Köpråd Samsung SSD EVO 850-Series 250GB och Samsung SSD EVO 850-Series 120 GB

Permalänk
Medlem

Köpråd Samsung SSD EVO 850-Series 250GB och Samsung SSD EVO 850-Series 120 GB

Tänkte inhandla dom.

Byter ut min ena 120 GB SSD då den är gammal och skrivhastigheten är väldigt dålig

Så är det bra köp?

850 ska väl inte ha problemen som 840 evo har?

Permalänk

Finns ingen anledning att ligga kvar på 120GB så köp en 256GB SSD.
Samsung Magician programmet som kan laddas ner ökar hastigheten med fyra gånger.
(450 -> 2100 genom att använda interna RAM minnet))

240-problemet med EVO typen bör kunna vara samma i 250 versionen.
Men det var ju bara oanvända filer som drabbades så vem bryr sig ?!
När de använts igen är felet borta tills nästa gång de inte använts på länge.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Finns ingen anledning att ligga kvar på 120GB så köp en 256GB SSD.
Samsung Magician programmet som kan laddas ner ökar hastigheten med fyra gånger.
(450 -> 2100 genom att använda interna RAM minnet))

240-problemet med EVO typen bör kunna vara samma i 250 versionen.
Men det var ju bara oanvända filer som drabbades så vem bryr sig ?!
När de använts igen är felet borta tills nästa gång de inte använts på länge.

Jag hade tänkt att ha som jag har nu Operativet på 120 GB disken. Sen lite spel på 250 GB disken

Permalänk
Medlem

För nästan samma peng får du en 500GB SSD, så skönt att slippa tänka på vart man installerar program och spel.

Visa signatur

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheesier:

För nästan samma peng får du en 500GB SSD, så skönt att slippa tänka på vart man installerar program och spel.

Men då blir inte Operativet på en separat SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Men då blir inte Operativet på en separat SSD

Och tanken med att ha det på en separat disk är? Du kommer antagligen inte märka någon skillnad i prestanda om det var tanken.

Är ju underbart att slippa tänka på vart man vill lägga filer och sånt. Och så får du 120GB extra för nästan ingenting.

Visa signatur

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Men det var ju bara oanvända filer som drabbades så vem bryr sig ?!
När de använts igen är felet borta tills nästa gång de inte använts på länge.

Menar du den omtalade kraftiga hastighetssänkningen på Samsungs TLS-baserade ssd-enheter?

Då har du förstått det hela fel. Problemet handlar inte om oanvända filer, det handlar om filer som skapades/skrevs till längre än en månad sedan tillbaka. När de "används" som du säger, dvs läses, så försvinner inte problemet alls. Det går inte till sig förrän filen skrivs om, och det görs inte automatiskt på något sätt. Det är ett större problem än du tror.

Jag skulle verkligen inte röra i Samsungs EVO-serie med tång, förrän Samsung verkligen har löst problemen. Om de ens kan göra det, för det är inte säkert att det överhuvudtaget är möjligt.

Det är inte säkert att problemen kvarstår i 850 EVO-serien, men varför chansa? Välj en annan tillverkare, eller Pro-serien.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

@backfeed, Tack för upplysningen. Jag har tydligen missförstått problemet.
Själv kör jag SSD 840 pro. 256GB.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Skrivet av Bazisten:

Men då blir inte Operativet på en separat SSD

Så du ska köra os på 120Gb disken du har?

Men i alla fall ja det fungerar.Men är disken du har slö, så är det bättre med os på en ny ssd.

Skulle vara lite försiktigt med att köpa SSD med TLC minnen.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheesier:

För nästan samma peng får du en 500GB SSD, så skönt att slippa tänka på vart man installerar program och spel.

Jag tycker att man skall ha operativsystemet på separat disk.
PGA:
Vid en nyinstallation där man uppdaterat operativsystemet med alla drivers och inställning.
Sedan brukar jag göra en klona/imagebackup, för att lättare kunna återställa datorn.
Gör man detta så slipper du göra en nyinstallation från grunden.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Efter senaste nyheten här på swec om Samsung SSD så ska jag nog välja en annan tillverkare

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pergro:

Jag tycker att man skall ha operativsystemet på separat disk.
PGA:
Vid en nyinstallation där man uppdaterat operativsystemet med alla drivers och inställning.
Sedan brukar jag göra en klona/imagebackup, för att lättare kunna återställa datorn.
Gör man detta så slipper du göra en nyinstallation från grunden.

Fast det där behöver du inte två fysiska diskar till.
Det är bara att partitionera disken för en OSinstallation och en för allt annat om det nu är den funktionen som är viktig.

Skrivet av Bazisten:

Men då blir inte Operativet på en separat SSD

Som sagt. Du behöver inte två fysiska diskar. Du kan partitionera din enda stora disk och få ut både en C: och en D: från en ensam SSD om så önskas ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av pergro:

Jag tycker att man skall ha operativsystemet på separat disk.
PGA:
Vid en nyinstallation där man uppdaterat operativsystemet med alla drivers och inställning.
Sedan brukar jag göra en klona/imagebackup, för att lättare kunna återställa datorn.
Gör man detta så slipper du göra en nyinstallation från grunden.

Detta kan man lösa genom att skapa fler partitioner på disken, och det sköna med att installera om allt är just det, att allt är nytt.

Visa signatur

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Så du ska köra os på 120Gb disken du har?

Men i alla fall ja det fungerar.Men är disken du har slö, så är det bättre med os på en ny ssd.

Skulle vara lite försiktigt med att köpa SSD med TLC minnen.

Permalänk
Skrivet av Cheesier:

Detta kan man lösa genom att skapa fler partitioner på disken, och det sköna med att installera om allt är just det, att allt är nytt.

När man klonar är allting nytt, och tillbaka på 5 minuter. Wintoolkit är också bra, if you feel like geeking out.

Permalänk

Jo jag vet att detta är att fuska men det är resultatet som räknas och Samsungs Rapid Mode i medföljande programmet Magician är väldigt effektivt.

Jag skulle också föredra att köra säkerhetskopior till separat disk i stället för annan partition på samma disk. Så om du skall skaffa dubbla SSD och inte har råd med 2 x 256GB Pro. så räcker cirka 76GB för min systemdisk (beroende på avstängda Pagefile och Hibernate filer på 24GB).

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Waxinator:

Jag skulle också föredra att köra säkerhetskopior till separat disk i stället för annan partition på samma disk. Så om du skall skaffa dubbla SSD och inte har råd med 2 x 256GB Pro. så räcker cirka 76GB för min systemdisk (beroende på avstängda Pagefile och Hibernate filer på 24GB).

Skaffar man den andra disken för att göra säkerhetskopior så är kanske en mekanisk disk ett bättre val? Alltså en SSD och en mekanisk.
Mycket mer lagringsutrymme per krona. Det gör i så fall att man får en 256GB disk och några TB för backuper.

Låter troligare att ena disken var tänkt för winblows och andra för... spel och sådant. Och då kan man lika gärna ta en stor SSD.

Det är inte så att det helt saknas bra tillämpningar/användningsområden för 2 SSDer men jag skulle gissa på att det inte är bättre för TS i det här fallet.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Jag har 3 mekaniska. 2st på 500 gb vadera och sen en 2TB mekanisk och en SSD på 120 gb som skriver as segt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bazisten:

Jag har 3 mekaniska. 2st på 500 gb vadera och sen en 2TB mekanisk och en SSD på 120 gb som skriver as segt

Jag vet inte hur du tänkt använda SSDn, men jag har gjort antagandet att du vill ha 2 partitioner så att du lätt kan installera om winblows utan att behöva installera om exempelvis steambiblioteket men ändå ha bra fart på lagrinsutrymmet för men än bara windowsinstallationen.
I sådant fall rekommenderar jag en stor SSD med två partitioner av den enkla anledningen att du får mer SSDutrymme för samma peng.

Har du andra användningsområden i åtanke för att dela disken i två enheter så kan det vara bra att veta så kan man anpassa valet av lagringsenheter ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lju$mörd4r3n:

När man klonar är allting nytt, och tillbaka på 5 minuter. Wintoolkit är också bra, if you feel like geeking out.

Hur kan allting vara nytt om man klonar en disk?
Mera tvärtom, när man klonar är allting gammalt och samma som gamla disken.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag vet inte hur du tänkt använda SSDn, men jag har gjort antagandet att du vill ha 2 partitioner så att du lätt kan installera om winblows utan att behöva installera om exempelvis steambiblioteket men ändå ha bra fart på lagrinsutrymmet för men än bara windowsinstallationen.
I sådant fall rekommenderar jag en stor SSD med två partitioner av den enkla anledningen att du får mer SSDutrymme för samma peng.

Har du andra användningsområden i åtanke för att dela disken i två enheter så kan det vara bra att veta så kan man anpassa valet av lagringsenheter ;).

Tänkte ha operativet på den minsta disken och programmen. Sen den största ha spel på så det går fort att installera dom på och snabba laddningstider

Backup o.s.v och annat krafs tänkte jag ha på mina mekaniska diskar

Permalänk
Skrivet av XPerion:

Hur kan allting vara nytt om man klonar en disk?
Mera tvärtom, när man klonar är allting gammalt och samma som gamla disken.

Enkelt. Acronis. Incremental backup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lju$mörd4r3n:

Enkelt. Acronis. Incremental backup.

Klona och incremental backup är 2 helt olika saker. Klona är en exakt kopia av en annan hdd och inget är nytt.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Skrivet av XPerion:

Klona och incremental backup är 2 helt olika saker. Klona är en exakt kopia av en annan hdd och inget är nytt.

Du kan köra incremental på din kloning.

Citat:

Additional information

Incremental method is the most useful when you need frequent backup versions and the ability to roll back to a specific point in time. As a rule, incremental backup versions are considerably smaller than full or differential versions.

On the other hand, incremental versions require more work for the program to provide recovery. In the example above, to recover the entire work from 4.tib file, True Image reads data from all backup versions. Therefore, if you lose an incremental backup version or it becomes corrupted, all later incremental versions are unusable.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Jo jag vet att detta är att fuska men det är resultatet som räknas och Samsungs Rapid Mode i medföljande programmet Magician är väldigt effektivt.

http://oi57.tinypic.com/ix8oib.jpg

Jag skulle också föredra att köra säkerhetskopior till separat disk i stället för annan partition på samma disk. Så om du skall skaffa dubbla SSD och inte har råd med 2 x 256GB Pro. så räcker cirka 76GB för min systemdisk (beroende på avstängda Pagefile och Hibernate filer på 24GB).

Ja, det räknas som att fuska eftersom att real worl vinsten, där man inte bara ignorerar DIRECT read requests från benchmark program, är minimal. Funktionaliteten finns redan i OSet, men den respekterar program som vill läsa direkt ifrån disken t.ex. Alla benchmark program.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Tänkte ha operativet på den minsta disken och programmen. Sen den största ha spel på så det går fort att installera dom på och snabba laddningstider

Backup o.s.v och annat krafs tänkte jag ha på mina mekaniska diskar

Jag håller med dig, kör precis likadant om man nu mot all förmodan behöver blåsa om sin burk.
Har inte partitionerat sen W95 tiden då Fat16 inte klarade diskar över 2GB

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Menar du den omtalade kraftiga hastighetssänkningen på Samsungs TLS-baserade ssd-enheter?

Då har du förstått det hela fel. Problemet handlar inte om oanvända filer, det handlar om filer som skapades/skrevs till längre än en månad sedan tillbaka. När de "används" som du säger, dvs läses, så försvinner inte problemet alls. Det går inte till sig förrän filen skrivs om, och det görs inte automatiskt på något sätt. Det är ett större problem än du tror.

Jag skulle verkligen inte röra i Samsungs EVO-serie med tång, förrän Samsung verkligen har löst problemen. Om de ens kan göra det, för det är inte säkert att det överhuvudtaget är möjligt.

Det är inte säkert att problemen kvarstår i 850 EVO-serien, men varför chansa? Välj en annan tillverkare, eller Pro-serien.

gott exempel på min 840 evo jag just formatera, Average:4 mb/s 1.766 acces time, efter en formatering Average 300mb/s 0,099 access time

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem

Om TS fortfarande ville köpa en sådan 850 EVO så kan nu vara ett bra läge:
#15254500

Permalänk

Måste återuppväcka tråden och fråga:
Hur står det till nu med Samsung 850 EVO nu, år 2017?
Har de fortfarande problem eller vågar man köpa nya 850-EVO-diskar?

Jag spanar på en disk med runt 1TB för under 3500 kr (till moderkort Asus P8Z68-V)
https://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s336674034&o=produkt_b...
SAMSUNG 850 EVO SATA III 2,5" ser ut att va ett bra val
men när jag googlade snubblar jag över denna tråd och blev orolig.

Permalänk
Medlem

Har haft en sedan release och den uppvisar inte samma problem som 840. Enda negativa jag har att säga om den är att den är för liten (250GB)

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.