anledningen till att Qudracom påstår att deras ADSL-noder går med förlust, trots betydligt fler kunder än vad Telia har på en del ADSL-noder som Telia inte avvecklar.
Hur kan det komma sig att Telia får ekonomi att driva ADSL-noder med färre kunder än de noder Quadracom avvecklar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Q:

Telia driver ADSL stationer vidare trots betydligt mindre kundunderlag än stationer Quadracom avvecklar. Vad är anledningen till att Qudracom påstår att deras ADSL-noder går med förlust, trots betydligt fler kunder än vad Telia har på en del ADSL-noder som Telia inte avvecklar.
Hur kan det komma sig att Telia får ekonomi att driva ADSL-noder med färre kunder än de noder Quadracom avvecklar?

För det är billigare för telia att driva det, när dom både äger ledning och stationer, jämfört med att hyra in sig på en station.

Dessutom har dom mycket annat, dom tjärnar grova pengar på, så liten förlust på ADSL hade inte telia märkt Sen vad man hör i tråden underhåller dom inte ledningar och stationer, så blir ju rätt billigt då

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

För det är billigare för telia att driva det, när dom både äger ledning och stationer, jämfört med att hyra in sig på en station.

Dessutom har dom mycket annat, dom tjärnar grova pengar på, så liten förlust på ADSL hade inte telia märkt Sen vad man hör i tråden underhåller dom inte ledningar och stationer, så blir ju rätt billigt då

De har större kundunderlag och andra kostnader för infrastruktur. Quadracom avvecklar alla stationer. Inte bara där det finns konkurrens. Quadracom har drivit plattformen med bidrag och följt avtal, båda dessa förutsättningar är borta. De skulle inte kunna ha kvar de stationer som Telia själva inte har anslutna eller några DSLAM i. Det hade inte blivit någon ekonomi i det. Åtminstone var det detta de aviserade innan Telia tog över bolaget.

Sen får såklart någon som bara förser leverantörerna med nät/DSLAM mycket mindre pengar än internetoperatörerna eller de som äger båda delarna.

På sina håll så ska kommunerna t.o.m. blivit erbjudna att själva ta över utrustningen i stationerna, men inte varit intresserade. Jämtland, Dalarna och Värmland är det som drabbas värst, men Quadracom (via DSL) har också kunder på annat håll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Det handlar om något helt annat än att Telia vill lägga ner. Har fått en hel del information som jag inte tänker dela här ännu utan ska vänta tills efter mötet på torsdag e.m här i Malingsbo. Det är något enormt som kommer att ske, och de som jag vet är drabbade i Dalarna (kan vara ännu fler) är:
Avesta kommun: Djup, Klintbo, Norrnävde, Svensbo, Storbyn, Åsgarn.
Borlänge kommun: Alsbäck...................................................

Nå? Jag är nyfiken på vilken info du sitter inne med!

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Det handlar om något helt annat än att Telia vill lägga ner. Har fått en hel del information som jag inte tänker dela här ännu utan ska vänta tills efter mötet på torsdag e.m här i Malingsbo. Det är något enormt som kommer att ske, och de som jag vet är drabbade i Dalarna (kan vara ännu fler) är:
Avesta kommun: Djup, Klintbo, Norrnävde, Svensbo, Storbyn, Åsgarn.
Borlänge kommun: Alsbäck, Baggbo, Milsbo.
Falu kommun: Andersbo, Björkboda, Bergsgården, Björsberg, Hunsen, Isala, Kniva, Lumsheden, Rog, Skuggarvet, Sågmyra, Toftbyn, Varpan, Vintjärn.
Hedemora kommun: Djuphällen, Hanåker, Ingvallsbenning, Svensbodarna, Stjärnsund, Österby.
Leksands kommun: Kilen, Rälta, Skeberg.
Ludvika kommun: Abbortjärn, Grangärde-Hästberg, Norra Hällsjön, Skattlösberg, Sörvik.
Mora kommun: Gävunda, Läde, Venjan.
Orsa kommun: Bjus, Fryksås, Mässbacken, Skattungbyn.
Rättviks kommun: Bingsjö, Backa, Dalfors, Dalstuga, Dådran, Finnbacka, Mårtanberg, Röjeråsen, Sunnanhed, Östbjörka.
Smedjebackens kommun: Finnbo, Malingsbo, Viksberg.
Säters kommun: Dala-Fägeby, Grängshammar, Ingarvshyttan, Lerviken, Norbohyttan, Nyberget, Rasjön.
Älvdalens kommun: Drevdagen, Evertsberg, Mörkret, Nornäs, Sågliden, Särnaheden, Storsätern,

Hur gick det??

Visa signatur

B450 Aorus Elite - AMD Ryzen 5 3600X - GeForce RTX 2060

Permalänk
Medlem
Skrivet av deginho:

Hur gick det??

Andra operatörer kommer att driva flera av ovanstående ADSL-noder vidare. Sedan får vi hoppas att Byalagsnäten väljer bort Skanova.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

För det är billigare för telia att driva det, när dom både äger ledning och stationer, jämfört med att hyra in sig på en station.

Dessutom har dom mycket annat, dom tjärnar grova pengar på, så liten förlust på ADSL hade inte telia märkt Sen vad man hör i tråden underhåller dom inte ledningar och stationer, så blir ju rätt billigt då

Quadracom har ingen kapitalkostand för stationerna.
Fiber finns redan till flera att ADSL-noderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Q:

Quadracom har ingen kapitalkostand för stationerna.
Fiber finns redan till flera att ADSL-noderna.

Okej så dom hyr inte stationerna?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Okej så dom hyr inte stationerna?

Varierar från kommun till kommun. På en del orter äger Quadracom husen, men hyr svartfiber av det lokala stadsnät. I andra kommuner har det lokala stadsnätet köp loss husen.

Quadracom har noll koll !!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Nå? Jag är nyfiken på vilken info du sitter inne med!

Skrivet av deginho:

Hur gick det??

Telia har helt enkelt monopol på alla stationer, då de äger Quadracom som i sin tur äger Skanova. Detta är något som inte är tillåtet engligt svensk lag.
Telia har försökt dölja detta så mycket de kan, genom att b.la. inte berätta detta för sin egna kundservice. Det är därför vi fick svaret att Telia INTE skulle lägga ner ADSL, för de i kundservice visste inget.

På torsdag nästa vecka kommer SEAB's ordförande att sitta på ett möte med Telia och försöka förhandla kring detta, inte för att stoppa det, utan för att fördröja. SEAB håller på att gräva ut fiber, och de har en plan på hur de ska gå tillväga. Men nu när Telia hoppat in och stryper det redan nu i sommar så finns det varken pengar från kommunen eller tid att ge alla nät.

Jag har nu beställt 100GB/Mån via Tele2 (tack för tippsen!) och kommer använda detta t.o.m 1a juni som prövotid, fungerar det bra så behåller jag det.

Det är rent ut sagt skitsnack det Telia går ut med, allt handlar om en mörkläggning för att sedan tvinga över alla abonnenter till 4G / Mobila nätet. Och då våra master dessutom är sektoriserade så täcker de inte ens 50% utav området kring den, vilket är ett skämt.

P.S: Telia lägger inte ner ADSL p.g.a. utrustningen är för gammal (för den är helt ny, blev utbytt 2013 här i Malingsbo) och är godkänd enligt ett flertal tekniker. De lägger ner det p.g.a. radio-länken mellan våran mast och Smedjebacken/Söderbärke kostar för mycket (haha!).

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Telia har helt enkelt monopol på alla stationer, då de äger Quadracom som i sin tur äger Skanova. Detta är något som inte är tillåtet engligt svensk lag.
Telia har försökt dölja detta så mycket de kan, genom att b.la. inte berätta detta för sin egna kundservice. Det är därför vi fick svaret att Telia INTE skulle lägga ner ADSL, för de i kundservice visste inget.

På torsdag nästa vecka kommer SEAB's ordförande att sitta på ett möte med Telia och försöka förhandla kring detta, inte för att stoppa det, utan för att fördröja. SEAB håller på att gräva ut fiber, och de har en plan på hur de ska gå tillväga. Men nu när Telia hoppat in och stryper det redan nu i sommar så finns det varken pengar från kommunen eller tid att ge alla nät.

Jag har nu beställt 100GB/Mån via Tele2 (tack för tippsen!) och kommer använda detta t.o.m 1a juni som prövotid, fungerar det bra så behåller jag det.

Det är rent ut sagt skitsnack det Telia går ut med, allt handlar om en mörkläggning för att sedan tvinga över alla abonnenter till 4G / Mobila nätet. Och då våra master dessutom är sektoriserade så täcker de inte ens 50% utav området kring den, vilket är ett skämt.

P.S: Telia lägger inte ner ADSL p.g.a. utrustningen är för gammal (för den är helt ny, blev utbytt 2013 här i Malingsbo) och är godkänd enligt ett flertal tekniker. De lägger ner det p.g.a. radio-länken mellan våran mast och Smedjebacken/Söderbärke kostar för mycket (haha!).

Att det kostar för mycket kan jag hålla med om faktiskt. Smedjebacken/Söderbärke ägs ju av teracom, och hyrorna på en sådan länk kan säker gå på 40000/ år! Blir ju liksom inte mycket till ekonomi att hålla kvar de få kunder som då ligger kvar!

Permalänk
Medlem

Ett alternativ vore ju att kommunen tog över utrustningen och satte upp egen länk. Detta har Quadracom försökt få flera kommuner att göra. Kommunerna är inte intresserade, och att lägga ner stationer utan fiber går inte ens emot vad Telia tidigare lovat. Telia själva har ingen utrustning (för bredband) på stationer med liknande förutsättningar.

Boven i dramat är bidragspengarna och kommunernas upphandling av denna lösning. När sedan bidragen och avtalen gått ut finns inte längre förutsättningar. Visst kan Telia ta minussiffor på sina håll, men denna plattform finns inte hos Telia eller Skanova själva utan ett bolag som hade påbörjat denna avveckling redan när Telia köpte bolaget, bland annat var det påbörjat i Jämtland redan. Detta bolag måste sen hyra in sig hos Skanova, hos kommunala Stadsnät, på radiolänkar, och på stationerna i fråga. På övriga håll hade redan avtalen gått ut, och kommunerna hade förlängt det tillfälligt ett par år redan, så de har redan haft flera år på sig att bygga. Tar de inte över själva i kommun så förväntar jag mig att det blir nedläggning iaf. SEAB hinner dock inte lägga fiber med bidrag om de väntar på att bidragen ska komma! De kommer inte fören efter sommaren. Däremot inget som hindrar de från att hyra in sig på master och sätta upp radiobaserat nät för de drabbade.