Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobberoth:

Kan vara, jag känner inte igen problemen alls. Har iofs inte kollat vad jag har för GPU load i spelen jag kör, men micro-stutter osv har jag inte upplevt överhuvudtaget.

Nästan alla som klagar på "frysningar" får man sällan veta vilken processor de använder

Jag kommer inte köra SLI som går löst på över 10k + 3 skärmar i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av agdraömn:

Kan inte lämna tillbaka det heller för inet väntar på svar från nvidia.

Spännande. Inet har alltså sagt ganska nyligen att du inte får returnera ditt kort?
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av agdraömn:

Jag har problem som beskrivs i båda trådarna du länkade. Micro stutters / frame hitchings. Jag skapade en tråd på swec för 3 månader sen och då fanns det inte många som pratade om de små fryslaggen men nu verkar fler och fler känna av dem, Hoppas nvidia kommer med en lösning snart. Kan inte lämna tillbaka det heller för inet väntar på svar från nvidia. Det är liksom inte bara 3.5 problemet längre som är uppmärksammat. Här är en till tråd om frame hitching problemet: https://forums.geforce.com/default/topic/777475/gtx-970-frame...

När var det du kontaktade inet senast? Jag bytte in två gtx 970 där för pengarna tillbaks förra månaden.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-Z97X-UD3H CPU: Intel i5 4690k GPU: Gigabyte GTX 1080 G1 PSU: EVGA Supernova G2 750w RAM: Corsair vengeance 8GB 1600mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av agdraömn:

Jag har problem som beskrivs i båda trådarna du länkade. Micro stutters / frame hitchings. Jag skapade en tråd på swec för 3 månader sen och då fanns det inte många som pratade om de små fryslaggen men nu verkar fler och fler känna av dem, Hoppas nvidia kommer med en lösning snart. Kan inte lämna tillbaka det heller för inet väntar på svar från nvidia. Det är liksom inte bara 3.5 problemet längre som är uppmärksammat. Här är en till tråd om frame hitching problemet: https://forums.geforce.com/default/topic/777475/gtx-970-frame...

Jag loggar frametimes och brukar ligga hyfsat stabilt i regionen 20ms. Om spelet stöder FPS limit så kör jag med det, om inte ligger GPUn alltid på 98-99%. Då pendlar frame times naturligtvis eftersom FPS går upp och ner. Dock händer det i vissa spel att det någon gång fryser till och då brukar jag höra nåt snabbt ljud från min HDD. Mitt Windows ligger på SSD, så jag tänker att detta inte har med varken spelet eller 970't att göra utan att det är nåt anrop i Windows som hänger sig på att HDDn tar tid att svara. I detta fall är det en frame som drar iväg rejält bortåt 100ms säkert.
Men generellt sett känns det som att när man kör med FPS limit så flyter datorn på bättre då man har jämnast frame times.

*Edit
Jag låser på 65FPS, detta ger minimalt inputlag för mig.

Visa signatur

\AcHieVer\ ROG B450-F | 5900X | EVGA RTX3070ti | 49" Ultrawide QLED | 32GB Corsair RGB @3200 | Captain 240 EX White RGB vattenkyl | 750w EVGA 80+br | BitFenix Outlaw, Zahlman controller | 2xM.2 NVMe 1TB mm | Cyborg Command pad | 2xSamsung A7 10,4" med Gameglass | Stream Deck
Asus ROG G50Vt | Intel X9100 ES @ 3.3 | 100 GS overvolted | LCDHype custom LCD script |

Permalänk
Medlem

Det gäller alla 970 kort? (Har MSI 970 gaming 4GB)

Jag kör endast i upplösning 1920 x 1080 så jag borde inte se någon skillnad i spel som t.ex assassin's creed unity?

Visa signatur

•–— •hš¹8¶ ™•–— •
Amd 64-bit 3200+ RADEON 9800XT-Allt är gratis när man har bredband- MER CO-OP ÅT FOLKET

Permalänk
Medlem

Jag kör med 1440p och ett 970, så för min del är det alltså 980 som är givet?

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Skrivet av Hs187:

Det gäller alla 970 kort? (Har MSI 970 gaming 4GB)

Jag kör endast i upplösning 1920 x 1080 så jag borde inte se någon skillnad i spel som t.ex assassin's creed unity?

som sagt inte alla som märker det och oftast i högre upplösning än 1080P det blir påtagligt

Skrivet av Timtimtim90:

Jag kör med 1440p och ett 970, så för min del är det alltså 980 som är givet?

Om du vill sponsra Nvidia mer ett par tusen till så går det ja. Men märker du ens något problem med ditt 970?

Annars finns 290X som inte drar galet mer.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av kroken:

Jag kör med 1440p och ett 970, så för min del är det alltså 980 som är givet?

Om du är missnöjd med performance och har typ 1500-2000 kr över, visst. Är det bara oro över vRAM så är nog R9 290 eller R9 290X mer i nivå med ett 970 när det kommer till performance och pris, dessa presterar också i dagsläget några procent bättre än GTX 970 i just 1440p.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | MSI Z97-GD65 Gaming | MSI Geforce GTX 970 Gaming 4G | Intel i5 4690k | Cooler Master Hyper 212 EVO | EVGA Supernova G2 750W | 2x8GB Corsair Vengeance Low Profile DDR3 1600Mhz | Samsung 850 EVO | Seagate 1TB SATA3.5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

som sagt inte alla som märker det och oftast i högre upplösning än 1080P det blir påtagligt

Men det går ändå att nå mer än 3,250 i vram även på 1920x1080 på de nyaste spel som assassin's creed unity eller far cry4 när man kör ultra på allt?

Visa signatur

•–— •hš¹8¶ ™•–— •
Amd 64-bit 3200+ RADEON 9800XT-Allt är gratis när man har bredband- MER CO-OP ÅT FOLKET

Permalänk
Skrivet av Hs187:

Men det går ändå att nå mer än 3,250 i vram även på 1920x1080 på de nyaste spel som assassin's creed unity eller far cry4 när man kör ultra på allt?

Är vid 3,5Gb som problmet kan bli påtagliga och som jag skriver inte alla märker detta. Du kan ha turen att inte vara lika känslig t.ex

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mange43:

Jag kör med en Asus VG 248QE skärm.1920X1080 Upplösning.Maximalt 144 hertz.Funkar ypperligt för mig.Men ska man ha högre upplösning Hade jag valt något som motsvarar verkligheten i minneskapacitet.Att det står 4 GB på kartongen räcker inte lätte långt i dom flesta spel som kräver det.
Men som sagt Annars ett jävligt trevligt kort.Och har man 2st som jag har,Då blir det riktigt nice.
Men är ju inte länge sedan ett gtx 780 TI kostade ca 6000 kr med endast 3GB Minne.Och nu har man 500 mb mer
Om nu Amd är totalt uteslutet,Som det är för mig i dagsläget.......Men vem vet:)

Lämna tillbaka 970 korten, jag märkte stutter med ett och 144Hz.
Stoppade i mitt gamle 680 och problemet va borta, verkar vara mera problem med 970 som låg gpu usage mm.

Permalänk
Medlem

Hur kan jag testa för att se om det påverkar mig? MSI afterburner vet jag visar minnesanvändningen, den visar 3700mb som max nu

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Skrivet av kroken:

Hur kan jag testa för att se om det påverkar mig? MSI afterburner vet jag visar minnesanvändningen, den visar 3700mb som max nu

spela och märker du inget lagg, tycker jag i alla fall onödigt att lämna tillbaks kortet Kör du i 1080P?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av kroken:

Jag kör med 1440p och ett 970, så för min del är det alltså 980 som är givet?

Jag kör 1440p 144hz med 970 SLI.

Jag har aldrig ens varit över 3.5 med allt på ultramaxsuperduper!

Det är så mycket troll i det här!

Gå inte på allt det här utan var nöjd med ditt kort för ~3500kr. Lägg inte ytterligare tusenlappar om du inte VERKLIGEN kan se skillnaden och inte leva med det.

Visst, det är dåligt av Nvidia - JA... men alltför många har "otroliga" problem som de förmodligen aldrig hade upptäckt ens om det inte hade varit för det här forumet.
Jag har förlikat mig med tanken - idag kör jag BF4, Dragon age Inquisition, Shadow of Mordor m.fl. på max! 80-90 fps Inga problem!

Imorgon - GTA V m.m. kanske jag får gå ner till "bara" ultrasuperduper... Men då jag jag grafikkort för 6380kr inte 12600...

Simma lugnt och gör en koll för just ditt fall!

(Ni som kommer att gå igång på detta... bry er inte, jag kommer inte att ta åt mig av eventuella påhopp...)

Visa signatur

| Fractal Design R | Corsairs 850W | Gigabyte Z270-P | i7 7700K OC 4.6GHz| Noctua NH-15D | Corsair Vengeance 16GB (2 x 8GB) DDR4 3000MHz | 750 GB SSD, 2 TB HDD| ASUS GTX 1080 Ti |

Permalänk
Skrivet av Grim2you:

Jag kör 1440p 144hz med 970 SLI.

Jag har aldrig ens varit över 3.5 med allt på ultramaxsuperduper!

Det är så mycket troll i det här!

Gå inte på allt det här utan var nöjd med ditt kort för ~3500kr. Lägg inte ytterligare tusenlappar om du inte VERKLIGEN kan se skillnaden och inte leva med det.

Visst, det är dåligt av Nvidia - JA... men alltför många har "otroliga" problem som de förmodligen aldrig hade upptäckt ens om det inte hade varit för det här forumet.
Jag har förlikat mig med tanken - idag kör jag BF4, Dragon age Inquisition, Shadow of Mordor m.fl. på max! 80-90 fps Inga problem!

Imorgon - GTA V m.m. kanske jag får gå ner till "bara" ultrasuperduper... Men då jag jag grafikkort för 6380kr inte 12600...

Simma lugnt och gör en koll för just ditt fall!

(Ni som kommer att gå igång på detta... bry er inte, jag kommer inte att ta åt mig av eventuella påhopp...)

Li min tanke också. Vissa får lagg andra märker inget

Hur som detta med delat minne kom fram tack vare någon märkte problem när minnet gick över 3,5Gb ,men är ju samma sak med CF och SLI alla märker inte och stör sig på vist micro lagg

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Li min tanke också. Vissa får lagg andra märker inget

Hur som detta med delat minne kom fram tack vare någon märkte problem när minnet gick över 3,5Gb ,men är ju samma sak med CF och SLI alla märker inte och stör sig på vist micro lagg

Och samma sak med 980. Förr eller senare går man över 4GB, och då har man inte ens en halv gig långsamt grafikminne som bromsar fallet.

Det är allt microlagg vid låg minnesanvändning som oroar mig. Önskar att det fanns lite mer siffror på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Skrivet av n_sandstrom:

Och samma sak med 980. Förr eller senare går man över 4GB, och då har man inte ens en halv gig långsamt grafikminne som bromsar fallet.

Det är allt microlagg vid låg minnesanvändning som oroar mig. Önskar att det fanns lite mer siffror på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Enligt ett rykte, från en tysk speltillverkare (ta det med en skopa salt), så kan det vara för den tar ur minnet slumpartat (att den helt plötsligt tar ur "fel" minne). Han hade gjort något program som just hämta ur grafikminnet (han fick inte samma värden varje gång).

hehe mm, det har du rätt i Får börja med grafikkort med DDR4 slott på ovansidan

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Dessa "frysningar" det har ingen betydelse vilken processor man kör med 970?

Kör allt i ultra på tex Assassin Creed Unity med 1980 i upplösning med 4790 utan "frysningar" i de tyngsta sekvenserna

Fick inga problem alls i FC4 med allt i högsta i 1080p men när jag kör Dota2 för några dagar sedan har det börjat bli smålagg dock så tror jag det beror på spelet i sig då det inte var så innan utan blev så efter en uppdatering.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Det jag inte riktigt förstår, är att inte Nvidia valde att släppa kortet som ett 3,5GB-kort fast med en extra buffer på 0,5. Saken är ju den att man måste spela i väldigt höga upplösningar för att kunna stöta på problemet vad det verkar. GM204 är för klen för 4K-gaming vilket betyder att 3.5GB är en lagom VRAM-mängd för ett sådant kort, även om 4GB såklart hade varit bättre så tror jag att påverkan blir minimal.

Jag som spelar i 1200p känner att GTX 970 är perfekt avvägt för mig. (Hade ett R9 290x tidigare som jag brände). När det kommer krävas 6GB VRAM i spelen så är ändå GM204 frånåkt för längesedan så då kommer man ändå gå i uppgraderingstankar.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Ligger på runt 3400-3800MB i Dying Light med SLI i 1440p, det flyter inget vidare... the problem is real

Permalänk
Avstängd

https://tpucdn.com/reviews/ASUS/GTX_970_STRIX_OC/images/perfr...

970 presterar bättre ii 1080p, men i 1440p hinner 290x ifatt..
Skulle säga att det är jämnt race mellan dem.

Sen får man ju göra en avvägning, vill man ha ett kort som kan värma upp ett bostadsområde, eller vill man ha ett kort som går tyst och svalt.
Eller 4gb vram, eller 3.5gb..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av makn:

https://tpucdn.com/reviews/ASUS/GTX_970_STRIX_OC/images/perfr...

https://tpucdn.com/reviews/ASUS/GTX_970_STRIX_OC/images/perfr...

970 presterar bättre ii 1080p, men i 1440p hinner 290x ifatt..
Skulle säga att det är jämnt race mellan dem.

Sen får man ju göra en avvägning, vill man ha ett kort som kan värma upp ett bostadsområde, eller vill man ha ett kort som går tyst och svalt.
Eller 4gb vram, eller 3.5gb..

Självklart 290 kortet, vem vill ha ett kort där det börjar lagga och tappa prestanda om man använder mer än 3.5Gb minne.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Broken-arrow:

Enligt ett rykte, från en tysk speltillverkare (ta det med en skopa salt), så kan det vara för den tar ur minnet slumpartat (att den helt plötsligt tar ur "fel" minne). Han hade gjort något program som just hämta ur grafikminnet (han fick inte samma värden varje gång).

Det ryktet är inte sant. GTX970 presenterar sig mot applikationer precis som det är, d.v.s. som ett grafikkort med två separata VRAM regioner på 3.5GB resp. 0.5GB RAM. Det ska inte vara slumpmässigt då de två minnesregionerna listas alltid i samma ordning och så länge som applikationen inte väljer minnesregion slumpmässigt (vilket då skulle resultera i att andra kort ibland använde CPU RAM över PCIe) ska resultatet alltid bli detsamma.

With a conventional GPU config like the GTX 980, Alben notes, Nvidia reports two memory segments to the operating system: the GPU's own RAM and the additional system memory available over PCI Express. With the GTX 970, Nvidia reports two separate segments of GPU memory, first the faster 3.5GB chunk and then the slower 512MB one, along with some "hints" telling the OS to prefer the larger, faster segment where possible. As a result, the OS should treat the GTX 970's memory hierarchically with the correct preference: first the faster segment, then the slower segment. Should the application's memory needs exceed 4GB in total, it will spill into PCIe memory, just as it would on the GTX 980.

Länk

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av anon200632:

Självklart 290 kortet, vem vill ha ett kort där det börjar lagga och tappa prestanda om man använder mer än 3.5Gb minne.

Vem vill ha ett grafikkort som börjar lagga o tappa prestanda om man använder mer än 4Gb minne osv osv.. det är så liten skillnad mellan 3.5gb o 4gb. Är så trött på denna tråden nu. Har haft r9 290 , gtx 780ti och nu gtx 970 o jag kör med 2560x1080p skärm och kan säga att gtx 970 kortet är det bästa jag haft, till och med gtx 780ti var brutalare är r9 290 och den har ju "bara" 3gb minne. Detta spel året kan man sitta lugnt med minst 3gb minne.

Visa signatur

Lite härlig psy trance?
https://youtu.be/5vHuLa-AC9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grim2you:

Jag kör 1440p 144hz med 970 SLI.

Jag har aldrig ens varit över 3.5 med allt på ultramaxsuperduper!

Det är så mycket troll i det här!

Håller med. Jag har så otroligt svårt att se de applikationer där man har 3,5GB+ Vram usage att detta känns som ett pappersproblem bara. Om nån faktiskt kommer upp till den nivån under normal användning kommer ju hans 970 lagga sönder pga för svag GPU ändå. Kanske de som kör triple sli kan märka detta, men ändå sitter varenda nisse som har ett 970 och en i5 och gråter över detta.
Med allt på superdupermax i 1440 på BF4 kom jag upp i typ 1900mb vram usage...

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Medlem

Lämna mitt 970 asus strix till webhallen utan problem fick pengar tillbaka direkt på mitt kort.

Köpte 960 strix för 1749kr. Tycker det är ett bra alternativ eftersom jag inte spelar så mycket längre. Fy skäms på Nvidia att mörka saker, vet att jag studera spec på 970 och 980 länge och kunde inte komma på varför 980 var så mkt dyrare när mycket var så lika mellan korten.

Visa signatur

c:\spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

Sen får man ju göra en avvägning, vill man ha ett kort som kan värma upp ett bostadsområde, eller vill man ha ett kort som går tyst och svalt.

Skillnaden i energi förbrukning, och med andra ord värmeproduktion mellan ett GTX 970 och ett R9 290X är mindre än vilket elektriskt element som helst förbrukar vid kontinuerlig drift...Lyckas du värma ett helt bostadsområde med det, är det i djupaste Afrika. Du tycker inte att fakta är bra nog, utan måste ta i så pass att dina argument blir meningslösa för att kasta skit på "andra laget"? Personligen håller jag med. Den faktiska minnesmängden och beteendet från kortet är sannolikt en icke fråga för de flesta. Men rent principiellt gör man inte så här. Man har sålt en vara på felaktiga specifikationer, och det är dålig stil. Kunderna har rätt att förvänta sig korrekta uppgifter. Hade jag haft ett, hade jag krävt att få lämna tillbaka det, på ren princip.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det ryktet är inte sant. GTX970 presenterar sig mot applikationer precis som det är, d.v.s. som ett grafikkort med två separata VRAM regioner

Tror garanterat att alla som upplever stutter i 970 men inte i 980 håller med.
Det är lite svagt bevisat att minnet hanteras i efterhand och inte i förväg.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av crumpets:

Håller med. Jag har så otroligt svårt att se de applikationer där man har 3,5GB+ Vram usage att detta känns som ett pappersproblem bara. Om nån faktiskt kommer upp till den nivån under normal användning kommer ju hans 970 lagga sönder pga för svag GPU ändå. Kanske de som kör triple sli kan märka detta, men ändå sitter varenda nisse som har ett 970 och en i5 och gråter över detta.
Med allt på superdupermax i 1440 på BF4 kom jag upp i typ 1900mb vram usage...

Jag märkte microlagg utan att använda mycket minne, stoppade i mitt 680 när jag skickade tillbaka 970 kortet.
Med 680 kortet har jag inte dessa microlagg och vet om flera som märkt detta så dessa 970 kort har något allvarligt fel.

Kör med 4790K cpu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

Har lurkat på andra forum det mesta gällande detta men tänkte upplysa swec, detta händer på alla 970 kort (afaik)

http://www.overclock.net/t/1535502/gtx-970s-can-only-use-3-5g...

https://forums.geforce.com/default/topic/803518/geforce-900-s...

Det är falsk marknadsöring. Men korten är svinbra ändå. Vem bryr sig. Inte vi som äger korten iaf...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli