Nya Seagate Archive 8TB: Varför så seg fil-kopiering?

Permalänk
Medlem

Nya Seagate Archive 8TB: Varför så seg fil-kopiering?

Nedladdning av stora filer från nätet till hårddisken går blixtsnabbt, max-hastighet hela tiden. Så disken (ny tom Seagate Archive 8TB) fungerar fint.
Men det är problem med kopiering/flyttning av filer (stora mappar, hundratals GB) från andra hårddiskar. Det startar bra med burst-speed 150 MB/s, sen stabiliserar det sig kring 100 MB/s i c:a 5 minuter. Därefter börjar problemen, farten pendlar mellan 5-60 MB/s upp och ner, upp och ner hela tiden, i snitt kanske 25 MB/s.

Kopiering mellan andra diskar brukar ligga stabilt på 3-dubbla hastigheten. Har testat att byta kablar och SATA-portar (6GB Sata III).
Inga andra program igång samtidigt. Windows 8.1 X64, 16GB RAM, AHCI, NCQ.
Några teorier om orsaken? Problem att hantera lång kö av filer, nånting som behöver tweakas i Windows?

Permalänk
Medlem

Archive disken är inte gjort för hög skriv hastighet bara så du vet. Sedan den höga start hastigheten är troligast pga. windows skriv cache. Testa stänga av windows skriv cache så kommer du se "jämnare" resultat. Däremot så ska du ha på det under användning. Även, testa köra en riktig benchmark så som Crystal Disk Mark eller HDtune, finns nog bättre och fler men de är de jag kom och tänka på direkt.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Sitter den på chipset-kontrollern eller på en extra kontroller på moderkortet (ex inbyggd marvel kontroller) ?
Kolla så att write-cash är på?

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Sitter den på chipset-kontrollern eller på en extra kontroller på moderkortet (ex inbyggd marvel kontroller) ?

På chipset-kontrollern, men jag har även testat Marvel-kontrollern, ingen större skillnad.

Citat:

Kolla så att write-cash är på?

Write-cash är på, men jag testade en intressant sak:
jag kryssade för "turn off windows write-cache buffer flushing". Det ska man egentligen inte göra eftersom man kan förlora data vid strömavbrott. Men det är bara en back-up, så det är OK. Det visade sig gå fortare att kopiera filer, en märkbar skillnad. Inte längre några djupdykningar ner till 5MB/s, och snitthastigheten är kanske 10 MB/s högre.
Så stor skillnad ska det normalt inte bli, vad kan detta tyda på?

Citat:

Archive disken är inte gjort för hög skriv hastighet

Det är sant, men att hastigheten hela tiden pendlar kraftigt mellan 5 och 60 MB/s (med 25 MB/s i snitt) måste vara onormalt. Jag gissar att det beror på Windows och inte på hårddisken.

Citat:

testa köra en riktig benchmark så som Crystal Disk Mark

Vad kan man dra för slutsatser av detta (med tanke på den sega filkopieringen i Windows):

CrystalDiskMark 3.0.3 x64
Sequential Read : 116.859 MB/s
Sequential Write : 117.186 MB/s
Random Read 512KB : 46.118 MB/s
Random Write 512KB : 111.588 MB/s
Random Read 4KB (QD=1) : 0.593 MB/s [ 144.8 IOPS]
Random Write 4KB (QD=1) : 11.886 MB/s [ 2901.8 IOPS]
Random Read 4KB (QD=32) : 1.693 MB/s [ 413.4 IOPS]
Random Write 4KB (QD=32) : 6.176 MB/s [ 1507.8 IOPS]

Permalänk
Medlem

Diskar med shingled magnetic recording (SMR) blir långsammare tror jag.
Detta är väl något tekniskt mellansteg som kommer ersättas med heat-assisted magnetic recording (HAMR).

http://en.wikipedia.org/wiki/Shingled_magnetic_recording

Permalänk
Medlem

Det råkar inte vara något så enkelt som att det data du kopierar varierer väldigt i filstorlek?
När man kopierar många småfiler brukar ju hastigheten sjunka, eftersom det blir väldigt mycket overhead att hantera.
Testa att kopiera bara stora filer, och sedan bara små tex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

Det råkar inte vara något så enkelt som att det data du kopierar varierer väldigt i filstorlek?
När man kopierar många småfiler brukar ju hastigheten sjunka, eftersom det blir väldigt mycket overhead att hantera.
Testa att kopiera bara stora filer, och sedan bara små tex.

Detta är med 90% trolighet anledningen. Dina disk mark tester var bra.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Att bara kopiera stora filer ger högre och jämnare hastighet, att bara kopiera små filer förbättrar också resultatet.

Men det stora mysteriet är:
När jag kopierar en stor mapp med blandade filer till Seagate Archive 8TB blir det låg medelhastighet och stora hastighetssvängningar.
När jag kopierar exakt samma mapp till en WD Red 3TB eller 6TB fungerar allt perfekt, c:a 90 MB/s i hastighet hela tiden. Alltså 3-4 gånger snabbare och bara små hastighetssvängningar.

Seagate roterar 5900 varv/minut jämfört med 5400 för WD.
En fråga om inställningar? Firmware? Hårddisken eller Windows som är skurken? SÅ väldigt stor skillnad bör det väl ändå inte vara mellan Seagate och WD-diskarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Diskar med shingled magnetic recording (SMR) blir långsammare tror jag.
Detta är väl något tekniskt mellansteg som kommer ersättas med heat-assisted magnetic recording (HAMR).

http://en.wikipedia.org/wiki/Shingled_magnetic_recording

Detta.
Det är teknikens gräns, varför disken bör användas till lagring, inget annat.

Dens skrivhuvud är större än spåret den skriver till, läshuvudet är rätt storlek dock, så läsning är inga problem.
Vad detta gör är att när du skriver, så måste den rätta till info på alla intilliggande spår, varje gång. Om där inte ligger någon info på spåren bredvid så är det inga problem, men när disken börjar bli full och alla spåren använda, då lär det bli mindre kul skrivhastighet.

"The overlapping-tracks architecture may slow down the writing process since writing to one track overwrites adjacent tracks, and requires them to be rewritten as well."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Det är teknikens gräns, varför disken bör användas till lagring, inget annat.

Nja,
disken skriver fint i benchmark-test, och det går snabbare med stabilare hastighet när ett synkroniserings-program (SyncBack) kopierar filerna till disken.
Och inte minst: en WD Red 6TB (med 5400 rpm) skriver samma filer nästan 4 gånger snabbare med stabil hastighet.

Så, vid filkopiering i Windows:
Seagate 8TB i snitt 25 MB/s med kraftigt varierande fart
WD 6TB i snitt 90 MB/s med konstant fart

Den enorma skillnden kan väl ändå inte förklaras av tekniska begränsningar?

Permalänk
Medlem

http://www.seagate.com/www-content/product-content/hdd-fam/se...

Tar det med en nypa salt, vi säger kanske 110MB/s allafall, det borde vara godkännt. Så sakta som TS disk skriver är dock inte helt rätt. Men om den får "bra" hastigheter vid test program så är det något annat som är felet. Prövat Teracopy?

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Prövat Teracopy?

Nu har jag testat att kopiera filerna med Teracopy istället för Windows egen filkopiering, och skillnaden är dramatisk. Seagate 8TB beter sig precis lika bra som andra diskar (WD). Nästan 100 MB/s i snitt, mycket stabil fart och inga djupdykningar alls.

Det borde gå att få Windows att kopiera åtminstone nästan lika bra, speciellt som Windows klarar att skriva till andra diskar utan problem. Frågan är hur.

All kopiering har skett med 300-400 GB stora mappar med mycket varierande filer från 1Kb till 500MB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balint:

Nu har jag testat att kopiera filerna med Teracopy istället för Windows egen filkopiering, och skillnaden är dramatisk. Seagate 8TB beter sig precis lika bra som andra diskar (WD). Nästan 100 MB/s i snitt, mycket stabil fart och inga djupdykningar alls.

Märkligt att det är sådan skillnad, men kör själv med Teracopy för det ska vara bättre.

Permalänk
Medlem

Vid kopieringar i storleksordningen 30-50GB mha utforskaren,
rapporterar Windows hastigheter mellan 130-140MB/s.
(Vilket även enligt min bedömning verkar vara tämligen korrekt, använder dock inte stoppur...)

Detta trots att min Seagate 8TB Archive är inkopplad till ett Port Multiplier-kort,
som i sin tur är kopplat till ett PCIe x4 SATA-controllerkort.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Vid kopieringar i storleksordningen 30-50GB mha utforskaren,
rapporterar Windows hastigheter mellan 130-140MB/s.

I genomsnitt för hela kopieringen, inte bara under de första minuterna?
Många blandade stora och små filer?
Undrar om det blir lika bra vid ännu större kopieringar (ett par hundra GB eller så).