Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Macbook PRO Retina 13 Fläktsurr?!

Hej,

Jag köpte en Pro Retina 13 i Lördags (måste vara en late 2014 modell). I söndags började fläkten låta konstigt, kanske redan dag 1 (kommer inte ihåg). Den surrar och låter nästan som att det är en gammal HDD som håller på att gå sönder... Ska beskriva det som ett störande litet surr/klickljud. När man stänger av Mac:en så hör man att fläkten varvar ner och klickar till lite. Är detta vanligt? Ljudet är inte högt men tillräckligt för att man ska störa sig på det. Jag har läst att användare har bekymmer när dom sitter med datorn i knät men jag har den på mitt skrivbord. Är det reklamation som gäller på denna och byta?

Jag ha provat med reset på NVRAM och SMC med inga resultat.

Mvh,
Fate

Permalänk
Inaktiv

Gå till återförsäljaren och byt den till en ny, hel

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Gå till återförsäljaren och byt den till en ny, hel

Ja jag får göra det, men är det ett vanligt problem mån tro?!

Permalänk
Medlem

Jag har själv en sen mbpr 15" sen 2013 som jag har använt flitigt i både knät när jag suttit i soffan eller vid skrivbordet, och jag kan inte ens höra mina fläktar susa, så länge jag inte gör något tungt ansträngande. Men inte ens då låter det några som helst missljud från fläktarna, och datorn är fortfarande i nyskick. Kolla om det fortfarande går på garanti inte säkert vid ägarbyte.
Hur som så hade jag nog pratat med "hen" som sålde datorn och påpekat problemet och gjort någon kompromiss.
Eller värsta fall köpt en ny fläkt och bytt den själv.

https://www.ifixit.com/Store/Mac/MacBook-Pro-13-Inch-Retina-L...

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av eriikoo:

Ja jag får göra det, men är det ett vanligt problem mån tro?!

Nej, troligtvis långt under 0.01% av enheterna. Macbookarna är av mkt god kvalite, förutom grafikkorten som tjorvar på många modeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

Jag har själv en sen mbpr 15" sen 2013 som jag har använt flitigt i både knät när jag suttit i soffan eller vid skrivbordet, och jag kan inte ens höra mina fläktar susa, så länge jag inte gör något tungt ansträngande. Men inte ens då låter det några som helst missljud från fläktarna, och datorn är fortfarande i nyskick. Kolla om det fortfarande går på garanti inte säkert vid ägarbyte.
Hur som så hade jag nog pratat med "hen" som sålde datorn och påpekat problemet och gjort någon kompromiss.
Eller värsta fall köpt en ny fläkt och bytt den själv.

https://www.ifixit.com/Store/Mac/MacBook-Pro-13-Inch-Retina-L...

Tack för svar, det är märkligt iaf att den surrar. RIKTIGT störande :/ Jag köpte den ny i butik (på netonnet). Ska ta och knalla dit till helgen och byta/reklamera produkten.

Permalänk
Medlem

Precis som ovanstående så har jag absolut inget problem med fläkten på min Mac. Jag sitter med den i sängen just nu och de hörs inte överhuvudtaget. Du har antagligen fått en dålig fläkt och det borde bara vara att lämna in så får du en utbytt fläkt. Det är inte allt för svårt att öppna en mac heller men det kanske inte är något jag skulle rekommendera allt för högt!

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Precis som ovanstående så har jag absolut inget problem med fläkten på min Mac. Jag sitter med den i sängen just nu och de hörs inte överhuvudtaget. Du har antagligen fått en dålig fläkt och det borde bara vara att lämna in så får du en utbytt fläkt. Det är inte allt för svårt att öppna en mac heller men det kanske inte är något jag skulle rekommendera allt för högt!

Bara jag som haft otur tror jag :/ skönt att mac:en rullar på för er alla andra.